Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Raadsvergadering

dinsdag 11 juni 2019

21:00 - 23:00
Locatie

Raadzaal

Voorzitter
Burgemeester Adema
Toelichting

Raadsvergadering 11 juni 2019

Uitzending

Agendapunten

  1. 0

    00:02:29 - 00:03:07 - I.R. (Ina) Adema
    00:03:34 - 00:03:56 - I.R. (Ina) Adema
    00:07:31 - 00:07:33 - I.R. (Ina) Adema
    00:07:36 - 00:07:39 - I.R. (Ina) Adema
    00:07:42 - 00:07:47 - I.R. (Ina) Adema
    00:08:46 - 00:09:58 - I.R. (Ina) Adema
    00:10:11 - 00:10:14 - I.R. (Ina) Adema
    00:11:05 - 00:11:47 - I.R. (Ina) Adema
    00:11:48 - 00:11:55 - B. (Bahreddine) Belhaj
    00:11:55 - 00:11:59 - I.R. (Ina) Adema
  2. 1

    00:11:59 - 00:11:59 - I.R. (Ina) Adema
    00:11:59 - 00:12:08 - M.J. (Marianne) van de Watering
  3. 2

    00:12:00 - 00:12:08 - M.J. (Marianne) van de Watering
    00:12:08 - 00:13:05 - I.R. (Ina) Adema
    00:13:05 - 00:13:47 - M.J. (Marianne) van de Watering
  4. 3

    00:13:09 - 00:13:47 - M.J. (Marianne) van de Watering
  5. 4

    00:13:15 - 00:13:47 - M.J. (Marianne) van de Watering
  6. 5.a

    Besluit

    De lijst met aangeboden stukken wordt ongewijzigd vastgesteld.

    00:13:16 - 00:13:47 - M.J. (Marianne) van de Watering
  7. 5.a.1

    Het rijk bereidt een nieuwe visie voor over luchtvaart, de Luchtvaartnota. De luchtvaart groeit, nationaal en internationaal. Om deze groei op een veilige manier te laten gebeuren, in balans met duurzaamheid, leefbaarheid en economie, wordt door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) aan een nieuwe visie op de luchtvaart gewerkt. Die visie komt in de Luchtvaartnota 2020 – 2050. In de luchtvaartnota schetst IenW een nieuwe toekomst voor de luchtvaart in Nederland. De minister heeft besloten dat ter voorbereiding op de visie een planMER zal worden opgesteld, volgens een vaste systematiek zoals die ook voor MIRT-trajecten geldt, voor een transparant, zorgvuldig en navolgbaar proces. De planMER beschrijft de gevolgen van nieuw luchtvaartbeleid voor de leefomgeving. In de planMER geeft de minister daarom aan welke ambitie, strategie en maatregelen ze heeft getoetst bij elke denkrichting.
    De Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD) beschrijft de onderwerpen (reikwijdte) die de planMER onderzoekt en met welke diepgang (detailniveau).


    De NRD ligt tussen 20 maart en 16 april 4 weken ter inzage.
    Gemeente Lelystad is aangesloten bij de Bestuurlijke Regie Schiphol (4 provincies en 44 gemeenten). Op basis van de gezamenlijke kennis van en in afstemming tussen de 48 partijen in de Bestuurlijke Regie Schiphol wordt een zienswijze op de NRD ingediend.


    Het college informeert de gemeenteraad over de voortgang van het totstandkomings- en participatieproces voor de Luchtvaartnota.

    00:13:20 - 00:13:47 - M.J. (Marianne) van de Watering
  8. 5.a.3

    Bij de behandeling van de Programmabegroting 2019, heeft de gemeenteraad middels het aannemen van motie 42 het college opgeroepen in gesprek te gaan met de raad over een sportvisie voor de lange termijn. Met het verkennend gesprek dat op 29 januari 2019 met de gemeenteraad is gevoerd, is aan deze motie uitvoeringgegeven.
    In dit gesprek lag de focus van het sport- en beweegbeleid op de lange termijn. De Kadernota Sport en Bewegen die momenteel wordt voorbereid en welke aan de raad voor besluitvorming zal worden voorgelegd, richt zich op het sport- en beweegbeleid op de kortere termijn.

  9. 5.a.4

    Op basis van een toezegging aan de raad om deze te betrekken bij de ontwikkeling van het stationsgebied is op 12 februari j.l. een workshop gehouden met de raad. De raad wordt nu met een informatienota geïnformeerd over de opbrengsten van deze workshop. Hiermee wordt een belangrijke basis gelegd voor het Startdocument dat nu als volgende stap wordt opgesteld en voorgelegd

  10. 5.a.5

    Op grond van artikel 36 Reglement van de Orde van de Gemeenteraad zijn door de fractie van Lokaal Lelystad vragen gesteld over de definitieve indeling van het luchtruim. Het college beantwoordt de vragen van Lokaal Lelystad met deze brief.

  11. 5.a.6

    Naar aanleiding van het inspreken en indienen van een petitie Stadshart heeft een gesprek plaatsgevonden met de wethouder Stadshart en de inspreker. Tijdens dit gesprek is inhoudelijk stilgestaan bij de ontwikkelingen in het Stadhart en de werkzaamheden die gemeente en ondernemers doen om de positie van het Stadshart te versterken.

  12. 5.a.7

    Het college heeft de raadsvragen van de fractie Denk over Beveiliging gebedshuizen en islamitische instellingen beantwoord.

  13. 5.a.8

    Het college en de gemeenteraad van Lelystad hebben de wens uitgesproken om in het Stadshart van Lelystad onder andere een bioscoop te laten realiseren om het Stadshart aantrekkelijker te maken voor bezoekers en ondernemers. Met het sluiten van een overeenkomst met Focus Retail Development B.V. uit Eindhoven, gespecialiseerd in dit soort ontwikkeling in binnen- en buitenland, ziet de gemeente deze wens uitkomen. Naast het Agora theater zal naar verwachting in 2020 een aanvang worden gemaakt met de realisatie van een bioscoop met horeca en leisure en woningbouw.

  14. 5.a.9

    De gemeenteraad heeft aan het college van burgemeester en wethouders gevraagd een beleid te maken voor het toestaan van campers in de openbare ruimte. Wij hebben onderzocht wat daarbij nodig is en hebben daarvoor beleidsregels geformuleerd. Hierbij hebben wij als uitgangspunten gehanteerd dat:
    • Onderzocht moet worden in welke mate het aantal plekken bij het parkeerterrein aan het Houtribstrand kan uitbreiden. Vraag en aanbod spelen hierbij een rol, alsmede de parkeerdruk op het parkeerterrein;
    • Het niet tot de taken van de gemeente behoort om kampeerplaatsen te exploiteren en er voor de bestaande voorziening een exploitant wordt gezocht;
    • Ondernemers kunnen worden gefaciliteerd in het uitbreiden van camperplekken in de openbare ruimte;
    • Er randvoorwaarden worden vastgesteld waaraan camperplekken in de openbare ruimte moeten voldoen;
    • Overlast moet worden voorkomen;
    • De eigenaar van de grond (privaatrechtelijk) toestemming moet geven voor het exploiteren van een camperplek;
    • De noodzaak tot handhavend optreden bij illegale ingebruikname van openbare ruimte moet worden voorkomen. Dit kan bijvoorbeeld door de fysieke inrichting aan te passen.

  15. 5.a.10

    Het college van B&W informeert de raad over de projecten in het kader van de pilot Buurtbegroting Lelystad-Haven.

  16. 5.a.11

    Lelystad werkt samen met de stad aan een nieuwe Omgevingsvisie.


    De omgevingsvisie is een strategische visie voor de lange termijn voor de hele leefomgeving van de stad. In deze omgevingsvisie wil de gemeente Lelystad fysieke en sociale thema’s integreren, zodat er goede samenhang is in gebruik en beleving van fysieke thema’s zoals ruimte, water, milieu, natuur, landschap en sociale thema’s zoals sociale kracht van de samenleving, gezondheid, onderwijs, sport, cultuur en recreatie.


    Om tot een nieuwe en gedragen Omgevingsvisie te komen zijn al verschillende stappen gezet samen met de inwoners en partners uit Lelystad. Op dit moment (mei 2019) wordt het Ruimtelijk Raamwerk vastgesteld. De tweede stap in de richting van de Omgevingsvisie. Zowel de uitkomsten van de eerste stap (Verhaal van Lelystad januari 2018) als bij deze tweede stap zijn uitkomsten van brede, inspirerende discussies over de toekomst van de stad waar veel mensen enthousiast hun bijdrage aan hebben geleverd.


    De komende periode zal gewerkt worden aan een koersdocument waarbij inbreng van inwoners ook weer van groot belang is om tot een nieuwe visie en de daarbij behorende regels te komen. Hierover zal de gemeente in het najaar van 2019 weer met de stad in gesprek gaan.


    De omgevingsvisie is één van de instrumenten van de Omgevingswet die op 1 januari 2021 wordt ingevoerd. De Omgevingswet bundelt tientallen wetten en honderden regels in één nieuwe wet. Het doel is om de ontwikkeling en het beheer van de stad makkelijker te maken. De Omgevingswet biedt daarmee de kans om een nieuw perspectief op de toekomst van de stad te ontwikkelen.

  17. 5.a.12

    Het College heeft tijdens de bob-sessie van de tarievennota 2019 op 4 december jongstleden een toezegging gedaan om onderzoek te doen naar het verschil in lasten van éénpersoonshuishouden en meerpersoonshuishouden bij de afvalstoffenheffing.

  18. 5.a.13

    In het laatste kwartaal van 2018 hebben ruim 1000 Lelystedelingen gereageerd op vragen over het imago en de identiteit van Lelystad. Deze stellingen zijn ook voorgelegd aan 1450 volwassenen elders in Nederland. Een belangrijke conclusie uit dit onderzoek is dat het imago van Lelystad onder de eigen inwoners met 0,5 is gestegen. Bij niet-Lelystedelingen zien we een stijging van 0,4. Om de twee / drie jaren onderzoeken we via imago-onderzoeken – in het kader van het beeld van Lelystad - hoe de Lelystedelingen en de omwonenden denken over Lelystad. Hiermee krijgen we meer inzicht in de effecten van de activiteiten die met name door City Marketing Lelystad (CML) worden ontwikkeld op de terreinen van wonen, werken en vrije tijd.

  19. 5.a.15

    De raad wordt via een informatienota geïnformeerd over de laatste stand van zaken omtrent de ruimte onder het plafond van het BTW- compensatiefonds (BCF). Naar aanleiding van een tussentijds bericht van de financieel toezichthouder gemeentefinanciën wordt duidelijk dat de ruimte onder het plafond naar verwachting lager uitvalt in de aankomende jaren. Dit pakt nadelig uit voor het gemeentelijk financieel perspectief 2020 – 2023.

  20. 5.a.17

    Centrada stelt elk jaar een rapportage op over de ontwikkeling van de verdeling van de woonruimte. Het college stuurt deze rapportage ter informatie toe aan de gemeenteraad. Opvallende zaken in de rapportage zijn dat het aantal inschrijvingen bij Centrada is toegenomen, maar dat de gemiddelde actieve zoektijd gelijk is gebleven. Verder valt op dat er steeds minder huurwoningen beschikbaar komen omdat er minder verhuizingen zijn.

  21. 5.a.18

    De raad wordt via een informatienota geïnformeerd over de uitvoering van het kader inhuur externe expertise in het kalenderjaar 2018. Bevindingen daarin zijn dat er sprake is van een daling van ‘langdurige inhuur’ ten opzichte van 2017. Het absolute aantal inhuurcontracten is ongeveer gelijk gebleven. Echter wel met een lagere omvang per contract en een lager financieel beslag.

  22. 5.b

    Bijlagen

    Besluit

    De lijst met ingekomen stukken wordt ongewijzigd vastgesteld.

    Ingekomen stukken

    Titel
    Besluiten fase 2 Windplan Blauw
    Gezondheidsrisico’s elektromagnetische straling
    Klacht nieuwe bestrating
    Ledenbrief Lbr.19028- LOGA19-03 - Actualisering begrippen brandweerhoofdstukken aan hoofdstuk 3 CAR-UWO
    Lokale maatregelen om ontstaan van de energiekloof te voorkomen
    Motie kinderpardon Gemeente Maastricht
    Motie kinderpardon Gemeente Meijerijstad
    Motie kinderpardon Gemeente Rheden
    Motie Onderzoek laagfrequent geluid windturbines
    Ontwerp Programmabegroting 2020 en begrotingswijzigingen 2019, Jaarstukken 2018 en goedgekeurde accountantsverklaring
    Raadsadres aangaande Theaterkwartier en horecapleintje
    Rapport Basis voor beleid houtrookoverlast en luchtkwaliteit
    Rreactie uitspraak raadsvergadering 14 mei 2019
    Uitnodiging deelname aan Orange the World campagne tegen geweld tegen vrouwen
    Voorgenomen bezuiniging op de werf van Batavialand
    00:13:34 - 00:13:47 - M.J. (Marianne) van de Watering
    00:13:47 - 00:13:48 - I.R. (Ina) Adema
    00:13:48 - 00:14:20 - P.E. (Nelly) den Os
    00:14:22 - 00:14:23 - M.J. (Marianne) van de Watering
    00:14:23 - 00:14:24 - M.J. (Marianne) van de Watering
    00:14:24 - 00:14:27 - I.R. (Ina) Adema
    00:14:27 - 00:14:33 - J. (Jack) Schoone
    00:14:33 - 00:14:34 - I.R. (Ina) Adema
    00:14:34 - 00:14:42 - J. (Jack) Schoone
    00:14:43 - 00:14:48 - I.R. (Ina) Adema
    00:14:48 - 00:14:56 - E.(Emiel) van der Herberg
    00:14:56 - 00:14:59 - I.R. (Ina) Adema
    00:15:00 - 00:15:01 - J. (Jack) Schoone
    00:15:01 - 00:15:10 - I.R. (Ina) Adema
    00:15:10 - 00:15:11 - J. (Jack) Schoone
    00:15:11 - 00:15:52 - I.R. (Ina) Adema
  23. 6

    00:15:50 - 00:15:52 - I.R. (Ina) Adema
  24. 6.a

    De veiligheidsregio Flevoland dient elk jaar de ontwerpprogrammabegroting voor te leggen aan de gemeenteraden. De gemeenteraad wordt daarmee in staat te gesteld om haar bevindingen te geven op de financiële stukken van de Veiligheidsregio Flevoland voor de komende periode.

    Besluit

    1. Kennis te nemen van de Ontwerp Programmabegroting 2020, de begrotingswijzigingen
      2019, de Meerjarenraming 2021-2023 en de jaarstukken 2018 van de Veiligheidsregio
      Flevoland.
    2. De volgende zienswijze bij de Veiligheidsregio Flevoland in te dienen:
      met in achtneming van de twee hieronder genoemde punten, akkoord te gaan met de ontwerp ontwerpprogrammabegroting 2020 en de begrotingswijzigingen 2019:
    3. De raad te informeren over de vrije besteedbare ruimte(niet aan projecten gekoppelde
      gelden) in de (bedrijfs)reserves;
    4. De raad nadrukkelijk te informeren over de uitkomsten van het Taskforce Financiën.
    00:15:51 - 00:15:52 - I.R. (Ina) Adema
    00:15:53 - 00:16:13 - A.Y. (Alexander) Sprong
  25. 6.b

    Het college heeft kennis genomen van de jaarstukken van de GGD Flevoland. Dit zijn de ontwerp begroting 2020 en meerjarenbegroting 2021-2023 en de voorlopige jaarrekening 2018. De gemeente betaalt een jaarlijkse bijdrage aan de GGD Flevoland op basis van een gemeenschappelijke regeling. Het college stelt de raad voor om een zienswijze te geven op de ontwerpbegroting van GGD Flevoland. Daarin wordt aandacht gevraagd voor een goede monitoring van de kosten van het vaccinatieprogramma en het transparant verwerken van de definitieve uitkomsten van de cao-onderhandelingen. En verder dat er instemming is met een hogere bijdrage voor het op aanvaardbaar niveau kunnen uitvoeren van de wettelijke taken. Het besluit van de raad tot een zienswijze zal aan de GGD Flevoland worden meegedeeld.

    Besluit

    1. Kennis te nemen van de ontwerpbegroting 2020 en de meerjarenraming 2021-2023 en de volgende zienswijze aan het bestuur van de GGD Flevoland kenbaar te maken:
      1.1. Er wordt een begrotingswijziging tegemoet gezien die de definitieve uitkomsten van de cao-onderhandelingen verwerkt.
      1.2. De kosten uitvoering Rijksvaccinatieprogramma moeten nauwgezet worden gemonitord.
      1.3. De hogere gemeentelijke bijdrage om uitvoering van de wettelijke taken op aanvaardbaar niveau brengen is voldoende onderbouwd.
    2. Kennis te nemen van de voorlopige jaarrekening 2018 van GGD Flevoland.
    00:16:03 - 00:16:13 - A.Y. (Alexander) Sprong
    00:16:15 - 00:16:19 - I.R. (Ina) Adema
    00:16:19 - 00:16:29 - S.H. (Sanne) de Wilde
    00:16:29 - 00:19:18 - I.R. (Ina) Adema
  26. 6.c

    Al vele jaren ontvangt de gemeente extra geld voor het beheer en onderhoud. Dat geld heeft er niet toe geleid dat Lelystad nu een herkend aantrekkelijk profiel heeft, sterk gegroeid is of dat achterstanden op het sociaal vlak zijn afgenomen. Daarom heeft de Gemeente Lelystad met de provincie Flevoland en het ministerie van BZK het initiatief genomen om te onderzoeken wat er nodig is om Lelystad te ontwikkelen tot een aantrekkelijke en duurzame stad, die financieel gezond en zelfstandig is. Een stad waarin alle inwoners mee doen, het onderwijs goed is en waarin je prettig woont. Een stad die gaat voor haar kansen.
    In de Strategische Agenda Lelystad Next Level wordt in grote lijnen geschetst wat er moet gebeuren om de stad naar een next level te brengen en hoe Lelystad zich kan onderscheiden.

    Besluit

    1. Kennis te nemen van de Strategische Agenda en achterliggende stukken.
    2. In te stemmen met de hoofdlijnen van de Strategische Agenda:
      • Lelystad is hoofdstad van de nieuwe natuur, kuststad en logistieke hub. Een stad met een economie waarin een (innovatieve) agrarische sector, toerisme en recreatie, circulaire economie en duurzaamheid logische accenten zijn;
      • Toename van de kracht in de samenleving door programma’s voor vernieuwend onderwijs en betere aansluiting onderwijs/arbeidsmarkt in samenhang met de revitalisering van de jaren ’70 en ’80 buurten;
      • Een sterke, zelfstandige stad, die de potentie benut om te groeien naar een stad met meer inwoners en daarmee een interessante woon- en werkstad wordt binnen de Metropoolregio Amsterdam.
  27. 7

    00:17:14 - 00:19:18 - I.R. (Ina) Adema
  28. 7.a

    Ieder jaar worden in het voorjaar de kaders voor het opstellen van de eerstvolgende programmabegroting en meerjarenraming vastgesteld. Met het vaststellen van de kadernota 2020 – 2023 geeft de raad richting aan de financiële- en inhoudelijke kaders van de gemeente Lelystad voor de komende jaren. De uiteindelijke autorisatie van de budgetten voor 2020, waarmee het college uitvoering kan geven aan de bijbehorende taken, vindt plaats bij de vaststelling van de programmabegroting 2020 – 2023 in het najaar.

    Bijlagen

    Besluit

    Kadernota 2020-2023


    De kadernota 2020 – 2023 vast te stellen, met inachtneming van de volgende voorgestelde besluitpunten:
    0. Het voorlopig jaarrekeningresultaat 2018 ter grootte van €7.671.754 als volgt te bestemmen:
    Stap 1: aanzuivering algemene reserve voor een bedrag van €3.000.000;
    Stap 2: aanzuivering reserve sociaal domein voor een bedrag van €2.444.000;
    Stap 2: aanzuivering reserve grondexploitaties voor een bedrag van €343.000;
    Stap 3: aanzuivering reserve ontwikkeling stad voor een bedrag van €1.884.754.

    1. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Aanpassing raad- en vergaderzalen audiovisueel en inrichting’ de begroting 2020 en de meerjarenraming met ingang van 2021 bij te stellen met -€ 35.000.
    2. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Formatie uitbreiding griffie’ de begroting 2020 en de meerjarenraming met ingang van 2021 bij te stellen met -€ 68.000.
    3. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Vervangingsinvesteringen ICT 2020 - 2023’ de begroting 2020 bij te stellen met € 34.000 en de meerjarenraming 2021 – 2023 bij te stellen met de volgende bedragen: € 30.000 in 2021, €0 in 2022 en -€ 40.000 met ingang van 2023.
    4. a. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Rentelasten’ de begroting 2020 en de meerjarenraming met ingang van 2021 bij te stellen met € 500.000.
      b. De egalisatiereserve renterisico’s ter grootte van € 1.000.000 op te heffen en deze middelen over te hevelen naar de reserve ontwikkeling stad.
    5. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Actualisatie OZB (indexatie en areaaluitbreiding)’ de begroting 2020 en de meerjarenraming met ingang van 2021 bij te stellen met € 709.000.
    6. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Actualisatie bijdrage GR Veiligheidsregio’ de begroting 2020 en de meerjarenraming met ingang van 2021 bij te stellen met -€ 577.000.
    7. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Gladheidbestrijding’ de begroting 2020 en de meerjarenraming met ingang van 2021 bij te stellen met -€ 127.000.
    8. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Kabels en leidingen’ de begroting 2020 en de meerjarenraming met ingang van 2021 bij te stellen met € 38.000.
    9. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Openbare verlichting’ de begroting 2020 en de meerjarenraming met ingang van 2021 bij te stellen met -€ 150.000.
    10. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Actualisatie IHP - Exploitatielasten’ de begroting 2020 en de meerjarenraming 2021 – 2023 bij te stellen met de volgende bedragen: -€ 16.000 in 2020, -€ 22.000 in 2021 en -€18.000 met ingang van 2022.

    11a. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Actualisatie IHP – Kapitaallasten’ de kapitaallasten van onderwijshuisvestingsvoorzieningen die met ingang van 2023 vrijvallen in de begroting te reserveren voor nieuwe noodzakelijke investeringen.
    11b. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Actualisatie IHP – Kapitaallasten’ de begroting 2020 en de meerjarenraming 2021 – 2023 bij te stellen met de volgende bedragen: € 5.000 in 2020, € 70.000 in 2021, -€ 63.000 in 2022 en € 88.000 met ingang van 2023.
    12. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Tuinvergrotingen’ de begroting 2020 en de meerjarenraming met ingang van 2021 bij te stellen met € 125.000.


    12a. “Voor ondersteuning van creatieve broedplaatsen de begroting 2020 en de meerjarenraming met ingang van 2021 bij te stellen met -€ 70.000.


    12b. “De vangnetregel eenzame minima in stand te houden en in de begroting te verwerken voor het bedrag van het daadwerkelijke gebruik.”
    13. Op basis van bovenstaand voorstel ‘BUIG bijstandsbudgetten’ de begroting 2020 en de meerjarenraming met ingang van 2021 niet bij te stellen, in afwachting van meer informatie vanuit het Rijk.
    14. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Afbouw Wet sociale werkvoorziening (social firm)’ de begroting 2020 en de meerjarenraming 2021 bij te stellen met de volgende bedragen: € 309.000 in 2020 en € 403.000 in 2021.
    15. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Actualisatie bijdrage GGD Flevoland’ de begroting 2020 en de meerjarenraming met ingang van 2021 bij te stellen met -€ 200.000.
    16. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Huisvuilinzameling’ de begroting 2020 en de meerjarenraming met ingang van 2021 bij te stellen met € 63.000.
    17. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Actualisatie bijdrage GR OFGV’ de begroting 2020 en de meerjarenraming met ingang van 2021 bij te stellen met -€ 189.000.
    18. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Impact klimaatakkoord’ de begroting 2020 en de meerjarenraming met ingang van 2021 bij te stellen met -€ 176.000.
    19. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Uitvoering EED (duurzaamheidsmaatregel bedrijven) door OFGV’ de begroting 2020 en de meerjarenraming met ingang van 2021 bij te stellen met -€ 25.000.
    20. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Actualisatie legesopbrengsten en uitvoeringskosten’ de begroting 2020 en de meerjarenraming 2021 bij te stellen met de volgende bedragen: -€ 61.000 in 2020 en € 189.000 in 2021.
    21. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Leefbaarheidstoets als basis omgevingsvergunning kamerverhuur’ de begroting 2020 en de meerjarenraming met ingang van 2021 bij te stellen met -€ 50.000.
    22. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Financieel effect gemeentefonds (=batenkant)’ de begroting 2020 en de meerjarenraming 2021 – 2023 bij te stellen met de volgende bedragen: € 1.789.000 in 2020, € 1.853.000 in 2021, € 1.903.000 in 2022 en € 1.950.000 met ingang van 2023.
    23. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Compensatie ontwikkeling loon – sociale lasten (tranche 2020)’ de begroting 2020 en de meerjarenraming 2021 - 2023 bij te stellen met de volgende bedragen: -€ 1.989.000 in 2020, -€ 1.926.000 in 2021 en -€ 1.933.000 met ingang van 2022.
    24. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Compensatie inflatie - gemeentebegroting (tranche 2020)’ de begroting 2020 en de meerjarenraming 2021 - 2023 bij te stellen met -€ 1.750.000.
    25. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Compensatie inflatie – gesubsidieerde instellingen (tranche 2020)’ de begroting 2020 en de meerjarenraming 2021 - 2023 bij te stellen met -€ 400.000.
    Uiterlijk voor de begroting 2020 te komen met een onderzoek naar de gewogen resultaten over 2018 van de gesubsidieerde instellingen Kubus, Agora, Sportbedrijf, Welzijn en Flevomeer-bibliotheek.
    26. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Budget toevoegen – Toezicht en handhaving kwaliteit peuterspeelzalen’ de begroting 2020 en de meerjarenraming met ingang van 2021 bij te stellen met -€ 7.000.
    27. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Budget toevoegen – Toezicht en handhaving kinderopvang en gastouderopvang’ de begroting 2020 en de meerjarenraming met ingang van 2021 bij te stellen met -€ 53.000.
    28. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Budget aframen – Voorschoolse voorziening peuters (DU)’ de begroting 2020 en de meerjarenraming 2021 - 2023 bij te stellen met de volgende bedragen: € 48.000 in 2020, € 97.000 in 2021 en € 145.000 met ingang van 2021.
    29. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Budget aframen – Jeugdhulp (kinderen in een AZC)’ de begroting 2020 en de meerjarenraming met ingang van 2021 bij te stellen met € 20.000.
    30. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Budget aframen – Academische component kinder- en jeugdpsychiatrie’ de begroting 2020 en de meerjarenraming met ingang van 2021 bij te stellen met € 29.000.
    31. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Ondermijning’ de begroting 2020 en de meerjarenraming met ingang van 2021 bij te stellen met -€ 173.000.
    32. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Persoonsgerichte aanpak (PGA)’ de begroting 2020 en de meerjarenraming met ingang van 2021 bij te stellen met -€ 50.000.
    33. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Persoonsgerichte aanpak 12-18 jaar’ de begroting 2020 en de meerjarenraming met ingang van 2021 bij te stellen met -€ 50.000.
    34. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Personeel en organisatie’ de begroting 2020 en de meerjarenraming met ingang van 2021 bij te stellen met -€ 85.000.
    35. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Juridische zaken’ de begroting 2020 en de meerjarenraming met ingang van 2021 bij te stellen met -€ 85.000.
    36. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Avondvierdaagse over de dreven’ de begroting 2020 en de meerjarenraming met ingang van 2021 bij te stellen met -€ 10.000.
    37. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Kitesurfstrand’ de begroting 2020 en de meerjarenraming met ingang van 2021 bij te stellen met -€ 28.000.
    Het inrichten van een “sporttafel” met verenigingen, ondernemers en onderwijs. Doel is sport te gebruiken en te investeren in sport op school en in vrije tijd. Hiervoor een bedrag vrij te maken van € 5.000,00 om de eerste opstart te faciliteren voor het sportbedrijf om dit te organiseren.
    38. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Beklemming: vervangingskalender I-ontwikkelingen 2025’ een bedrag van -€ 1.020.000 te beklemmen binnen de reserve ontwikkeling stad, gefaseerd in te zetten over de jaarschijven 2021 – 2023 op basis van nadere voorstellen.
    39. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Beklemming: Lelystad Next Level’ een bedrag van -€ 500.000 te beklemmen binnen de reserve ontwikkeling stad, in afwachting van nadere voorstellen.
    40. Vervallen.
    41. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Onttrekking: stationskwartier incl. fietsparkeren station’ in 2020 een bedrag van -€ 150.000 te onttrekken aan de reserve ontwikkeling stad.
    42. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Onttrekking: continuering accountmanagement’ in 2020 en 2021 een bedrag van -€ 98.000 te onttrekken aan de reserve ontwikkeling stad.
    43. Ondersteunen waar nodig voor de ontwikkeling van de Luchthaven samen met VNO en NCW. Dit gebeurt echter met gesloten beurs.
    44. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Onttrekking: ziekenhuis Lelystad’ in 2020 en 2021 een bedrag van -€ 90.000 te onttrekken aan de reserve ontwikkeling stad.
    45. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Onttrekking: klimaatadaptatie’ in 2020 een bedrag van -€ 50.000 te onttrekken aan de reserve ontwikkeling stad.
    46. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Onttrekking: capaciteit bestemmingsplanjuristen i.v.m. toename projecten’ in 2020 en 2021 een bedrag van -€ 90.000 te onttrekken aan de reserve ontwikkeling stad.
    47. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Onttrekking: uitvoering woonbeleid en versnellingsopgave’ in de jaren 2020, 2021, 2022 en 2023 een bedrag van -€ 50.000 te onttrekken aan de reserve ontwikkeling stad.
    48. De meerjarenraming 2020 – 2023 bij te stellen met -€ 50.000 op het gebied van woonmarketing en dit budgetneutraal te dekken vanuit de bij de ontwikkelende partij in rekening gebrachte bijdragen.
    49. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Voortzetting aanvullende financiering re-integratie (budget-neutraal)’ in de jaren 2020, 2021, 2022 € 1.000.000 te onttrekken aan de Nuon Reserve en vanuit de daaruit voortvloeiende besparing op de uitkeringslasten de Nuon Reserve weer aan te zuiveren tot en met 2026.
    50. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Ontwikkelcapaciteit versnelling woningbouw’ in de jaren 2020 en 2021 maximaal -€ 500.000 te onttrekken aan de egalisatiereserve grondexploitaties.
    51. Bovenstaande bezuinigingen/onderzoeksopdrachten te overwegen om het alsdan bekende
    financieel perspectief van de programmabegroting 2020 – 2023 sluitend te maken.


    51a.Uit het lijstje bij voorgesteld besluit nr. 51 prioriteit 9, Flevodrome, te schrappen
    en wel onderzoek te doen naar de maatschappelijke impact.


    51b.Onderdeel 8.T.6.5. (Bataviawerf) volledig te laten vervallen. Het college zal
    in overleg zal treden met het werkbedrijf om tot alternatieve financiering te komen.
    52. Vervallen.

    Amendementen

    Titel
    A1 - 190528 - Verworpen amendement CDA, LL. FvO Kadernota 2020-2023
    A10 - 190528 - Aangenomen amandement LL, PVV, FvO Besluitpunt 37, aanpassing mogelijke bezuiniging
    A11 - 190528 - Aangenomen amendement InwonersPartij, GL, FvO, LL, VVD Voorgesteld besluit nummer 40
    A12a - 190528 - Verworpen amendement LL Besluitpunt 40, aanpassing mogelijke bezuiniging
    A12b - 190528 - Aangenomen amendement LL Besluitpunt 43, aanpassing mogelijke bezuiniging
    A14 - 190528 - Verworpen amendement GL prioritering mogelijke bezuinigingen compensatie inflatie 2020
    A14a - 190528 - Aangenomen amendement LL, PvdA, D66, GL, FvO, PVV, CU Besluitpunt 51, aanpassing mogelijke bezuiniging
    A16 - 190528 - Aangenomen amendement VVD, PvdA, LL, LS, GL, D66, CU Bataviawerf
    A16a - 1905-28 - Verworpen amendement LL Besluitpunt 18, aanpassing mogelijke toeristenbelasting
    A17 - 190528 - Verworpen amendement GL Toerristenbelasting
    A17a - 190528 - Aangenomen amendement GL, CDA bezuinigingen-zoekrichtingen
    A21 - 190528 - Aangenomen amendement D66, CU, VVD, InwonersPartij, GL, CDA, LL, PvdA, FvO, DENK Schrappen overwegingen tot nieuwe afwegingen 2023
    A24 -190528 - Verworpen amendement InwonersPartij, FvO, PvdA Parkeren Lelycentre achter de slagboom
    A25 - 190528 - Verworpen amendement InwonersPartij, FvO, LL Subsidies
    A28 - 190528 - Verworpen amendement GL, LL buurtbegroting
    A29 - 190528 - De stemmer staakt amendement SP, GL Lelystad veiligste fietsstad
    A3 - 190528 - Verworpen amendement D66, PvdA, GL Wijzigien storting Algemene Reserve
    A31 - 190528 Verworpen amendement CDA, CU, FvO Kadernota 2020-2023
    A32 - 190528 - Verworpen amendement CDA, LL, PVV, FvO Kadernota 2020-2023
    A3a - 190528 - Verworpen amendement LL, PVV, FvO Actualisatie OZB inzetten ten behoeve van stoppen met heffen van hondenbelasting
    A5 - 190528 - Aangenomen amendement PvdA, LL, D66, GL, CDA, FvO, CU, DENK Controle tuingrenzen, creatieve broedplaatsen en vangnet eenzame minima
    A6 - 190528 - Verworpen amendement LL, FvF, FvO Besluitpunt 18, aanpassing mogelijke bezuiniging
    A7 - 190528 - Verworpen amendement InwonersPartij, FvO Voorgesteld besluit nummer 25
    A8 - 190528 - Verworpen amendement LL, PVV, FvO Besluitpunt 25, aanpassing mogelijke bezuiniging
    A9 - 190528 - Verworpen amendement LL, PVV, FvO, FvF Besluitpunt 25, aanpassing mogelijke bezuiniging
    A9a - 190528 - Verworpen amendement LL, PVV, FvO Besluitpunt 25, aanpassing mogelijke bezuiniging
    A9b - 190528 - Aangenomen amendement VVD, CDA, LS, FvF LL Besluitpunt 25, aanpassing mogelijke bezuiniging

    Moties

    Titel
    M1 - 190528 - De stemmer staakt motie PvdA, SP, CDA, FvO, GL,CU Planning van woningbouw
    M10 - 190528 - Verworpen motie GL bezuiniging-zoekrichtingen
    M11 - 190528 - Verworpen motie CDA, GL Kadernota 2020-2023
    M12 - 190528 - Aangenomen motie VVD, LS, FvO Besluitpunt 49 voortzetting aanvullende financiering re-integratie
    M13 - 190528 - Aangenomen motie GL prioritering mogelijke bezuinigingen compensatie inflatie
    M2 - 190528 - Aangenomen motie D66, PvdA, SP, VVD CU, InwonersPartij, LL, PVV, FvO, DENK Beheer MFA's
    M3 - 190528 - Aangenomen motie D66, FvO, DENK, SP, InwonersPartij, LL, PvdA Oproep VNG tot wijziging systematiek Algemene Uitkering
    M5 - 190528 - Aangenomen motie D66, FvO, VVD Kadernota Kwalitatieve capaciteit communicatie
    M7- 190528 - Aangenomen motie SP, GL, InwonersPartij, CDA, LL, CU FvO, DENK Behoud basisfuncties ziekenhuis
    M8 - 190528 - Verworpen motie SP, GL, LL Verlaging energiekosten richting een energie-neutrale stad
    M9 - 190528 - Aangenomen motie SP, InwonersPartij, PvdA, LL, FvO Burgemeestersnorm zichtbaar bij herprioritering subsidieverstrekkingen
    00:17:17 - 00:19:18 - I.R. (Ina) Adema
    00:19:18 - 00:19:41 - E.(Emiel) van der Herberg
    00:19:41 - 00:20:52 - I.R. (Ina) Adema
  29. 7.b

    Besluit

    1. Dhr. P. Poelstra aan te stellen als Functionaris Gegevensbescherming (FG) voor de gemeenteraad van Lelystad.
    00:20:51 - 00:20:52 - I.R. (Ina) Adema
    00:28:17 - 00:28:20 - I.R. (Ina) Adema
    00:28:20 - 00:28:50 - G.J. (Judith) Boertjens
    00:28:50 - 00:30:31 - I.R. (Ina) Adema
  30. 7.c

    Gemeente Lelystad is bezig met de actualisering van het prostitutiebeleid uit 2000. Ter uitwerking van dit beleid heeft het college de raad gevraagd om een aantal uitgangspunten waarover de meningen eensgezind zijn, in de raad vast te stellen. Verder is de raad gevraagd om onderwerpen waarover verschillende inzichten bestaan, te bediscussiëren en in stemming te brengen.

    00:29:37 - 00:30:31 - I.R. (Ina) Adema
    00:30:47 - 00:32:47 - Spreekgestoelte 2
    00:32:47 - 00:32:50 - I.R. (Ina) Adema
    00:32:51 - 00:33:17 - H. (Henk) Schraa
    00:33:18 - 00:33:43 - Spreekgestoelte 2
    00:33:43 - 00:33:52 - H. (Henk) Schraa
    00:33:52 - 00:33:53 - I.R. (Ina) Adema
    00:33:53 - 00:34:19 - Spreekgestoelte 2
    00:34:20 - 00:34:35 - I.R. (Ina) Adema
    00:34:40 - 00:35:20 - Spreekgestoelte 1
    00:35:20 - 00:35:23 - I.R. (Ina) Adema
    00:35:23 - 00:35:41 - G.J. (Judith) Boertjens
    00:35:41 - 00:35:42 - Spreekgestoelte 1
    00:35:45 - 00:35:46 - I.R. (Ina) Adema
    00:35:46 - 00:35:53 - S.H. (Sanne) de Wilde
    00:35:54 - 00:35:55 - Spreekgestoelte 1
    00:35:56 - 00:35:59 - S.H. (Sanne) de Wilde
    00:36:00 - 00:36:03 - Spreekgestoelte 1
    00:36:04 - 00:36:25 - I.R. (Ina) Adema
    00:36:32 - 00:38:33 - Spreekgestoelte 2
    00:38:33 - 00:38:35 - S.H. (Sanne) de Wilde
    00:38:35 - 00:38:37 - I.R. (Ina) Adema
    00:38:37 - 00:38:44 - S.H. (Sanne) de Wilde
    00:38:44 - 00:39:41 - Spreekgestoelte 2
    00:39:41 - 00:39:42 - S.H. (Sanne) de Wilde
    00:39:42 - 00:39:43 - I.R. (Ina) Adema
    00:39:43 - 00:39:48 - S.H. (Sanne) de Wilde
    00:39:48 - 00:42:28 - Spreekgestoelte 2
    00:42:28 - 00:42:31 - I.R. (Ina) Adema
    00:42:31 - 00:42:41 - S.H. (Sanne) de Wilde
    00:42:42 - 00:42:56 - Spreekgestoelte 2
    00:42:56 - 00:43:36 - S.H. (Sanne) de Wilde
    00:43:37 - 00:44:08 - Spreekgestoelte 2
    00:44:09 - 00:44:12 - I.R. (Ina) Adema
    00:44:12 - 00:44:37 - A.Y. (Alexander) Sprong
    00:44:38 - 00:44:47 - Spreekgestoelte 2
    00:44:48 - 00:45:00 - I.R. (Ina) Adema
    00:45:00 - 00:45:12 - F. (Freddy) Grin
    00:45:13 - 00:45:24 - Spreekgestoelte 2
    00:45:24 - 00:45:40 - F. (Freddy) Grin
    00:45:40 - 00:46:08 - Spreekgestoelte 2
    00:46:08 - 00:46:09 - F. (Freddy) Grin
    00:46:09 - 00:46:11 - Spreekgestoelte 2
    00:46:11 - 00:46:13 - F. (Freddy) Grin
    00:46:13 - 00:46:14 - Spreekgestoelte 2
    00:46:14 - 00:46:17 - I.R. (Ina) Adema
    00:46:17 - 00:46:30 - F. (Freddy) Grin
    00:46:30 - 00:46:35 - Spreekgestoelte 2
    00:46:36 - 00:46:39 - I.R. (Ina) Adema
    00:46:39 - 00:47:02 - G.J. (Judith) Boertjens
    00:47:03 - 00:47:10 - Spreekgestoelte 2
    00:47:11 - 00:47:15 - I.R. (Ina) Adema
    00:47:15 - 00:47:21 - S.H. (Sanne) de Wilde
    00:47:21 - 00:47:31 - Spreekgestoelte 2
    00:47:32 - 00:47:42 - S.H. (Sanne) de Wilde
    00:47:44 - 00:47:57 - I.R. (Ina) Adema
    00:48:11 - 00:52:43 - Spreekgestoelte 2
    00:52:43 - 00:52:55 - I.R. (Ina) Adema
    00:53:05 - 00:54:34 - Spreekgestoelte 2
    00:54:34 - 00:54:47 - I.R. (Ina) Adema
    00:54:59 - 00:57:03 - Spreekgestoelte 1
    00:57:05 - 00:57:28 - I.R. (Ina) Adema
    00:57:28 - 00:59:24 - Spreekgestoelte 1
    00:59:24 - 00:59:25 - G.J. (Judith) Boertjens
    00:59:25 - 00:59:27 - I.R. (Ina) Adema
    00:59:27 - 00:59:39 - G.J. (Judith) Boertjens
    00:59:39 - 01:03:17 - Spreekgestoelte 1
    01:03:17 - 01:03:20 - I.R. (Ina) Adema
    01:03:20 - 01:03:44 - S.H. (Sanne) de Wilde
    01:03:44 - 01:03:56 - Spreekgestoelte 1
    01:03:56 - 01:03:58 - I.R. (Ina) Adema
    01:03:58 - 01:04:08 - J. (Jack) Schoone
    01:04:08 - 01:04:10 - I.R. (Ina) Adema
    01:04:10 - 01:04:11 - J. (Jack) Schoone
    01:04:11 - 01:04:13 - I.R. (Ina) Adema
    01:04:13 - 01:04:48 - Spreekgestoelte 1
    01:04:48 - 01:04:49 - J. (Jack) Schoone
    01:04:49 - 01:04:59 - Spreekgestoelte 1
    01:05:00 - 01:05:01 - I.R. (Ina) Adema
    01:05:02 - 01:05:03 - I.R. (Ina) Adema
    01:05:03 - 01:05:04 - M.J. (Marianne) van de Watering
    01:05:04 - 01:05:05 - I.R. (Ina) Adema
    01:05:05 - 01:05:30 - M.J. (Marianne) van de Watering
    01:05:30 - 01:05:31 - Spreekgestoelte 1
    01:05:31 - 01:05:36 - Spreekgestoelte 1
    01:05:37 - 01:05:38 - I.R. (Ina) Adema
    01:05:38 - 01:05:39 - I.R. (Ina) Adema
    01:05:39 - 01:05:52 - M.J. (Marianne) van de Watering
    01:05:52 - 01:06:15 - Spreekgestoelte 1
    01:06:15 - 01:06:16 - I.R. (Ina) Adema
    01:06:16 - 01:06:21 - M.J. (Marianne) van de Watering
    01:06:21 - 01:06:56 - Spreekgestoelte 1
    01:06:56 - 01:06:57 - I.R. (Ina) Adema
    01:06:57 - 01:06:58 - J. (Jack) Schoone
    01:06:58 - 01:07:11 - I.R. (Ina) Adema
    01:07:12 - 01:07:35 - S.H. (Sanne) de Wilde
    01:07:35 - 01:07:38 - Spreekgestoelte 1
    01:07:38 - 01:07:39 - I.R. (Ina) Adema
    01:07:39 - 01:07:42 - Spreekgestoelte 1
    01:07:42 - 01:07:44 - I.R. (Ina) Adema
    01:07:44 - 01:07:54 - G.J. (Judith) Boertjens
    01:07:54 - 01:08:04 - Spreekgestoelte 1
    01:08:04 - 01:08:11 - I.R. (Ina) Adema
    01:08:11 - 01:08:16 - J. (Jack) Schoone
    01:08:16 - 01:08:42 - I.R. (Ina) Adema
    01:08:42 - 01:08:57 - H. (Henk) Schraa
    01:08:57 - 01:09:03 - I.R. (Ina) Adema
    01:11:02 - 01:11:29 - I.R. (Ina) Adema
    01:11:29 - 01:12:09 - S.H. (Sanne) de Wilde
    01:12:10 - 01:12:29 - I.R. (Ina) Adema
    01:12:29 - 01:12:33 - A. (Ashwin) van Stormbroek
    01:12:34 - 01:12:43 - I.R. (Ina) Adema
    01:12:43 - 01:12:45 - A. (Ashwin) van Stormbroek
    01:12:45 - 01:12:47 - I.R. (Ina) Adema
    01:13:24 - 01:13:25 - I.R. (Ina) Adema
    01:13:33 - 01:15:29 - I.R. (Ina) Adema
    01:15:29 - 01:15:38 - S.H. (Sanne) de Wilde
    01:15:38 - 01:15:40 - I.R. (Ina) Adema
    01:15:41 - 01:15:42 - I.R. (Ina) Adema
    01:15:42 - 01:16:33 - S.H. (Sanne) de Wilde
    01:16:33 - 01:19:33 - I.R. (Ina) Adema
    01:19:33 - 01:19:48 - H. (Henk) Schraa
    01:19:49 - 01:19:58 - I.R. (Ina) Adema
    01:19:58 - 01:20:02 - J. (Jack) Schoone
    01:20:03 - 01:20:04 - I.R. (Ina) Adema
    01:20:04 - 01:20:13 - M. (Meta) Jacobs-Haagen
    01:20:13 - 01:20:15 - I.R. (Ina) Adema
    01:20:15 - 01:20:26 - M. (Meta) Jacobs-Haagen
    01:20:26 - 01:20:47 - I.R. (Ina) Adema
    01:20:47 - 01:20:53 - S.H. (Sanne) de Wilde
    01:20:53 - 01:20:55 - I.R. (Ina) Adema
    01:20:55 - 01:20:59 - M. (Meta) Jacobs-Haagen
    01:21:00 - 01:21:08 - M. (Meta) Jacobs-Haagen
    01:21:08 - 01:22:27 - I.R. (Ina) Adema
    01:22:56 - 01:23:18 - I.R. (Ina) Adema
    01:23:23 - 01:24:21 - Spreekgestoelte 2
  31. 7.d

    De gemeente Lelystad heeft net als alle gemeenten in Nederland een wettelijk vastgestelde taakstelling voor het huisvesten van vergunninghouders. De gemeenteraad heeft in november 2018 een motie aangenomen om vergunninghouders geen voorrang meer te verlenen het toewijzen van een sociale huurwoning door Centrada omdat dit de wachttijd voor andere woningzoekenden vergroot. Het college heeft een analyse gemaakt van de ontwikkelingen in de verhuur van de woningen van Centrada. Ook heeft het college een aantal alternatieven voor de huisvesting van statushouders onderzocht.
    Uit de analyse blijkt dat de wachttijden vooral oplopen doordat er minder mensen uit een sociale huurwoning verhuizen en er daardoor minder woningen beschikbaar komen. De vergunninghouders vergroten de vraag, maar dit aandeel is de laatste jaren minder dan 1 op de 10 woningzoekenden. Het aantal vergunninghouders neemt in 2019 verder af. Op de wachtlijst van het COA staan voor Lelystad nog tientallen personen waarvan al een familielid in Lelystad woont (gezinshereniging). Deze vergunninghouders kunnen in Lelystad gehuisvest worden waarbij voor elke benodigde woning ook weer een woning vrijkomt.
    Het college heeft ook alternatieve vormen van huisvesting voor vergunninghouders bekeken. Dit heeft niet de voorkeur omdat het realiseren van specifieke huisvesting voor vergunninghouders ook een vorm van voorrang ten opzichte van de reguliere woningzoekenden is. Het college zet daarom in op het vergroten van de doorstroming in de sociale huur waar alle woningzoekenden van profiteren. De oplevering van enkele honderden sociale huurwoningen in 2019 en 2020 leveren daar een flinke bijdrage aan. Het college zal daarnaast aan Centrada vragen de urgentieregeling voor huisvesting van vergunninghouders te herstellen omdat er geen anders goede alternatieven zijn om aan de wettelijk taakstelling te kunnen voldoen. Zo wordt ook de gezinshereniging mogelijk voor de vergunninghouders die nu al een woning in Lelystad hebben. Het college legt het besluit eerst voor aan de gemeenteraad voor het uiten van wensen en bedenkingen.

    01:23:38 - 01:24:21 - Spreekgestoelte 2
    01:24:21 - 01:24:22 - S.H. (Sanne) de Wilde
    01:24:22 - 01:24:24 - I.R. (Ina) Adema
    01:24:24 - 01:24:31 - S.H. (Sanne) de Wilde
    01:24:31 - 01:24:33 - Spreekgestoelte 2
    01:24:33 - 01:24:51 - Spreekgestoelte 2
    01:24:51 - 01:24:57 - I.R. (Ina) Adema
    01:24:57 - 01:25:15 - Spreekgestoelte 2
    01:25:15 - 01:25:19 - I.R. (Ina) Adema
    01:25:19 - 01:26:24 - Spreekgestoelte 2
    01:26:24 - 01:26:26 - I.R. (Ina) Adema
    01:26:26 - 01:26:45 - S.H. (Sanne) de Wilde
    01:26:45 - 01:26:46 - Spreekgestoelte 2
    01:26:46 - 01:27:02 - Spreekgestoelte 2
    01:27:02 - 01:27:03 - I.R. (Ina) Adema
    01:27:03 - 01:27:04 - Spreekgestoelte 2
    01:27:04 - 01:27:18 - S. (Sjaak) Kruis
    01:27:19 - 01:27:23 - Spreekgestoelte 2
    01:27:23 - 01:27:25 - S. (Sjaak) Kruis
    01:27:25 - 01:27:34 - S. (Sjaak) Kruis
    01:27:34 - 01:27:35 - Spreekgestoelte 2
    01:27:35 - 01:27:37 - I.R. (Ina) Adema
    01:27:37 - 01:27:41 - S. (Sjaak) Kruis
    01:27:41 - 01:27:44 - I.R. (Ina) Adema
    01:27:44 - 01:28:12 - Spreekgestoelte 2
    01:28:14 - 01:28:17 - I.R. (Ina) Adema
    01:28:17 - 01:28:18 - B.D. (Berend) Okma
    01:28:18 - 01:28:55 - S.H. (Sanne) de Wilde
    01:28:55 - 01:29:04 - Spreekgestoelte 2
    01:29:04 - 01:29:12 - S.H. (Sanne) de Wilde
    01:29:12 - 01:29:22 - Spreekgestoelte 2
    01:29:22 - 01:29:23 - I.R. (Ina) Adema
    01:29:23 - 01:29:28 - S.H. (Sanne) de Wilde
    01:29:28 - 01:29:34 - Spreekgestoelte 2
    01:29:34 - 01:29:46 - S.H. (Sanne) de Wilde
    01:29:46 - 01:30:03 - Spreekgestoelte 2
    01:30:03 - 01:30:04 - I.R. (Ina) Adema
    01:30:04 - 01:30:59 - B.D. (Berend) Okma
    01:30:59 - 01:31:00 - Spreekgestoelte 2
    01:31:00 - 01:31:57 - Spreekgestoelte 2
    01:31:57 - 01:32:02 - B.D. (Berend) Okma
    01:32:02 - 01:32:05 - Spreekgestoelte 2
    01:32:05 - 01:32:12 - I.R. (Ina) Adema
    01:32:12 - 01:32:39 - S. (Sjaak) Kruis
    01:32:40 - 01:32:49 - Spreekgestoelte 2
    01:32:49 - 01:32:50 - S. (Sjaak) Kruis
    01:32:50 - 01:32:57 - Spreekgestoelte 2
    01:32:57 - 01:32:58 - I.R. (Ina) Adema
    01:32:58 - 01:32:59 - Spreekgestoelte 2
    01:32:59 - 01:33:21 - S. (Sjaak) Kruis
    01:33:21 - 01:33:28 - Spreekgestoelte 2
    01:33:28 - 01:33:30 - S. (Sjaak) Kruis
    01:33:30 - 01:33:42 - Spreekgestoelte 2
    01:33:43 - 01:33:44 - S. (Sjaak) Kruis
    01:33:45 - 01:34:21 - A.Y. (Alexander) Sprong
    01:34:21 - 01:34:26 - Spreekgestoelte 2
    01:34:26 - 01:34:30 - A.Y. (Alexander) Sprong
    01:34:30 - 01:34:31 - Spreekgestoelte 2
    01:34:31 - 01:34:32 - A.Y. (Alexander) Sprong
    01:34:32 - 01:34:33 - I.R. (Ina) Adema
    01:34:33 - 01:35:07 - A.Y. (Alexander) Sprong
    01:35:07 - 01:35:08 - Spreekgestoelte 2
    01:35:08 - 01:35:21 - A.Y. (Alexander) Sprong
    01:35:21 - 01:35:23 - I.R. (Ina) Adema
    01:35:23 - 01:35:25 - J. (Jack) Schoone
    01:35:25 - 01:35:33 - J. (Jack) Schoone
    01:35:34 - 01:35:35 - I.R. (Ina) Adema
    01:35:35 - 01:35:37 - Spreekgestoelte 2
    01:35:37 - 01:35:44 - J. (Jack) Schoone
    01:35:44 - 01:35:49 - Spreekgestoelte 2
    01:35:49 - 01:36:00 - I.R. (Ina) Adema
    01:36:00 - 01:36:05 - Spreekgestoelte 2
    01:36:05 - 01:36:23 - I.R. (Ina) Adema
    01:36:35 - 01:40:43 - Spreekgestoelte 2
    01:40:43 - 01:40:45 - I.R. (Ina) Adema
    01:40:45 - 01:41:08 - S. (Sjaak) Kruis
    01:41:08 - 01:41:28 - Spreekgestoelte 2
    01:41:30 - 01:41:32 - Spreekgestoelte 2
    01:41:32 - 01:41:33 - Spreekgestoelte 2
    01:41:33 - 01:41:36 - S. (Sjaak) Kruis
    01:41:36 - 01:42:05 - Spreekgestoelte 2
    01:42:05 - 01:42:09 - S. (Sjaak) Kruis
    01:42:09 - 01:42:10 - S. (Sjaak) Kruis
    01:42:10 - 01:42:41 - Spreekgestoelte 2
    01:42:41 - 01:42:44 - I.R. (Ina) Adema
    01:42:44 - 01:42:56 - J. (Jack) Schoone
    01:42:57 - 01:43:27 - Spreekgestoelte 2
    01:43:27 - 01:43:33 - J. (Jack) Schoone
    01:43:33 - 01:43:40 - Spreekgestoelte 2
    01:43:42 - 01:44:16 - Spreekgestoelte 2
    01:44:17 - 01:44:41 - J. (Jack) Schoone
    01:44:42 - 01:44:49 - Spreekgestoelte 2
    01:44:49 - 01:44:52 - J. (Jack) Schoone
    01:44:52 - 01:45:07 - Spreekgestoelte 2
    01:45:08 - 01:45:09 - I.R. (Ina) Adema
    01:45:09 - 01:45:47 - J.J.P. (Jeantiënne) van der Hoek
    01:45:47 - 01:46:15 - Spreekgestoelte 2
    01:46:15 - 01:46:22 - I.R. (Ina) Adema
    01:46:22 - 01:46:35 - B.D. (Berend) Okma
    01:46:35 - 01:47:42 - Spreekgestoelte 2
    01:47:42 - 01:47:43 - I.R. (Ina) Adema
    01:47:44 - 01:48:19 - A.Y. (Alexander) Sprong
    01:48:19 - 01:49:11 - Spreekgestoelte 2
    01:49:11 - 01:49:26 - I.R. (Ina) Adema
    01:49:27 - 01:51:37 - E.(Emiel) van der Herberg
    01:51:38 - 01:51:42 - I.R. (Ina) Adema
    01:51:42 - 01:51:43 - I.R. (Ina) Adema
    01:51:43 - 01:52:44 - S. (Sjaak) Kruis
    01:52:44 - 01:52:46 - I.R. (Ina) Adema
    01:52:46 - 01:52:47 - J. (Jack) Schoone
    01:52:47 - 01:52:53 - J. (Jack) Schoone
    01:52:54 - 01:52:58 - J.J.P. (Jeantiënne) van der Hoek
    01:53:01 - 01:53:07 - I.R. (Ina) Adema
    01:53:07 - 01:54:44 - D.A. (Dennis) Grimbergen
    01:54:44 - 01:54:47 - I.R. (Ina) Adema
    01:54:47 - 01:55:25 - A.Y. (Alexander) Sprong
    01:55:28 - 01:55:30 - I.R. (Ina) Adema
    01:55:30 - 01:56:02 - E.J.G. Eric van Luxemburg
    01:56:02 - 01:56:07 - I.R. (Ina) Adema
    01:56:07 - 01:56:11 - A. (Ashwin) van Stormbroek
    01:56:11 - 01:56:13 - I.R. (Ina) Adema
    01:56:13 - 01:56:18 - J.J.P. (Jeantiënne) van der Hoek
    01:56:18 - 01:56:45 - I.R. (Ina) Adema
    01:56:45 - 01:56:52 - J.J.P. (Jeantiënne) van der Hoek
    01:56:52 - 01:57:00 - I.R. (Ina) Adema
    01:57:00 - 01:57:01 - J.J.P. (Jeantiënne) van der Hoek
    01:57:01 - 01:57:10 - I.R. (Ina) Adema
    02:05:55 - 02:06:05 - I.R. (Ina) Adema
    02:06:05 - 02:06:24 - J.J.P. (Jeantiënne) van der Hoek
    02:06:24 - 02:06:28 - I.R. (Ina) Adema
    02:06:28 - 02:06:46 - J.J.P. (Jeantiënne) van der Hoek
    02:06:46 - 02:07:03 - I.R. (Ina) Adema
    02:07:04 - 02:07:58 - J.W. (Janneke) Sparreboom-van der Spoel
    02:07:59 - 02:08:12 - I.R. (Ina) Adema
    02:08:13 - 02:08:15 - J.J.P. (Jeantiënne) van der Hoek
    02:08:15 - 02:08:17 - I.R. (Ina) Adema
    02:08:17 - 02:08:21 - I.R. (Ina) Adema
    02:08:21 - 02:08:52 - J.J.P. (Jeantiënne) van der Hoek
    02:08:52 - 02:08:57 - I.R. (Ina) Adema
    02:08:57 - 02:09:05 - J. (Jack) Schoone
    02:09:05 - 02:09:10 - I.R. (Ina) Adema
    02:09:10 - 02:09:47 - E.(Emiel) van der Herberg
    02:09:48 - 02:09:49 - I.R. (Ina) Adema
    02:09:49 - 02:09:53 - S.H. (Sanne) de Wilde
    02:09:54 - 02:09:55 - I.R. (Ina) Adema
    02:09:55 - 02:10:12 - S. (Sjaak) Kruis
    02:10:12 - 02:10:14 - I.R. (Ina) Adema
    02:10:14 - 02:10:31 - F. (Freddy) Grin
    02:10:31 - 02:10:32 - I.R. (Ina) Adema
    02:10:32 - 02:10:35 - B.D. (Berend) Okma
    02:10:35 - 02:10:36 - I.R. (Ina) Adema
    02:10:37 - 02:11:00 - A.Y. (Alexander) Sprong
    02:11:01 - 02:13:18 - I.R. (Ina) Adema
    02:13:24 - 02:13:26 - D.A. (Dennis) Grimbergen
    02:13:27 - 02:13:29 - D.A. (Dennis) Grimbergen
    02:13:29 - 02:13:37 - I.R. (Ina) Adema
    02:13:37 - 02:13:38 - D.A. (Dennis) Grimbergen
  32. 8
    Gelegenheid tot stellen van mondelinge vragen (art. 38 RvO)