- Locatie
Raadzaal
- Voorzitter
- Burgemeester Adema
- Toelichting
-
Raadsvergadering 8 oktober 2019
Uitzending
Agendapunten
-
000:00:03 - 00:00:20 - I.R. Adema00:00:42 - 00:00:58 - I.R. Adema00:01:10 - 00:01:11 - I.R. Adema00:03:32 - 00:03:40 - I.R. Adema00:03:40 - 00:03:45 - J. Schoone00:04:14 - 00:04:18 - I.R. Adema00:04:18 - 00:04:44 - F.J.C. Volmer00:04:44 - 00:05:01 - I.R. Adema00:05:02 - 00:05:14 - F.J.C. Volmer00:05:14 - 00:05:18 - I.R. Adema00:05:18 - 00:05:26 - A. van Stormbroek00:05:28 - 00:05:29 - A. van Stormbroek00:05:50 - 00:05:52 - I.R. Adema00:05:52 - 00:06:03 - E.J.G. van Luxemburg00:06:10 - 00:06:23 - I.R. Adema00:06:33 - 00:06:35 - I.R. Adema00:06:38 - 00:08:03 - I.R. Adema00:08:03 - 00:08:07 - I.R. Adema00:08:37 - 00:08:46 - I.R. Adema00:08:50 - 00:09:28 - I.R. Adema
-
100:09:10 - 00:09:28 - I.R. Adema
-
2
Bijlagen
00:09:26 - 00:09:28 - I.R. Adema00:09:30 - 00:10:10 - Murat Aktan00:10:10 - 00:10:12 - I.R. Adema00:10:12 - 00:10:18 - I.R. Adema00:10:18 - 00:10:27 - Murat Aktan00:10:27 - 00:11:07 - I.R. Adema00:11:07 - 00:11:20 - I.R. Adema00:11:25 - 00:11:31 - I.R. Adema00:11:42 - 00:11:51 - I.R. Adema00:11:57 - 00:12:39 - I.R. Adema00:12:41 - 00:12:52 - S.H. de Wilde00:12:57 - 00:14:07 - I.R. Adema -
300:13:14 - 00:14:07 - I.R. Adema
-
4.a
Besluit
De besluitenlijst van de raadsvergadering van 10 september 2019 wordt ongewijzigd vastgesteld.
Besluitenlijsten en conclusieformulieren raadsbijeenkomsten
Titel Besluitenlijst raadsvergadering van 10 september 2019 00:13:39 - 00:14:07 - I.R. Adema -
4.b
Besluit
De besluitenlijst van de raadsvergadering van 24 september 2019 wordt ongewijzigd vastgesteld.
Besluitenlijsten en conclusieformulieren raadsbijeenkomsten
Titel Besluitenlijst raadsvergadering van 24 september 2019 00:13:52 - 00:14:07 - I.R. Adema -
500:14:04 - 00:14:07 - I.R. Adema00:14:07 - 00:14:08 - S. Kruis00:14:08 - 00:14:09 - I.R. Adema00:14:09 - 00:14:53 - S. Kruis00:14:55 - 00:14:56 - I.R. Adema00:14:56 - 00:15:17 - J.W. Sparreboom00:15:19 - 00:15:58 - I.R. Adema
-
5.a
Bijlagen
Besluit
De lijst met aangeboden stukken wordt ongewijzigd vastgesteld.
-
5.a.1
Arriva verricht sinds september 2011 het busvervoer in Lelystad. Arriva ontvangt hiervoor jaarlijks een subsidie van de gemeente, die ongeveer de helft van de kosten dekt. De overige kosten worden gedekt uit de reizigersopbrengsten. De subsidie wordt jaarlijks vastgesteld op basis van het vervoer dat Arriva het jaar ervoor gereden heeft.
In de landelijke OV-klantenbarometer geven de reizigers in Lelystad Arriva een 7,9 (in 2017 7,8), wat landelijk een goede score is. Op basis van diverse positief scorende onderwerpen in de OV-klantenbarometer verstrekt de gemeente Arriva over 2018 een bonus.Bijlagen
-
5.a.2
De Gemeentewet art. 213 schrijft voor dat de raad bij verordening regels vastlegt voor de controle op het financieel beheer en de inrichting van de financiële organisatie. Het normenkader voor de financiële rechtmatigheid maakt onderdeel uit van de controleverordening van de gemeente Lelystad.
Verantwoordelijkheden:
Het college is verantwoordelijk voor het opmaken en getrouw weergeven van de jaarrekening in overeenstemming met het BBV. Het college is ook verantwoordelijk voor het rechtmatig tot stand komen van de in de jaarrekening verantwoorde baten en lasten alsmede de balansmutaties, in overeenstemming met de begroting en met de in de relevante wet- en regelgeving opgenomen bepalingen, waaronder gemeentelijke verordeningen, zoals opgenomen in het normenkader.
De raad is als controlerend orgaan op grond van de Gemeentewet verantwoordelijk voor het uitoefenen van toezicht op het proces van financiële verslaggeving van de gemeente en doet dat via de opdracht aan de controlerende accountant.
Met het normenkader 2019 wordt een geactualiseerd inzicht gegeven in de geldende Wet en regelgeving in het kader van de (financiële) rechtmatigheidscontrole.
Bijlagen
-
5.a.3
De fractie van de PVV heeft aan het college vragen gesteld over de handhaving van de Wet gedeeltelijk verbod gezichtsbedekkende kleding die 1 augustus jl in werking is getreden.
Het college heeft deze vragen beantwoord en de PVV fractie daarover geïnformeerd.Bijlagen
-
5.a.4
Begin 2019 is de Kadernota Sociaal Domein 2019-2022 in de gemeenteraad besproken en zijn de kaders voor het sociaal domein vastgesteld. Op basis van deze Kadernota worden er nu programmaplannen voor de Wmo, Participatiewet en Jeugdhulp opgesteld. In deze programmaplannen worden relevante ontwikkelingen, speerpunten en een meerjarenperspectief geschetst. Ook wordt in deze programmaplannen aangegeven wat we gaan doen in 2019 en welke uitgaven daaraan zijn verbonden. Het Programmaplan Jeugd 2019/2020 is nu in concept gereed en zal voor advies aan de Cliëntenraad Sociaal Domein worden voorgelegd. Er zal, mede op basis van het advies, een definitieve versie worden opgesteld. Het definitieve Programmaplan Jeugd 2019/2020 zal vervolgens voor vaststelling aan het college worden voorgelegd en daarna ter informatie aan de raad worden aangeboden.
Parallel aan het traject van het Programmaplan Jeugd lopen er twee trajecten rond jeugdhulp: Uitwerking bezuinigingsvoorstellen jeugd en het Aanvalsplan jeugd en onderwijs. De resultaten van deze trajecten zijn, gezien de verschillende tijdsplanningen, niet in dit programmaplan opgenomen. Nadat besluitvorming over deze trajecten heeft plaatsgevonden, kan het Programmaplan Jeugd hier eventueel op geactualiseerd worden. Met deze informatienota willen wij de raad alvast informeren over de planning en voortgang van de trajecten rond jeugdhulp.Bijlagen
-
5.a.5
Op donderdag 29 augustus 2019 is het advies van de commissie Knottnerus over het experiment gesloten cannabisketen en welke gemeente hieraan mogen deelnemen openbaar gemaakt.
Lelystad had zich aangemeld als om hieraan deel te nemen. De gemeente is hiervoor niet genomineerd. Wel is de gemeente voorgesteld om deel te nemen als controle gemeente tijdens het experiment. Het college heeft de raad hierover geïnformeerdBijlagen
-
5.a.6
Per 31 december 2019 expireren de lopende overeenkomsten inzake Dagbesteding en Ondersteuning Thuis en er zullen derhalve nieuwe overeenkomsten afgesloten moeten worden. Uitgangspunt is dat voor dagbesteding per aandachtsgroep een overeenkomst met één hoofdaannemer wordt afgesloten. De verschillende aandachtsgroepen zijn:
- Dagbesteding voor ouderen;
- Dagbesteding voor mensen met ggz-problematiek;
- Dagbesteding voor mensen met een verstandelijke beperking;
- Dagbesteding voor mensen met lichamelijke en niet-aangeboren hersenletsel.
Voor ondersteuning thuis wordt er een overeenkomst gesloten met twee hoofdaannemers: een hoofdaannemer voor de noordelijke en een hoofdaannemer voor de zuidelijke stadsdelen.
Na een Europees aanbestedingstraject, waarbij diverse partijen hebben ingeschreven, zijn de hoofdaannemers geselecteerd die in de komende vijf jaren hun diensten in Lelystad aan gaan bieden. Dit zijn dezelfde partijen die deze diensten nu ook al leveren. Dit betekent dat de ondersteuning aan de cliënten door de bestaande partijen (ongewijzigd) kan worden gecontinueerd.
Bijlagen
-
5.a.7
Het college informeert de gemeenteraad met de informatienota over een duiding van de resultaten van een tweetal onderzoeken naar de huidige stand van zaken en toekomst van de detailhandelssector binnen de gemeente Lelystad in relatie tot trends en ontwikkelingen binnen de detailhandelssector in het algemeen.
Bijlagen
-
5.a.8
In de raadsvergadering van 30 oktober 2018 is de raad geïnformeerd over de voortgang van de projecten Jongeren maken de Stad! en uitgaansmogelijkheden voor jongeren. Het college heeft toegezegd om de raad in een latere fase schriftelijk te informeren over de ontwikkelingen binnen het vrijetijdsdomein jeugd. Voorgesteld wordt om door middel van de informatienota en verslagen de raad te informeren over de voortgang van de laatste ontwikkelingen binnen het vrijetijdsdomein jeugd.
Bijlagen
-
5.a.9
Vanuit de motiemarkt is de motie ‘Jongeren betrekken bij beleidsvorming’ door de raad aangenomen. Door middel van onderzoek naar de meest passende vorm van jongerenconsultatie is in de afgelopen periode uitvoering gegeven aan deze motie. Dit heeft geresulteerd in een onderzoeksrapport. Hierin wordt de stand van zaken en het toekomstperspectief van de motie besproken. Met de informatienota wordt de gemeenteraad geïnformeerd over de uitkomsten van het onderzoek.
Bijlagen
-
5.b
Bijlagen
Besluit
De lijst met ingekomen stukken wordt ongewijzigd vastgesteld.
Ingekomen stukken
Titel Ledenbrief 19/069 LOGA 19/068 - Uitwerkingen akkoord Cao Gemeenten 2019 – 2020 (1): CAR-UWO 2019 en 2020 Ledenbrief 19/070 LOGA 19/069 - Uitwerkingen akkoord Cao Gemeenten 2019 Ledenbrief 19/071 Toetsing Klimaatakkoord en uitnodiging voor bijeenkomsten in Nederland Lbr. 19/071 Ontwerp bestemmingsplan Lelystad-Larseknoop Telecom industrie juridisch aansprakelijk stellen vóór licenties 5G verkocht worden inzake eventuele schade Uitrol 5G netwerk Vaststelling begrotingswijziging 2019 en begroting 2020 VNG ledenbrief - Cao Ontslagcommissie VNG ledenbrief - Openstelling vacatures VNG bestuur en commissies Zorgen niet indexeren pensioen -
6Vaststellen A-stukken
-
6.a
De gemeenteraad wordt gevraagd de herziening grondexploitatie Larserplein 2019 fase 1 vast te stellen om de financiële uitvoerbaarheid mogelijk te maken.
Door de komst van een hotel moet de huidige carpoolplaats worden verplaatst en een fietspad, toegangsweg en inritten worden aangelegd en de resterende gronden worden verkocht.Bijlagen
Voorgesteld besluit
- De herziening grondexploitatie Larserplein 2019 fase 1 vast te stellen;
- Het college te machtigen tot het doen van de nodige uitgaven en investeringen binnen de vastgestelde grondexploitatie.
Besluit
- De herziening grondexploitatie Larserplein 2019 fase 1 vast te stellen;
- Het college te machtigen tot het doen van de nodige uitgaven en investeringen binnen de vastgestelde grondexploitatie.
-
6.b
De gemeenteraad wordt gevraagd de grondexploitatie Kustrif Zandbank 2019 vast te stellen om de financiële uitvoerbaarheid mogelijk te maken.
Door de komst van sociale woningbouw op een voormalige schoollocatie, wordt het gebied bouwrijp en woonrijp gemaakt.Bijlagen
Voorgesteld besluit
- De grondexploitatie Kustrif Zandbank 2019 vast te stellen;
- De betreffende gronden zonder boekwaarde over te dragen van de strategische grondvoorraad naar de grondexploitatie Kustrif Zandbank 2019;
- Het college te machtigen tot het doen van de nodige uitgaven en investeringen binnen de vastgestelde grondexploitatie.
Besluit
- De grondexploitatie Kustrif Zandbank 2019 vast te stellen;
- De betreffende gronden zonder boekwaarde over te dragen van de strategische grondvoorraad naar de grondexploitatie Kustrif Zandbank 2019;
- Het college te machtigen tot het doen van de nodige uitgaven en investeringen binnen de vastgestelde grondexploitatie.
00:15:51 - 00:15:58 - I.R. Adema -
6.c
De regiegroep MRA heeft besloten de bestuurlijke samenwerking binnen de MRA vervroegd te laten evalueren. Het evaluatierapport is medio juli opgeleverd en bevat een aantal suggesties en aanbevelingen waarop de gemeente Lelystad in de regiegroep vergadering van 18 oktober kan reageren. Het college wordt gevraagd of het zich kan vinden in de bijgevoegde zienswijze, inhoudende dat Amsterdam “in the lead” stellen wat ons betreft geen probleem is, zo lang er maar sprake blijft van een gelijkwaardige verhouding. Binnen de MRA helpen we elkaar. Wij Amsterdam en Amsterdam de omliggende gemeenten.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- De bijgevoegde zienswijze op “Meer Richting en Resultaat”, het evaluatierapport bestuurlijke samenwerking metropool regio Amsterdam, in te brengen in de regiegroepvergadering van
18 oktober 2019.
Besluit
- De bijgevoegde zienswijze op “Meer Richting en Resultaat”, het evaluatierapport bestuurlijke samenwerking metropool regio Amsterdam, in te brengen in de regiegroepvergadering van
18 oktober 2019.
00:15:54 - 00:15:58 - I.R. Adema00:15:58 - 00:16:13 - J. Schoone00:16:13 - 00:16:28 - I.R. Adema - De bijgevoegde zienswijze op “Meer Richting en Resultaat”, het evaluatierapport bestuurlijke samenwerking metropool regio Amsterdam, in te brengen in de regiegroepvergadering van
-
6.d
Jaarlijks worden de grondexploitaties geactualiseerd en vastgesteld door de gemeenteraad door middel van het vaststellen van de MPG (Meerjaren Prognose Grondexploitaties). Op grond hiervan wordt het college gemandateerd tot het doen van investeringen om bouwgrond te produceren ten behoeve van woningen, bedrijven en voorzieningen. Vanwege de financieel-economische belangen worden de grondexploitaties niet openbaar gemaakt.
Daarnaast stelt de raad ook periodiek haar grondbeleid vast in de Nota Grondbeleid. Daarin wordt beschreven hoe de ruimtelijke en volkshuisvestelijk ambities van de gemeente worden ondersteund.
In het grondprijs- en uitgifte beleid wordt beschreven hoe de gemeente haar bouwgrond verkoopt. De gemeente is daarbij gehouden aan het wettelijke voorschrift haar gronden marktconform te verkopen.
Het grondprijs- en uitgiftebeleid is gebaseerd op marktconformiteit en transparantie. Omdat prijzen zelfs in relatief korte perioden kunnen wijzigen zijn er bandbreedtes gehanteerd. Het doel is om per verkoop de marktwaarde van de grond te kunnen verantwoorden via een (interne of externe) taxatie of via een aanbesteding. Voor niet commerciële functies worden aangepaste prijzen gehanteerd.Bijlagen
Besluit
- De Meerjaren Prognose Grondexploitatie 2019 vast te stellen en op grond hiervan, conform de investeringsbudgetten in de jaarschijven, de volgende budgetten vrij te geven en op te nemen in de gemeentebegroting
Jaar 2019 2020
wonen € 8.374.609 € 9.660.123
Werken (bedrijven) € 10.398.906 € 8.576.850 - Voor de grondexploitaties Noordersluis, Bataviahaven, Werkeiland, Houtribhoogte en Flevopoort af te wijken van de maximale termijn van 10 jaar en om als (verplichte mitigatiemaatregel) het risico op toekomstige te hoge grondprijzen door indexering af te dekken door vanaf 10 jaar niet verder te indexeren op de grondprijs.
- Kennis te nemen van de Nota grondbeleid 2019 (2019-2023) en de volgende daarin opgenomen kaderstellende doelstellingen voor een periode van vier jaar vast te stellen:
a. Ontwikkelingen worden zodanig vormgegeven dat deze binnen een overzienbare en beheersbare termijn kunnen worden uitgevoerd.
b. Situationeel grondbeleid. De betrokkenheid, actief (eigen grondexploitatie) dan wel faciliterend hangt af van de locatie, actoren en risico’s en wordt per ontwikkeling bepaald.
c. Er wordt niet meer grond aangekocht dan binnen een op de markt afgestemde termijn kan worden ontwikkeld en verkocht.
d. Planontwikkeling geschiedt binnen de raad vastgesteld kaders voor wonen en economie. Binnen dit kader wordt gestreefd naar optimale vermarkting. - Kennis te nemen van de Nota grondprijsbeleid 2019 en uitgiftemethodiek en de volgende daarin opgenomen kaderstellende doelstellingen voor een periode van twee jaar vast te stellen (2019-2021):
a. Gronden worden uitgegeven tegen marktconforme uitgifteprijzen, passend bij de
beoogde functie en kwaliteitseisen. De functie wordt in principe bepaald door de planologische
mogelijkheden vastgesteld in het bestemmingplan dan wel met de bedoeling dit vast te leggen.
b. Bij projectmatige verkoop worden de gronden aan hoogste bieder verkocht. Dit gebeurt via een
selectie van partijen (minimum drie) of via een volledig openbare inschrijving.
c. Bij projectmatige verkoop wordt een afweging gemaakt tussen een commercieel aantrekkelijk
programma en beleidsdoelen zoals maximering van VON prijzen om woningen voor bepaalde
doelgroepen betaalbaar te houden.
d. Een programma dat kleiner is dan de (planologische) mogelijkheden of het eerder met een
ontwikkelaar overeengekomen programma leidt niet automatisch tot een lagere grondprijs.
e. In geval van projectmatige ontwikkeling geldt dat een ontwikkelaar een tijdige en volledige
aanbieding krijgt inclusief de bijbehorende randvoorwaarden. Deze randvoorwaarden, waaronder in ieder geval de financiële, stedenbouwkundige, en technische randvoorwaarden worden vooraf, bij aanbieding van een overeenkomst, integraal aan de beoogde ontwikkelaar van het betreffende bouwplan voorgelegd.
f. Voor PO (particulier opdrachtgeverschap) kavels wordt jaarlijks op basis van een residuele
berekening een vaste prijs per vierkante meter vastgesteld. Deze prijs is afhankelijk van de locatie en bouwmogelijkheden.
g. Indien grond wordt verkocht aan een maatschappelijke organisatie onder de potentiele
marktwaarde dan wordt een meerwaardeclausule opgenomen. Dit kan bijvoorbeeld zijn een
verrekeningsbeding of een terugkooprecht.
h. Indien er sprake is van incourante kavels en voor zover hier niet al rekening mee is gehouden in de grondexploitatie, mag het college besluiten om een korting te geven van maximaal 20% onder de ondergrens in de nota genoemd. In de MPG wordt hier over verantwoording afgelegd.
i. Indien door omstandigheden het gewenst is om onderhands te verkopen dan wordt de
grondwaarde residueel of op basis van een bedrijfsexploitatie berekend door middel van een
(externe) taxatie.
Bijzonder omstandigheden kunnen zijn:
- Een specifieke functie / doelgroep.
- Bijzondere locatie waardoor specifieke (kwaliteits)eisen gewenst zijn. In geval van bijzondere locaties kan (de stedenbouwkundige) kwaliteit van het ontwerp doorslaggevend zijn. In een op de specifiek locatie toegeschreven tenderdocument worden de voorwaarden en de toewijzingsmethodiek beschreven.
- Onvoldoende marktinitiatief (inschrijvingen zijn niet gelukt).
00:16:22 - 00:16:28 - I.R. Adema00:16:28 - 00:16:45 - F.J.C. Volmer00:16:47 - 00:16:50 - I.R. Adema00:16:50 - 00:17:05 - J.M. Van den Heuvel00:17:06 - 00:17:51 - I.R. Adema - De Meerjaren Prognose Grondexploitatie 2019 vast te stellen en op grond hiervan, conform de investeringsbudgetten in de jaarschijven, de volgende budgetten vrij te geven en op te nemen in de gemeentebegroting
-
6.e
Het college heeft besloten de jaarlijkse actualisatie van het voortschrijdende meerjarenprogramma grootonderhoud van de openbare ruimte (I-GOR 2020 - 2024) voorbesluitvorming voor te leggen aan de gemeenteraad. In dit plan zijn alle grootonderhoud projecten opgenomen die de gemeente de komende vijf jaar van plan is uit te voeren op het gebied van Wegen, Straten en Pleinen, Bruggen, Openbare Verlichting, Watergangen en Kunstwerken, Riolering en Groen. Door alle disciplines samen te voegen in één plan vindt er integrale afstemming plaats en hoeft er maar één besluit te worden genomen in het college en in de raad.
Bijlagen
Besluit
- Het (voortschrijdend) meerjarenprogramma I-GOR 2021 – 2024 (Bijlage 1) vast te stellen;
- Het college bestedingen te laten doen ten behoeve van het werkplan 2020 uit de volgende onderhoudsvoorzieningen:
a. Onttrekking Voorziening GO Bovengronds € 10.667.129
b. Onttrekking Kunstwerken/hoge routes € 2.674.064
c. Onttrekking Riolering € 1.275.632 - De begroting 2019 voor GO van € 15.765.877 naar € 14.156.242 met € 1.609.635 naar beneden bij te stellen.
-
6.f
De raad heeft bij de jaarrekening 2017 middelen gereserveerd om te investeren in het buitengebied. De reden daarvan was de eenmalige compensatie van het nadeel voor bedrijven met een bedrijfswoning als gevolg van de wijziging van de OZB tarieven. Aanvankelijk zouden deze middelen, op voorstel van de Land en Tuinbouw Organisatie (LTO), worden ingezet voor de realisatie van snel internet in het buitengebied. Inmiddels heeft een marktpartij op basis van een door hen uitgevoerde vraagbundeling besloten om een glasvezelnetwerk aan te leggen zonder dat daarvoor overheidsondersteuning nodig is. Deze door de raad beschikbaar gestelde middelen kunnen daarom worden ingezet voor een ander doel; de verbetering van de polderwegen. Dat is namelijk een tweede wens die de LTO zowel aan het college als ook aan de leden van de raad heeft aangegeven tijdens de Agrisafari die zij vorig jaar op 30 november hebben georganiseerd.
Het college stelt de raad daarom voor om deze middelen in te zetten voor dit doel zodat met de LTO kan worden nagegaan welke wegen in het buitengebied als eerste worden voorzien van bermverhardingsstroken.
De gemeente Lelystad sluit samen met de Provincie Flevoland en de betrokken gemeenten een convenant met Glasdraad waarin de afspraken over de aanleg van het glasvezelnetwerk zijn vastgelegd.Bijlagen
Besluit
De incidentele OZB nadeelcompensatie voor het buitengebied in te zetten voor de aanleg van bermstrookverharding langs polderwegen.
00:17:31 - 00:17:51 - I.R. Adema -
7Vaststellen B-stukken
-
7.a
Bijlagen
-
800:17:46 - 00:17:51 - I.R. Adema00:17:51 - 00:18:23 - J. Schoone00:18:23 - 00:18:25 - I.R. Adema00:18:25 - 00:18:33 - E. van Wageningen00:18:33 - 00:18:35 - J. Schoone00:18:35 - 00:18:36 - E. van Wageningen00:18:36 - 00:18:42 - J. Schoone00:18:43 - 00:19:16 - I.R. Adema00:19:16 - 00:19:30 - S.H. de Wilde00:19:32 - 00:19:49 - I.R. Adema00:19:57 - 00:20:00 - I.R. Adema00:20:08 - 00:20:11 - D.B.J. Bergman00:20:24 - 00:20:29 - I.R. Adema00:20:54 - 00:22:14 - S.H. de Wilde00:22:14 - 00:22:19 - I.R. Adema00:22:19 - 00:22:29 - A. Wilcke00:22:29 - 00:22:37 - S.H. de Wilde00:22:38 - 00:22:40 - I.R. Adema00:22:47 - 00:23:54 - E. Hers00:23:58 - 00:24:07 - S.H. de Wilde00:24:07 - 00:24:12 - I.R. Adema00:24:12 - 00:24:34 - B. Belhaj00:24:34 - 00:24:38 - E. Hers00:24:38 - 00:24:41 - B. Belhaj00:24:41 - 00:24:45 - I.R. Adema00:24:45 - 00:24:57 - B. Belhaj00:24:59 - 00:25:00 - I.R. Adema00:25:00 - 00:25:08 - S.H. de Wilde00:25:09 - 00:25:12 - I.R. Adema00:25:12 - 00:25:16 - S. Kruis00:25:18 - 00:25:21 - S. Kruis00:25:24 - 00:25:35 - I.R. Adema00:25:37 - 00:26:11 - I.R. Adema00:26:11 - 00:26:19 - E. van der Herberg00:26:21 - 00:26:37 - I.R. Adema00:26:41 - 00:26:53 - E. Hers00:26:53 - 00:26:55 - I.R. Adema00:26:55 - 00:26:59 - A.Y. Sprong00:27:01 - 00:27:14 - I.R. Adema00:29:21 - 00:29:25 - I.R. Adema00:29:27 - 00:29:32 - E. van Wageningen00:29:32 - 00:29:43 - I.R. Adema00:29:43 - 00:30:02 - P.L.W.J. Baaten
-
9
Bijlagen
Besluit
De motie vreemd aan de orde van de dag van D66 wordt unaniem aangenomen en verzoekt het college in het overleg met betrokken instanties en bevoegde autoriteiten te bewerkstellingen dat:
- De stort zo spoedig mogelijk wordt beëindigd
- Geen nieuwe ontheffing(en) wordt/worden afgegeven
- De “opslag” capaciteit van verbrandbaar afval wordt vergroot zodanig dat “storting” kan worden vermeden dan wel wordt bewerkstelligd dat “storting” op een zodanige wijze plaatsvindt dat latere verbranding alsnog mogelijk/toegestaan is
- De raad uiterlijk voor eind oktober 2019 te informeren over de door haar ondernomen acties en alle door haar in deze gevoerde correspondentie/gespreksverslagen aan de raad ter beschikking te stellen
Moties
Titel Aangenomen motie vreemd D66, VVD, CDA, SP inzake storten bedrijfsafval AEB 00:29:45 - 00:30:02 - P.L.W.J. Baaten00:30:04 - 00:30:19 - I.R. Adema00:30:33 - 00:30:39 - I.R. Adema00:30:39 - 00:30:47 - B. Schopman00:30:47 - 00:30:58 - I.R. Adema00:30:58 - 00:30:59 - B. Schopman00:30:59 - 00:31:34 - I.R. Adema