- Locatie
Raadzaal
- Voorzitter
- Burgemeester A.E.H. Baltus
- Toelichting
-
Raadsvergadering 31 mei 2022
Uitzending
Agendapunten
-
0Gelegenheid tot inspreken over niet-geagendeerde onderwerpen
-
1Opening
-
2
Bijlagen
00:17:46 - 00:18:32 - A.Y. Sprong00:18:32 - 00:18:47 - Murat Aktan00:18:47 - 00:19:22 - M.J. van de Watering00:19:22 - 00:19:38 - D.A. Grimbergen00:19:38 - 00:19:55 - H. Smit00:19:55 - 00:21:03 - S.M. de Reus -
300:20:44 - 00:21:03 - S.M. de Reus
-
4
Bijlagen
Besluitenlijsten en conclusieformulieren raadsbijeenkomsten
Titel 220517 - Besluitenlijst Raadsvergadering 17 mei 2022 00:20:50 - 00:21:03 - S.M. de Reus -
500:20:57 - 00:21:03 - S.M. de Reus
-
5.a
Bijlagen
00:21:01 - 00:21:03 - S.M. de Reus00:21:03 - 00:21:06 - M. Manheim00:21:06 - 00:21:35 - M. Manheim00:21:35 - 00:22:26 - J. Schoone00:22:36 - 00:23:30 - M.J. van de Watering00:24:15 - 00:25:00 - M.J. van de Watering00:25:07 - 00:26:10 - M. Tilstra00:26:51 - 00:28:28 - M.J. van de Watering00:28:33 - 00:28:45 - S.H. de Wilde00:28:46 - 00:29:07 - M.J. van de Watering00:29:12 - 00:29:23 - J.W. Hijmissen00:29:23 - 00:29:31 - J.W. Hijmissen00:29:31 - 00:29:43 - M. Tilstra00:29:43 - 00:29:48 - S.H. de Wilde00:29:48 - 00:30:17 - S.M. de Reus00:30:17 - 00:30:39 - Murat Aktan00:30:39 - 00:31:02 - H. Schraa00:31:02 - 00:31:22 - J.J. Loijenga00:31:22 - 00:31:41 - A.Y. Sprong00:31:44 - 00:31:58 - A. van Stormbroek00:31:58 - 00:32:37 - W.H. Botter00:32:37 - 00:33:24 - S.H. de Wilde00:33:24 - 00:34:00 - M. van Noort00:34:00 - 00:34:11 - S.H. de Wilde00:34:11 - 00:34:38 - S.M. de Reus -
5.a.01
Bijlagen
Moties
Titel 089 M. ML verbetermogelijkheden klachtafhandeling -
5.a.02
Bijlagen
-
5.a.03
Bijlagen
-
5.a.04
Bijlagen
-
5.a.05
Bijlagen
Moties
Titel 116 M. ML andere benaming voor “Waterfront” bij de kust Technische vragen
Onderwerp Technische vragen 116. Verkenning Waterfront, Bataviakwartier en Batavialand - ML -
5.a.06
Bijlagen
Moties
Titel 119 M. ML geen dierenleed in de Oostvaardersplassen -
5.a.07
Bijlagen
-
5.a.08
Bijlagen
-
5.a.09
Bijlagen
-
5.a.10
Bijlagen
Technische vragen
Onderwerp TV 162. Beantwoording schriftelijke vragen van D66 inzake “overzicht correspondentie en contact met Jeugd Lelystad” -
5.a.11
Bijlagen
-
5.a.12
Bijlagen
-
5.a.13
Bijlagen
-
5.a.14
Bijlagen
-
5.a.15
Bijlagen
-
5.a.16
Bijlagen
-
5.a.17
Bijlagen
-
5.b
Bijlagen
Ingekomen stukken
Titel 01. 28042022 - 220044652 coalitieakkoord in kindvriendelijke taal 02. 28042022 - 220044709 Voorstel i.v.m. vliegveld, vervuiling en banen 03. 03052022 - 220044914 Raad voor leefomgeving en infrastructuur - adviezen 05. 06052022 - 220045424 REIS wordt FLIEK 06. 06052022 - 220045414 Ruimte voor CPO's in Lelystad 07. 06052022 - 220045410 Brief SATL over Lelystad Airport aan minister Harbers 08. 04052022 - 220045095 Samen voor Biodiversiteit 00:35:28 - 00:36:04 - G.J. Boertjens -
6
De ChristenUnie, SP, GroenLinks, PvdA en D66 hebben een aantal schriftelijke vragen gesteld over de energiecompensatie, die door middel van deze brief door het college beantwoord worden. De energieprijzen zijn flink gestegen en lopen nog verder op. Om de hoge energierekening voor een deel te compenseren is in 2022 voor huishoudens met een laag inkomen een uitkering in het leven geroepen in de vorm van een eenmalige energietoeslag.
Bijlagen
00:35:52 - 00:36:04 - G.J. Boertjens00:36:04 - 00:36:21 - H. Schraa00:36:21 - 00:37:27 - G.J. Boertjens -
700:36:53 - 00:37:27 - G.J. Boertjens00:37:34 - 00:38:56 - M.J. van de Watering
-
7.a
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- De Verordening Cliëntenparticipatie Sociaal Domein 2019 als volgt te wijzigen:
A. Artikel 3 van de Verordening Cliëntenparticipatie sociaal domein 2019 wordt als volgt gewijzigd:
- In lid 4 wordt de volgende tekst ingevoegd:
“Deze reactie heeft zowel betrekking op een gevraagd als op een ongevraagd advies en wordt samen met het advies ook aan de gemeenteraad overgebracht. Tevens wordt concreet aangegeven op welke wijze het advies al dan niet wordt meegenomen in beleid en/of uitvoerin”. - In lid 7 onder c van de Verordening Cliëntenparticipatie sociaal domein 2019 wordt de volgende tekst toegevoegd:
“Hierin is begroot wat conform artikel 4.d. beschikbaar is voor de forfaitaire onkostenvergoeding voor de leden, de kosten van deskundigheidsbevordering en documentatie (zoals lidmaatschap van de koepel, training en abonnementen), de kosten voor communicatie en presentatie (zoals ontwikkeling en beheer van de website, themabijeenkomsten en ouderavonden), kosten van inhuren van externe expertise en overige kosten” - In lid 12 wordt toegevoegd “De verslaglegging hiervan wordt ook gedeeld met de gemeenteraad”
B. Artikel 4 van de Verordening Cliëntenparticipatie sociaal domein 2019 wordt als volgt gewijzigd: - In de eerste volzin in sub a wordt toegevoegd:
“Bij noodzakelijk digitaal vergaderen wordt adequate ICT ondersteuning geleverd die door de leden zelf kan worden ingeroepen” - In de eerste volzin sub b wordt vervangen door:
“Het college stelt budget beschikbaar voor het aanstellen van een ambtelijk secretaris voor het verzorgen van de notulen van de vergaderingen van de Cliëntenraad en overige werkzaamheden”
C. Artikel 5 van de Verordening Cliëntenparticipatie sociaal domein 2019 wordt als volgt gewijzigd: - In lid 1 wordt na ‘domein’ ingevoegd ‘en vertegenwoordigers van Jeugd’.
- Na lid 6 wordt drie nieuwe artikelleden toegevoegd, luidende:
7. Alleen inwoners van de gemeente Lelystad kunnen plaats nemen in de cliëntenraad.
8. Leden van de gemeenteraad of ambtenaren met een dienstverband bij de gemeente Lelystad kunnen geen lid zijn van de cliëntenraad.
9. Wanneer de cliëntenraad ondanks pogingen tot een adequate samenstelling op enig moment t.b.v. haar adviesfunctie zelf niet beschikt over de benodigde kennis en of ervaring, kan de hulp van expertgroepen of andere (externe) deskundigen ingeroepen worden. - Te bepalen dat de gewijzigde Verordening Cliëntenparticipatie Sociaal Domein 2019 in werking treed met terugwerkende kracht op 1 april 2022.
Besluit
- De Verordening Cliëntenparticipatie Sociaal Domein 2019 als volgt te wijzigen:
A. Artikel 3 van de Verordening Cliëntenparticipatie sociaal domein 2019 wordt als volgt gewijzigd:
- In lid 4 wordt de volgende tekst ingevoegd:
“Deze reactie heeft zowel betrekking op een gevraagd als op een ongevraagd advies en wordt samen met het advies ook aan de gemeenteraad overgebracht. Tevens wordt concreet aangegeven op welke wijze het advies al dan niet wordt meegenomen in beleid en/of uitvoerin”. - In lid 7 onder c van de Verordening Cliëntenparticipatie sociaal domein 2019 wordt de volgende tekst toegevoegd:
“Hierin is begroot wat conform artikel 4.d. beschikbaar is voor de forfaitaire onkostenvergoeding voor de leden, de kosten van deskundigheidsbevordering en documentatie (zoals lidmaatschap van de koepel, training en abonnementen), de kosten voor communicatie en presentatie (zoals ontwikkeling en beheer van de website, themabijeenkomsten en ouderavonden), kosten van inhuren van externe expertise en overige kosten” - In lid 12 wordt toegevoegd “De verslaglegging hiervan wordt ook gedeeld met de gemeenteraad”
B. Artikel 4 van de Verordening Cliëntenparticipatie sociaal domein 2019 wordt als volgt gewijzigd: - In de eerste volzin in sub a wordt toegevoegd:
“Bij noodzakelijk digitaal vergaderen wordt adequate ICT ondersteuning geleverd die door de leden zelf kan worden ingeroepen” - In de eerste volzin sub b wordt vervangen door:
“Het college stelt budget beschikbaar voor het aanstellen van een ambtelijk secretaris voor het verzorgen van de notulen van de vergaderingen van de Cliëntenraad en overige werkzaamheden”
C. Artikel 5 van de Verordening Cliëntenparticipatie sociaal domein 2019 wordt als volgt gewijzigd: - In lid 1 wordt na ‘domein’ ingevoegd ‘en vertegenwoordigers van Jeugd’.
- Na lid 6 wordt drie nieuwe artikelleden toegevoegd, luidende:
7. Alleen inwoners van de gemeente Lelystad kunnen plaats nemen in de cliëntenraad.
8. Leden van de gemeenteraad of ambtenaren met een dienstverband bij de gemeente Lelystad kunnen geen lid zijn van de cliëntenraad.
9. Wanneer de cliëntenraad ondanks pogingen tot een adequate samenstelling op enig moment t.b.v. haar adviesfunctie zelf niet beschikt over de benodigde kennis en of ervaring, kan de hulp van expertgroepen of andere (externe) deskundigen ingeroepen worden. - Te bepalen dat de gewijzigde Verordening Cliëntenparticipatie Sociaal Domein 2019 in werking treed met terugwerkende kracht op 1 april 2022.
-
7.b
Een initiatiefnemer heeft zich gemeld voor om de locatie Wold 11 de zgn. de Dubbel-Op-locatie om daar woningbouw te realiseren. Echter in de zomer van vorig jaar heeft de Raad bij de besluitvorming over potentiële ontwikkellocaties aangegeven dat er niet gebouwd mocht worden in duurzaam groen en daarbij onder meer aangegeven dat de locatie aan de Wold 11 af diende te vallen.
Aangezien deze locatie naast het Woldpark gelegen is en reeds is ingevuld met de bebouwing van het voormalige pannenkoekenhuis Dubbel-Op, wordt voorgesteld om deze locatie toch weer toe te voegen aan de lijst van te onderzoeken locaties. Hiervoor wordt voor de locatie, evenals voor een achttal andere ontwikkellocaties, verdiepend onderzoek gedaan om te beantwoorden of het mogelijk is hier woningbouw te realiseren.Stemuitslag
voorFractie CDA (1), Fractie ChristenUnie (3), Fractie D66 (2), Fractie Forum voor Democratie (2), Fractie InwonersPartij (2), Fractie Leefbaar Lelystad (3), Fractie PvdA (3), Fractie PVV (3), Fractie VVD (5)tegenFractie #JONGLELYSTAD (3), Fractie GroenLinks (3), Fractie Mooi Lelystad (2), Fractie SP (2)Bijlagen
Besluit
- De Wold 11 (zgn.Dubbel-Op-locatie) aan de lijst met potentiële ontwikkellocaties toe te voegen.
- In het onderzoek mee te nemen op welke manier de huidige huurder van Wold 11-08, 4Fusion, ofwel geïntegreerd wordt in de bouwplannen, ofwel verplaatst kan worden naar een andere locatie die voldoende passend is om hun aanbod op dezelfde voet voort te kunnen zetten.
Amendementen
Titel 085.A.CU – Afspraak 4Fusion Wold 11-08 085.A.SP - Behoud horeca facilitering Woldpark -
7.c
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Kennis te nemen van de Werkagenda LEA 2022.
2. In te stemmen met de volgende verdeling van de beschikbare middelen voor de LEA 2022 over de 3 hoofdlijnen:
a. € 106.500 toe te kennen aan lijn 1: Kwaliteit onderwijs
b. € 85.000 toe te kennen aan lijn 2: Doorgaande lijn
c. € 58.500 toe te kennen aan lijn 3: Ondersteuning in en om school.Besluit
1. Kennis te nemen van de Werkagenda LEA 2022.
2. In te stemmen met de volgende verdeling van de beschikbare middelen voor de LEA 2022 over de 3 hoofdlijnen:
a. € 106.500 toe te kennen aan lijn 1: Kwaliteit onderwijs
b. € 85.000 toe te kennen aan lijn 2: Doorgaande lijn
c. € 58.500 toe te kennen aan lijn 3: Ondersteuning in en om school.Technische vragen
Onderwerp Technische vragen 78. Werkagenda LEA 2022 -
7.d
Bijlagen
Besluit
Geen zienswijze in te dienen op het voornemen tot deelname aan de stichting risicobeheer Veiligheidsregio's
-
7.e
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- De afschrijvingstermijn voor permanente gebouwen die voldoen aan de vastgestelde duurzaamheidseisen en die zijn gebouwd vanaf 2022, gelijk te trekken met de levensduur van deze gebouwen zoals benoemd in de verordening huisvesting onderwijs en de afschrijvingstermijn daarmee te verlengen van 40 naar 60 jaar.
- Deze wijziging op te nemen in het Integraal Huisvestingsplan en te verwerken in de Programmabegroting 2023 en verder.
- De nota Waarderen, Activeren en Afschrijven bij de eerstvolgende herziening hierop eveneens aan te passen.
Besluit
- De afschrijvingstermijn voor permanente gebouwen die voldoen aan de vastgestelde duurzaamheidseisen en die zijn gebouwd vanaf 2022, gelijk te trekken met de levensduur van deze gebouwen zoals benoemd in de verordening huisvesting onderwijs en de afschrijvingstermijn daarmee te verlengen van 40 naar 60 jaar.
- Deze wijziging op te nemen in het Integraal Huisvestingsplan en te verwerken in de Programmabegroting 2023 en verder.
- De nota Waarderen, Activeren en Afschrijven bij de eerstvolgende herziening hierop eveneens aan te passen.
Technische vragen
Onderwerp TV 164. Aanpassingen afschrijvingstermijn Nieuwbouw IHP - ML -
7.f
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Geen zienswijze op de ontwerpbegroting 2023 (inclusief meerjarenraming 2024-2026) van de GGD Flevoland in te dienen bij het dagelijks bestuur van de GGD Flevoland.
Besluit
Geen zienswijze op de ontwerpbegroting 2023 (inclusief meerjarenraming 2024-2026) van de GGD Flevoland in te dienen bij het dagelijks bestuur van de GGD Flevoland.
-
7.g
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De op basis van de decembercirculaire 2021 beschikbaar gestelde rijksmiddelen als volgt in de begroting te verwerken:
- De middelen die zijn ontvangen onder de noemer ‘Einde lening inburgeringsplicht’ ter grootte van €15.000 in 2021 beschikbaar te stellen voor besteding in 2022 – en dit formeel te bekrachtigen bij de bestemming van het jaarrekeningresultaat 2021.
- De middelen die zijn ontvangen onder de noemer ‘Inburgering’ ter grootte van €17.000 in 2021 beschikbaar te stellen voor besteding in 2022 – en dit formeel te bekrachtigen bij de bestemming van het jaarrekeningresultaat 2021.
- De middelen die zijn ontvangen onder de noemer ‘Kwaliteitsborging bouw- en woningtoezicht’ ter grootte van €40.000 in 2021 beschikbaar te stellen voor besteding in 2022 – en dit formeel te bekrachtigen bij de bestemming van het jaarrekeningresultaat 2021.
- De middelen die zijn ontvangen onder de noemer ‘Jeugdhulp’ ter grootte van €120.000 in 2021 beschikbaar te stellen voor besteding in 2022 – en dit formeel te bekrachtigen bij de bestemming van het jaarrekeningresultaat 2021.
- De middelen die zijn ontvangen onder de noemer ‘Lokaal cultuuraanbod’ ter grootte van €180.000 in 2021 beschikbaar te stellen voor besteding in 2022 – en dit formeel te bekrachtigen bij de bestemming van het jaarrekeningresultaat 2021.
6a.De middelen die zijn ontvangen onder de noemer ‘Versterken dienstverlening gemeenten / Systeemleren / Stedelijke vernieuwingsgebieden’ ter grootte van €435.000 in 2021 beschikbaar te stellen voor besteding in 2022 – en dit formeel te bekrachtigen bij de bestemming van het jaarrekeningresultaat 2021.
6b.De middelen die worden ontvangen onder de noemer ‘Versterken dienstverlening gemeenten / Systeemleren / Stedelijke vernieuwingsgebieden’ ter grootte van €336.000 in 2022 en €23.000 in de jaren 2023 tot en met 2027 beschikbaar te stellen voor de uitvoering in de desbetreffende jaarschijven.
7a. De middelen die zijn ontvangen onder de noemer ‘Robuust rechtsbeschermingssysteem’ ter grootte van €118.000 in 2021 beschikbaar te stellen voor besteding in 2022 – en dit formeel te bekrachtigen bij de bestemming van het jaarrekeningresultaat 2021.
7b. De middelen die worden ontvangen onder de noemer ‘Robuust rechtsbeschermingssysteem’ ter grootte van €124.000 in 2022, €134.000 in 2023 en 2024, €136.000 in 2025 en €139.000 in 2026 en 2027 beschikbaar te stellen voor de uitvoering in de desbetreffende jaarschijven.
8a. De middelen die zijn ontvangen onder de noemer ‘Versterking ondersteuning wijkteams’ ter grootte van €235.000 in 2021 beschikbaar te stellen voor besteding in 2022 – en dit formeel te bekrachtigen bij de bestemming van het jaarrekeningresultaat 2021.
8b. De middelen die worden ontvangen onder de noemer ‘Versterking ondersteuning wijkteams’ ter grootte van €245.000 in 2022, €244.000 in 2023, €245.000 in 2024, €249.000 in 2025 en €281.000 in 2026 en 2027 beschikbaar te stellen voor de uitvoering in de desbetreffende jaarschijven.
9a. De middelen die zijn ontvangen onder de noemer ‘Impuls integraal werken’ ter grootte van €188.000 in 2021 beschikbaar te stellen voor besteding in 2022 – en dit formeel te bekrachtigen bij de bestemming van het jaarrekeningresultaat 2021.
9b. De middelen die worden ontvangen onder de noemer ‘Impuls integraal werken’ ter grootte van €33.000 in 2022 en €18.000 in 2023 beschikbaar te stellen voor de uitvoering in de desbetreffende jaarschijven.
10. De middelen die worden ontvangen onder de noemer ‘Gemeenteraadsverkiezingen’ ter grootte van €108.000 in 2022 beschikbaar te stellen voor de uitvoering.
11. De middelen die worden ontvangen onder de noemer ‘Salarislasten zorgdomein Wmo’ ter grootte van €190.000 in 2022 en 2023, €192.000 in 2024, €195.000 in 2025 en €199.000 met ingang van 2026 beschikbaar te stellen voor de uitvoering.
12. De middelen die worden ontvangen onder de noemer ‘Salarislasten zorgdomein Jeugd’ ter grootte van €254.000 in 2022, €251.000 in 2023 en 2024, €254.000 in 2025 en €258.000 met ingang van 2026 beschikbaar te stellen voor de uitvoering.
Besluit
De op basis van de decembercirculaire 2021 beschikbaar gestelde rijksmiddelen als volgt in de begroting te verwerken:
- De middelen die zijn ontvangen onder de noemer ‘Einde lening inburgeringsplicht’ ter grootte van €15.000 in 2021 beschikbaar te stellen voor besteding in 2022 – en dit formeel te bekrachtigen bij de bestemming van het jaarrekeningresultaat 2021.
- De middelen die zijn ontvangen onder de noemer ‘Inburgering’ ter grootte van €17.000 in 2021 beschikbaar te stellen voor besteding in 2022 – en dit formeel te bekrachtigen bij de bestemming van het jaarrekeningresultaat 2021.
- De middelen die zijn ontvangen onder de noemer ‘Kwaliteitsborging bouw- en woningtoezicht’ ter grootte van €40.000 in 2021 beschikbaar te stellen voor besteding in 2022 – en dit formeel te bekrachtigen bij de bestemming van het jaarrekeningresultaat 2021.
- De middelen die zijn ontvangen onder de noemer ‘Jeugdhulp’ ter grootte van €120.000 in 2021 beschikbaar te stellen voor besteding in 2022 – en dit formeel te bekrachtigen bij de bestemming van het jaarrekeningresultaat 2021.
- De middelen die zijn ontvangen onder de noemer ‘Lokaal cultuuraanbod’ ter grootte van €180.000 in 2021 beschikbaar te stellen voor besteding in 2022 – en dit formeel te bekrachtigen bij de bestemming van het jaarrekeningresultaat 2021.
6a.De middelen die zijn ontvangen onder de noemer ‘Versterken dienstverlening gemeenten / Systeemleren / Stedelijke vernieuwingsgebieden’ ter grootte van €435.000 in 2021 beschikbaar te stellen voor besteding in 2022 – en dit formeel te bekrachtigen bij de bestemming van het jaarrekeningresultaat 2021.
6b.De middelen die worden ontvangen onder de noemer ‘Versterken dienstverlening gemeenten / Systeemleren / Stedelijke vernieuwingsgebieden’ ter grootte van €336.000 in 2022 en €23.000 in de jaren 2023 tot en met 2027 beschikbaar te stellen voor de uitvoering in de desbetreffende jaarschijven.
7a. De middelen die zijn ontvangen onder de noemer ‘Robuust rechtsbeschermingssysteem’ ter grootte van €118.000 in 2021 beschikbaar te stellen voor besteding in 2022 – en dit formeel te bekrachtigen bij de bestemming van het jaarrekeningresultaat 2021.
7b. De middelen die worden ontvangen onder de noemer ‘Robuust rechtsbeschermingssysteem’ ter grootte van €124.000 in 2022, €134.000 in 2023 en 2024, €136.000 in 2025 en €139.000 in 2026 en 2027 beschikbaar te stellen voor de uitvoering in de desbetreffende jaarschijven.
8a. De middelen die zijn ontvangen onder de noemer ‘Versterking ondersteuning wijkteams’ ter grootte van €235.000 in 2021 beschikbaar te stellen voor besteding in 2022 – en dit formeel te bekrachtigen bij de bestemming van het jaarrekeningresultaat 2021.
8b. De middelen die worden ontvangen onder de noemer ‘Versterking ondersteuning wijkteams’ ter grootte van €245.000 in 2022, €244.000 in 2023, €245.000 in 2024, €249.000 in 2025 en €281.000 in 2026 en 2027 beschikbaar te stellen voor de uitvoering in de desbetreffende jaarschijven.
9a. De middelen die zijn ontvangen onder de noemer ‘Impuls integraal werken’ ter grootte van €188.000 in 2021 beschikbaar te stellen voor besteding in 2022 – en dit formeel te bekrachtigen bij de bestemming van het jaarrekeningresultaat 2021.
9b. De middelen die worden ontvangen onder de noemer ‘Impuls integraal werken’ ter grootte van €33.000 in 2022 en €18.000 in 2023 beschikbaar te stellen voor de uitvoering in de desbetreffende jaarschijven.
10. De middelen die worden ontvangen onder de noemer ‘Gemeenteraadsverkiezingen’ ter grootte van €108.000 in 2022 beschikbaar te stellen voor de uitvoering.
11. De middelen die worden ontvangen onder de noemer ‘Salarislasten zorgdomein Wmo’ ter grootte van €190.000 in 2022 en 2023, €192.000 in 2024, €195.000 in 2025 en €199.000 met ingang van 2026 beschikbaar te stellen voor de uitvoering.
12. De middelen die worden ontvangen onder de noemer ‘Salarislasten zorgdomein Jeugd’ ter grootte van €254.000 in 2022, €251.000 in 2023 en 2024, €254.000 in 2025 en €258.000 met ingang van 2026 beschikbaar te stellen voor de uitvoering.
-
8Vaststellen B-stukken
-
8.a
Stemuitslag
voorFractie #JONGLELYSTAD (3), Fractie CDA (1), Fractie ChristenUnie (3), Fractie D66 (2), Fractie Forum voor Democratie (2), Fractie GroenLinks (3), Fractie InwonersPartij (2), Fractie Leefbaar Lelystad (3), Fractie Mooi Lelystad (2), Fractie PvdA (3), Fractie PVV (3), Fractie SP (2), Fractie VVD (5)Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Kennis te nemen van het bomenbeleidsplan gemeente Lelystad en de volgende hierin opgenomen kernpunten vast te stellen:
1.1. Op het gebied van ‘Bomen voor gezonde leefomgeving’ welke zijn gericht op het proactief omgaan met het veranderende klimaat:
a. Op de ambitieschaalbalk van 1 tot 5 scoort het beleidsthema ‘Bomen voor een gezonde leefomgeving’ een 4;
b. kwaliteit gaat boven kwantiteit;
c. de waarden van bomen wordt bepaald met behulp van i-Tree;
d. bomen zijn veilig en beeldbepalend;
e. we werken toe naar een bomenbestand met gevarieerde levensopbouw, hiermee rekening houdend bij nieuwe aanplant en het vervangen van bestaande bomen;
f. bomen worden alleen aangeplant op plekken waar ze zich goed kunnen ontwikkelen, altijd afgestemd op de levensverwachting;
g. bij boombeplanting wordt onderscheid gemaakt tussen ‘frame’ en ‘franje’;
h. we maken gebruik van een toekomstbestendig boomsortiment;
i. toekomstbomen worden aangewezen en vastgelegd in het beheersysteem;
j. handhaven van het handboek Bomen, als uitgangspunt voor werken in de openbare ruimte.
1.2. Op het gebied van ‘Bomen voor natuur en biodiversiteit’ welke zijn gericht op het behoud van natuurwaarden:
a. Op de ambitieschaalbalk van 1 tot 5 scoort het beleidsthema ‘Bomen voor natuur en biodiversiteit’ een 4;
b. we maken inzichtelijk waar kansen liggen voor biodiversiteit;
c. bij uitval van bomen worden andere soorten aan geplant;
d. bomenbeheer vind plaats vanuit een integrale aanpak;
e. er wordt gewerkt aan het behouden van een hoofdboomstructuur langs de stadshoofdwegen;
f. er wordt een sortimentlijst opgesteld voor meer biodiversiteit.
1.3. Op het gebied van ‘Bomen voor bewoners’ welke zijn gericht op actief betrekken van bewoners:
a. Op de ambitie schaalbalk van 1 tot 5 scoort het beleidsthema ‘Bomen voor bewoners’ een 3;
b. het afwegingskader voor het kappen van bomen is het uitgangspunt voor de beoordeling van kapverzoeken.
Besluit
- Kennis te nemen van het bomenbeleidsplan gemeente Lelystad en de volgende hierin opgenomen kernpunten vast te stellen:
1.1. Op het gebied van ‘Bomen voor gezonde leefomgeving’ welke zijn gericht op het proactief omgaan met het veranderende klimaat:
a. Op de ambitieschaalbalk van 1 tot 5 scoort het beleidsthema ‘Bomen voor een gezonde leefomgeving’ een 4;
b. kwaliteit gaat boven kwantiteit;
c. de waarden van bomen wordt bepaald met behulp van i-Tree;
d. bomen zijn veilig en beeldbepalend;
e. we werken toe naar een bomenbestand met gevarieerde levensopbouw, hiermee rekening houdend bij nieuwe aanplant en het vervangen van bestaande bomen;
f. bomen worden alleen aangeplant op plekken waar ze zich goed kunnen ontwikkelen, altijd afgestemd op de levensverwachting;
g. bij boombeplanting wordt onderscheid gemaakt tussen ‘frame’ en ‘franje’;
h. we maken gebruik van een toekomstbestendig boomsortiment;
i. toekomstbomen worden aangewezen en vastgelegd in het beheersysteem;
j. handhaven van het handboek Bomen, als uitgangspunt voor werken in de openbare ruimte.
1.2. Op het gebied van ‘Bomen voor natuur en biodiversiteit’ welke zijn gericht op het behoud van natuurwaarden:
a. Op de ambitieschaalbalk van 1 tot 5 scoort het beleidsthema ‘Bomen voor natuur en biodiversiteit’ een 4;
b. we maken inzichtelijk waar kansen liggen voor biodiversiteit;
c. bij uitval van bomen worden andere soorten aan geplant;
d. bomenbeheer vind plaats vanuit een integrale aanpak;
e. er wordt gewerkt aan het behouden van een hoofdboomstructuur langs de stadshoofdwegen;
f. er wordt een sortimentlijst opgesteld voor meer biodiversiteit.
1.3. Op het gebied van ‘Bomen voor bewoners’ welke zijn gericht op actief betrekken van bewoners:
a. Op de ambitie schaalbalk van 1 tot 5 scoort het beleidsthema ‘Bomen voor bewoners’ een 3;
b. het afwegingskader voor het kappen van bomen is het uitgangspunt voor de beoordeling van kapverzoeken.
Amendementen
Titel 141 A. ML bij aanplant van bomen wel rekening houden met zonnepanelen 00:38:31 - 00:38:56 - M.J. van de Watering00:39:06 - 00:39:35 - M. Tilstra00:39:36 - 00:39:47 - S.H. de Wilde00:41:10 - 00:42:02 - A.Y. Sprong00:42:02 - 00:42:13 - J.W. Hijmissen00:42:13 - 00:42:14 - J. Schoone00:42:14 - 00:42:22 - J.W. Hijmissen - Kennis te nemen van het bomenbeleidsplan gemeente Lelystad en de volgende hierin opgenomen kernpunten vast te stellen:
-
8.b
Stemuitslag
voorFractie #JONGLELYSTAD (3), Fractie CDA (1), Fractie ChristenUnie (3), Fractie D66 (2), Fractie Forum voor Democratie (2), Fractie GroenLinks (3), Fractie InwonersPartij (2), Fractie Leefbaar Lelystad (3), Fractie Mooi Lelystad (2), Fractie PvdA (3), Fractie PVV (3), Fractie SP (2), Fractie VVD (5)Bijlagen
Voorgesteld besluit
Kennis te nemen van de Startnota Doorontwikkeling Omgevingsvisie Lelystad en de volgende processtappen vast te stellen:
- Een kwantitatieve uitwerking te laten opstellen;
- Een kwalitatieve uitwerking te laten opstellen;
- De resultaten van een participatietraject mee te laten nemen;
- Een verkenning naar een verdere doorgroei naar 40.000 woningen mee te laten nemen in de doorontwikkeling;
- Een adaptief ontwikkelpad op te laten stellen;
- Een MER-procedure te laten uitvoeren;
- Hiervoor de in de kadernota 2022 - 2025 toegewezen middelen in te laten zetten;
- Bovenstaande procedure te laten doorlopen in een analysefase, confrontatiefase en procedurefase.
Besluit
- Kennis te nemen van de Startnota Doorontwikkeling Omgevingsvisie Lelystad en de volgende processtappen vast te stellen:
- Een kwantitatieve uitwerking te laten opstellen;
- Een kwalitatieve uitwerking te laten opstellen;
- De resultaten van een participatietraject mee te laten nemen;
- Een verkenning naar een verdere doorgroei naar 40.000 woningen mee te laten nemen in de doorontwikkeling;
- Een adaptief ontwikkelpad op te laten stellen;
- Een MER-procedure te laten uitvoeren;
- Hiervoor de in de kadernota 2022 - 2025 toegewezen middelen in te laten zetten;
- Bovenstaande procedure te laten doorlopen in een analysefase, confrontatiefase en procedurefase.
- Hiervoor de volgende mijlpalen vast te stellen:
- De analysefase wordt afgesloten met door de raad vast te stellen richtinggevende uitspraken, om zo met de juiste uitgangspunten de volgende fase in te gaan.
- De afronding van de confrontatiefase vindt plaats in de raad waar de integrale keuzes met een concept ontwikkelstrategie worden voorgelegd.
- Tijdens de procedurefase wordt de ontwerp-omgevingsvisie voor vaststelling voorgelegd aan de raad, waarna deze ter inzage wordt gelegd.
- De procedurefase wordt afgesloten met de door de raad vast te stellen omgevingsvisie.
Amendementen
Titel 152.A.SP - Mijlpalen doorontwikkeling omgevingsvisie -
8.c
Bijlagen
Besluit
- De heer Lars Wieringa per 1 juli 2022 aan te wijzen als griffier en met deze een arbeidsovereenkomst aan te gaan, uit te werken door de werkgeverscommissie
- De heer Jurgen Eshuis per 16 juli 2022 aan te wijzen als 1e plv. griffier
01:17:27 - 01:19:37 - R. Renzema -
8.d
Stemuitslag
voorFractie #JONGLELYSTAD (3), Fractie CDA (1), Fractie ChristenUnie (3), Fractie D66 (2), Fractie Forum voor Democratie (2), Fractie GroenLinks (3), Fractie InwonersPartij (2), Fractie Leefbaar Lelystad (3), Fractie Mooi Lelystad (2), Fractie PvdA (3), Fractie PVV (3), Fractie VVD (5)tegenFractie SP (2)Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Kennis te nemen van de Nota van Uitgangspunten Warande 2.0 waarin de beleidsmatige uitgangspunten, zoals de gemeente die moet hanteren op basis van vastgesteld beleid, zijn verwoord.
- Voor het vervolgtraject de volgende ambities en uitgangspunten voor Warande 2.0 vast te stellen gerelateerd aan de 7 hoofdopgaven van Lelystad Next Level:
a. Wonen
i. Uitgangspunt is de Woonvisie 2022 - 2027.
ii. De toevoeging van ca 9.000 tot ca 16.000 woningen moet passen bij de woonvisie en bestaat uit een veelzijdig aanbod van groene en bijzondere woonmilieus in een mix van segmenten.
b. Natuur/duurzaamheid
i. Door het leggen van fysieke en groene verbindingen wordt de ambitie “Hoofdstad van de Nieuwe Natuur” zichtbaar gemaakt.
ii. De vastgestelde ambities duurzaamheid, energie, circulariteit en klimaatneutraliteit zijn zichtbaar uitgewerkt in de stedenbouwkundige opzet van het gebeid.
c. Economie
i. De economische functies in Warande zijn complementair aan de economische structuur van Lelystad als geheel en gericht op vergroting en versterking van de werkgelegenheid.
ii. Er worden economische voorzieningen op wijkniveau gerealiseerd met speciale aandacht voor woon/werk combinaties en het faciliteren van thuiswerken.
d. Mobiliteit/bereikbaarheid
i. Voor de realisatie van Warande blijven we in de onderhandelingen met Rijk en provincie inzetten op: - de verbreding van de A6, inclusief volledige aansluiting 9, en de Laan van Nieuwland
- De (tijdige) komst van station Lelystad Zuid
ii. De aansluiting op de bestaande stedelijke structuur moet geborgd worden
iii. Duurzame mobiliteitsoplossingen zijn in het stedelijk concept opgenomen
e. Voorzieningen
i. Voldoende voorzieningen zullen vooral op wijkniveau zijn gericht; hoogstedelijke voorzieningen zullen hun plek in het Stadshart krijgen
f. Onderwijs
i. Faciliteiten voor Primair Onderwijs in de plannen opnemen, in overeenstemming met de behoefte van de doelgroepen.
ii. Versterking van het MBO, in samenspraak met de onderwijsinstellingen, met mogelijk extra aandacht voor groen onderwijs
iii. Faciliteren van mogelijkheden voor onderwijs op HBO-niveau en onderzoekslocaties op WO-niveau
g. Stedelijke vernieuwing
i. Warande mag de bestaande stad niet verzwakken
ii. Er zijn voldoende kansen voor doorstromingsmogelijkheden
iii. Er zijn kansen voor speciale doelgroepen, zoals flex-wonen en arbeidsmigranten. - Bovenstaande op te nemen in het Masterplan dat zal dienen als basis voor de Integrale gebiedsontwikkeling van Warande zowel in de ontwikkelfase als in de fase van exploitatie en beheer.
Besluit
- Kennis te nemen van de Nota van Uitgangspunten Warande 2.0 waarin de beleidsmatige uitgangspunten, zoals de gemeente die moet hanteren op basis van vastgesteld beleid, zijn verwoord.
- Voor het vervolgtraject de volgende ambities en uitgangspunten voor Warande 2.0 vast te stellen gerelateerd aan de 7 hoofdopgaven van Lelystad Next Level:
a. Wonen
i. Uitgangspunt is de Woonvisie 2022 – 2027, waarbij in de ontwikkeling van Warande, er ook specifieke aandacht is in het Masterplan voor de doelgroepen studenten en jongeren.
ii. De toevoeging van ca 9.000 tot ca 16.000 woningen moet passen bij de woonvisie en bestaat uit een veelzijdig aanbod van groene en bijzondere woonmilieus in een mix van segmenten.
b. Natuur/duurzaamheid
i. Door het leggen van fysieke en groene verbindingen wordt de ambitie “Hoofdstad van de Nieuwe Natuur” zichtbaar gemaakt.
ii. De vastgestelde ambities duurzaamheid, energie, circulariteit en klimaatneutraliteit zijn zichtbaar uitgewerkt in de stedenbouwkundige opzet van het gebeid.
c. Economie
i. De economische functies in Warande zijn complementair aan de economische structuur van Lelystad als geheel en gericht op vergroting en versterking van de werkgelegenheid.
ii. Er worden economische voorzieningen op wijkniveau gerealiseerd met speciale aandacht voor woon/werk combinaties en het faciliteren van thuiswerken.
d. Mobiliteit/bereikbaarheid
i. Voor de realisatie van Warande blijven we in de onderhandelingen met Rijk en provincie inzetten op: - de verbreding van de A6, inclusief volledige aansluiting 9, en de Laan van Nieuwland
- De (tijdige) komst van station Lelystad Zuid
ii. De aansluiting op de bestaande stedelijke structuur moet geborgd worden, ook voor langzaam verkeer
iii. Duurzame mobiliteitsoplossingen zijn in het stedelijk concept opgenomen
e. Voorzieningen
i. Voldoende voorzieningen zullen vooral op wijkniveau zijn gericht; hoogstedelijke voorzieningen zullen hun plek in het Stadshart krijgen
f. Onderwijs
i. Faciliteiten voor Primair Onderwijs in de plannen opnemen, in overeenstemming met de behoefte van de doelgroepen.
ii. Versterking van het MBO, in samenspraak met de onderwijsinstellingen, met mogelijk extra aandacht voor groen onderwijs
iii. Faciliteren van mogelijkheden voor onderwijs op HBO-niveau en onderzoekslocaties op WO-niveau
g. Stedelijke vernieuwing
i. Warande mag de bestaande stad niet verzwakken
ii. Er zijn voldoende kansen voor doorstromingsmogelijkheden
iii. Er zijn kansen voor speciale doelgroepen, zoals flex-wonen en arbeidsmigranten. - Bovenstaande op te nemen in het Masterplan dat zal dienen als basis voor de Integrale gebiedsontwikkeling van Warande zowel in de ontwikkelfase als in de fase van exploitatie en beheer.
Amendementen
Titel 194. A. GL - langzaam verkeer Warande 194. A. JL - Speciale aandacht voor jongeren en studenten in woningbouw Warande 194. A. ML Nota van uitgangspunten Warande 2.0 - Parkeervoorziening forenzen 194. A. SP - Governance 194. A. SP - Koppeling mobiliteitsvisie 194. A. SP - Woonvisie leidend 01:19:05 - 01:19:37 - R. Renzema01:19:37 - 01:20:35 - Murat Aktan01:20:48 - 01:22:32 - S.M. de Reus01:22:39 - 01:23:43 - M.J. van de Watering01:23:43 - 01:24:03 - A.Y. Sprong01:24:03 - 01:25:09 - A.Y. Sprong01:25:09 - 01:25:11 - A.Y. Sprong01:25:11 - 01:26:41 - A.Y. Sprong01:27:23 - 01:29:20 - A. Elzakalai01:29:20 - 01:29:23 - S.H. de Wilde01:29:23 - 01:29:24 - A.E.H. Baltus01:29:24 - 01:29:31 - S.H. de Wilde01:29:31 - 01:30:56 - A. Elzakalai01:30:58 - 01:31:03 - A.E.H. Baltus01:31:03 - 01:31:16 - J.W. Hijmissen01:31:16 - 01:31:21 - A.E.H. Baltus01:31:21 - 01:32:15 - A. Elzakalai01:32:18 - 01:32:25 - A.E.H. Baltus01:32:25 - 01:32:46 - M.J. van de Watering01:32:46 - 01:32:51 - A.E.H. Baltus01:32:51 - 01:33:24 - A. Elzakalai01:33:25 - 01:33:33 - M.J. van de Watering01:33:33 - 01:33:37 - A.E.H. Baltus01:33:37 - 01:34:05 - S.H. de Wilde01:34:07 - 01:34:08 - A.E.H. Baltus01:34:08 - 01:34:16 - A. Elzakalai01:34:16 - 01:34:30 - A.E.H. Baltus01:34:32 - 01:34:49 - Murat Aktan01:34:49 - 01:35:27 - A.E.H. Baltus01:35:27 - 01:36:20 - Murat Aktan01:36:20 - 01:36:25 - D.A. Grimbergen01:36:25 - 01:36:42 - A.E.H. Baltus01:36:42 - 01:37:05 - S.M. de Reus01:37:05 - 01:37:08 - A.E.H. Baltus01:37:08 - 01:37:40 - A.Y. Sprong01:37:40 - 01:37:54 - D.A. Grimbergen01:37:54 - 01:38:08 - A.E.H. Baltus01:49:04 - 01:49:09 - A.E.H. Baltus01:51:51 - 01:54:29 - A.E.H. Baltus01:54:29 - 01:54:46 - M.J. van de Watering01:54:46 - 01:55:05 - A.E.H. Baltus01:55:05 - 01:55:12 - M.M. Wijngaard01:55:12 - 01:55:15 - A.E.H. Baltus01:55:15 - 01:55:26 - A. Elzakalai01:55:27 - 01:55:39 - A.E.H. Baltus01:55:39 - 01:55:52 - R. Ros01:55:52 - 01:55:58 - A.E.H. Baltus01:55:58 - 01:56:20 - S.H. de Wilde01:56:21 - 01:56:25 - A.E.H. Baltus01:56:25 - 01:56:49 - M.J. van de Watering01:56:49 - 01:56:56 - A.E.H. Baltus01:56:56 - 01:57:26 - P.J. Frankema01:57:26 - 01:57:28 - A.E.H. Baltus01:57:28 - 01:57:32 - D.A. Grimbergen01:57:32 - 01:57:33 - A.E.H. Baltus01:57:34 - 01:59:09 - A.E.H. Baltus01:59:22 - 02:02:09 - A.E.H. Baltus02:02:09 - 02:02:23 - J.W. Hijmissen02:02:23 - 02:02:26 - A.E.H. Baltus02:02:26 - 02:02:33 - D.A. Grimbergen02:02:33 - 02:02:42 - A.E.H. Baltus02:02:42 - 02:03:20 - A.Y. Sprong02:03:20 - 02:03:30 - A.E.H. Baltus02:03:47 - 02:04:18 - A.E.H. Baltus02:04:18 - 02:04:23 - A. Messelink-Dijkstra02:04:23 - 02:04:26 - A.E.H. Baltus02:04:32 - 02:04:37 - A.E.H. Baltus02:04:41 - 02:06:58 - P.J. Frankema02:06:58 - 02:07:25 - A.E.H. Baltus02:07:25 - 02:08:47 - A.Y. Sprong02:08:47 - 02:09:02 - A.E.H. Baltus02:09:02 - 02:11:53 - A. Elzakalai02:11:53 - 02:12:01 - A.E.H. Baltus02:12:01 - 02:13:01 - S.M. de Reus02:13:07 - 02:14:16 - A. Elzakalai02:14:19 - 02:14:23 - A.E.H. Baltus02:14:23 - 02:15:06 - P.J. Frankema02:15:06 - 02:15:16 - A.E.H. Baltus02:15:16 - 02:15:21 - A. Elzakalai02:15:21 - 02:15:24 - A.E.H. Baltus02:15:24 - 02:15:53 - A. Elzakalai02:15:55 - 02:16:33 - A.E.H. Baltus02:16:35 - 02:16:47 - Murat Aktan02:16:47 - 02:16:54 - A.E.H. Baltus02:16:54 - 02:18:24 - Murat Aktan02:18:24 - 02:18:30 - A.E.H. Baltus02:18:30 - 02:19:37 - A. Elzakalai02:19:39 - 02:19:41 - A.E.H. Baltus02:19:41 - 02:20:17 - Murat Aktan02:20:17 - 02:20:36 - A.E.H. Baltus02:20:36 - 02:21:35 - A. Elzakalai02:21:35 - 02:21:38 - A.E.H. Baltus02:21:38 - 02:22:30 - A.Y. Sprong02:22:31 - 02:22:33 - A.E.H. Baltus02:22:33 - 02:22:34 - A. Elzakalai02:22:34 - 02:22:44 - A.E.H. Baltus02:22:44 - 02:23:21 - A. Elzakalai02:23:21 - 02:23:36 - A.E.H. Baltus02:23:36 - 02:24:07 - R.A.F. Velstra02:24:07 - 02:24:11 - A.E.H. Baltus02:24:12 - 02:24:45 - D.A. Grimbergen02:24:47 - 02:24:55 - A.E.H. Baltus02:24:55 - 02:26:44 - Murat Aktan02:26:44 - 02:27:19 - A.E.H. Baltus02:27:27 - 02:28:08 - A.E.H. Baltus02:28:24 - 02:28:51 - A.E.H. Baltus02:28:51 - 02:29:23 - S.M. de Reus02:29:23 - 02:29:27 - A.E.H. Baltus02:29:27 - 02:29:55 - D.A. Grimbergen02:29:56 - 02:29:57 - A.E.H. Baltus02:29:59 - 02:30:07 - R.A.F. Velstra02:30:07 - 02:30:10 - A.E.H. Baltus02:30:10 - 02:30:34 - A.Y. Sprong02:30:34 - 02:30:43 - A.E.H. Baltus02:31:03 - 02:31:32 - A.E.H. Baltus -
902:31:21 - 02:31:32 - A.E.H. Baltus