Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Raadsvergadering

dinsdag 12 februari 2019

21:00 - 23:00
Locatie

Raadzaal

Voorzitter
Burgemeester Adema
Toelichting

Raadsvergadering 12 februari 2019

Uitzending

Agendapunten

  1. 0

    00:01:43 - 00:01:53 - I.R. (Ina) Adema
    00:01:53 - 00:02:01 - E.(Emiel) van der Herberg
    00:02:03 - 00:03:11 - I.R. (Ina) Adema
  2. 1

    00:03:08 - 00:03:11 - I.R. (Ina) Adema
    00:03:13 - 00:06:15 - S. (Sjaak) Kruis
  3. 2

    00:03:27 - 00:06:15 - S. (Sjaak) Kruis
  4. 3

    00:02:49 - 00:03:11 - I.R. (Ina) Adema
    00:03:13 - 00:06:15 - S. (Sjaak) Kruis
  5. 4

    Besluitenlijsten en conclusieformulieren raadsbijeenkomsten

    Titel
    Besluitenlijst vergadering gemeenteraad Lelystad 15 januari 2019
    Besluitenlijst vergadering gemeenteraad Lelystad 29 januari 2019
    00:03:52 - 00:06:15 - S. (Sjaak) Kruis
  6. 5

    00:03:56 - 00:06:15 - S. (Sjaak) Kruis
    00:06:16 - 00:06:18 - J.W. (Janneke) Sparreboom-van der Spoel
    00:06:18 - 00:06:26 - I.R. (Ina) Adema
    00:06:26 - 00:06:39 - J.W. (Janneke) Sparreboom-van der Spoel
    00:06:39 - 00:06:41 - I.R. (Ina) Adema
    00:06:41 - 00:06:43 - S. (Sjaak) Kruis
    00:06:44 - 00:06:57 - I.R. (Ina) Adema
    00:06:57 - 00:07:09 - M.B.A.C. (Mariëlla) Hermus
    00:07:09 - 00:07:10 - I.R. (Ina) Adema
    00:07:10 - 00:07:44 - M.B.A.C. (Mariëlla) Hermus
    00:07:44 - 00:07:46 - J.W. (Janneke) Sparreboom-van der Spoel
  7. 5.1

    Studenten van de hogeschool Arnhem / Nijmegen hebben dit voorjaar een studieopdracht uitgevoerd waarbij is nagegaan hoe het plein achter het winkelcentrum in de wijk Jol een brede functie kan krijgen voor de buurt. Zij hebben op het plein activiteiten georganiseerd voor de buurt om ideeën van inwoners te verzamelen die het plein een brede functie voor de buurt kunnen geven. Ook zijn ze nagegaan hoe een vorm van een wijkeconomie kan worden bevorderd waarbij inwoners diensten onderling uitwisselen.
    Aan dit studieproject wordt een vervolg gegeven waarbij de adviezen van de studenten in praktijk worden gebracht. Met bewoners zal bijvoorbeeld worden uitgewerkt wat nodig is om het plein beter te kunnen benutten door de buurt. De gemeente zal voor deze uitwerking een bijdrage vragen aan het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en daarnaast ook zelf investeren in aanpassingen die worden gedragen door de inwoners.

  8. 5.2

    Het college heeft kennis genomen van de uitkomst van de aanbesteding en heeft geconstateerd dat deze hoger uitvalt dan het beschikbare budget. Met toepassing van de aanbestedingsregels is de aanbesteding ongeldig verklaard en stopgezet. Tegelijkertijd heeft het college besloten om een tweede openbare aanbesteding te starten waardoor er zo weinig mogelijk tijd verloren gaat. Het college informeert de raad over de huidige stand van zaken en het vervolgproces.

  9. 5.3

  10. 5.4

    Gemeente Lelystad is samen met Rijkswaterstaat, Provincie Flevoland, Gemeente Almere, Waterschap Zuiderzeeland, Staatsbosbeheer en Flevolandschap betrokken in de voorbereidingen van een project genaamd “Oostvaarders oevers”. Met dit project worden de mogelijkheden voor uitwisseling van vis en voedingstoffen tussen Markermeer/Lepelaarsplassen en Oostvaardersplassen nagegaan. In combinatie met natuurlijke vooroeverontwikkeling zou dit een impuls kunnen geven aan nationaal park Nieuwland, maar er lijken ook meekoppelkansen voor het versterken van de recreatie en kustontwikkeling van onze stad. In verband met een mogelijke bijdrage van het Rijk wordt een MIRT procedure gevolgd. Voor de samenwerking tussen de verschillende partijen in de (voor)verkenningsfase van Oostvaardersoevers is een overeenkomst opgesteld.

  11. 5.5

  12. 5.6

    Op grond van artikel 36 Reglement van de Orde van de Gemeenteraad zijn door de fractie van GroenLinks vragen gesteld over de ontwikkelingen rondom Lelystad Airport. Het college beantwoordt de vragen van GroenLinks met deze brief.

  13. 6

    00:07:46 - 00:07:46 - J.W. (Janneke) Sparreboom-van der Spoel
    00:07:46 - 00:07:47 - M.B.A.C. (Mariëlla) Hermus
    00:07:47 - 00:07:48 - I.R. (Ina) Adema
    00:07:48 - 00:07:50 - M.B.A.C. (Mariëlla) Hermus
    00:07:50 - 00:08:29 - I.R. (Ina) Adema
    00:08:30 - 00:08:35 - S. (Sjaak) Kruis
    00:08:35 - 00:08:36 - I.R. (Ina) Adema
    00:08:38 - 00:08:51 - P.L.W,J. (Luc) Baaten
    00:08:51 - 00:08:57 - I.R. (Ina) Adema
    00:08:57 - 00:09:02 - P.L.W,J. (Luc) Baaten
    00:09:02 - 00:09:09 - I.R. (Ina) Adema
    00:09:09 - 00:09:11 - I.R. (Ina) Adema
    00:09:29 - 00:09:32 - I.R. (Ina) Adema
    00:09:32 - 00:09:36 - P.L.W,J. (Luc) Baaten
    00:09:36 - 00:10:11 - I.R. (Ina) Adema
    00:10:11 - 00:10:23 - J. (Jack) Schoone
    00:10:23 - 00:10:52 - I.R. (Ina) Adema
    00:11:01 - 00:13:06 - Spreekgestoelte 1
    00:13:06 - 00:13:11 - I.R. (Ina) Adema
    00:13:11 - 00:13:22 - P.L.W,J. (Luc) Baaten
    00:13:22 - 00:13:40 - Spreekgestoelte 1
    00:13:41 - 00:13:42 - I.R. (Ina) Adema
    00:13:42 - 00:13:53 - E.J.G. Eric van Luxemburg
    00:13:53 - 00:14:24 - Spreekgestoelte 1
    00:14:24 - 00:14:33 - I.R. (Ina) Adema
    00:14:33 - 00:14:40 - Spreekgestoelte 1
    00:14:40 - 00:16:43 - Spreekgestoelte 2
    00:16:43 - 00:16:51 - I.R. (Ina) Adema
    00:16:51 - 00:17:01 - Spreekgestoelte 1
    00:17:01 - 00:17:54 - Spreekgestoelte 2
    00:17:54 - 00:17:55 - Spreekgestoelte 1
    00:17:55 - 00:18:02 - I.R. (Ina) Adema
    00:18:02 - 00:18:10 - Spreekgestoelte 1
    00:18:10 - 00:19:39 - Spreekgestoelte 2
    00:19:39 - 00:19:40 - I.R. (Ina) Adema
    00:19:40 - 00:21:23 - Spreekgestoelte 2
    00:21:23 - 00:21:26 - I.R. (Ina) Adema
    00:21:26 - 00:21:48 - P.L.W,J. (Luc) Baaten
    00:21:48 - 00:21:49 - Spreekgestoelte 2
    00:21:49 - 00:22:09 - P.L.W,J. (Luc) Baaten
    00:22:10 - 00:22:15 - Spreekgestoelte 2
    00:22:15 - 00:22:20 - I.R. (Ina) Adema
    00:22:20 - 00:22:46 - S.H. (Sanne) de Wilde
    00:22:48 - 00:23:07 - Spreekgestoelte 2
    00:23:07 - 00:23:14 - I.R. (Ina) Adema
    00:23:14 - 00:23:27 - G.J. (Judith) Boertjens
    00:23:28 - 00:24:00 - Spreekgestoelte 2
    00:24:00 - 00:24:03 - G.J. (Judith) Boertjens
    00:24:03 - 00:25:02 - I.R. (Ina) Adema
  14. 6.a

    Volgens het bestemmingsplan 'Gedeeltelijke herziening deelgebied 1 Warande' vastgesteld in 2014, kunnen er in het plangebied Olmenparkkwartier waarvoor de bestemming 'wonen' van toepassing is in totaal 75 woningen gerealiseerd worden. Daarnaast is er een wijzigingsbevoegdheid in deze bestemming, maar ook in de bestemming ‘bos’ opgenomen. Met deze wijzigingsbevoegdheid kan de 'bos' bestemming uitgewisseld worden met de 'wonen' bestemming.
    Na het onherroepelijk worden van het bovengenoemde bestemmingsplan heeft een verdere planvorming plaatsgevonden. Vanwege de wens om meer woningen te kunnen realiseren in het betreffende plangebied is het voorliggende bestemmingsplan opgesteld. Het gaat in dit geval om een verschuiving van het woningbouwprogramma binnen Deelgebied 1 van Warande, het totaal programma wijzigt niet. Dit bestemmingsplan dient mede ter vastlegging van de begrenzing tussen de bestemming 'wonen' en de bestemming 'bos', deze blijft zoals die in het onderliggende bestemmingsplan al was, er vind geen uitwisseling tussen de bestemmingen plaats.

    Besluit

    De checklist Vroegtijdige Betrokkenheid Raad (VBR) voor het bestemmingsplan Olmenkwartier vast te stellen.

  15. 6.b

    Door wijzigingen in wet- en regelgeving, de bestuurspraktijk, de ambtelijke organisatie en de bedrijfsvoering is het noodzakelijk/wenselijk om periodiek de Mandaatregeling van de bestuursorganen College en Burgemeester te herzien.
    In dat kader worden het college en de burgemeester voorgesteld de bijgaande geactualiseerde Mandaatregeling 2019 en de Budgethoudersregeling 2019 vast te stellen en deze per 1 maart 2019 in werking te laten treden.

    Besluit

    In te stemmen met mandaatverlening aan de griffier tot het aangaan van privaatrechtelijke rechtshandelingen voor zover passend binnen het werkveld van de griffie

  16. 6.c

    Het ontwerp bestemmingsplan Parkwijk heeft van 20 september 2018 tot 1 november 2018 ter inzage gelegen. Tijdens de periode van terinzagelegging is één zienswijze ontvangen. Met dit voorgestelde besluit wordt beoogd de raad een standpunt over deze zienswijze in te laten nemen, en om vervolgens het bestemmingsplan vast te stellen, zodat daarna de bestemmingsplan procedure kan worden voortgezet door het vastgestelde bestemmingsplan ter inzage te leggen en de beroepsmogelijkheden daarover bekend te maken.

    Besluit

    1. de ‘Nota van zienswijzen en wijzigingen bestemmingsplan Parkwijk’, met de daarin opgenomen reactie op de zienswijzen en voorgestelde wijzigingen bij vaststelling, vast te stellen;
    2. het bestemmingsplan Parkwijk dat bestaat uit
      a. de geometrisch bepaalde planobjecten als vervat in het GML-bestand NL.IMRO.0995.BP00068-VG01 met de bijbehorende regels en bijlagen, waarbij gebruik is gemaakt van een ondergrond welke is ontleend aan de basisregistratie grootschalige topografie d.d. 05-09-2018;
      vast te stellen;
    3. geen exploitatieplan vast te stellen.
  17. 6.d

    In 2011 zijn de Verordening commissie bezwaarschriften 2011, het Protocol afhandeling bezwaarschriften 2011 en het Aanwijsbesluit categorieën van bezwaarschriften waarbij ambtelijk kan worden gehoord vastgesteld. Het Aanwijsbesluit is in 2015 gewijzigd i.v.m. de transitie in het sociaal domein.


    Sinds mei 2018 is het proces voor de afhandeling van bezwaarschriften gewijzigd. De informele aanpak heeft een prominente plek in het bezwaarproces gekregen. Om de informele aanpak in bezwaarfase verder vorm te kunnen geven en om de bezwaarprocedure te vereenvoudigen, was het nodig om de Verordening te wijzigen. Daarbij zijn de besluiten waarin categorieën bezwaarschrift zijn aangewezen waarbij door secretaris wordt gehoord ingetrokken en zijn beleidsregels opgesteld waarin wordt aangegeven in welke gevallen ambtelijk kan worden gehoord. Het aantal categorieën bezwaarschriften waarbij ambtelijk kan worden gehoord is uitgebreid.


    Met de actualisering van de verordening en het vaststellen van de beleidsregel wordt een meer efficiëntere afwikkeling van bezwaarschriften beoogd.

    Besluit

    Paragraaf 1 Algemene bepalingen
    Artikel 1. Begripsbepalingen

    1. Alle begrippen die in deze verordening gebruikt worden en die niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Algemene wet bestuursrecht (Awb).
    2. In deze verordening wordt verstaan onder:
      a. heroverwegend orgaan: bestuursorgaan dat het bestreden besluit heeft genomen;
      b. commissie: commissie van advies voor de bezwaarschriften;
      c. voorzitter: voorzitter van de commissie;
      d. wet: Algemene wet bestuursrecht;
      e. ambtelijk horen: het door of namens het heroverwegend orgaan horen van belanghebbenden als bedoeld in artikel 7:5 van de wet.

    Artikel 2. Inleidende bepaling

    1. Er is een commissie ter voorbereiding van de beslissing op bezwaren tegen besluiten van de raad, het college en de burgemeester.
    2. De commissie is niet bevoegd ten aanzien van bezwaarschriften die zijn ingediend tegen besluiten op grond van een wettelijk voorschrift inzake belastingen of de Wet waardering onroerende zaken en ten aanzien van besluiten waarbij de burgemeester en/of het college vooraf bepaald hebben dat de commissie niet bevoegd is, waaronder besluiten op grond van de FUWA en op grond van het sociaal statuut.
    3. Naast het horen en adviseren omtrent een bezwaar door de commissie kan het horen ambtelijk plaatsvinden. De raad, het college of de burgemeester kunnen, ieder voor zover het hun besluiten betreffen, bepalen wanneer zij ambtelijk horen.
    4. Ongeacht het bepaalde in het derde lid wordt een bezwaarschrift ter advisering aan de externe commissie voorgelegd, indien:
      a. het een politiekgevoelige zaak betreft, daaronder begrepen een politiek (beleids)keuzevraagstuk, een onderwerp dat leeft in de samenleving of een onderwerp dat veel media-aandacht heeft;
      b. 2 of meer bezwaarschriften tegen één besluit zijn ingediend;
      c. het besluit een financieel belang vertegenwoordigt van meer dan € 25.000,00.
    5. De bevoegdheden die op grond van deze verordening aan het heroverwegend orgaan toekomen kunnen slechts door (niet) ambtenaren worden verricht die niet direct betrokken zijn geweest bij de voorbereiding van het bestreden besluit.
      Artikel 3. Ingediend bezwaarschrift
    6. Het elektronisch indienen van een bezwaarschrift is alleen mogelijk via de gemeentelijke website, waarbij gebruik wordt gemaakt van een Digitale Identiteit.
    7. Op het ingediende bezwaarschrift wordt de datum van ontvangst aangetekend.

    Artikel 4. Informele aanpak en mediation

    1. Na ontvangst van een bezwaarschrift onderzoekt het heroverwegend orgaan of het bezwaarschrift geschikt is voor de informele aanpak.
    2. Wanneer een zaak geschikt is voor de informele aanpak neemt het heroverwegend orgaan zo spoedig mogelijk telefonisch contact op met de belanghebbende om het besluit toe te lichten en te onderzoeken of er aanleiding is om het besluit te wijzigen. Indien gewenst nodigt het heroverwegend orgaan belanghebbende hiervoor uit voor een persoonlijk gesprek.
    3. Indien de informele aanpak geen uitkomst biedt of als de belanghebbende geen gebruik wenst te maken van deze mogelijkheid, onderzoekt het bestuursorgaan of het geschil door middel van mediation kan worden opgelost.
    4. In geval van mediation nemen het heroverwegend orgaan en de belanghebbende deel aan het gesprek dat aangestuurd wordt door een mediator.
      Artikel 5. Uitoefening bevoegdheden
    5. Indien de het bezwaarschrift aan de commissie wordt voorgelegd worden de bevoegdheden ingevolge de hierna genoemde artikelen van de wet voor de toepassing van deze verordening uitgeoefend door de voorzitter van de commissie:
      a. artikel 2:1, tweede lid (opvragen machtiging);
      b. artikel 6:6, wat betreft het de indiener stellen van een termijn;
      c. artikel 6:17, voor zover het de verzending van stukken betreft tijdens de behandeling door de commissie;
      d. artikel 7:4, tweede lid;
      e. artikel 7:6, vierde lid.
    6. Bezwaarschriften die niet aan de commissie worden voorgelegd worden de bevoegdheden als bedoeld in het eerste lid uitgeoefend door het heroverwegend orgaan.
    7. Het heroverwegend orgaan beslist over de toepassing van artikel 7:3 van de wet.
    8. Wanneer het heroverwegend orgaan besluit om af te zien van het horen op grond van artikel 7:3 van de wet, wordt:
      a. het bezwaarschrift ter advisering aan de commissie voorgelegd, voor zover:
      i. de belanghebbende heeft verklaard geen gebruik te willen maken van het recht te worden gehoord dan wel niet binnen een door het heroverwegend orgaan gestelde redelijke termijn verklaart dat hij gebruik wil maken van het recht te worden gehoord; èn
      ii. het bezwaarschrift niet tot de categorie bezwaarschriften behoort waarbij ambtelijk kan worden gehoord;
      b. het bezwaarschrift ambtelijk afgehandeld indien:
      i. het bezwaarschrift kennelijk niet-ontvankelijk is; of
      ii. het bezwaarschrift kennelijk ongegrond is; of
      iii. aan het bezwaarschrift volledig tegemoet wordt gekomen en andere belanghebbenden daardoor niet in hun belangen worden geschaad; of
      iv. de belanghebbende heeft verklaard geen gebruik te willen maken van het recht te worden gehoord dan wel niet binnen een door het bestuursorgaan gestelde redelijke termijn verklaart dat hij gebruik wil maken van het recht te worden gehoord èn het bezwaarschrift tot de categorie bezwaarschriften behoort waarbij ambtelijk kan worden gehoord.
      Paragraaf 2 Ambtelijk horen
      Artikel 6 Proces ambtelijk horen
    9. In geval van ambtelijk horen worden alle proceshandelingen vanaf ontvangst van het. bezwaarschrift tot en met een advies over het bezwaarschrift verricht door (niet) ambtenaren die belast zijn met afhandeling van bezwaarschriften.
    10. Het heroverwegend orgaan nodigt de belanghebbenden ten minste één week voor de zitting schriftelijk uit.
    11. Het ambtelijk horen inzake bezwaarschriften gericht tegen besluiten met betrekking tot:
      a. sociale wetgeving die door de gemeente wordt uitgevoerd; én
      b. de rechtspositie van een ambtenaar van de gemeente Lelystad
      vindt achter gesloten deuren plaats.
    12. Het ambtelijk horen inzake overige bezwaarschriften is openbaar.
    13. Indien naar het oordeel van het heroverwegend orgaan er redenen zijn die zich tegen ambtelijk horen in de openbaarheid verzetten of als een belanghebbende daarom verzoekt, wordt in afwijking van het vierde lid gehoord achter gesloten deuren.

    Paragraaf 3 Commissie
    Artikel 7. Samenstelling van de commissie

    1. De commissie bestaat uit een voorzitter en ten minste zeven leden.
    2. De voorzitter en de leden worden door het college benoemd, geschorst en ontslagen.
    3. De voorzitter en de leden van de commissie kunnen geen deel uitmaken van of werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van het college.
    4. De commissie regelt de vervanging van de voorzitter.
    5. Het college stelt de vergoeding vast van de voorzitter en de leden van de commissie.

    Artikel 8 Samenstelling van de kamers

    1. De commissie bestaat uit drie kamers:
      a. personele kamer: de kamer die belast is met de advisering over bezwaarschriften van ambtenaren van de gemeente Lelystad met betrekking tot hun rechtspositie;
      b. sociale kamer: de kamer die belast is met de advisering over bezwaarschriften op het gebied van sociale wetgeving die door de gemeente wordt uitgevoerd;
      c. algemene kamer: de kamer die belast is met de advisering over bezwaarschriften die niet tot de bevoegdheid van de personele of sociale kamer behoren.
    2. Iedere kamer van de commissie bestaat uit ten minste drie leden, waaronder de voorzitter of zijn vervanger en tenminste twee leden, die door de commissie uit haar midden zijn aangewezen.

    Artikel 9. Secretaris

    1. De secretarissen van de commissie en haar kamers zijn door het college aangewezen (niet) ambtenaren die onder diens verantwoordelijkheid werkzaam is.
    2. Het college kan (niet) ambtenaren als plaatsvervangend secretaris aanwijzen.

    Artikel 10. Zittingsduur

    1. De voorzitter en de leden van de commissie worden benoemd voor een termijn van vier jaar. Het is mogelijk één keer herbenoemd te worden.
    2. De voorzitter en de leden van de commissie kunnen op elk moment ontslag nemen. Zij doen daarvan schriftelijk mededeling aan het college.
    3. De aftredende of ontslag nemende voorzitter of leden van de commissie blijven hun functie vervullen totdat in de opvolging is voorzien.

    Artikel 11. Vooronderzoek

    1. De voorzitter van de commissie is bevoegd rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te winnen of te laten inwinnen.
    2. De voorzitter kan uit eigen beweging of op verlangen van de commissie bij deskundigen advies of inlichtingen inwinnen en hen zo nodig uitnodigen daartoe op de hoorzitting te verschijnen. Indien daaraan kosten zijn verbonden, is vooraf machtiging van het college vereist.

    Artikel 12. Hoorzitting
    De voorzitter bepaalt plaats en tijdstip van de zitting waarin de belanghebbenden en het heroverwegend orgaan in de gelegenheid worden gesteld zich door de commissie te laten horen.


    Artikel 13. Uitnodiging zitting

    1. De voorzitter nodigt de belanghebbenden en het heroverwegend orgaan ten minste twee weken voor de zitting schriftelijk uit.
    2. Binnen vier dagen na de uitnodiging kunnen de belanghebbenden of het heroverwegend orgaan onder opgaaf van redenen de voorzitter verzoeken het tijdstip van de zitting te wijzigen.
    3. De beslissing van de voorzitter op dit verzoek wordt uiterlijk één week voor het tijdstip van de zitting aan de belanghebbenden en het heroverwegend orgaan meegedeeld.
    4. De voorzitter is bevoegd in bijzondere omstandigheden af te wijken of afwijking toe te staan van de termijnen die genoemd zijn in het eerste tot en met het derde lid.

    Artikel 14. Quorum
    Voor het houden van een hoorzitting van de commissie is vereist dat in elk geval de voorzitter, of zijn plaatsvervanger, en ten minste één lid aanwezig is.


    Artikel 15. Niet-deelneming aan de behandeling
    De voorzitter of diens plaatsvervanger en de leden van de commissie nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaarschrift indien daarbij hun onpartijdigheid in het geding kan zijn. Zij laten zich zo nodig vervangen.


    Artikel 16. Openbaarheid zitting

    1. Uitsluitend de zitting van de algemene kamer van de commissie is openbaar.
    2. Bij de zitting van de algemene kamer kunnen de deuren worden gesloten indien de voorzitter van de commissie of een van de aanwezige leden het nodig oordeelt of indien een belanghebbende daartoe een verzoek doet.
    3. Indien de commissie vervolgens beslist dat gewichtige redenen aanwezig zijn die zich tegen openbaarheid van de zitting verzetten, vindt de zitting plaats achter gesloten deuren.

    Artikel 17. Schriftelijke verslaglegging

    1. Het verslag als bedoeld in artikel 7:7 Awb vermeldt de namen van de aanwezigen en hun hoedanigheid.
    2. Het verslag houdt een zakelijke vermelding in van wat over en weer is gezegd en wat verder ter zitting is voorgevallen.
    3. Indien de zitting geheel of gedeeltelijk achter gesloten deuren plaatsvond, of indien belanghebbenden, respectievelijk hun gemachtigden niet in elkaars tegenwoordigheid zijn gehoord, maakt het verslag hiervan melding.
    4. Het verslag verwijst naar de op de zitting overgelegde bescheiden, die aan het verslag kunnen worden gehecht.

    Artikel 18. Nader onderzoek

    1. Indien na afloop van de zitting maar voordat het advies wordt opgesteld, nader onderzoek wenselijk blijkt te zijn, kan de voorzitter uit eigen beweging of op verzoek van de andere commissieleden dit onderzoek houden.
    2. De uit het nader onderzoek verkregen informatie wordt in afschrift aan de leden van de commissie, het bestuursorgaan en de belanghebbenden toegezonden.
    3. De leden van de commissie, het bestuursorgaan en de belanghebbenden kunnen binnen een week na verzending van de in het tweede lid bedoelde nadere informatie aan de voorzitter van de commissie een verzoek richten tot het beleggen van een nieuwe hoorzitting. De voorzitter beslist op een dergelijk verzoek.
    4. Op een nieuwe hoorzitting zijn de bepalingen in deze verordening die betrekking hebben op de hoorzitting, zo veel mogelijk van overeenkomstige toepassing.

    Artikel 19. Raadkamer en advies

    1. De commissie beraadslaagt en beslist achter gesloten deuren over het door haar uit te brengen advies.
    2. De commissie beslist bij meerderheid van stemmen over het uit te brengen advies.
    3. Indien bij een stemming de stemmen staken, beslist de stem van de voorzitter.
    4. Het advies is gemotiveerd en omvat een voorstel voor de te nemen beslissing op het bezwaarschrift.
    5. Het advies wordt door de voorzitter en een secretaris van de commissie ondertekend.

    Artikel 20. Uitbrengen advies en verdaging

    1. Het advies wordt, onder medezending van het verslag, bedoeld in artikel 17 en eventueel door de commissie ontvangen nadere informatie en nader verslag, tijdig uitgebracht aan het heroverwegend orgaan dat op het bezwaarschrift dient te beslissen.
    2. Indien naar het oordeel van de voorzitter de termijn van 12 weken, genoemd in artikel 7:10, eerste lid, van de Awb, ontoereikend is voor achtereenvolgens het uitbrengen van een advies en het nemen van een beslissing, verzoekt hij het heroverwegend orgaan tijdig de beslissing te verdagen.
    3. Van een besluit tot verdaging ontvangen de commissie en de belanghebbenden een afschrift.

    Paragraaf 4 Overige bepalingen
    Artikel 21. Jaarverslag

    1. De commissie brengt jaarlijks aan het college verslag uit van haar werkzaamheden in het voorafgaande jaar.
    2. Het college stelt eenmaal per jaar een beknopt verslag vast waarin zij inzicht geeft in de afhandeling van alle bezwaarschriften.
    3. Indien er door de commissie aanbevelingen worden gedaan aan het college worden deze opgenomen in het jaarverslag.
      Artikel 22. Inwerkingtreding en citeertitel
    4. Deze verordening treedt in werking op 1 maart 2019.
    5. Met de inwerkingtreding van deze verordening wordt de Verordening bezwaarschriften 2011 ingetrokken
    6. Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening commissie bezwaarschriften 2019.
  18. 6.e

    Het college heeft in 2015 bedragen voor individuele inkomenstoeslag vastgesteld. Het vaststellen van de hoogte van de individuele inkomenstoeslag is een bevoegdheid van de gemeenteraad. De raad wordt daarom voorgesteld om de hoogte van de individuele inkomenstoeslag vast te stellen en op te nemen in de Inkomensondersteunende maatregelenverordening Lelystad 2015 (hierna: verordening). Bij het bepalen van de hoogte van de inkomenstoeslag wordt vanaf 2019 aangesloten bij de gehuwdennorm geldend per 1 januari van het jaar waarin de aanvraag wordt ingediend.

    Besluit

    A. Artikel 4 lid 1 van de Inkomensondersteunende maatregelenverordening Lelystad 2015 te vervangen door:


    Een individuele inkomenstoeslag bedraagt per kalenderjaar:
    a. voor gehuwden: 25% van de op 1 januari van de in het jaar waarin de aanvraag is ingediend, geldende gehuwdennorm, bedoeld in artikel 21 onder b van de Participatiewet;
    b. voor een alleenstaande ouder: 90% van de individuele inkomenstoeslag voor gehuwden;
    c. voor een alleenstaande: 70% van de van de individuele inkomenstoeslag voor gehuwden;
    en wordt afgerond op een veelvoud van € 5,00.


    B. De toelichting op artikel 4. Hoogte individuele inkomenstoeslag te vervangen door:

    De wijze waarop invulling wordt gegeven aan de begrippen langdurig en laag inkomen is in artikel 3 van de Inkomensondersteunende maatregelenverordening Lelystad 2015 beschreven. In dit artikel is opgenomen hoe de hoogte van de individuele inkomenstoeslag wordt berekend.


    Om te voorkomen dat in de verordening achterhaalde bedragen voor de individuele inkomenstoeslag staan, is er voor gekozen om geen bedragen te noemen in de verordening. Er is een formule bedacht, die gekoppeld is aan de bijstandsnorm voor gehuwden.


    Bij de hoogte van de individuele inkomenstoeslag wordt onderscheid gemaakt tussen een alleenstaande, een alleenstaande ouder en gehuwden. De toeslag bedraagt voor gehuwden 25% van de geldende gehuwdennorm, bedoeld in artikel 21 onder b van de wet, geldend per 1 januari van het jaar waarin de aanvraag wordt ingediend. De toeslag voor de alleenstaande en de alleenstaande ouder bedraagt resp. 70 en 90% van de toeslag voor gehuwden. De berekende toeslag wordt afgerond op een veelvoud van € 5,00.


    C. Deze verordening treedt op de dag na de datum van bekendmaking in werking, en werk terug tot 1 januari 2019.

  19. 6.f

    Het Rijk heeft in 2015 voor Lelystad Airport een Luchthavenbesluit vastgesteld. Hiermee wordt de ontwikkeling van de luchthaven voor groothandelsverkeer mogelijk. Openstelling is inmiddels twee keer uitgesteld. Gestreefd wordt naar opening van de luchthaven in 2020. In 2017 werd bekend dat er fouten zaten in de milieueffectrapportage (uit 2014) van dit Luchthavenbesluit. Deze fouten zijn hersteld. Het oorspronkelijke Luchthavenbesluit moet daarom gewijzigd worden. Daarvoor is een zienswijzeprocedure gestart. Iedereen is in de gelegenheid een reactie te geven op dit Ontwerpwijzigingsbesluit. Ook het college heeft een zienswijze opgesteld.

    Besluit

    Geen wensen en bedenkingen kenbaar te maken bij de zienswijze van het college op het Ontwerp Wijzigingsbesluit Luchthaven Lelystad.

  20. 6.h

    Poort Lelystad is een belangrijke schakel in de ontwikkeling van het Nationaal Park Nieuw Land. Een deel van het toenemend aantal bezoekers zal in Poort Lelystad worden opgevangen. Het afgelopen jaar is met partijen gewerkt aan een inrichtingsschets voor Poort Lelystad. De ondernemers en de bewoners van het Hollandse Hout zijn geïnformeerd en geconsulteerd over de plannen. Om de schets verder uit te werken en te kunnen starten met de uitvoering is geld nodig.
    Om de beklemde middelen uit de ROS vrij te maken voor 2019 is het Uitvoeringsprogramma opgesteld. Partijen verbinden zich in het Uitvoeringsprogramma en het bijgaande convenant aan de begroting en de uitvoeringswerkzaamheden die de komende 5 jaar plaats zullen vinden. Daarmee wordt ook de inzet van Staatbosbeheer en de cofinanciering van de provincie geregeld waardoor er de komende 5 jaar 6 miljoen euro inclusief BTW beschikbaar is voor het poortgebied.
    Een projectorganisatie met een stuurgroep onder voorzitterschap van de gemeente en een projectgroep onder leiding van een projectmanager van de gemeente zal toezien op een voortvarende uitvoering van de voorgestelde werkzaamheden. Het ondertekende convenant borgt dat afspraken worden nagekomen. Het convenant wordt gezamenlijk door partijen ondertekend en daar over zal een persbericht uitgaan.

    Besluit

    1. Kennis te nemen van het Uitvoeringsprogramma Poort Lelystad en het Convenant Poort Lelystad
    2. Geen wensen en bedenkingen kenbaar te maken bij het Convenant Poort Lelystad en bij de begroting ten bedrage van 1 miljoen euro voor de fysieke ingrepen en voor de programmering zoals opgenomen in het Uitvoeringsprogramma Poort Lelystad.
    3. De beklemde middelen a 1 miljoen euro in de ROS vrij te maken in de wetenschap dat Staatbosbeheer een bijdrage doet in de vorm van onder meer de realisatie van de waterpartijen en het verbeteren van het bos en de provincie in totaal 3 miljoen euro in de vorm van cofinanciering bijdraagt aan het gebied.
  21. 6.i

    Besluit

    1. De volgende uitgangspunten met elkaar vast te stellen over onze manier van vergaderen:
      a. de focus ligt op grote dilemma’s en opgaven;
      b. het besluitvormingsproces is zodanig ingericht dat het maken van beleidskeuzes
      gebeurt door de raad;
      c. de besluitvorming gaat vooral over kaders vooraf;
      d. de vergaderstructuur zorgt voor een tijdige voorbereiding;
      e. ook externe voorzitters zitten de sessies voor;
      f. de doorlooptijd van de behandeling van raadsvoorstellen wordt niet langer;
      g. verspilling van tijd en herhaling wordt voorkomen;
      h. raadsleden hebben voldoende gelegenheid om het debat voor te bereiden;
      i. het debat in de raadsvergadering is vooraf bekend;
      j. het debat in de raadsvergadering vindt vooral plaats tussen raadsleden onderling;
      k. de jeugd te betrekken bij de gemeente zoals vervat in de aangenomen motie van de begrotingsraad van november 2018;
      l. de in 2013 via het initiatiefvoorstel “De gemeente doet mee” vastgestelde leidende
      principes van participatie, na actualisatie, toepassen;
    2. Het huidige BOB model te handhaven als vergaderstructuur en daarbij een vernieuwde werkwijze van de raad in te voeren, te beginnen met de volgende punten:
      a. Het verkennend gesprek toe te voegen aan het instrumentarium van de raad. In het verkennend gesprek wordt de maatschappelijke opgaven afgebakend en worden afspraken gemaakt over het te doorlopen proces;
      b. de Beeldvorming binnen het BOB model in te zetten voor het gesprek met belanghebbenden, bewoners, organisaties en Bedrijven;
      c. technische vragen digitaal te stellen en te beantwoorden;
      d. de voorzitter formuleert in de oordeelsvorming de debatpunten van stukken die als bespreekstuk doorgaan naar de raadsvergadering;
      e. een brainstormgesprek toe te voegen die de keuzemogelijkheden ter voorbereiding op besluitvorming door de raad verheldert;
      f. het maximale in kaart gebrachte beleidsproces (keuzemogelijkheden voor de raad voor in de startnotitie) inclusief participatiedoelen en –instrumenten (toolbox) wordt gebruikt om keuzes te maken in het proces;
      g. een Strategische Lange Termijn Agenda van de raad op de volgende 4 thema’s op te stellen:
      a. Handhaving (pijler beheer);
      b. Armoedebeleid en schuldhulpverlening (pijler sociaal);
      c. Wonen (pijler fysiek);
      d. Wonen, welzijn en zorg (pijler sociaal)
      h. de mogelijkheid te creëren te komen tot rapporteurschap, en dit te beleggen bij een raadslid namens en voor de raad (i.p.v. de fractie).
    3. De regiegroep bestuurlijke vernieuwing te belasten met de uitwerking van de nieuwe werkwijze door hen te vragen:
      a. een concept reglement van orde op te stellen voor de raadsvergaderingen, BOB sessies en overige overlegvormen en deze voor te leggen aan de raad;
      b. nadere toetsingsregels op te stellen voor alle extra bijeenkomsten en deze voor te leggen aan het presidium;
      c. in samenwerking met het college startnota’s op te stellen voor de vier aangewezen onderwerpen op de lange termijn agenda en deze voor te leggen aan de raad;
      d. een voorstel te maken voor het aantrekken van de externe voorzitters en deze voor te leggen aan het presidium;
      e. het monitoren van de implementatie en voortgang en verbetervoorstellen te doen.
  22. 7

    00:21:20 - 00:21:23 - Spreekgestoelte 2
    00:21:23 - 00:21:26 - I.R. (Ina) Adema
    00:21:26 - 00:21:48 - P.L.W,J. (Luc) Baaten
    00:21:48 - 00:21:49 - Spreekgestoelte 2
    00:21:49 - 00:22:09 - P.L.W,J. (Luc) Baaten
    00:22:10 - 00:22:15 - Spreekgestoelte 2
    00:22:15 - 00:22:20 - I.R. (Ina) Adema
    00:22:20 - 00:22:46 - S.H. (Sanne) de Wilde
    00:22:48 - 00:23:07 - Spreekgestoelte 2
    00:23:07 - 00:23:14 - I.R. (Ina) Adema
    00:23:14 - 00:23:27 - G.J. (Judith) Boertjens
    00:23:28 - 00:24:00 - Spreekgestoelte 2
    00:24:00 - 00:24:03 - G.J. (Judith) Boertjens
    00:24:03 - 00:25:02 - I.R. (Ina) Adema
  23. 7.a

    Voor u ligt de werkagenda LEA 2019, voortbouwend op de vastgestelde Kadernota LEA 2019 - 2022. Dit product is tot stand gekomen na uitgebreid overleg met de professionals uit het veld, de (school) besturen, het college en de raad. Het is een ambitieus stuk, samen willen we het Lelystadse onderwijsniveau een impuls geven. De LEA middelen zijn van onschatbare waarde als het gaat om verbinden, ontmoeten, ruimte creëren om te experimenteren en na te gaan wat de Lelystadse kinderen nodig hebben om tot hun volle potentie te kunnen ontwikkelen en te groeien. In 2019 zal worden ingezet op kwaliteit onderwijs, de doorgaande lijn en ondersteuning in en om school. Projecten die hierbij worden opgepakt zijn bijvoorbeeld het didactisch coachen uitrollen in Lelystad, inzet op talentontwikkeling en het Technasium, uitbreiding van hoogbegaafd onderwijsaanbod en het opzetten van een impuls en pitstopklas.

    Besluit

    1. Kennis te nemen van de werkagenda LEA 2019.

    2. In te stemmen met de verdeling van middelen op hoofdlijnen, zoals weergegeven in de werkagenda LEA 2019:


    2a. € 72.000 toe te kennen aan lijn 1: Kwaliteit onderwijs
    2b. € 86.000 toe te kennen aan lijn 2: Doorgaande lijn
    2c. € 92.000 toe te kennen aan lijn 3: Ondersteuning in en om school


    3.1 Vooronderzoek te doen naar de haalbaarheid van een pilot voor faciliteiten voor leerlingen met creatieve, ICT of technische vaardigheden;
    3.2 Als uit vooronderzoek blijkt dat een dergelijke pilot haalbaar is voor schooljaar 2019/2020 komt zo snel mogelijk een uitgewerkt voorstel naar de raad. De raad wordt bij dat voorstel in overweging meegegeven de kosten voor een pilot uit het raadsbudget in de begroting 2019 te bekostigen.

    Amendementen

    Titel
    Amendement werkagenda LEA aanggenomen
  24. 8
    Gelegenheid tot stellen van mondelinge vragen (art. 38 RvO)