Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Raadssessies (Presentatiezaal)

5. Diversen + (O) Nota van Uitgangspunten Ziekenhuisweg

dinsdag 9 juli 2019

19:55 - 20:45
Locatie

Presentatiezaal

Voorzitter
Botter – diverse portefeuillehouders –Sparreboom – Mosterman
Toelichting

Sessie 5 - Diversen + (O) Nota van Uitgangspunten Ziekenhuisweg

Agenda documenten

Uitzending

Agendapunten

  1. 0

  2. 1.1

    Deze signaallijst bevat de raadsvoorstellen die de komende 4 jaar naar de raad toekomen. De signaallijst wordt door het college voor de raad opgesteld.

  3. 1.2

    Op 25 mei 2018 is de AVG van kracht geworden. Die is ook van toepassing op de gemeente Lelystad waar immers met persoonsgegevens gewerkt wordt. De FG (Functionaris Gegevensbescherming) is intern toezichthouder en brengt met deze rapportage verslag uit over het jaar 2018.

  4. 1.5

  5. 1.6

    Op 7 november 2017 heeft de gemeenteraad een motie aangenomen van de fractie van D66 om de gemeente Lelystad aan te melden voor deelname aan het experiment ‘gesloten coffeeshopketen’, zoals staat aangegeven in het regeerakkoord van Kabinet Rutte III.
    22 november 2017 heeft gemeente Lelystad al via een vooraanmelding zijn interesse voor deelname aan het experiment kenbaar gemaakt aan de VNG.
    Middels raadsinformatienota’s van 20 maart 2018 en 23 augustus 2018 is de raad geïnformeerd over de voortgang van het experiment.
    Bij brief van het Ministerie van Justitie en Veiligheid van 17 april 2019 is de mogelijkheid geboden om de gemeente formeel aan te melden voor het experiment.
    Dit is, conform voornoemde motie, middels bijgevoegde brief gebeurd.

  6. 1.7

    In 2018 heeft de gemeente Lelystad de jaarlijkse zelfevaluatie uitgevoerd op de gemeentelijke informatiebeveiliging. Deze maakt onderdeel uit van de ENSIA, het verantwoordingsproces op de informatiebeveiliging. De evaluatie omvatte de volledige breedte van de Baseline Informatiebeveiliging Gemeenten (BIG), met inbegrip van DigiD, Suwinet, Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG), Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT) en Basisregistratie Ondergrond (BRO). De uit de evaluatie geprioriteerde aanbevelingen zijn met de raad gedeeld door middel van de bijgevoegde “Informatienota ENSIA 2018”. Hiermee voldoet de gemeente Lelystad aan de wettelijke verplichting om zich aan de raad te verantwoorden over de gemeentelijke informatiebeveiliging.

  7. 1.8

    In het dierenwelzijnsveld zetten professionals en vrijwilligers zich gezamenlijk in voor het welzijn van de dieren in Lelystad. Met de betrokken partijen zijn de rollen, taken en verantwoordelijkheden uitgewerkt en beschreven in de Uitvoeringsnota Dierenwelzijn.

  8. 1.9

    Op 12 juni 2012 stelde de gemeenteraad gebiedsspecifiek bodembeleid vast, wat samen met de andere Flevolandse gemeenten is beschreven in de Nota bodembeheer. De bodemkwaliteitskaart, die deel uitmaakt van dit beleid, wil het college gaan vervangen door een nieuwe, provinciebrede bodemkwaliteitskaart, waarmee hergebruik van grond nog verder vereenvoudigd wordt. Tevens is het college voornemens de raad voor te stellen het bodembeleid te continueren nu evaluatie uitwijst dat gebruikers tevreden zijn over het beleid en veel gebruik maken van de mogelijkheden die dit biedt.
    Tijdens de inzagetermijn van een eerder ontwerp van deze besluiten is een zienswijze ingebracht die geleid heeft tot een zodanige aanpassing van het voorstel dat de stukken opnieuw ter inzage moeten worden gelegd.

  9. 1.10

    De raad heeft in januari 2019 de Startnota, ‘herijking Meerjarenraming KSP Openbare Ruimte’ vastgesteld. In deze startnota is de route uitgestippeld gericht op het nemen van besluiten over hoe de korting van 2 miljoen euro op de ICL-bijdrage voor beheer en onderhoud en de wens van de raad over het groenonderhoud, zoals aangegeven in het raadsprogramma, worden gerealiseerd.
    Enerzijds gaat het dan om de verwerking in de vorm van bijstelling van het beheer en anderzijds de verankering daarvan, wat betreft de bijstelling van de kwaliteitsambitie, in het Kwaliteit Structuurplan (KSP) en vervolgens de financiële vertaling daarvan in de Meerjarenraming (MJR). De eventuele financiële effecten zullen vervolgens in de programmabegroting van de gemeente worden verwerkt. Twee deelprocessen zijn daarbij onderscheiden die gericht zijn op de twee opgaven: realiseren van een bezuiniging en verhoging van de tevredenheid van de inwoners over de beeldkwaliteit van het groen. De inwoners worden vooral betrokken bij het proces rond de tweede opgave.
    Het college heeft de mogelijkheden voor de bezuinigingen verkend en de wijze waarop de inwoners kunnen worden betrokken. De raad wordt over deze verkenning geïnformeerd en voorgesteld in te stemmen met de uitwerking van een variant om de bezuiniging te realiseren en een werkwijze om de inwoners te betrekken bij het onderhoud.

  10. 1.11

    Goede schoolgebouwen kunnen een belangrijke stimulerende en ondersteunende bijdrage leveren aan goed onderwijs. Het is een wettelijke taak van gemeenten om te zorgen voor passende en geschikte huisvesting voor de scholen. Maar veel gebouwen van het basisonderwijs in de stad zijn verouderd. Ze passen niet altijd meer bij deze tijd als het gaat om duurzaamheid, frisse scholen en de eisen voor modern, eigentijds onderwijs. Daarnaast kost het veel geld om de gebouwen goed te onderhouden. Geld dat beter besteed kan worden aan het onderwijs zelf.


    Het college maakt ieder jaar een uitvoeringsprogramma voor investeringen in schoolgebouwen: het zogenaamde Integraal Huisvestingsplan Onderwijs. Hierin staan de plannen die het volgende jaar uitgevoerd gaan worden. Naast dit programma voor de korte termijn is het nodig dat ook een plan wordt gemaakt voor wat er op de lange termijn met de gebouwen gaat gebeuren. Dan weten de besturen van de Lelystadse (speciale) basisscholen, maar ook de gemeente zelf, waar zij financieel rekening mee moeten houden als het gaat om investeringen in en onderhoud van de schoolgebouwen.


    De gemeenteraad heeft daarom gevraagd om zo’n plan uit te werken. Het doel ervan is om de schoolgebouwen geschikt te maken voor de toekomst. De gemeente heeft hier de afgelopen maanden samen met de schoolbesturen aan gewerkt. De schoolbesturen met één of meer basisscholen in Lelystad hebben samen ook nagedacht over wat nodig is en welke scholen zij het eerst zouden willen vernieuwen. Hiervoor hebben ze gezamenlijk bekeken welke schoolgebouwen de grootste knelpunten hebben, maar ook naar waar de beste kansen liggen om met een investering in de huisvesting het onderwijs een impuls te geven. Dit heeft geleid tot een voorstel voor een investeringsagenda voor de komende jaren. In deze agenda zijn 9 schoolgebouwen opgenomen die als eerste aangepakt moeten worden. Ook is opgenomen dat wordt onderzocht wat de beste mogelijkheden zijn om toekomstbestendige huisvesting te realiseren voor nog eens 3 basisscholen.


    Een belangrijke vraag is in welk tempo de investeringsagenda wordt uitgevoerd. Dit hangt onder andere af van hoeveel geld de gemeenteraad wil en kan investeren in de vernieuwing van de schoolgebouwen. Om een goede keuze te maken is daarom onderzocht wat de financiële consequenties zijn voor de gemeentebegroting van de uitvoering van de investeringsagenda in 6, 8 of 10 jaar. Ook is berekend wat het kost om de schoolgebouwen “sober maar adequaat” te vernieuwen en wat het kost om gebouwen met een hoger kwaliteitsniveau, namelijk “onderscheidend en groen”, te realiseren. Het college van de gemeente Lelystad stelt aan de raad voor om te kiezen voor dit laatste kwaliteitsniveau. De uitvoeringstermijn van 8 jaar voor vernieuwing van de schoolgebouwen ziet het college als ambitieus maar wel reëel en haalbaar. Met de keuze voor een hoger kwaliteitsniveau krijgen de scholen de letterlijk ruimte voor vernieuwend, toekomstgericht onderwijs in frisse en duurzame gebouwen.


    Naast het opstellen van de investeringsagenda voor de komende jaren, heeft het college ook het beleid voor de onderwijshuisvesting opnieuw tegen het licht gehouden. Het beleidskader dat de gemeenteraad in 2012 heeft vastgesteld omvat criteria en spelregels voor de beoordeling van verzoeken van schoolbesturen voor investeringen in onderwijshuisvesting. Een van die regels is bijvoorbeeld dat scholen worden doorverwezen naar leegstaande lokalen in een school in de buurt als het eigen gebouw te klein wordt. De schoolbesturen vinden het echter ongewenst dat indien een school groeit er wordt doorverwezen naar meer dan 2 andere gebouwen. Voor deze en andere knelpunten heeft het college oplossingen bedacht die gelijk met het investeringsplan aan de raad worden voorgelegd in de vorm van een herzien beleidskader.


    De verschillende keuzeopties die zijn uitgewerkt in het beleidskader en de scenario’s over hoe en hoe snel de gebouwen vernieuwd kunnen worden en wat daarvan de financiële consequenties zijn, zijn op 2 april jongstleden besproken met de gemeenteraad. Met de opbrengsten van deze bespreking stelt het college de raad nu voor om te investeren in de noodzakelijke vernieuwing van de gebouwen voor het basisonderwijs in Lelystad.

  11. 1.12

    De gemeenteraad wordt gevraagd de grondexploitatie vast te stellen om de financiële uitvoerbaarheid mogelijk te maken. In de woonvisie is de voormalige schoollocatie aan de Waddenlaan opgenomen als gebied voor het ontwikkelen van woningbouw. In de prestatieafspraken met Centrada is afgesproken dat zij een deel van hun programma op deze locatie realiseren.

  12. 2

    Om een ziekenhuis en zorg-gerelateerde functies voor de ziekenhuislocatie (Ziekenhuisweg 100) zeker te stellen, legt het college de raad een Nota van Uitgangspunten (NvU) op hoofdlijnen voor. Hiermee wordt de raad in staat gesteld de kaders voor toekomstige ontwikkelingen op de ziekenhuislocatie vast te stellen. De kaders worden verwerkt in een ontwerpbestemmingsplan dat het college voor 21 november 2019 voor inspraak ter inzage zal leggen.