Raadsvergadering
dinsdag 7 december 2021
- Locatie
Raadzaal
- Voorzitter
- Burgemeester A.E.H. Baltus
- Toelichting
-
Raadsvergadering 7 december 2021
Uitzending
Agendapunten
-
0
Toezeggingen
Titel Evaluatie verkeersveiligheid 00:03:23 - 00:03:24 - J. Schoone00:04:21 - 00:04:24 - S. van Erk00:05:32 - 00:05:33 - B. Belhaj00:05:57 - 00:05:59 - S. van Erk00:07:49 - 00:08:11 - A.E.H. Baltus00:12:15 - 00:12:24 - A.E.H. Baltus00:12:24 - 00:13:09 - D.A. Grimbergen00:13:09 - 00:13:12 - A.E.H. Baltus00:13:12 - 00:13:57 - S.H. de Wilde00:13:57 - 00:13:59 - A.E.H. Baltus00:13:59 - 00:16:00 - S.H. de Wilde00:16:00 - 00:16:03 - A.E.H. Baltus00:16:03 - 00:17:22 - S. Kruis00:17:22 - 00:17:27 - A.E.H. Baltus00:17:27 - 00:17:57 - B. Belhaj00:17:57 - 00:18:32 - A.E.H. Baltus00:18:32 - 00:18:41 - A.E.H. Baltus00:18:41 - 00:20:27 - A. Elzakalai00:20:27 - 00:20:32 - A.E.H. Baltus00:20:32 - 00:21:16 - F.J.C. Volmer00:21:18 - 00:21:25 - A.E.H. Baltus00:21:25 - 00:22:10 - A. Elzakalai00:22:10 - 00:22:29 - A.E.H. Baltus00:22:32 - 00:23:24 - A.E.H. Baltus -
100:22:35 - 00:23:24 - A.E.H. Baltus00:23:24 - 00:24:36 - A.E.H. Baltus
-
2
Bijlagen
00:24:25 - 00:24:36 - A.E.H. Baltus -
300:24:31 - 00:24:36 - A.E.H. Baltus00:24:36 - 00:25:02 - J. Schoone00:25:02 - 00:25:31 - A.E.H. Baltus00:25:31 - 00:26:13 - M.J. van de Watering00:26:13 - 00:26:53 - A.E.H. Baltus
-
4
Bijlagen
Besluitenlijsten en conclusieformulieren raadsbijeenkomsten
Titel Besluitenlijst Raadsvergadering 2 en 16 november 2021 Besluitenlijst van de raadsvergadering van 23 november 2021 00:26:31 - 00:26:53 - A.E.H. Baltus -
500:26:33 - 00:26:53 - A.E.H. Baltus00:26:53 - 00:27:40 - S.H. de Wilde00:27:40 - 00:27:50 - A.E.H. Baltus00:28:01 - 00:28:04 - F.J.C. Volmer00:28:04 - 00:28:55 - A.E.H. Baltus00:28:58 - 00:29:00 - G.J. Boertjens00:29:00 - 00:29:01 - M.C. Boogaard00:29:01 - 00:29:10 - A.E.H. Baltus00:29:10 - 00:29:15 - G.J. Boertjens00:29:15 - 00:29:46 - A.E.H. Baltus00:29:46 - 00:30:24 - J.W. Hijmissen00:30:24 - 00:31:27 - J.W. Hijmissen00:31:27 - 00:31:29 - E. van der Herberg00:31:29 - 00:31:40 - J.W. Hijmissen00:37:05 - 00:37:32 - A.E.H. Baltus00:37:32 - 00:37:34 - S. van Erk00:37:34 - 00:37:49 - A.E.H. Baltus00:37:49 - 00:37:58 - A.E.H. Baltus00:37:58 - 00:37:59 - S. Kruis00:37:59 - 00:38:31 - A.E.H. Baltus00:38:48 - 00:38:49 - A.Y. Sprong00:38:49 - 00:38:51 - S. Kruis00:38:51 - 00:38:52 - A. Messelink-Dijkstra00:38:57 - 00:39:00 - A.Y. Sprong00:39:18 - 00:39:25 - A.E.H. Baltus00:39:25 - 00:39:26 - G.J. Boertjens00:39:26 - 00:39:29 - A.E.H. Baltus00:39:29 - 00:39:32 - S. Kruis00:39:32 - 00:39:34 - A.E.H. Baltus00:39:34 - 00:39:42 - A.E.H. Baltus00:39:42 - 00:40:28 - A.E.H. Baltus00:40:28 - 00:40:32 - M.C. Boogaard00:40:32 - 00:40:40 - A.E.H. Baltus00:40:40 - 00:40:43 - S.H. de Wilde00:40:43 - 00:40:45 - A.E.H. Baltus00:40:45 - 00:41:07 - S.H. de Wilde00:41:07 - 00:41:08 - M. Tilstra00:41:08 - 00:41:17 - S.H. de Wilde00:41:17 - 00:41:40 - A.E.H. Baltus00:43:18 - 00:43:25 - A.E.H. Baltus00:45:24 - 00:46:04 - A.E.H. Baltus00:46:10 - 00:46:13 - A.E.H. Baltus00:46:22 - 00:47:25 - S.H. de Wilde00:47:25 - 00:47:39 - A.E.H. Baltus00:47:39 - 00:47:52 - E.J.G. van Luxemburg00:47:52 - 00:47:53 - A. Wilcke00:47:53 - 00:48:19 - E.J.G. van Luxemburg00:48:19 - 00:48:23 - A.E.H. Baltus00:48:23 - 00:48:24 - E.J.G. van Luxemburg00:48:24 - 00:48:30 - A.E.H. Baltus00:48:30 - 00:48:42 - A. Wilcke00:48:42 - 00:48:54 - A.E.H. Baltus00:48:54 - 00:48:57 - A. Wilcke00:48:57 - 00:48:58 - A.E.H. Baltus00:48:59 - 00:49:00 - A.E.H. Baltus00:49:02 - 00:49:21 - M.J. van de Watering00:49:21 - 00:49:24 - A.E.H. Baltus00:49:24 - 00:49:32 - F.J.C. Volmer00:49:32 - 00:49:35 - A.E.H. Baltus00:49:38 - 00:49:51 - S. Kruis00:49:51 - 00:50:04 - A.E.H. Baltus00:51:10 - 00:51:47 - A.E.H. Baltus00:51:47 - 00:52:35 - J.W. Hijmissen00:52:35 - 00:52:38 - A.E.H. Baltus00:52:42 - 00:52:54 - A.E.H. Baltus00:52:54 - 00:53:48 - M. van Noort00:53:48 - 00:53:51 - A.E.H. Baltus00:53:51 - 00:53:53 - J.W. Hijmissen00:53:55 - 00:54:31 - A.E.H. Baltus
-
5.a
Bijlagen
-
5.a.01
Bijlagen
Moties
Titel 302.M.D66 - 1e PH Bataviahaven en beeldregieplan -
5.a.01a
Stemuitslag
voorFractie #JONGLELYSTAD (2), Fractie D66 (1), Fractie GroenLinks (2), Fractie PVV (3), Fractie Partij voor Logisch Beleid (1), Fractie PvdA (2), Fractie SP (1)tegenFractie CDA (1), Fractie ChristenUnie (3), Fractie InwonersPartij (3), Fractie Leefbaar Lelystad (2), Fractie VVD (4), Fractie Gemeente Belangen Lelystad (1)Bijlagen
-
5.a.02
Bijlagen
Moties
Titel 305.M.D66 - onderzoek consequenties uitvoeren van de motie heroverweging enquête afvalinzameling Zoom – Horst -
5.a.02a
Stemuitslag
voorFractie D66 (1), Fractie PVV (3), Fractie Partij voor Logisch Beleid (1)tegenFractie #JONGLELYSTAD (2), Fractie CDA (1), Fractie ChristenUnie (3), Fractie GroenLinks (2), Fractie InwonersPartij (3), Fractie Leefbaar Lelystad (2), Fractie VVD (4), Fractie Gemeente Belangen Lelystad (1), Fractie PvdA (2), Fractie SP (1) -
5.a.03
Bijlagen
Technische vragen
Onderwerp Technische vragen 329. Concept Programmaplan Sociaal Domein 2022 - LL -
5.a.04
Bijlagen
-
5.a.05
Bijlagen
-
5.a.06
Bijlagen
-
5.a.07
Bijlagen
-
5.a.08
Bijlagen
-
5.a.09
Bijlagen
-
5.a.10
Bijlagen
-
5.a.11
Bijlagen
-
5.a.12
Bijlagen
-
5.a.13
Bijlagen
Technische vragen
Onderwerp Technische vragen 346. Niet nakomen contractuele verplichtingen Waste Vision Group - LL -
5.a.14
Bijlagen
-
5.a.15
Bijlagen
Technische vragen
Onderwerp Technische vragen 348. Informatienota vooraankondiging Liander inzake congestie - CDA -
5.a.16
Bijlagen
-
5.a.17
Bijlagen
-
5.b
Bijlagen
Ingekomen stukken
Titel 01. Gemeente Moerdijk inzake Aangenomen motie periodiek borstonderzoek door gemeenteraad Moerdijk 02. Ministerie van Binnenlandse Zaken inzake Stand van zaken wetsvoorstel bevorderen integriteit en functioneren decentraal bestuur 03. Burger inzake hulpvraag jeugdzorg 04. Burger inzake oproep tot aanmelden noodopvang vluchtelingen 05. MRA inzake Definiteve versie van de Samenwerkingsafspraken Metropoolregio Amsterdam, ter vaststelling -
6
Bijlagen
-
700:54:07 - 00:54:31 - A.E.H. Baltus
-
7.b
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Kennis te nemen van de Startnota + Sport en Bewegen en de volgende processtappen vast te stellen:
a) Een werkbijeenkomst te organiseren met de raad om de observaties te bespreken en richting te geven aan vervolgstappen in kwartaal 4 van 2021.
b) Op grond van de Startnota + de Kadernota Sport en Bewegen 2030 op te stellen en deze aan de raad voor te leggen in kwartaal 2 van 2022.
Besluit
- Kennis te nemen van de Startnota + Sport en Bewegen en de volgende processtappen vast te stellen:
a) Een werkbijeenkomst te organiseren met de raad om de observaties te bespreken en richting te geven aan vervolgstappen in kwartaal 4 van 2021.
b) Op grond van de Startnota + de Kadernota Sport en Bewegen 2030 op te stellen en deze aan de raad voor te leggen in kwartaal 2 van 2022.
- Kennis te nemen van de Startnota + Sport en Bewegen en de volgende processtappen vast te stellen:
-
7.c
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- De geheimhouding op de eerder door het college verstrekte antwoorden 4 t/m 8 op de vragen van de VVD over het Porteum op te heffen.
Besluit
- De geheimhouding op de eerder door het college verstrekte antwoorden 4 t/m 8 op de vragen van de VVD over het Porteum op te heffen.
-
7.d
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- De Verordening BRP 2021 vast te stellen;
- De Verordening BRP 2014 in te trekken;
Besluit
- De Verordening BRP 2021 vast te stellen.
Artikel 1 Begripsbepaling
In deze verordening wordt verstaan onder:- basisregistratie;
- derde;
- ingeschrevene;
- overheidsorgaan;
dat wat daaronder wordt verstaan in de Wet basisregistratie personen.
Artikel 2 De schriftelijke verstrekking aan een derde aan wie de minister systematisch verstrekt
Het college van burgemeester en wethouders kan gegevens verstrekken op schriftelijk verzoek van een derde genoemd in bijlage 4 van het Besluit basisregistratie personen.
Artikel 3 Verstrekkingen aan overheidsorganen die een orgaan zijn van de gemeente
Het college van burgemeester en wethouders regelt, op grond van artikel 3.8, eerste lid, van de Wet basisregistratie personen, de verstrekking aan overheidsorganen die een orgaan van de gemeente zijn.
Artikel 4 Overige verstrekkingen- In bijlage 1 zijn door derden verrichte werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente benoemd, ten behoeve waarvan op grond van artikel 3.9, tweede lid, van de Wet basisregistratie personen gegevens uit de basisregistratie kunnen worden verstrekt. Daarbij zijn de categorieën van derden benoemd die in verband met die werkzaamheden voor verstrekking in aanmerking komen.
- Op schriftelijk verzoek van een derde die werkzaamheden verricht als bedoeld in het eerste lid en behoort tot een benoemde categorie van derden, wijst het college deze derde aan als derde die op grond van het eerste lid voor verstrekking in aanmerking komt.
- Het college stelt nadere regels omtrent de aanwijzing als bedoeld in het tweede lid, alsmede over de bescherming van de persoonlijke levenssfeer en de mate van informatiebeveiliging die een derde in elk geval in acht moet nemen om voor aanwijzing in aanmerking te komen.
- De verstrekking op basis van dit artikel is slechts toegestaan voor zover deze noodzakelijk is voor de behartiging van het gerechtvaardigde belang van de derde en het belang of de fundamentele rechten en vrijheden van de ingeschrevene niet aan de verstrekking in de weg staan.
Artikel 5 Inwerkingtreding en citeertitel - Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking, onder gelijktijdige intrekking van de op 11 maart 2014 vastgestelde Verordening basisregistratie personen van de gemeente Lelystad (Verordening BRP 2014).
- Deze verordening kan worden aangehaald als: Verordening basisregistratie personen 2021 en wordt afgekort als Verordening BRP 2021.
Bijlage 1: Overige verstrekkingen
Bijlage bij artikel 4 van deze verordening.
Gewichtig maatschappelijk belang BRP Categorie derde BRP
Bevorderen van culturele en maatschappelijke vaardigheden inwoners en het tegengaan van analfabetisme Bibliotheken
Beheer van graven Instelling of organisatie op het gebied van begraafplaatsen
Bevorderen cultuur en behoud van cultureel erfgoed Cultuurorganisaties die een subsidie van de gemeente ontvangen
Ondersteunen van organisaties in de gemeente die goede doelen voor de inwoners nastreven Fondsverwervende organisaties met erkenning van het CBF
Maatschappelijke dienstverlening (zoals gezondheidszorg, jeugdwelzijn, ouderenzorg en -ondersteuning, gehandicaptenzorg, sociale werkvoorziening) Instellingen die werkzaamheden verrichten op dit terrein
Huisvesting, woonruimteverdeling en bestrijding van woonfraude Woningcorporaties en andere instellingen die zich bezig houden met huisvesting
Verzoek tot onderbewindstelling, ondercuratelestelling of zaakwaarneming bij de rechtbank Instelling of organisatie t.b.v. onderbewindstelling, ondercuratelestelling of zaakwaarneming
Toelichting
Algemeen
De persoonsgegevens van de inwoners van Lelystad zijn opgenomen in de basisregistratie personen (BRP). Het gaat bijvoorbeeld om gegevens over de naam, de nationaliteit en het adres. Het college van burgemeester en wethouders is verantwoordelijk voor het verstrekken van de opgenomen gegevens ten behoeve van binnengemeentelijk gebruik (artikel 3.8 van de Wet BRP) en voor de verstrekkingen aan aangewezen derden (artikel 3.9 van de Wet BRP). Voor beide type verstrekkingen kunnen regels worden gesteld bij of krachtens verordening. De betreffende regels zijn in deze verordening opgenomen. Nadere uitwerking van de regels wordt gedaan door het college.
Wijziging 2021
Deze verordening vervangt de verordening uit 2014. De volgende zaken zijn gewijzigd:
• De bepaling dat een derde met voorafgaande schriftelijke toestemming van de ingezetene gegevens kan krijgen, is niet opnieuw in de verordening opgenomen. Artikel 3.6, eerste lid, onder b, van de Wet BRP voorziet namelijk rechtstreeks in die mogelijkheid. Hiervoor is geen regeling in de verordening nodig.
• De oude verordening verwees naar gegevensverstrekking op grond van artikel 3.2 van de Wet BRP. Dit is fout en moet artikel 3.8, eerste lid, zijn.
• In de nieuwe verordening is gekozen om de gemeenteraad, vanwege de kaderstellende rol van de raad, het kader te laten schetsen waarbinnen het college verstrekkingen aan aangewezen derden kan doen. In de oude verordening was deze kaderstelling aan het college overgelaten.
• Het hierboven genoemde kader is aangescherpt door het specifieker maken van de werkzaamheden en categorieën van derden die het betreft. Werkzaamheden waarvoor de afgelopen jaren niet is verstrekt en waarbij het niet in de rede ligt dat daar in de toekomst wel een noodzaak toe bestaat, komen in het overzicht niet terug.
Artikelsgewijze toelichting
Artikel 1
Bij het gebruik van begrippen wordt vanwege de eenduidigheid aangehaakt bij de begrippen in de Wet BRP.
Artikel 2
Artikel 2 van de verordening maakt het mogelijk om (schriftelijke) verstrekkingen te doen aan de derden aan wie de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties systematisch gegevens verstrekt. Met een systematische verstrekking wordt bedoeld de geautomatiseerde verstrekking via de landelijke voorziening. Als het systematisch niet lukt, bijvoorbeeld vanwege een fout in de persoonsgegevens, dan biedt de (schriftelijke) verstrekking via de gemeente eventueel uitkomst. Deze bepaling maakt dit mogelijk.
Artikel 3
De wetgever heeft in artikel 3.8, eerste lid, van de Wet BRP het mogelijk gemaakt dat de gemeente het gebruik door de eigen organisatie van de persoonsgegevens van de eigen inwoners regelt. De regels moeten bij of krachtens een gemeentelijke verordening worden gesteld. Op grond van deze verordening wordt het stellen van deze regels overgedragen aan het college van burgemeester en wethouders. Het college voorziet hierin door middel van een gemeentelijke regeling.
Artikel 4
Artikel 3.9, tweede lid, van de Wet BRP maakt het mogelijk om gegevens te verstrekken aan door de gemeente aangewezen derden. De wetgever heeft het over door derden verrichte werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente, ten behoeve waarvan gegevens uit de basisregistratie kunnen worden verstrekt. De verordening waarin dit wordt geregeld, moet tevens de categorieën van derden bepalen die voor de verstrekking in aanmerking komen. Voorts is de verstrekking slechts toegestaan voor zover deze noodzakelijk is voor de behartiging van het gerechtvaardigde belang van de derde en het belang of de fundamentele rechten en vrijheden van de ingeschrevene niet aan de verstrekking in de weg staan.
De werkzaamheden die het betreffen en de categorieën van derden die deze werkzaamheden verrichten, zijn opgenomen in bijlage 1. Een derde die in aanmerking wenst te komen voor verstrekking van gegevens, moet hiervoor een schriftelijk verzoek doen bij het college. Het college stelt nadere regels over de uitvoering hiervan. Deze regels richten zich op de procedure, de bescherming van de persoonlijke levenssfeer en de mate van informatiebeveiliging die een derde in elk geval in acht moet nemen om voor aanwijzing in aanmerking te komen. Het voldoen aan de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) is een belangrijk onderdeel. Bij een verzoek om gegevens wordt getoetst aan de AVG, het kader van de verordening en de regeling van het college. Valt het verzoek niet binnen het kader of voldoet het verzoek niet aan de regels van het college of de AVG, dan is verstrekking niet toegestaan.
Artikel 5
Het vijfde artikel van de verordening regelt de inwerkingtreding van de nieuwe verordening, intrekking van de oude verordening uit 2014 en de citeertitel van de nieuwe verordening.
-
7.e
Bijlagen
Besluit
Mevrouw T.W.M. Loosman – Van den Akker aan te wijzen als tweede plaatsvervangend griffier voor de gemeenteraad van Lelystad.
-
7.f
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- De door het college ingevolge artikel 25 lid 2 Gemeentewet opgelegde geheimhouding op de Beantwoording schriftelijke vragen inzake Utopodium op grond van artikel 25 lid 3 te bekrachtigen.
Besluit
- De door het college ingevolge artikel 25 lid 2 Gemeentewet opgelegde geheimhouding op de Beantwoording schriftelijke vragen inzake Utopodium op grond van artikel 25 lid 3 te bekrachtigen.
-
7.g
Bijlagen
Besluit
- Draag het college op uitgangspunten voor de organisatievorm van het verzelfstandigde Sportbedrijf aan te dragen, zodat de raad kan bepalen welke uitgangspunten de belangrijkste voor hem zijn en hij een afweging kan maken of de huidige organisatievorm (dan wel een alternatieve organisatievorm) daaraan voldoet.
- De raad zet de kaderstellende en controlerende bevoegdheden van de raad actief in om meer grip te krijgen op de beleidsuitvoering door het Sportbedrijf.
- Draag het college op om zorg te dragen voor systematische jaarlijkse monitoring van de taakuitvoering door het Sportbedrijf en meer structuur aan te brengen in de informatievoorziening aan de raad.
- De raad bevraagt het college actief over zaken die van belang zijn voor een goede uitvoering van de kaderstellende en controlerende raadstaken ten aanzien van het sportbeleid.
- Twee jaar na de datum van dit raadsbesluit van het college een verantwoording tegemoet te zien over de opvolging en afdoening (doorwerking) van dit raadsbesluit.
-
7.h
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. De door het college ingevolge artikel 55, lid 1, en artikel, 25, lid 2, van de gemeentewet juncto
artikel 10, lid 2, sub g, van de Wet openbaarheid van bestuur opgelegde geheimhouding op de
koopovereenkomst (bijlage 1) op grond van artikel 25 lid 3 van de Gemeentewet te bekrachtigen.
2. De door het college ingevolge artikel 55, lid 1, en artikel, 25, lid 2, van de gemeentewet juncto
artikel 10, lid 2, sub b , van de Wet openbaarheid van bestuur opgelegd geheimhouding op de
financiële paragraaf (bijlage 2) op grond van artikel 25 lid 3 van de Gemeentewet te bekrachtigen.Besluit
1. De door het college ingevolge artikel 55, lid 1, en artikel, 25, lid 2, van de gemeentewet juncto artikel 10, lid 2, sub g, van de Wet openbaarheid van bestuur opgelegde geheimhouding op de koopovereenkomst (bijlage 1) op grond van artikel 25 lid 3 van de Gemeentewet te bekrachtigen.
-
7.i
Bijlagen
Besluit
1. De door het college op grond van artikel 25 lid 2 Gemeentewet opgelegde geheimhouding op de inhoud van de beantwoording van de technische vragen m.b.t. Werkeiland dd. 7 december 2021 te bekrachtigen op grond van artikel 25 lid 3 Gemeentewet.
-
800:54:20 - 00:54:31 - A.E.H. Baltus00:54:31 - 00:55:20 - M.C. Boogaard00:55:22 - 00:57:43 - A.E.H. Baltus00:57:43 - 00:58:46 - M.J. van de Watering
-
8.a
Stemuitslag
voorFractie #JONGLELYSTAD (2), Fractie CDA (1), Fractie ChristenUnie (3), Fractie D66 (1), Fractie GroenLinks (2), Fractie InwonersPartij (3), Fractie Leefbaar Lelystad (2), Fractie PVV (3), Fractie VVD (4), Fractie Gemeente Belangen Lelystad (1), Fractie Partij voor Logisch Beleid (1), Fractie PvdA (2), Fractie SP (1)Bijlagen
Voorgesteld besluit
De navolgende uitgangspunten vast te stellen voor het nieuwe Omgevingsplan voor Lelystad:
- Het omgevingsplan staat ten dienste van de in de omgevingsvisie vastgelegde ambities;
- De mogelijkheden van de Omgevingswet worden actief benut voor de verbetering van onze dienstverlening;
- De transitie wordt gefaseerd aangepakt met de prioritering op basis van de Omgevingsvisie.
Besluit
De volgende uitgangspunten vast te stellen voor wijzigingen voor het nieuwe Omgevingsplan voor Lelystad:
Waar in dit besluit gesproken wordt over het omgevingsplan wordt bedoeld: de wijzigingen van het omgevingsplan
1. Het omgevingsplan staat ten dienste van de in de omgevingsvisie vastgelegde ambities;
- Het omgevingsplan draagt bij aan de ambities van Lelystad richting 2040;
- De geldende beleidsdoelen van de omgevingsvisie en uitwerkingen daarvan (programma’s) zijn kaderstellend voor het omgevingsplan.
2. De mogelijkheden van de Omgevingswet worden actief benut voor de verbetering van onze dienstverlening;
3. het omgevingsplan is niet alleen maar gericht op het vastleggen van de bestaande situatie, maar biedt juist ruimte en flexibiliteit om gewenste ontwikkelingen te faciliteren.
a. De gewenste ontwikkelingen (die volgen uit bestaande beleidskaders) worden vastgelegd in de omschrijving van de doelen van het omgevingsplan, waarbij niet de regels maar de doelen centraal staan.
4. in principe wordt gewerkt met algemene regels zonder vergunningplicht, in plaats van standaard vergunningplichten. Zo kan het niveau van dienstverlening wordt worden, en blijft er genoeg ruimte om bij te sturen als dat nodig is.
5. de voormalige Rijksregels (Bruidsschat) die naar de gemeente worden overgeheveld worden geanalyseerd op de doelmatigheid en noodzakelijkheid voor de Lelystadse context. Op basis hiervan doen wij voorstellen om te komen tot verantwoorde keuzes voor deregulering.
6. Het niveau van (digitale) dienstverlening wordt verhoogd door het proces van de veel aangevraagde en minder complexe activiteiten verder te digitaliseren.
7. De inwoner, ondernemer en maatschappelijke organisatie als gebruiker centraal stellen betekent ook dat zij in een vroegtijdig stadium bij de totstandkoming van het omgevingsplan in de gelegenheid worden gesteld om hun ideeën en perspectieven te delen (participatie), en dat wij motiveren hoe de resultaten van de participatie zijn gewogen. 3. De transitie wordt gefaseerd aangepakt met de prioritering op basis van de Omgevingsvisie;
8. de hoofdstructuur van het omgevingsplan wordt opgesteld in 2022, met inachtneming van de uitgangspunten 1 t/m 6.
9. het tijdelijke omgevingsplan wordt in de transitieperiode (2022 t/m 2029) gefaseerd door het nieuwe omgevingsplan vervangen, gebiedsgericht en voor algemeen geldende thema’s / onderwerpen. Voor elke gefaseerde wijziging volgt een raadsbesluit.
10. de thematische wijzigingen zijn anno 2021 nog onderwerp van nadere uitwerking. Thema’s waarvoor in de transitieperiode in elk geval beleidswijzigingen plaatsvinden die naar verwachting zullen leiden tot (nieuwe / gewijzigde) regels in het omgevingsplan zijn:
a. Klimaatadaptatie en water en rioleringsplan
b. Warmtetransitie
c. RES / Zonnevelden
d. Bodembeleid en archeologie
e. Geluid
f. Wonen en stedelijke vernieuwing (welstand)
g. Monumentenbeleid
h. Economische visie
i. Horecabeleid
11. Voor de gebiedsgerichte wijzigingen gelden de volgende deelgebieden op basis van de gebiedstypologieën van de omgevingsvisie, met de bijbehorende sturingsfilosofie en belangrijke thema’s. De prioritaire gebieden (in onderstaande tabel nummers 1 t/m 3 en dikgedrukt) worden als eerste (2022 t/m 2025) uitgewerkt, omdat hier de meeste ontwikkelingen worden verwacht.
De voorgestelde volgorde wordt vastgesteld op basis van huidige inzichten. De ontwikkeling van Lelystad is dynamisch. Dit betekent dat de voorgestelde volgorde naar het inzicht van het college aangepast kan worden als daar aanleiding voor is. Als het college daartoe besluit wordt de gemeenteraad daarover geïnformeerd.
Deelgebieden omgevingsplan - Aard van het Omgevingsplan - Belangrijke thema’s/ activiteiten om te regelen
- Stationsgebied en stadshart - Ontwikkelgericht met nadruk op faciliteren van een stedelijk woon- werkmilieu - Mobiliteit, klimaatadaptatie, bouwen, uitwerking functie stedelijk woon-werkmilieu.
- Kustzone - Ontwikkelgericht met nadruk op faciliteren van nieuwe woon-werk respectievelijk woonmilieus - Bouwen, duurzaamheid, uitwerking functie ontspannen woonmilieu.
- Groene rand, incl. Warande - Ontwikkelgericht met nadruk op wonen in clusters, met voldoende ruimte tussen de clusters voor een groene, recreatieve buffer zone - Wonen, recreatie, natuur, klimaatrobuust.
- Bestaande wijken - Ontwikkelgericht (stedelijke vernieuwing) en conserverend (beschermen kwaliteiten, zoals structuur van de dreven en behoud van de menselijke maat) - Bouwen, gezondheid (spelen, bewegen, etc.), klimaatrobuust.
- Werkgebieden - Ontwikkelgericht, ruim baan voor werk, en een hoogwaardige werkomgeving - Uitwerken functies voor werkgebieden, klimaatadaptatie en hittestress
- Buitengebied - Ontwikkelgericht met het oog op de energietransitie en toekomstbestendige landbouw, en beschermen van de openheid en verkaveling - Uitwerking agrarische functie en functie energie landschap.
- Natuur (IJsselmeer, Markermeer en Oostvaardersplassen) - Behouden, beschermen en waar mogelijk recreatief benutten van de kwaliteiten - Uitwerking functie natuur.
Amendementen
Titel 278.A.VVD - Plan van aanpak transitie omgevingsplan Lelystad -
8.a.1
Stemuitslag
voorFractie #JONGLELYSTAD (2), Fractie CDA (1), Fractie ChristenUnie (3), Fractie D66 (1), Fractie GroenLinks (2), Fractie InwonersPartij (3), Fractie Leefbaar Lelystad (2), Fractie PVV (3), Fractie VVD (4), Fractie Gemeente Belangen Lelystad (1), Fractie Partij voor Logisch Beleid (1), Fractie PvdA (2), Fractie SP (1)Bijlagen
-
8.b
Stemuitslag
voorFractie #JONGLELYSTAD (2), Fractie CDA (1), Fractie ChristenUnie (3), Fractie InwonersPartij (3), Fractie PVV (3), Fractie VVD (4), Fractie Gemeente Belangen Lelystad (1), Fractie Partij voor Logisch Beleid (1), Fractie SP (1)tegenFractie D66 (1), Fractie GroenLinks (2), Fractie Leefbaar Lelystad (2), Fractie PvdA (2)Bijlagen
Voorgesteld besluit
- De Regiovisie Jeugd Flevoland vast te stellen
Besluit
De Regiovisie Jeugd Flevoland vast te stellen.
Moties
Titel 312.M.LL - Minder crisisplaatsingen en meer veilig thuissituaties -
8.b.1
Stemuitslag
voorFractie CDA (1), Fractie ChristenUnie (3), Fractie GroenLinks (2), Fractie InwonersPartij (3), Fractie Leefbaar Lelystad (2), Fractie PVV (3), Fractie VVD (4), Fractie Gemeente Belangen Lelystad (1), Fractie PvdA (2)tegenFractie #JONGLELYSTAD (2), Fractie D66 (1), Fractie Partij voor Logisch Beleid (1), Fractie SP (1)Bijlagen
00:58:42 - 00:58:46 - M.J. van de Watering00:58:46 - 00:58:55 - A.E.H. Baltus00:58:55 - 00:59:20 - E. van der Herberg00:59:20 - 00:59:22 - A.E.H. Baltus00:59:22 - 01:00:13 - M.J. van de Watering01:00:15 - 01:00:18 - A.E.H. Baltus01:00:18 - 01:00:36 - E.J.G. van Luxemburg01:00:38 - 01:01:01 - M.J. van de Watering01:01:01 - 01:01:04 - A.E.H. Baltus01:01:04 - 01:01:09 - J.W. Hijmissen01:01:09 - 01:01:15 - A.E.H. Baltus01:01:15 - 01:01:20 - S.H. de Wilde01:01:20 - 01:01:23 - A.E.H. Baltus01:01:25 - 01:01:52 - A.Y. Sprong01:01:52 - 01:01:55 - A.E.H. Baltus01:01:55 - 01:02:06 - M.J. van de Watering01:02:08 - 01:02:11 - A.E.H. Baltus01:02:13 - 01:03:49 - M. van Noort01:03:49 - 01:04:12 - A.E.H. Baltus01:04:12 - 01:04:16 - S.H. de Wilde01:04:16 - 01:05:02 - E. van der Herberg01:05:02 - 01:05:04 - A.E.H. Baltus01:05:04 - 01:05:14 - S.H. de Wilde01:05:14 - 01:05:15 - A.E.H. Baltus01:05:17 - 01:05:20 - G.J. Boertjens01:05:20 - 01:05:26 - A.E.H. Baltus01:06:13 - 01:06:20 - A.E.H. Baltus01:06:24 - 01:06:40 - A.E.H. Baltus01:06:40 - 01:07:15 - E. van der Herberg01:07:15 - 01:07:18 - A.E.H. Baltus01:07:18 - 01:07:41 - S.H. de Wilde01:07:41 - 01:07:45 - A.E.H. Baltus01:07:45 - 01:08:00 - G.J. Boertjens01:08:00 - 01:08:02 - A.E.H. Baltus01:08:02 - 01:08:36 - A.Y. Sprong01:08:36 - 01:08:48 - A.E.H. Baltus01:09:29 - 01:09:46 - A.E.H. Baltus01:09:46 - 01:10:56 - D.A. Grimbergen01:10:57 - 01:11:12 - A.E.H. Baltus01:11:12 - 01:11:57 - A.Y. Sprong01:11:57 - 01:12:00 - A.E.H. Baltus01:12:00 - 01:12:13 - S. Kruis01:12:13 - 01:12:16 - A.E.H. Baltus01:12:16 - 01:12:32 - S.H. de Wilde01:12:32 - 01:12:35 - A.E.H. Baltus01:12:35 - 01:12:44 - H. Schraa01:12:46 - 01:12:48 - H. Schraa01:12:48 - 01:12:52 - A.E.H. Baltus01:12:52 - 01:12:55 - E. van der Herberg01:12:55 - 01:13:00 - A.E.H. Baltus01:13:00 - 01:13:14 - B. Belhaj01:13:14 - 01:13:51 - A.E.H. Baltus01:13:51 - 01:13:53 - H. Schraa01:13:53 - 01:14:01 - A.E.H. Baltus01:14:01 - 01:14:18 - S. Kruis01:14:18 - 01:14:27 - A.E.H. Baltus01:14:56 - 01:15:20 - A.E.H. Baltus -
8.c
Stemuitslag
voorFractie #JONGLELYSTAD (2), Fractie CDA (1), Fractie ChristenUnie (3), Fractie D66 (1), Fractie GroenLinks (2), Fractie InwonersPartij (3), Fractie Leefbaar Lelystad (2), Fractie VVD (4), Fractie Gemeente Belangen Lelystad (1), Fractie Partij voor Logisch Beleid (1), Fractie PvdA (2)tegenFractie PVV (3), Fractie SP (1)Bijlagen
Voorgesteld besluit
Geen nadere wensen en opvattingen naar voren te brengen bij, en in te stemmen met het voorgenomen besluit van het college om de Samenwerkingsafspraken van de MRA vast te stellen, met de opmerkingen dat van de MRA wordt verwacht dat de MRA zal voorzien in de behoefte aan actieve informatievoorziening aan de raad over de MRA, en tevens dat de effectiviteit van de nieuwe structuur 1 jaar na inwerkingtreding wordt geëvalueerd.
Besluit
Geen nadere wensen en opvattingen naar voren te brengen bij, en in te stemmen met het
voorgenomen besluit van het college om de Samenwerkingsafspraken van de MRA vast te stellen, rekening houdende met alle eerder aangenomen amendementen in de Raad van Lelystad en met dien verstande dat van de MRA en het college wordt verwacht dat zij de Raad ten minste één keer per kwartaal actief van informatie zullen voorzien over alle zaken die de MRA, Lelystad in het bijzonder, aangaan in de vorm van verslaglegging, sessies en presentaties. En tevens dat de effectiviteit van de nieuwe structuur 1 jaar na inwerkingtreding met de Raad wordt geëvalueerd onder andere op basis van tastbare/aantoonbare resultaten die actief hebben bijgedragen aan Lelystad (als geheel).Amendementen
Titel 345.A.VVD - MRA -
8.c.1
Stemuitslag
voorFractie #JONGLELYSTAD (2), Fractie CDA (1), Fractie ChristenUnie (3), Fractie D66 (1), Fractie InwonersPartij (3), Fractie Leefbaar Lelystad (2), Fractie PVV (3), Fractie VVD (4), Fractie Gemeente Belangen Lelystad (1), Fractie Partij voor Logisch Beleid (1), Fractie PvdA (2), Fractie SP (1)tegenFractie GroenLinks (2)Bijlagen
-
8.d
Stemuitslag
voorFractie #JONGLELYSTAD (2), Fractie CDA (1), Fractie ChristenUnie (3), Fractie D66 (1), Fractie GroenLinks (2), Fractie InwonersPartij (3), Fractie Leefbaar Lelystad (2), Fractie PVV (3), Fractie VVD (4), Fractie Gemeente Belangen Lelystad (1), Fractie Partij voor Logisch Beleid (1), Fractie PvdA (2), Fractie SP (1)Bijlagen
Voorgesteld besluit
De extra middelen jeugdzorg die via het gemeentefonds wordt ontvangen beschikbaar te stellen voor de uitvoering jeugdzorg en als volgt in de begroting 2021 en 2022 te verwerken:
- Ter dekking van de uitgaven jeugdzorg een bedrag van € 767.000,- beschikbaar te stellen en toe te voegen aan taakveld “6.72 Maatwerkdienstverlening 18-“ in 2021 en een bedrag van
€ 1.437.000,- in 2022; - Ter dekking van de uitgaven jeugdzorg een bedrag van € 260.000,- beschikbaar te stellen en toe te voegen aan taakveld “6.82 Geëscaleerde zorg 18-” in 2021 en in 2022;
- Voor het aanpakken van acute knelpunten een bedrag van € 750.000,- beschikbaar te stellen en toe te voegen aan taakveld “6.72 Maatwerkdienstverlening 18-“ in 2021 en een bedrag van € 500.000,- in 2022;
- Voor het aanpakken van acute knelpunten een bedrag van € 250.000,-beschikbaar te stellen en toe te voegen aan taakveld “taakveld “6.2 Wijkteams” in 2022;
- Voor de intensivering van de Aanpak Sociaal Domein een bedrag van € 900.000,- beschikbaar te stellen en toe te voegen aan taakveld “6.72 Maatwerkdienstverlening 18-“ in 2021 en een bedrag van € 1,2 miljoen in 2022;
- Voor het uitbreiden van de Jeugdprofessional bij de huisarts een bedrag van € 63.000,- beschikbaar te stellen en toe te voegen aan taakveld “6.72 Maatwerkdienstverlening 18-“ voor 2021 en voor 2022.
Besluit
De extra middelen jeugdzorg die via het gemeentefonds wordt ontvangen beschikbaar te stellen voor de uitvoering jeugdzorg en als volgt in de begroting 2021 en 2022 te verwerken:
- Ter dekking van de uitgaven jeugdzorg een bedrag van € 767.000,- beschikbaar te stellen en toe te voegen aan taakveld “6.72 Maatwerkdienstverlening 18-“ in 2021 en een bedrag van € 1.437.000,- in 2022;
- Ter dekking van de uitgaven jeugdzorg een bedrag van € 260.000,- beschikbaar te stellen en toe te voegen aan taakveld “6.82 Geëscaleerde zorg 18-” in 2021 en in 2022;
- Voor het aanpakken van acute knelpunten een bedrag van € 750.000,- beschikbaar te stellen en toe te voegen aan taakveld “6.72 Maatwerkdienstverlening 18-“ in 2021 en een bedrag van € 500.000,- in 2022;
- Voor het aanpakken van acute knelpunten een bedrag van € 250.000,-beschikbaar te stellen en toe te voegen aan taakveld “taakveld “6.2 Wijkteams” in 2022;
- Voor de intensivering van de Aanpak Sociaal Domein een bedrag van € 900.000,- beschikbaar te stellen en toe te voegen aan taakveld “6.72 Maatwerkdienstverlening 18-“ in 2021 en een bedrag van € 1,2 miljoen in 2022;
- Voor het uitbreiden van de Jeugdprofessional bij de huisarts een bedrag van € 63.000,- beschikbaar te stellen en toe te voegen aan taakveld “6.72 Maatwerkdienstverlening 18-“ voor 2021 en voor 2022.
Moties
Titel 296.M.CDA - Aanpak wachtlijsten - Ter dekking van de uitgaven jeugdzorg een bedrag van € 767.000,- beschikbaar te stellen en toe te voegen aan taakveld “6.72 Maatwerkdienstverlening 18-“ in 2021 en een bedrag van
-
8.d.1
Stemuitslag
voorFractie #JONGLELYSTAD (2), Fractie CDA (1), Fractie ChristenUnie (3), Fractie D66 (1), Fractie GroenLinks (2), Fractie InwonersPartij (3), Fractie Leefbaar Lelystad (2), Fractie PVV (3), Fractie VVD (4), Fractie Gemeente Belangen Lelystad (1), Fractie Partij voor Logisch Beleid (1), Fractie PvdA (2), Fractie SP (1)Bijlagen
01:15:17 - 01:15:20 - A.E.H. Baltus01:15:20 - 01:16:19 - J.W. Hijmissen01:16:19 - 01:17:54 - A.E.H. Baltus01:17:54 - 01:18:06 - M.J. van de Watering01:18:08 - 01:18:10 - A.E.H. Baltus01:18:12 - 01:18:15 - G.J. Boertjens01:18:15 - 01:18:31 - A.E.H. Baltus01:18:31 - 01:18:38 - A. Messelink-Dijkstra01:18:38 - 01:18:42 - A.E.H. Baltus01:18:42 - 01:18:44 - E. van der Herberg01:18:44 - 01:19:29 - A.E.H. Baltus01:19:29 - 01:19:37 - E. Hers01:19:37 - 01:19:45 - A.E.H. Baltus01:19:45 - 01:21:05 - E. Hers01:21:05 - 01:21:15 - A.E.H. Baltus01:21:18 - 01:23:33 - M. van Noort01:23:33 - 01:23:36 - A.E.H. Baltus01:23:36 - 01:23:42 - E. Hers01:23:42 - 01:23:54 - A.E.H. Baltus -
9Gelegenheid tot stellen van mondelinge vragen (art. 39 RvO)