- Locatie
Raadzaal
- Voorzitter
- Burgemeester Meijdam
- Toelichting
-
Raadsvergadering 18 mei 2021
Uitzending
Agendapunten
-
000:17:41 - 00:17:43 - H.M. Meijdam00:17:44 - 00:17:45 - A. van Stormbroek00:17:53 - 00:17:55 - H.M. Meijdam00:18:10 - 00:18:12 - H.M. Meijdam00:20:15 - 00:20:16 - M.M. Wijngaard00:20:25 - 00:20:31 - M.M. Wijngaard00:20:31 - 00:20:32 - M.J. van de Watering00:20:36 - 00:20:38 - W.H. Botter00:31:28 - 00:32:58 - H.M. Meijdam
-
100:32:00 - 00:32:58 - H.M. Meijdam
-
2
Bijlagen
00:32:30 - 00:32:58 - H.M. Meijdam00:32:58 - 00:33:07 - S.H. de Wilde00:33:07 - 00:33:10 - A. Wilcke00:33:10 - 00:33:16 - H.M. Meijdam00:33:16 - 00:33:19 - A. Wilcke00:33:19 - 00:33:32 - H.M. Meijdam00:33:32 - 00:33:59 - S. van Erk00:34:01 - 00:34:29 - H.M. Meijdam00:34:29 - 00:34:48 - E.J.G. van Luxemburg00:34:48 - 00:35:00 - H.M. Meijdam00:35:00 - 00:35:43 - S. Kruis00:35:43 - 00:37:07 - H.M. Meijdam00:37:07 - 00:37:31 - D.B.J. Bergman00:37:31 - 00:37:53 - H.M. Meijdam00:37:53 - 00:38:10 - A. Wilcke00:38:10 - 00:38:24 - H.M. Meijdam00:40:51 - 00:40:53 - A. Wilcke00:40:55 - 00:41:15 - H.M. Meijdam00:41:15 - 00:42:03 - M.J. van de Watering00:42:03 - 00:42:43 - H.M. Meijdam00:42:43 - 00:42:56 - S. Kruis00:42:56 - 00:43:25 - H.M. Meijdam00:44:04 - 00:44:27 - H.M. Meijdam00:44:27 - 00:44:52 - A. Messelink-Dijkstra00:44:52 - 00:45:18 - H.M. Meijdam -
2.a
Stemuitslag
voorFractie GroenLinks (2), Fractie PvdA (3)tegenFractie #JONGLELYSTAD (2), Fractie CDA (1), Fractie D66 (2), Fractie InwonersPartij (3), Fractie Leefbaar Lelystad (3), Fractie Mooi Lelystad (2), Fractie PVV (4), Fractie VVD (2), Fractie ChristenUnie (2), Fractie Forum voor Flevoland (1), Fractie SP (2) -
300:45:09 - 00:45:18 - H.M. Meijdam
-
4
Bijlagen
Besluitenlijsten en conclusieformulieren raadsbijeenkomsten
Titel Besluitenlijst van de raadsvergadering van 20 april 2021 00:45:15 - 00:45:18 - H.M. Meijdam00:45:18 - 00:45:45 - G.J. Boertjens00:45:45 - 00:46:50 - H.M. Meijdam -
500:46:13 - 00:46:50 - H.M. Meijdam
-
5.a
Bijlagen
00:46:16 - 00:46:50 - H.M. Meijdam -
5.a.01
Bijlagen
Moties
Titel Motie rol raad omgevingsvergunningen - Begeleidingsgroep Technische vragen
Onderwerp Technische vragen 86 Implementatie omgevingswet - D66 00:46:45 - 00:46:50 - H.M. Meijdam -
5.a.01a
Stemuitslag
voorFractie #JONGLELYSTAD (2), Fractie CDA (1), Fractie D66 (2), Fractie GroenLinks (2), Fractie InwonersPartij (3), Fractie Leefbaar Lelystad (3), Fractie Mooi Lelystad (2), Fractie PvdA (3), Fractie VVD (2), Fractie ChristenUnie (2), Fractie Forum voor Flevoland (1), Fractie SP (2)tegenFractie PVV (4)Bijlagen
00:47:58 - 00:51:00 - H.M. Meijdam -
5.a.02
Bijlagen
-
5.a.03
Bijlagen
Technische vragen
Onderwerp Technische vragen 100 M4 van subsidie naar samenwerking - D66 00:50:17 - 00:51:00 - H.M. Meijdam00:52:08 - 00:52:13 - H.M. Meijdam00:52:13 - 00:52:35 - S. Kruis00:52:35 - 00:52:55 - H.M. Meijdam -
5.a.04
Bijlagen
-
5.a.05
Bijlagen
-
5.a.06
Bijlagen
00:57:28 - 00:59:17 - A. Wilcke -
5.a.07
Bijlagen
Technische vragen
Onderwerp Technische vragen 104 Informatienota benoeming nieuwe raad van commissarissen Werkbedrijf - SP -
5.a.08
De Inwonerspartij heeft schriftelijke vragen gesteld over ‘de WOZ-aanslag’ die het college met bijgevoegde brief beantwoordt.
Bijlagen
00:57:51 - 00:59:17 - A. Wilcke00:59:17 - 00:59:49 - H.M. Meijdam -
5.a.09
Bijlagen
-
5.a.10
Bijlagen
Technische vragen
Onderwerp Technische vragen 109 Onderzoek ex art 213a - D66 -
5.a.11
Bijlagen
Technische vragen
Onderwerp Technische vragen 113 Bekrachtiging geheimhouding overdrachtsplan jeugd en 125_126 vragen - D66. -
5.a.12
Bijlagen
Moties
Titel Motie afhandeling motiemarkt - PvdA -
5.a.12a
Stemuitslag
voorFractie #JONGLELYSTAD (2), Fractie CDA (1), Fractie D66 (2), Fractie GroenLinks (2), Fractie InwonersPartij (3), Fractie Leefbaar Lelystad (3), Fractie Mooi Lelystad (2), Fractie PvdA (3), Fractie PVV (4), Fractie VVD (2), Fractie ChristenUnie (2), Fractie Forum voor Flevoland (1), Fractie SP (2)Bijlagen
00:52:53 - 00:52:55 - H.M. Meijdam00:53:52 - 00:54:25 - H.M. Meijdam00:54:25 - 00:56:48 - S. Kruis00:56:48 - 00:56:55 - H.M. Meijdam00:56:55 - 00:56:56 - S. Kruis00:56:56 - 00:57:01 - H.M. Meijdam00:57:01 - 00:59:17 - A. Wilcke -
5.a.13
Bijlagen
Technische vragen
Onderwerp Technische vragen 116 MRA Verantwoording 2020 (002) - SP Technische vragen 117. MRA Governance voorstel - CDA -
5.a.14
Bijlagen
-
5.a.15
Bijlagen
-
5.b
Bijlagen
Ingekomen stukken
Titel 01. Burger inzake Lelystad Airport 02. Cliëntenraad Aumazorg inzake gevolgen nota aanpak Sociaal Domein 03. Vereniging Nederlandse Gemeenten inzake vooraankondiging VNG Jaarcongres op 16 juni 2021 04. Burger inzake memo BugelHajema Adviseurs tbv Flevo Golf Resort 05. Rechtbank Midden-Nederland inzake zaaknummers UTR 19_2422 + UTR 19_2546 06. Vereniging van Nederlandse Gemeenten inzake 21_025 - Nieuwsledenbrief coronacrisis nr. 29 07. Burger inzake verzoek tot heroverweging besluit ondergrondse containers Zoom 08. Vereniging van Nederlandse Gemeenten inzake ledenbrief 21_024 - Aanjaagteam Digitale toegankelijkheid 09. Burger inzake afwatering en riolering Golfresort_Geredigeerd 10. Winkelier inzake afschaffing huidige vorm van de reclamebelasting 11. Vereniging Nederlandse Gemeenten inzake Vernieuwing Antenneconvenant 12. Burger inzake Ingezonden brief FLevopost GROEIAMBITIE LELYSTAD VASTHOUDEN ! 13. Flevolandsarchief Ontwerp programmabegroting 2022_ inclusief jaarrekening 14. Stimuland inzake Participatieplaat_ voor een gedragen omgevingsvisie 15. Leven met de aarde inzake 22 april 2021 Wereld Aarde dag in uw gemeente! 16. Burger inzake tegengeluid bebouwing Flevogolfresort 17. Vereniging Nederlandse Gemeenten inzake Ledenbrief - Compensatie tekorten Jeugdzorg 18. Haardenbranche inzake rapport basis voor beleid houtstook en luchtkwaliteit 19. Peel en Maas inzake Aangenomen motie Borstonderzoek Vrouwen 20. Stichting Speelruimte inzake gemeentelijk beleid, bewegen ontmoeten, spelen en sport 21. Rechtbank Midden Nederland inzake het sluiten van zaak UTR 19-2422 WABO V170 22. Vereniging Nederlandse Gemeenten inzake ledenbrief 21_029 - Nieuwe achtervangovereenkomst Gemeente - Waarborgfonds Sociale Woningbouw 23. Buro Objectief inzake Landelijk onderzoek naar de naleving van de leeftijdsgrens bij alcohol- en tabaksverkoop 2020 24. Stichting burgerinitiatief inzake toekomstvisie Flevo Golfresort 00:59:39 - 00:59:49 - H.M. Meijdam00:59:49 - 01:00:23 - A. Wilcke01:00:23 - 01:01:20 - H.M. Meijdam -
6
Bijlagen
01:00:37 - 01:01:20 - H.M. Meijdam -
701:01:02 - 01:01:20 - H.M. Meijdam01:01:20 - 01:01:25 - J.W. Hijmissen01:01:25 - 01:01:27 - H.M. Meijdam01:01:27 - 01:02:18 - J.W. Hijmissen01:02:18 - 01:04:32 - H.M. Meijdam
-
7.a
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Kennis te nemen van het concept IHP Jaarprogramma 2021-2022 en
- voor 2021 een krediet van € 150.000 beschikbaar te stellen voor de cofinanciering van ventilatiemaatregelen die zijn toegekend in het kader van de Specifieke uitkering ventilatie in schoolgebouwen (SUVIS) van het Rijk en daarmee:
a. De kapitaallasten die gepaard gaan met dit krediet ad. gemiddeld € 15.825,- gedurende 10 jaren, in de begroting op te nemen als onderdeel van de bijstelling van het Integraal Huisvestingsplan Onderwijs 21-22 (IHP) in het kader van het gemeentelijk begrotingsproces;
b. Het krediet van € 150.000 evenredig te verdelen over de aan schoolbesturen toegekende SUVIS- maatregelen, tot een maximaal bedrag van € 7.500 per lokaal.
Besluit
- Kennis te nemen van het concept IHP Jaarprogramma 2021-2022 en
- voor 2021 een krediet van € 150.000 beschikbaar te stellen voor de cofinanciering van ventilatiemaatregelen die zijn toegekend in het kader van de Specifieke uitkering ventilatie in schoolgebouwen (SUVIS) van het Rijk en daarmee:
a. De kapitaallasten die gepaard gaan met dit krediet ad. gemiddeld € 15.825,- gedurende 10 jaren, in de begroting op te nemen als onderdeel van de bijstelling van het Integraal Huisvestingsplan Onderwijs 21-22 (IHP) in het kader van het gemeentelijk begrotingsproces;
b. Het krediet van € 150.000 evenredig te verdelen over de aan schoolbesturen toegekende SUVIS- maatregelen, tot een maximaal bedrag van € 7.500 per lokaal.
Technische vragen
Onderwerp Technische vragen 106 RV concept IHP jaarprogramma 2021-2022 - SP -
7.b
Bijlagen
Besluit
1. Geen zienswijzen op de begrotingswijziging 2021 in te dienen bij het bestuur van de Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek (OFGV).
2. Een zienswijze in te dienen op de ontwerpbegroting 2022 met betrekking tot de kostenverdeling van de bodemtaken bij het bestuur van de Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek.
3. De kadernota en de voorlopige jaarcijfers 2020 voor kennisgeving aan te nemen -
7.c
Bijlagen
Voorgesteld besluit
vast te stellen de navolgende
VERORDENING op de heffing en de invordering van BIZ-bijdrage Larserpoort 2022
(Verordening BIZ-bijdrage Larserpoort Lelystad 2022).
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Deze verordening verstaat onder:
a. Bedrijveninvesteringszone: het bij deze verordening aangewezen gebied in de gemeente Lelystad waarbinnen de BIZ-bijdrage wordt geheven. De BI-zone is het gebied Larserpoort dat begrensd wordt door de Pascallaan, Larserpoortweg, Albert Einsteinweg, Niels Bohrweg, James Wattlaan, Kamerlingh Onneslaan, Archimedeslaan en Celciusweg. Deze begrenzingen maken deel uit van de BI-zone. Het aangewezen gebied is vermeld op de bij deze verordening behorende en daarvan deel uitmakende kaart (bijlage 1);
b. BIZ-wet: Wet op de bedrijveninvesteringszones;
c. Het college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Lelystad;
d. Stichting: Stichting BIZ-Larserpoort
e. Subsidie: een subsidie zoals bedoeld in artikel 7 van de BIZ-wet.
f. Subsidiebeschikking: de beschikking waarmee de subsidie wordt verleend.
g. Uitvoeringsovereenkomst: de tussen de gemeente Lelystad en de Stichting BIZ-Larserpoort gesloten uitvoeringsovereenkomst;
Artikel 2 Belastbaar feit en aard van de belasting
- Onder de naam ‘BIZ-bijdrage’ wordt jaarlijks een directe belasting geheven ter zake van binnen de bedrijveninvesteringszone gelegen onroerende zaken die op grond van artikel 220a Gemeentewet niet in hoofdzaak tot woning dienen.
- De BIZ-bijdrage wordt geheven ter bestrijding van de kosten die zijn verbonden aan activiteiten in de openbare ruimte en op internet, die zijn gericht op het bevorderen van de leefbaarheid of de veiligheid in de bedrijveninvesteringszone of de ruimtelijke kwaliteit of de economische ontwikkeling van de bedrijveninvesteringszone.
Artikel 3 Belastingobject
Belastingobject is de onroerende zaak bedoeld in artikel 16 van de Wet waardering onroerende zaken.
Artikel 4 Belastingplicht
- De BIZ-bijdrage wordt geheven van de eigenaar, zijnde degene die bij het begin van het kalenderjaar het genot krachtens eigendom, bezit of beperkt recht heeft van een in de bedrijveninvesteringszone gelegen belastingobject.
- Voor de toepassing van dit artikel wordt als eigenaar aangemerkt degene die bij het begin van het kalenderjaar als zodanig in de basisregistratie kadaster is vermeld, tenzij blijkt dat hij op dat tijdstip geen genothebbende krachtens eigendom, bezit of beperkt recht is.
Artikel 5 Maatstaf van heffing
De BIZ-bijdrage wordt geheven naar een vast bedrag per belastingobject.
Artikel 6 Vrijstellingen
Er wordt geen vrijstelling verleend met betrekking tot de heffing van de BIZ-bijdrage.
Artikel 7 Tarief BIZ-bijdrage
Het tarief van BIZ-bijdrage bedraagt, voor de eigenaar, per belastingobject: € 3.300.
Artikel 8 Wijze van heffing
De BIZ-bijdrage wordt jaarlijks bij wege van aanslag geheven.
Artikel 9 Termijnen van betaling
- In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moet een belastingaanslag worden betaald in één termijn, die vervalt op de laatste dag van de maand volgende op die welke in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld.
- De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijn.
Artikel 10 Looptijd belastingheffing
De BIZ-bijdrage wordt ingesteld voor een periode van 5 jaar.
Artikel 11 Nadere regels door het college
Het college kan nadere regels stellen met betrekking tot de heffing en de invordering van de BIZ- bijdrage.
Artikel 12 Verhouding Algemene subsidieverordening gemeente Lelystad
- De Algemene subsidieverordening gemeente Lelystad is van toepassing op subsidie die op grond van artikel 7 van de BIZ-wet door het college kan worden verstrekt.
- Voor zover deze verordening afwijkt van de Algemene subsidieverordening gemeente Lelystad dan wel toepassing van de Algemene subsidieverordening gemeente Lelystad en bijbehorende besluiten strijdig zou zijn met deze verordening, prevaleert hetgeen in deze verordening is bepaald.
Artikel 13 Aanwijzing stichting
De Stichting BIZ-Larserpoort wordt aangewezen als stichting als bedoeld in artikel 7 van de BIZ-wet, waarmee een overeenkomst als bedoeld in artikel 4:36 van de Algemene wet bestuursrecht is gesloten, waarin is bepaald dat de activiteiten waarvoor de subsidie wordt verstrekt verplicht moeten worden verricht.
Artikel 14 Subsidie aanvraag
- De subsidie wordt jaarlijks verleend aan de stichting voor de uitvoering van de activiteiten die zijn opgenomen in de Subsidiebeschikking en Uitvoeringsovereenkomst. De subsidie wordt verleend op een daartoe gedane aanvraag.
- Een aanvraag om een subsidie kan worden ingediend vanaf 1 augustus tot uiterlijk 1 oktober voorafgaand aan het jaar waarop de aanvraag betrekking heeft.
- In afwijking van lid 2 dient voor zover deze verordening op 1 augustus 2021 of 1 augustus van een daaropvolgend jaar nog niet in werking is getreden, een aanvraag om subsidie voor het daaropvolgende jaar te worden ingediend binnen 4 weken nadat deze verordening in werking is getreden.
- Een aanvraag om subsidie die betrekking heeft op het jaar voorafgaand aan het jaar waarin de verordening in werking is getreden, wordt afgewezen.
Artikel 15 Subsidieverlening
- De subsidie bedraagt maximaal het bedrag van de jaarlijks te ontvangen BIZ-bijdragen. Het college brengt voor de heffing en inning van de heffing per jaar € 250,00 in rekening.
- Verrekening als gevolg van vermindering van de BIZ-bijdrage en eventueel oninbaarheid van
openstaande vorderingen kunnen leiden tot het vaststellen een lager subsidiebedrag. - In afwijking van lid 1 kan er voor gekozen worden om subsidie voor meerdere jaren te verlenen, met een maximum van vijf jaar.
- Een meerjarige subsidie wordt verleend onder het voorbehoud dat jaarlijks BIZ-bijdragen worden ontvangen.
Artikel 16 Melding van relevante wijzigingen
De Stichting stelt het college zo spoedig mogelijk schriftelijk op de hoogte van:
a. meer dan ondergeschikte veranderingen in haar financiële situatie;
b. een wijziging van de statuten;
c. verandering of beëindiging van activiteiten.
Artikel 17 Inwerkingtreding en citeertitel
- Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag nadat het college heeft bekendgemaakt dat van voldoende steun als bedoeld in artikel 4 van de BIZ-wet is gebleken.
- De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2022.
- Deze verordening wordt aangehaald als ‘Verordening BIZ-bijdrage Larserpoort Lelystad 2022’.
Besluit
vast te stellen de navolgende
VERORDENING op de heffing en de invordering van BIZ-bijdrage Larserpoort 2022
(Verordening BIZ-bijdrage Larserpoort Lelystad 2022).
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Deze verordening verstaat onder:
a. Bedrijveninvesteringszone: het bij deze verordening aangewezen gebied in de gemeente Lelystad waarbinnen de BIZ-bijdrage wordt geheven. De BI-zone is het gebied Larserpoort dat begrensd wordt door de Pascallaan, Larserpoortweg, Albert Einsteinweg, Niels Bohrweg, James Wattlaan, Kamerlingh Onneslaan, Archimedeslaan en Celciusweg. Deze begrenzingen maken deel uit van de BI-zone. Het aangewezen gebied is vermeld op de bij deze verordening behorende en daarvan deel uitmakende kaart (bijlage 1);
b. BIZ-wet: Wet op de bedrijveninvesteringszones;
c. Het college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Lelystad;
d. Stichting: Stichting BIZ-Larserpoort
e. Subsidie: een subsidie zoals bedoeld in artikel 7 van de BIZ-wet.
f. Subsidiebeschikking: de beschikking waarmee de subsidie wordt verleend.
g. Uitvoeringsovereenkomst: de tussen de gemeente Lelystad en de Stichting BIZ-Larserpoort gesloten uitvoeringsovereenkomst;
Artikel 2 Belastbaar feit en aard van de belasting
- Onder de naam ‘BIZ-bijdrage’ wordt jaarlijks een directe belasting geheven ter zake van binnen de bedrijveninvesteringszone gelegen onroerende zaken die op grond van artikel 220a Gemeentewet niet in hoofdzaak tot woning dienen.
- De BIZ-bijdrage wordt geheven ter bestrijding van de kosten die zijn verbonden aan activiteiten in de openbare ruimte en op internet, die zijn gericht op het bevorderen van de leefbaarheid of de veiligheid in de bedrijveninvesteringszone of de ruimtelijke kwaliteit of de economische ontwikkeling van de bedrijveninvesteringszone.
Artikel 3 Belastingobject
Belastingobject is de onroerende zaak bedoeld in artikel 16 van de Wet waardering onroerende zaken.
Artikel 4 Belastingplicht
- De BIZ-bijdrage wordt geheven van de eigenaar, zijnde degene die bij het begin van het kalenderjaar het genot krachtens eigendom, bezit of beperkt recht heeft van een in de bedrijveninvesteringszone gelegen belastingobject.
- Voor de toepassing van dit artikel wordt als eigenaar aangemerkt degene die bij het begin van het kalenderjaar als zodanig in de basisregistratie kadaster is vermeld, tenzij blijkt dat hij op dat tijdstip geen genothebbende krachtens eigendom, bezit of beperkt recht is.
Artikel 5 Maatstaf van heffing
De BIZ-bijdrage wordt geheven naar een vast bedrag per belastingobject.
Artikel 6 Vrijstellingen
Er wordt geen vrijstelling verleend met betrekking tot de heffing van de BIZ-bijdrage.
Artikel 7 Tarief BIZ-bijdrage
Het tarief van BIZ-bijdrage bedraagt, voor de eigenaar, per belastingobject: € 3.300.
Artikel 8 Wijze van heffing
De BIZ-bijdrage wordt jaarlijks bij wege van aanslag geheven.
Artikel 9 Termijnen van betaling
- In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moet een belastingaanslag worden betaald in één termijn, die vervalt op de laatste dag van de maand volgende op die welke in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld.
- De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijn.
Artikel 10 Looptijd belastingheffing
De BIZ-bijdrage wordt ingesteld voor een periode van 5 jaar.
Artikel 11 Nadere regels door het college
Het college kan nadere regels stellen met betrekking tot de heffing en de invordering van de BIZ- bijdrage.
Artikel 12 Verhouding Algemene subsidieverordening gemeente Lelystad
- De Algemene subsidieverordening gemeente Lelystad is van toepassing op subsidie die op grond van artikel 7 van de BIZ-wet door het college kan worden verstrekt.
- Voor zover deze verordening afwijkt van de Algemene subsidieverordening gemeente Lelystad dan wel toepassing van de Algemene subsidieverordening gemeente Lelystad en bijbehorende besluiten strijdig zou zijn met deze verordening, prevaleert hetgeen in deze verordening is bepaald.
Artikel 13 Aanwijzing stichting
De Stichting BIZ-Larserpoort wordt aangewezen als stichting als bedoeld in artikel 7 van de BIZ-wet, waarmee een overeenkomst als bedoeld in artikel 4:36 van de Algemene wet bestuursrecht is gesloten, waarin is bepaald dat de activiteiten waarvoor de subsidie wordt verstrekt verplicht moeten worden verricht.
Artikel 14 Subsidie aanvraag
- De subsidie wordt jaarlijks verleend aan de stichting voor de uitvoering van de activiteiten die zijn opgenomen in de Subsidiebeschikking en Uitvoeringsovereenkomst. De subsidie wordt verleend op een daartoe gedane aanvraag.
- Een aanvraag om een subsidie kan worden ingediend vanaf 1 augustus tot uiterlijk 1 oktober voorafgaand aan het jaar waarop de aanvraag betrekking heeft.
- In afwijking van lid 2 dient voor zover deze verordening op 1 augustus 2021 of 1 augustus van een daaropvolgend jaar nog niet in werking is getreden, een aanvraag om subsidie voor het daaropvolgende jaar te worden ingediend binnen 4 weken nadat deze verordening in werking is getreden.
- Een aanvraag om subsidie die betrekking heeft op het jaar voorafgaand aan het jaar waarin de verordening in werking is getreden, wordt afgewezen.
Artikel 15 Subsidieverlening
- De subsidie bedraagt maximaal het bedrag van de jaarlijks te ontvangen BIZ-bijdragen. Het college brengt voor de heffing en inning van de heffing per jaar € 250,00 in rekening.
- Verrekening als gevolg van vermindering van de BIZ-bijdrage en eventueel oninbaarheid van
openstaande vorderingen kunnen leiden tot het vaststellen een lager subsidiebedrag. - In afwijking van lid 1 kan er voor gekozen worden om subsidie voor meerdere jaren te verlenen, met een maximum van vijf jaar.
- Een meerjarige subsidie wordt verleend onder het voorbehoud dat jaarlijks BIZ-bijdragen worden ontvangen.
Artikel 16 Melding van relevante wijzigingen
De Stichting stelt het college zo spoedig mogelijk schriftelijk op de hoogte van:
a. meer dan ondergeschikte veranderingen in haar financiële situatie;
b. een wijziging van de statuten;
c. verandering of beëindiging van activiteiten.
Artikel 17 Inwerkingtreding en citeertitel
- Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag nadat het college heeft bekendgemaakt dat van voldoende steun als bedoeld in artikel 4 van de BIZ-wet is gebleken.
- De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2022.
- Deze verordening wordt aangehaald als ‘Verordening BIZ-bijdrage Larserpoort Lelystad 2022’.
-
7.d
Bijlagen
Besluit
1. De door het college op grond van artikel 25 lid 2 van de Gemeentewet opgelegde geheimhouding op grond van artikel 25 lid 3 te bekrachtigen.
-
801:04:02 - 01:04:32 - H.M. Meijdam01:04:58 - 01:05:02 - H.M. Meijdam01:07:26 - 01:07:33 - H.M. Meijdam01:08:37 - 01:08:55 - H.M. Meijdam01:08:55 - 01:09:33 - S.H. de Wilde01:09:33 - 01:09:41 - F.J.C. Volmer01:09:41 - 01:09:43 - S.H. de Wilde01:09:43 - 01:09:50 - H.M. Meijdam01:09:50 - 01:10:12 - G.J. Boertjens01:10:12 - 01:11:08 - H.M. Meijdam01:11:14 - 01:11:15 - S. Kruis01:11:15 - 01:11:17 - H.M. Meijdam01:11:34 - 01:12:17 - H.M. Meijdam01:13:25 - 01:14:56 - H.M. Meijdam01:14:56 - 01:15:03 - E.J.G. van Luxemburg01:15:03 - 01:16:14 - H.M. Meijdam01:16:14 - 01:16:17 - S.H. de Wilde01:16:17 - 01:16:34 - H.M. Meijdam01:17:21 - 01:17:22 - H.M. Meijdam01:17:22 - 01:17:48 - S.H. de Wilde01:17:48 - 01:18:05 - H.M. Meijdam01:18:56 - 01:21:36 - H.M. Meijdam01:22:19 - 01:22:42 - H.M. Meijdam01:22:42 - 01:22:47 - G.J. Boertjens01:22:47 - 01:22:54 - H.M. Meijdam01:22:54 - 01:23:08 - G.J. Boertjens01:23:10 - 01:23:15 - H.M. Meijdam01:23:16 - 01:23:44 - H.M. Meijdam01:23:54 - 01:24:10 - H.M. Meijdam01:24:18 - 01:24:40 - H.M. Meijdam01:24:53 - 01:25:35 - H.M. Meijdam01:25:35 - 01:26:48 - J.W. Hijmissen01:26:48 - 01:27:02 - H.M. Meijdam01:27:02 - 01:27:15 - D.B.J. Bergman01:27:15 - 01:27:27 - H.M. Meijdam01:27:27 - 01:27:36 - J.W. Hijmissen01:28:21 - 01:28:33 - H.M. Meijdam01:28:33 - 01:28:49 - E.J.G. van Luxemburg01:28:49 - 01:29:21 - H.M. Meijdam01:29:21 - 01:30:55 - E.J.G. van Luxemburg01:30:55 - 01:31:03 - H.M. Meijdam01:31:03 - 01:32:10 - E.J.G. van Luxemburg01:32:10 - 01:32:24 - H.M. Meijdam01:32:24 - 01:32:51 - E.J.G. van Luxemburg01:32:51 - 01:32:56 - H.M. Meijdam01:32:56 - 01:33:13 - D.B.J. Bergman01:33:13 - 01:33:22 - H.M. Meijdam01:33:22 - 01:33:26 - D.B.J. Bergman01:33:26 - 01:33:33 - H.M. Meijdam01:33:36 - 01:34:31 - M.J. van de Watering01:34:31 - 01:34:35 - H.M. Meijdam01:35:04 - 01:35:07 - H.M. Meijdam01:35:07 - 01:36:40 - F.J.C. Volmer01:36:43 - 01:36:45 - H.M. Meijdam01:36:47 - 01:37:51 - G.J. Boertjens01:37:51 - 01:38:50 - H.M. Meijdam01:38:50 - 01:39:00 - E.J.G. van Luxemburg01:39:00 - 01:39:10 - H.M. Meijdam01:39:10 - 01:39:32 - S. van Erk01:39:32 - 01:39:40 - H.M. Meijdam01:39:40 - 01:39:45 - S. van Erk01:39:45 - 01:40:08 - H.M. Meijdam01:40:08 - 01:40:22 - E.J.G. van Luxemburg01:40:22 - 01:42:23 - H.M. Meijdam01:42:23 - 01:42:29 - J.W. Hijmissen01:42:29 - 01:42:38 - A. Wilcke01:42:38 - 01:44:35 - H.M. Meijdam01:44:35 - 01:44:36 - E.J.G. van Luxemburg01:44:36 - 01:44:51 - H.M. Meijdam01:44:51 - 01:44:53 - A. van Stormbroek01:44:53 - 01:45:03 - H.M. Meijdam01:45:03 - 01:45:05 - F.J.C. Volmer01:45:05 - 01:45:06 - H.M. Meijdam01:45:06 - 01:45:08 - M.J. van de Watering01:45:08 - 01:45:11 - H.M. Meijdam01:45:11 - 01:45:12 - M.M. Wijngaard01:45:12 - 01:45:15 - H.M. Meijdam01:45:15 - 01:45:16 - A. Wilcke01:45:16 - 01:45:18 - H.M. Meijdam01:45:18 - 01:45:21 - S.H. de Wilde01:45:21 - 01:45:33 - H.M. Meijdam01:45:33 - 01:45:35 - D.B.J. Bergman01:45:35 - 01:45:38 - H.M. Meijdam01:45:38 - 01:45:39 - G.J. Boertjens01:45:39 - 01:45:45 - H.M. Meijdam01:45:45 - 01:45:46 - W.H. Botter01:45:46 - 01:45:54 - H.M. Meijdam01:45:54 - 01:45:55 - S. van Erk01:45:55 - 01:46:06 - H.M. Meijdam01:46:06 - 01:46:08 - J.W. Hijmissen01:46:08 - 01:46:10 - J.J.P. van der Hoek01:46:10 - 01:46:15 - H.M. Meijdam01:46:15 - 01:46:16 - H.M. Meijdam01:46:16 - 01:46:18 - H.M. Meijdam01:46:18 - 01:46:20 - E.J.G. van Luxemburg01:46:20 - 01:46:21 - H.M. Meijdam01:46:21 - 01:46:22 - E.J.G. van Luxemburg01:46:22 - 01:46:23 - H.M. Meijdam01:46:23 - 01:46:27 - E.J.G. van Luxemburg01:46:27 - 01:46:29 - H.M. Meijdam01:46:29 - 01:46:31 - A. Messelink-Dijkstra01:46:31 - 01:47:17 - H.M. Meijdam01:47:17 - 01:49:54 - S. van Erk01:49:54 - 01:50:07 - H.M. Meijdam01:50:07 - 01:50:26 - S.H. de Wilde01:50:26 - 01:50:27 - A. van Stormbroek01:50:27 - 01:50:30 - D.B.J. Bergman01:50:30 - 01:51:06 - H.M. Meijdam01:51:19 - 01:51:24 - H.M. Meijdam01:51:30 - 01:52:07 - J. Schoone01:52:16 - 01:52:18 - H.M. Meijdam01:52:18 - 01:53:12 - J. Schoone01:53:12 - 01:53:22 - H.M. Meijdam01:53:22 - 01:54:07 - S.H. de Wilde01:54:07 - 01:54:13 - H.M. Meijdam01:54:13 - 01:54:28 - M.J. van de Watering01:54:28 - 01:54:48 - H.M. Meijdam01:54:48 - 01:55:18 - D.B.J. Bergman01:55:18 - 01:55:25 - J. Schoone01:55:25 - 01:55:29 - H.M. Meijdam01:55:29 - 01:55:30 - J. Schoone01:55:30 - 01:55:36 - H.M. Meijdam01:56:32 - 01:56:39 - J. Schoone01:56:43 - 01:56:47 - H.M. Meijdam01:56:47 - 01:56:53 - S. Kruis01:56:53 - 01:57:46 - S. Kruis01:57:46 - 01:57:50 - H.M. Meijdam01:57:50 - 01:57:53 - S. Kruis01:57:53 - 01:57:56 - H.M. Meijdam01:57:56 - 01:58:05 - D.B.J. Bergman01:58:10 - 01:58:36 - E.J.G. van Luxemburg01:58:39 - 01:58:44 - H.M. Meijdam01:58:44 - 01:58:48 - D.B.J. Bergman01:58:48 - 01:58:49 - H.M. Meijdam01:58:49 - 01:58:53 - S. van Erk01:58:53 - 01:58:57 - D.B.J. Bergman01:58:57 - 02:00:07 - S. van Erk02:00:07 - 02:00:13 - H.M. Meijdam02:00:13 - 02:00:15 - D.B.J. Bergman02:00:15 - 02:00:17 - H.M. Meijdam02:03:48 - 02:03:55 - H.M. Meijdam02:05:56 - 02:06:29 - H.M. Meijdam02:06:29 - 02:06:31 - H.M. Meijdam02:06:31 - 02:06:54 - D.B.J. Bergman02:06:54 - 02:07:08 - H.M. Meijdam02:07:08 - 02:07:33 - J. Schoone02:07:33 - 02:07:41 - H.M. Meijdam02:07:41 - 02:07:58 - J. Schoone02:07:58 - 02:08:20 - H.M. Meijdam02:08:20 - 02:08:21 - J. Schoone02:08:21 - 02:08:24 - H.M. Meijdam02:08:24 - 02:08:37 - A. Wilcke02:08:37 - 02:09:04 - H.M. Meijdam02:09:04 - 02:09:07 - J. Schoone02:09:07 - 02:09:32 - H.M. Meijdam02:09:32 - 02:12:46 - H.M. Meijdam02:12:46 - 02:13:53 - S. Kruis02:13:53 - 02:13:55 - H.M. Meijdam02:13:55 - 02:14:26 - S.H. de Wilde02:14:26 - 02:14:27 - H.M. Meijdam02:14:27 - 02:14:46 - J.W. Hijmissen02:14:46 - 02:14:51 - H.M. Meijdam02:14:51 - 02:15:35 - F.J.C. Volmer02:15:35 - 02:16:39 - H.M. Meijdam02:16:45 - 02:17:10 - H.M. Meijdam02:17:10 - 02:17:30 - S. Kruis02:17:30 - 02:17:41 - H.M. Meijdam02:17:44 - 02:17:51 - H.M. Meijdam02:18:09 - 02:19:02 - H.M. Meijdam02:19:56 - 02:22:05 - H.M. Meijdam02:22:05 - 02:22:12 - M.J. van de Watering02:22:12 - 02:22:15 - H.M. Meijdam02:22:15 - 02:22:23 - S.H. de Wilde02:22:23 - 02:22:29 - J.W. Hijmissen02:22:29 - 02:22:31 - H.M. Meijdam02:22:31 - 02:22:45 - S. Kruis02:22:45 - 02:22:47 - H.M. Meijdam02:22:47 - 02:23:01 - A. Wilcke02:23:01 - 02:23:02 - H.M. Meijdam02:23:02 - 02:23:08 - A. van Stormbroek02:23:10 - 02:24:45 - H.M. Meijdam
-
8.a
Stemuitslag
voorFractie #JONGLELYSTAD (2), Fractie CDA (1), Fractie D66 (2), Fractie InwonersPartij (3), Fractie Leefbaar Lelystad (3), Fractie PvdA (3), Fractie VVD (2), Fractie ChristenUnie (2), Fractie Forum voor Flevoland (1)tegenFractie GroenLinks (2), Fractie Mooi Lelystad (2), Fractie PVV (4), Fractie SP (2)Bijlagen
Voorgesteld besluit
Geen nadere wensen en opvattingen naar voren te brengen bij de zienswijze van het college.
Besluit
De volgende wensen en bedenkingen mee te geven op voornoemd besluit:
1. Om de democratische legitimiteit te versterken en te kunnen toetsen aan de wensen van bewoners en belanghebbenden en daarmee maatschappelijk draagvlak, de nieuwe governance structuur van de MRA af te wijzen en uitsluitend in te stemmen met een gelijkblijvende governance structuur zoals deze reeds bestaat, aan te vullen met nader te stellen kaders.
2. Om de democratische legitimiteit te versterken en te kunnen toetsen aan de wensen van bewoners en belanghebbenden en daarmee maatschappelijk draagvlak, ten minste te voorzien in:
- het opnemen van het instrument Kadernota en Startnota’s om te komen tot een democratische, juiste, tijdige, volledige en gedragen voorbereiding richting begroting en daarmee te voorkomen dat raden en staten bij begroting voor een voldongen feit komen te staan;
- in de uitganspunten op nemen: “het motiveren van het wel/niet overnemen van zienswijzen bij voorstellen”;
- het instellen van een adviescommissie op niveau van deelregio’s bestaande uit een gekozen vertegenwoordiging van Raden en Staten;
- in het governance proces opnemen van een controlerend debat, inclusief besluitvorming, over samenwerkingen, inzet van middelen en realisatie per boekjaar;
- het opnemen van het instrument termijnagenda in de governance structuur als voorwaarde om te komen tot tijdige afstemming, behandeling en democratische besluitvorming;
- uitsluitend (democratisch) gekozen vertegenwoordigers in het bestuur te laten plaatsnemen.
3. Ten aanzien van het door de deelregio’s om niet beschikbaar stellen van geschikte kandidaten voor de directie MRA de navolgende kaders te stellen:
• de Gemeente Lelystad maximaal en alleen bij hoge uitzondering 0,5 fte “om niet” ter beschikking zal stellen aan de MRA;
• deze kosten per boekjaar correct te begroten, voor goedkeuring voor te leggen aan de raad en per boekjaar te verantwoorden in de jaarrekening;
• als formeel werkgever te blijven optreden van deze medewerker en daarmee voldoen aan alle eisen die goedwerkgeverschap aan de Gemeente Lelystad stelt;
• indien noodzakelijk deze inzet te beperken tot 0 fte als dit op enigerlei wijze ten gunste van de eigen organisatie komt, of in ieder geval op het moment dat er van enige onderbezetting in de eigen organisatie van de Gemeente Lelystad is wanneer het met dit dossier verband houdt.Amendementen
Titel Amendement inzake versterking Governance MRA (1) - VVD Amendement inzake versterking Governance MRA (2) - VVD Amendement inzake versterking Governance MRA (3) – VVD Amendement MRA Governance - SP -
8.a
Bijlagen
-
8.a.1
Stemuitslag
voorFractie CDA (1), Fractie D66 (2), Fractie InwonersPartij (3), Fractie Leefbaar Lelystad (3), Fractie Mooi Lelystad (2), Fractie PvdA (3), Fractie PVV (4), Fractie VVD (2), Fractie ChristenUnie (2), Fractie Forum voor Flevoland (1), Fractie SP (2)tegenFractie #JONGLELYSTAD (2), Fractie GroenLinks (2)Bijlagen
-
8.a.2
Bijlagen
-
8.a.3
Stemuitslag
voorFractie CDA (1), Fractie D66 (2), Fractie InwonersPartij (3), Fractie Leefbaar Lelystad (3), Fractie Mooi Lelystad (2), Fractie PvdA (3), Fractie PVV (2), Fractie VVD (2), Fractie ChristenUnie (2), Fractie Forum voor Flevoland (1), Fractie SP (2)tegenFractie #JONGLELYSTAD (2), Fractie GroenLinks (2), Fractie PVV (2)Bijlagen
-
8.a.4
Stemuitslag
voorFractie #JONGLELYSTAD (2), Fractie CDA (1), Fractie InwonersPartij (3), Fractie Leefbaar Lelystad (3), Fractie Mooi Lelystad (2), Fractie PVV (1), Fractie VVD (2), Fractie Forum voor Flevoland (1), Fractie SP (2)tegenFractie D66 (2), Fractie GroenLinks (2), Fractie PvdA (3), Fractie PVV (3), Fractie ChristenUnie (2)Bijlagen
-
8.b
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- De bijgevoegde concept zienswijze op de ontwerp-programmabegroting 2022 en de meerjarenraming 2023-2025, met daarin opgenomen dat de raad zich niet kan vinden in de berekening en argumentatie van het weerstandsvermogen en het risicoprofiel, uiterlijk 26 mei kenbaar te maken bij het bestuur van de Veiligheidsregio Flevoland.
Besluit
- De bijgevoegde concept zienswijze op de ontwerp-programmabegroting 2022 en de meerjarenraming 2023-2025, met daarin opgenomen dat de raad zich niet kan vinden in de berekening en argumentatie van het weerstandsvermogen en het risicoprofiel, uiterlijk 26 mei kenbaar te maken bij het bestuur van de Veiligheidsregio Flevoland.
-
8.c
Bijlagen
Besluit
Met bijgevoegde concept-brief uw zienswijze op de jaarstukken 2020 te geven, met daarin opgenomen dat de raad zich niet kan vinden in het voorstel om het positief resultaat te doteren aan de algemene reserve en de Veiligheidsregio te verzoeken eventuele meerkosten voortvloeiend uit de (toekomstige) wijzing van de gemeenschappelijke regeling (verdeelsleutel) kaderstellend binnen de begroting op te lossen; deze uiterlijk 26 mei a.s. in te dienen bij het bestuur van de Veiligheidsregio Flevoland.
-
8.d
Stemuitslag
voorFractie #JONGLELYSTAD (2), Fractie CDA (1), Fractie D66 (2), Fractie GroenLinks (2), Fractie InwonersPartij (3), Fractie Mooi Lelystad (2), Fractie PvdA (3), Fractie VVD (2), Fractie ChristenUnie (2), Fractie Forum voor Flevoland (1), Fractie SP (2)tegenFractie Leefbaar Lelystad (3), Fractie PVV (4)Bijlagen
Besluit
1. kennis te nemen van de kadernota Transitievisie Warmte Lelystad 2020-2050;
2. als doelstelling voor de warmtetransitie vast te stellen dat: Lelystad in 2050 voor warmte in de gebouwde omgeving geen gebruik meer maakt van fossiele brandstoffen en houtsoortige biomassa;
3. bij de doelstelling onder 2. de volgende drie subdoelen vast te stellen:
a. zoveel mogelijk energiebesparing te bereiken door isolatie en besparingsmaatregelen;
b. zoveel mogelijk energieopwekking te bereiken door plaatsing van zonnepanelen en zonnecollectoren op daken;
c. houtsoortige biomassa als energiebron uitsluiten voor nieuwe installaties en het huidige gebruik (zo spoedig mogelijk) af te bouwen.
4. De volgende groepen kaders te hanteren:
- Strategie / Transitievisie Warmte;
- Het bepalen van de volgorde waarin wijken overgaan naar een aardgasloze energievoorziening;
- De Wijkuitvoeringsplannen;
- Het bieden van handelingsperspectief.
5. Ten dienste van “Strategie” de volgende kaders vast te stellen:
a. In de vast te stellen “volgorde der wijken” wordt tot 2030 een aantal wijken geselecteerd en opgepakt tot op techniekniveau. Voor de overige wijken wordt handelingsperspectief geboden;
b. de gemeente kiest voor een regie- en faciliterende rol bij de uitvoering;
c. de gemeente vervult een voorbeeldfunctie voor het eigen gemeentelijk vastgoed;
d. de gemeente bevordert lokale initiatieven door tijdige informatieverstrekking;
e. er komt een separate aanpak voor bedrijventerreinen, hierbij worden de bedrijven betrokken;
f. de woningisolatie van bestaande woningen wordt zoveel mogelijk naar het LT-isolatieniveau gebracht zodat er een zo breed mogelijke keuze van warmtetechnieken mogelijk wordt;
g. bij asbestwoningen wordt er zoveel mogelijk “werk met werk gemaakt” door asbestsanering te combineren met de isolatieopgave en waar van toepassing het plaatsen van zonnecollectoren en/of zonnepanelen;
h. met ontwikkelaars van reeds vergunde woningbouwbouwprojecten die nog op gas aangesloten mogen worden gaat de gemeente in gesprek om hierover alsnog afspraken te maken;
i. de individuele lasten voor de woningeigenaar van de te nemen verduurzamingsmaatregelen en de toekomstige energiekosten (onderhoud, afschrijving, kapitaalslasten en gebruikerskosten), mogen niet hoger zijn dan de huidige lasten gerekend naar het prijsniveau van 1 januari 2021. Inflatiecorrectie vindt hierbij wel plaats;
j. de gemeenteraad wordt zo spoedig mogelijk geïnformeerd over de mogelijkheden en risico’s van de inzet van aardwarmte in Lelystad, zodat zij hierover een richtinggevende uitspraak kan doen;
k. in overleg met de producenten van warmte in onze gemeente wordt ernaar gestreefd de uitfasering van het gebruik van houtsoortige biomassa te versnellen;
l. Aardgas kan worden toegepast als transitiebrandstof als daarmee het transitieproces richting een warmtevoorziening die vrij is van fossiele brandstof en houtvormige biomassa kan worden bevorderd;
m. nieuwe biomassacentrales, dan wel het vergunnen van capaciteitsuitbreiding van bestaande biomassacentrales zijn niet toegestaan;
n. binnen de wettelijke mogelijkheden te streven naar scheiding van productie en warmtetransport/beheer van de warmtenetten.
6. Ten dienste van “Volgorde der Wijken” de volgende kaders vast te stellen:
a. bij het bepalen van de volgorde der wijken wordt rekening gehouden met andere fysieke projecten in de stad;
b. bij het bepalen van de volgorde der wijken wordt rekening gehouden met de karakteristieken van de verschillende buurten waaruit een wijk is opgebouwd;
c. voor de periode tot 2030, worden voor de uitwerking tot op techniekniveau, de wijken en buurten geprioriteerd die ten minste voldoen aan een van de volgende kaders:
i. wijken en buurten waar de grootste energiewinst door isolatiemaatregelen te behalen is (in termen van energiebesparing/CO2 reductie);
ii. wijken en buurten die voor 2030 al van het gas af kunnen zonder de inzet van een op fossiele brandstoffen en of biomassa gestookt warmtenet;
d. voor wijken die worden aangepakt in de periode vanaf 2030 wordt per direct gestart met het aanbieden van een handelingsperspectief;
e. buurten die vooruit willen lopen op de gemeentelijke planning en dit op eigen kracht en binnen de kaders zelf kunnen organiseren, wordt daarvoor ruimte geboden.
7. Ten dienste van de Wijkuitvoeringsplannen de volgende kaders vast te stellen:
a. goede communicatie met de bewoners en eigenaren van een wijk / buurt over het ‘Wijkuitvoeringsplan’ is essentieel voor draagvlak en uitvoering. Het informeren van en het ophalen van inbreng van de eigenaren / bewoners vindt bijvoorbeeld plaats via een digitaal informatieportaal en spreekuren in de wijken. Er dient voldoende rekening gehouden te worden met de laaggeletterde of niet internetvaardige inwoner;
b. de keuzes voor de voorkeursenergiesystemen, met name daar waar die een collectieve verplichting inhouden, zijn gebaseerd op criteria zoals gesteld in dit besluit en de hierop nog volgende door de gemeenteraad te nemen besluiten;
c. we onderscheiden in de wijkuitvoeringsplannen twee fasen, deze kunnen waar mogelijk in een doorlopende lijn genomen worden, maar kunnen ook met een tussenpauze plaatsvinden:
Fase 1: het nemen van kleine maatregelen, isoleren, ventileren en opwekken (zonnepanelen en/of zonnecollectoren)
Fase 2: vervolgen met de omschakeling naar elektrisch koken en de daadwerkelijke warmtetransitie;
d. de aanleg van nieuwe warmtenetten vindt niet eerder plaats dan:
i) vaststaat dat hiervoor een warmtebron beschikbaar komt die vrij is van het gebruik van fossiele brandstoffen en houtsoortige biomassa;
ii) de kosten voldoen aan het criterium onder 5.i.;
iii) de raad een besluit over de aanleg en de wijze van transitie (van toepassing binnen de bestaande stad) heeft genomen;
e. de gemeente stelt, voor zover nog niet aanwezig, (aanvullende) regels op ter handhaving van de in dit besluit gestelde kaders en ten behoeve van het voorkomen van overlast voor de omgeving als gevolg van uitstoot (luchtkwaliteit), geluidshinder, geuroverlast, trillingen, enz.;
f. er worden met bewoners/eigenaren “pilotwoningen” gerealiseerd, met name in buurten met veel eenvormige woningen. Zij worden hierin (financieel) ondersteund. Dit om inzicht te verkrijgen in de technische en financiële mogelijkheden, de aanpak, de kosten en de besparingen;
g. Naast technische oplossingen aan particuliere woningeigenaren organiseren we ook financiële oplossingen (bijv. duurzaamheidsleningen, lease en huur/koop constructies vanuit de markt, etc.);
h. de wijze waarop particuliere woningeigenaren de daadwerkelijke transitie kunnen (laten) uitvoeren, kan variëren van het ontvangen van informatie door de doe-het-zelver tot het compleet worden ontzorgd, deze keuze ligt uiteindelijk bij de woningeigenaar zelf;
i. particuliere woningeigenaren en bedrijven krijgen de ruimte voor een eigen individuele en of collectieve oplossing. Dit op voorwaarde dat deze geen gebruik maakt van een fossiele brandstof of op een houtsoortige biomassa gebaseerde energiebron. Dit binnen de mogelijkheden die de landelijke en lokale regelgeving biedt. Wanneer zij dat realiseren worden zij niet verplicht om aan een algemene voorziening deel te nemen. (Zij maken hier dan dus ook geen additionele kosten voor.);
j. de inzet van lokale aanbieders van producten en diensten heeft de voorkeur.
8. Ten dienste van “handelingsperspectief” voor periode 2030 tot 2050 de volgende kaders vast te stellen:
a. we geven ruimte voor individuele/collectieve initiatieven voor de warmtetransitie, aan inwoners/eigenaren in de wijken die in die periode 2030 tot 2050 gepland zijn, mits voldaan wordt aan de in dit besluit door de raad gestelde kaders;
b. er wordt inzicht geboden in de maatregelen die door bewoners/eigenaren vooruitlopend op een wijkaanpak getroffen kunnen worden, zonder dat dit latere deelname aan een algemeen aangeboden voorziening bij de warmtetransitie in de weg staat;
c. we informeren bewoners/eigenaren actief via een website samen met de transitieambassadeurs (zoals de bewoners van de pilotwoningen) over de ontwikkelingen van de warmtetransitie, de mogelijkheden tot het nemen van verduurzamende maatregelen en subsidie- en financieringsmogelijkheden.
9. In 2021 ontvangt de raad een plan welke inzichtelijk maakt hoe binnen redelijke termijn het gemeentelijk vastgoed (grotendeels) ‘van het gas los’ te maken.
Amendementen
Titel Amendement Besluit Transitievisie Warmte - Haalbaar - CDA Amendement Besluit Transitievisie Warmte - Voorbeeldfunctie - CDA Amendement Kadernota nieuwe energie - D66 Amendement kadernota transitievisie Warmte Lelystad 2020-2050 - SP Amendement Nieuwe energie PVV Moties
Titel Motie onderzoek kosten aardgasvrij Lelystad PVV Technische vragen
Onderwerp Technische vragen 354 Kadernota nieuwe energie Lelystad - IP Technische vragen 354 Kadernota nieuwe energie Lelystad 2 - IP Technische vragen 354. Kadernota nieuwe energie Lelystad - D66 Technische vragen 354. Kadernota Op weg naar nieuwe energie in Lelystad - CDA Technische vragen 354. Kadernota Op weg naar nieuwe energie in Lelystad - LL -
8.d.1
Bijlagen
-
8.d.2
Stemuitslag
voorFractie #JONGLELYSTAD (2), Fractie CDA (1), Fractie D66 (2), Fractie GroenLinks (2), Fractie InwonersPartij (3), Fractie Mooi Lelystad (2), Fractie PvdA (3), Fractie VVD (2), Fractie ChristenUnie (2), Fractie Forum voor Flevoland (1), Fractie SP (2)tegenFractie Leefbaar Lelystad (3), Fractie PVV (4)Bijlagen
-
8.d.3
Stemuitslag
voorFractie #JONGLELYSTAD (2), Fractie CDA (1), Fractie D66 (2), Fractie GroenLinks (2), Fractie InwonersPartij (3), Fractie Mooi Lelystad (2), Fractie PvdA (3), Fractie VVD (2), Fractie ChristenUnie (2), Fractie Forum voor Flevoland (1), Fractie SP (2)tegenFractie Leefbaar Lelystad (3), Fractie PVV (4)Bijlagen
-
8.d.4
Bijlagen
-
8.d.5
Bijlagen
-
8.d.6
Bijlagen
-
8.e
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Het ontwerpbesluit strekkende tot het onttrekken aan de openbaarheid van een gedeelte van het parkeerterrein aan de Houtribslag, zoals aangegeven op de bij het ontwerpbesluit behorende tekening, vast te stellen.
- Mandaat te verlenen, indien geen zienswijzen naar voren worden gebracht, aan het college van burgemeesters en wethouders om overeenkomstig het ontwerpbesluit te besluiten tot het onttrekken van een deel van het parkeerterrein aan de Houtribslag aan de openbaarheid
Besluit
- Het ontwerpbesluit strekkende tot het onttrekken aan de openbaarheid van een gedeelte van het parkeerterrein aan de Houtribslag, zoals aangegeven op de bij het ontwerpbesluit behorende tekening, vast te stellen.
- Mandaat te verlenen, indien geen zienswijzen naar voren worden gebracht, aan het college van burgemeesters en wethouders om overeenkomstig het ontwerpbesluit te besluiten tot het onttrekken van een deel van het parkeerterrein aan de Houtribslag aan de openbaarheid
Technische vragen
Onderwerp Technische vragen 137 Onttrekking camperplaats Houtribhoekstrand aan openbaarheid - LL Technische vragen 137 Onttrekking camperplaats Houtribhoekstrand aan openbaarheid - LL -
8.f
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- De Regionale Energiestrategie Flevoland 1.0 (RES 1.0) vast te stellen, met daarin als belangrijkste onderdelen;
1.1 Het bod betreffende het realiseren van staand beleid, wat neerkomt op 5,81 TWh aan hernieuwbare energie in 2030 bestaande uit wind (4,64 TWh) en zon (1,17 TWh);
1.2 Als regio verder in te zetten op energiebesparing bij woningen en bedrijven;
1.3 Inwoners en ondernemers actief te betrekken bij het opstellen van toekomstig ruimtelijk energiebeleid en projecten door middel van proces-, project- en financiële participatie;
1.4 Als regio verder te onderzoeken wat eventuele nieuwe locaties en technieken zijn voor alternatieve duurzame opwekking;
1.5 De RES de volgende kaders voor de warmtetransitie mee te geven via de Regionale Structuurvisie Warmte;
1.5.1. In Flevoland is het uitgangspunt dat hernieuwbare warmte lokaal benut wordt waar ze beschikbaar is;
1.5.2. Transport van hernieuwbare warmte wordt tot een minimum beperkt;
1.5.3. Er wordt geen nadere verdeling van warmte(bronnen) gemaakt tussen gemeenten onderling in de regio;
1.5.4. Er komen aandachtspunten voor warmtenetten, onder andere over toegang, eigenaarschap, financiering en afname. Deze punten zijn in ontwikkeling en krijgen een plek in een latere RES
- De Regionale Energiestrategie Flevoland 1.0 (RES 1.0) vast te stellen, met daarin als belangrijkste onderdelen;
-
8.f
Stemuitslag
voorFractie #JONGLELYSTAD (2), Fractie CDA (1), Fractie D66 (2), Fractie GroenLinks (2), Fractie Leefbaar Lelystad (3), Fractie Mooi Lelystad (2), Fractie PvdA (3), Fractie VVD (2), Fractie ChristenUnie (2), Fractie Forum voor Flevoland (1), Fractie SP (2)tegenFractie InwonersPartij (3), Fractie PVV (4) -
8.f.1
Bijlagen
-
8.g
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Het uitbreiden van het exploitatiegebied Theaterkwartier met Stationsbalkon-Noord als uitbreiding van de grondexploitatie Theaterkwartier vast te stellen.
- Het college te machtigen tot het doen van uitgaven en investeringen tot het bedrag van de in de grondexploitatie begrote bedragen.
Besluit
- Het uitbreiden van het exploitatiegebied Theaterkwartier met Stationsbalkon-Noord als uitbreiding van de grondexploitatie Theaterkwartier vast te stellen.
- Het college te machtigen tot het doen van uitgaven en investeringen tot het bedrag van de in de grondexploitatie begrote bedragen.
Amendementen
Titel Amendement Besluit Uitbreiding Exploitatiegebied Theaterkwartier - CDA Technische vragen
Onderwerp Technische vragen 121 Stationsbalkon-Noord - D66 -
8.g.1
Bijlagen
-
8.h
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Geen zienswijze op de ontwerp programmabegroting HFA 2022-2025 in te dienen bij het dagelijks bestuur van Het Flevolands Archief en dit kenbaar te maken conform bijgaande brief.
Besluit
Geen zienswijze op de ontwerp programmabegroting HFA 2022-2025 in te dienen bij het dagelijks bestuur van Het Flevolands Archief en dit kenbaar te maken conform bijgaande brief.
-
8.i
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Kennis te nemen van de ontwerpbegroting 2022 van de GGD Flevoland en als zienswijze
kenbaar te maken dat
o ingestemd wordt met de Ontwerpbegroting 2022
o ingestemd wordt met deelname van de GGD aan Stichting Gezondheidscentrum
Emmeloord. - Kennis te nemen van de voorlopige jaarrekening 2020 van GGD Flevoland.
- Het besluit van de gemeenteraad kenbaar te maken aan het dagelijks bestuur van de GGD Flevoland.
Besluit
- Kennis te nemen van de ontwerpbegroting 2022 van de GGD Flevoland en als zienswijze
kenbaar te maken dat
o ingestemd wordt met de Ontwerpbegroting 2022
o ingestemd wordt met deelname van de GGD aan Stichting Gezondheidscentrum
Emmeloord. - Kennis te nemen van de voorlopige jaarrekening 2020 van GGD Flevoland.
- Het besluit van de gemeenteraad kenbaar te maken aan het dagelijks bestuur van de GGD Flevoland.
- Kennis te nemen van de ontwerpbegroting 2022 van de GGD Flevoland en als zienswijze
-
8.j
Stemuitslag
voorFractie #JONGLELYSTAD (2), Fractie CDA (1), Fractie InwonersPartij (3), Fractie Leefbaar Lelystad (3), Fractie Mooi Lelystad (2), Fractie PVV (4), Fractie VVD (2), Fractie ChristenUnie (2), Fractie Forum voor Flevoland (1), Fractie SP (2)tegenFractie D66 (2), Fractie GroenLinks (2), Fractie PvdA (3)Bijlagen
Moties
Titel Motie Vreemd Rekenkamerrapport Verstandig Vooruit - VVD -
8.k
Stemuitslag
voorFractie #JONGLELYSTAD (2), Fractie GroenLinks (2), Fractie Leefbaar Lelystad (2), Fractie SP (2)tegenFractie CDA (1), Fractie D66 (2), Fractie InwonersPartij (3), Fractie Leefbaar Lelystad (1), Fractie PvdA (3), Fractie PVV (4), Fractie VVD (2), Fractie ChristenUnie (2), Fractie Forum voor Flevoland (1)Bijlagen
Moties
Titel Motie Vreemd Minimumloon - SP -
9
Bijlagen
02:24:22 - 02:24:45 - H.M. Meijdam02:25:42 - 02:26:06 - H.M. Meijdam02:27:29 - 02:27:33 - S. Kruis02:27:33 - 02:27:37 - J. Schoone02:27:37 - 02:27:48 - H.M. Meijdam02:27:48 - 02:28:05 - J. Schoone02:28:05 - 02:28:14 - H.M. Meijdam02:28:14 - 02:28:27 - J. Schoone02:28:27 - 02:31:12 - H.M. Meijdam02:31:12 - 02:31:21 - J. Schoone02:31:21 - 02:31:41 - H.M. Meijdam02:31:41 - 02:33:13 - F.J.C. Volmer02:33:13 - 02:33:53 - J. Schoone02:33:53 - 02:34:26 - F.J.C. Volmer02:34:26 - 02:34:30 - J. Schoone02:34:30 - 02:35:28 - H.M. Meijdam02:35:28 - 02:37:18 - A. Elzakalai02:37:18 - 02:37:23 - H.M. Meijdam02:37:23 - 02:37:35 - A. Elzakalai02:37:35 - 02:37:52 - H.M. Meijdam02:37:52 - 02:37:54 - A. Elzakalai02:37:54 - 02:38:35 - H.M. Meijdam -
10
Stemuitslag
voorFractie #JONGLELYSTAD (2), Fractie CDA (1), Fractie D66 (2), Fractie GroenLinks (2), Fractie InwonersPartij (3), Fractie Leefbaar Lelystad (3), Fractie PvdA (3), Fractie PVV (4), Fractie VVD (2), Fractie ChristenUnie (2), Fractie Forum voor Flevoland (1), Fractie SP (2)Bijlagen
Moties
Titel Motie afwikkeling gedupeerden toeslagenaffaire - CU 02:38:33 - 02:38:35 - H.M. Meijdam02:38:35 - 02:39:11 - A. Messelink-Dijkstra02:39:11 - 02:39:23 - H.M. Meijdam02:39:58 - 02:40:00 - H.M. Meijdam02:40:32 - 02:40:41 - H.M. Meijdam02:40:41 - 02:40:44 - A. Wilcke02:40:44 - 02:41:08 - H.M. Meijdam02:41:08 - 02:41:13 - A. Messelink-Dijkstra02:41:13 - 02:41:16 - H.M. Meijdam02:41:16 - 02:41:23 - M.J. van de Watering02:41:23 - 02:41:36 - H.M. Meijdam02:41:36 - 02:41:50 - S. Kruis02:41:50 - 02:42:05 - H.M. Meijdam02:42:05 - 02:42:08 - S. Kruis02:42:08 - 02:42:13 - H.M. Meijdam02:42:13 - 02:42:39 - S.H. de Wilde02:42:39 - 02:43:24 - H.M. Meijdam02:43:24 - 02:44:41 - D.F.B. de Vreede02:44:41 - 02:44:43 - A. Wilcke02:44:43 - 02:44:47 - D.F.B. de Vreede02:44:47 - 02:45:10 - H.M. Meijdam02:45:10 - 02:45:16 - A. Wilcke02:45:16 - 02:45:24 - S. Kruis02:45:24 - 02:45:27 - H.M. Meijdam02:45:27 - 02:45:50 - A. Wilcke02:45:50 - 02:45:53 - H.M. Meijdam02:45:53 - 02:46:37 - E.J.G. van Luxemburg02:46:37 - 02:46:49 - F.J.C. Volmer02:46:49 - 02:46:51 - E.J.G. van Luxemburg02:46:51 - 02:47:35 - H.M. Meijdam02:48:05 - 02:48:38 - H.M. Meijdam -
10.1
Stemuitslag
voorFractie #JONGLELYSTAD (2), Fractie CDA (1), Fractie D66 (2), Fractie GroenLinks (2), Fractie InwonersPartij (3), Fractie Leefbaar Lelystad (3), Fractie PvdA (3), Fractie PVV (4), Fractie VVD (2), Fractie ChristenUnie (3), Fractie Forum voor Flevoland (1), Fractie SP (2)02:39:19 - 02:39:23 - H.M. Meijdam02:39:58 - 02:40:00 - H.M. Meijdam02:40:32 - 02:40:41 - H.M. Meijdam02:40:41 - 02:40:44 - A. Wilcke02:40:44 - 02:41:08 - H.M. Meijdam02:41:08 - 02:41:13 - A. Messelink-Dijkstra02:41:13 - 02:41:16 - H.M. Meijdam02:41:16 - 02:41:23 - M.J. van de Watering02:41:23 - 02:41:36 - H.M. Meijdam02:41:36 - 02:41:50 - S. Kruis02:41:50 - 02:42:05 - H.M. Meijdam02:42:05 - 02:42:08 - S. Kruis02:42:08 - 02:42:13 - H.M. Meijdam02:42:13 - 02:42:39 - S.H. de Wilde02:42:39 - 02:43:24 - H.M. Meijdam02:43:24 - 02:44:41 - D.F.B. de Vreede02:44:41 - 02:44:43 - A. Wilcke02:44:43 - 02:44:47 - D.F.B. de Vreede02:44:47 - 02:45:10 - H.M. Meijdam02:45:10 - 02:45:16 - A. Wilcke02:45:16 - 02:45:24 - S. Kruis02:45:24 - 02:45:27 - H.M. Meijdam02:45:27 - 02:45:50 - A. Wilcke02:45:50 - 02:45:53 - H.M. Meijdam02:45:53 - 02:46:37 - E.J.G. van Luxemburg02:46:37 - 02:46:49 - F.J.C. Volmer02:46:49 - 02:46:51 - E.J.G. van Luxemburg02:46:51 - 02:47:35 - H.M. Meijdam