Raadssessies (Presentatiezaal)
dinsdag 29 oktober 2019
- Locatie
Presentatiezaal
- Voorzitter
- Wilcke – diverse portefeuillehouders –Mosterman
- Toelichting
-
Sessie 2 - Diversen (O)
- Agenda documenten
Uitzending
Agendapunten
-
0
Bijlagen
-
1.0
Bijlagen
-
1.01
Stichting Voortgezet Onderwijs Lelystad (SVOL) wil, om alle vo -leerlingen een passende plek te kunnen bieden en tegelijkertijd een grote financiële korting op de zorgmiddelen voor het regulier v.o. –onderwijs te voorkomen, meer ruimte realiseren in Porteum dan nu is gepland. Door een slimme inpassing biedt deze extra ruimte gelijktijdig kans om het techniekonderwijs nog beter vorm te geven.
Vanwege het belang voor de leerlingen en de ontwikkeling van het voortgezet onderwijs in de stad, is het college bereid om mee te werken aan dit verzoek van SVOL, onder de voorwaarde dat alle kosten voor de uitbreiding volledig voor rekening van SVOL zijn.
Hoewel er geen financiële consequenties voor de gemeente zijn, is het vanwege het voortraject om te komen tot de nieuwbouw, de randvoorwaarden die de gemeenteraad hierbij heeft gesteld, de financiering die ze ervoor beschikbaar heeft gesteld en het belang van de nieuwe huisvesting van het v.o. voor de (ontwikkeling van) de stad, van belang dat de raad goed wordt geïnformeerd. Daarom informeert het college de raad over het verzoek van SVOL en de onderbouwing daarvan, met een raadsinformatiebrief.
Bijlagen
-
1.02
De stijging van het aantal meldingen over personen met verward gedrag in voorgaande jaren, en de zorg daarvoor, heeft geleid tot de regionale gezamenlijke vraag om hier nader onderzoek naar te doen. Het eindrapport “Verward in Flevoland. De personen achter de politiemeldingen” is op 19 september 2019 gepubliceerd. Uit het rapport blijkt dat er een stabilisatie is van het aantal meldingen, en dat een belangrijk deel van de meldingen van een klein groepje vaak verwarde personen komt. Dit geldt ook voor de meldingen uit Lelystad, het gaat vaak over dezelfde personen. Een groot deel van de meldingen vindt plaats in de woonwijken. Twee derde van de meldingen wordt buiten kantoortijden gedaan. Driekwart van het totaal aantal gemelde personen met verward gedrag was op de dag van de melding bij 1 of meerdere partijen bekend.
In het onderzoek staan veel gegevens beschreven over de achtergrond van personen die zijn gemeld als verward bij de politie, en over de aard van de melding. Door het koppelen van data van politie, gemeenten en zorgaanbieders is inzicht verkregen in de mate waarin er zorg en ondersteuning heeft plaatsgevonden vooraf, tijdens of na de melding, waardoor duidelijk is geworden waar de knelpunten zijn in de keten.Bijlagen
-
1.03
De fractie van de VVD heeft aan het college vragen gesteld over het onderhoud van de openbare ruimte.
Het college heeft de vragen beantwoord en de VVD fractie daarover geinformeerd.Bijlagen
-
1.04
Op 22 augustus 2019 zijn er, ter voorbereiding op de begroting van volgend jaar en evaluatie van 2018, schriftelijke vragen gesteld door Leefbaar Lelystad inzake de verleende subsidie en de status van subsidievaststellingen over het jaar 2018. Met deze brief informeert het college Leefbaar Lelystad over de gestelde vragen.
Bijlagen
-
1.05
Het Forum voor de Ouderen heeft naar aanleiding van berichten op de site van AEB (de afvalverbranding Amsterdam) en de indicatie dat HVC daarbij een rol gaat spelen, vragen gesteld aan het college. Het college antwoord dat zij op de hoogte is gebracht door HVC van de contacten, maar dat er verder nog geen verdere acties bekend zijn, dan dat er gesproken wordt.
Bijlagen
-
1.06
De fietsenstallingen bij station Lelystad functioneren niet optimaal. Door de toename van het aantal treinreizigers en de toename van het aantal fietsers, wordt op termijn een tekort aan stallingsplaatsen verwacht. Het ministerie van I&W heeft een bijdrage beschikbaar gesteld voor het fietsparkeren bij station Lelystad. ProRail gaat samen met de gemeente Lelystad en de provincie Flevoland onderzoeken welke alternatieven er zijn om de fietsenstallingen te verbeteren en uit te breiden.
De gemeenteraad en de provincie zullen vervolgens moeten besluiten of voor de uitvoering van deze variant cofinanciering beschikbaar gesteld wordt, aanvullend op het beschikbare budget van het ministerie. Het ministerie vergoedt maximaal 40%.
Bijlagen
-
1.07
De fractie van Leefbaar Lelystad heeft schriftelijke vragen gesteld over de uitnodigingen voor de schouw van de locaties voor de ondergrondse afvalcontainers.
Bijlagen
-
1.08
Bijlagen
-
1.09
Het college beantwoordt met deze brief de door de PVV gestelde schriftelijke vragen inzake een inburgeringscursus voor migranten.
Bijlagen
-
1.10
De Fractie VVD Lelystad heeft op 27 augustus 2019 een aantal schriftelijke vragen gesteld over de stand van zaken Wmo en Jeugdhulp.
De vragen hebben met name betrekking op de tekorten binnen de Wmo en Jeugdhulp en de maatregelen die in dit kader zijn/worden genomen. De vragen dienen binnen 30 dagen, dus voor 27 september 2019, beantwoord te worden.
Het college heeft op 24 september 2019 de schriftelijke vragen beantwoord.Bijlagen
-
1.11
De VVD heeft schriftelijke vragen gesteld naar aanleiding van de uitspraak van de Raad van State d.d. 29 mei 2019, met betrekking tot de Programmatische Aanpak van Stikstof. Deze uitspraak kent landelijke gevolgen voor verschillende projecten. Deze vragen worden door het college voorzien van een inhoudelijke reactie middels een brief.
Bijlagen
-
1.12
Het college heeft besloten het nieuwe bosbeleidsplan 2019 voor besluitvorming voor te leggen aan de gemeenteraad. Als gevolg van verschillende ontwikkelingen, zoals het optreden van ziekten en recreatief gebruik, is het noodzakelijk om het bosbeleidsplan te actualiseren. De belangrijkste aanpassingen liggen op het recreatief gebruik, het voorkomen van ziekten, klimaatverandering en natuurwaarden.
Bijlagen
-
1.13
Het college van burgemeester en wethouders van Lelystad stelt de raad voor om een gedeelte van de Betonstraat, een doorlopende straat gelegen op het bedrijventerrein Oostervaart, te onttrekken aan de openbaarheid. De gemeente heeft geen belang bij het behoud van dit deel van de Betonstraat als openbare weg en kan deze vervolgens in eigendom overdragen.
Bijlagen
-
1.14
In het klimaatakkoord (de Nederlandse uitwerking van het mede door Nederland ondertekende Parijse klimaatakkoord) worden afspraken gemaakt over het verduurzamen van het energiesysteem in Nederland. Hierover zijn in het Interbestuurlijk Programma (IBP) al de opgaven
- Samen aan de slag voor het Klimaat en
- Toekomstbestendig wonen,
opgenomen waarin het Rijk, provincies en gemeenten samen werken. Het klimaatakkoord geeft een verdere uitwerking aan de opgave die onder andere in het IBP zijn omschreven waarbij ook het bedrijfsleven en maatschappelijke partners meegewerkt hebben naast de overheden.
In het klimaatakkoord wordt een belangrijke rol gegeven aan de Regionale Energiestrategie (RES).
Nederland is in 30 regio’s verdeeld waarbinnen op regionale schaal de RES wordt voorbereid. Flevoland is één van deze regio’s. In de RES werken de Flevolandse gemeenten samen met het Waterschap, Provincie en maatschappelijke partners om de bijdrage vanuit Flevoland te bepalen aan de doelstelling om in 2030 in Nederland 35 TWh duurzame energie op te wekken. Met de startnotitie worden afspraken gemaakt hoe deze partijen samenwerken om tot dit plan vanuit Flevoland te komen
De startnotitie vormt de basis voor de op te stellen concept-RES(voorjaar 2020) en RES 1.0(voorjaar 2021). Het geeft aan hoe regionale partners als RES-regio met elkaar gaan samenwerken en tot een gezamenlijke regionale energiestrategie(RES) gaan komen.
Van iedere RES-regio wordt verwacht dat het in een product beschrijft welke energiedoelstellingen het op welke termijn denkt te gaan bereiken. Daarbij is de RES een juridisch instrument om de ruimtelijke inpassing van voorstellen met maatschappelijke betrokkenheid te organiseren. Daarnaast is de RES een manier om langjarige samenwerking tussen alle regionale maatschappelijke partijen te organiseren.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
- Kennis te nemen van de startnotitie RES Flevoland en de volgende daarin opgenomen kader stellende uitgangspunten en de benoemde processtappen voor het uit te werken RES bod vast te stellen:
Kaders.
a) Het bod bestaat voor het energie producerend deel primair uit bestaand (ruimtelijk) beleid;
b) De opgaven voor de thema’s Mobiliteit, Industrie en Agrarisch worden vooralsnog niet uitgewerkt tot een strategie. Het RES-bod wordt wel in samenhang met deze deelgebieden opgesteld;
c) De regio committeert zich aan het ontwikkelen van een gezamenlijke ruimtelijke ambitie voor grootschalige opwek (wind en zon);
d) De potentie wordt onderzocht en wat niet mogelijk wordt geacht door de regio wordt expliciet gemaakt in RES 1.0;
e) Voor de regio is betaalbaarheid belangrijk waarbij wordt gekeken naar de laagst mogelijke maatschappelijke kosten en wordt gestreefd naar woonlastenneutraliteit;
Processtappen met raadsbesluitvorming.
f) Concept res bod door de raad vast te laten stellen
g) Res biedingen door de raad vast te laten stellen.
h) De res biedingen te integreren in het door de raad vast te laten stellen omgevingsbeleid
-
1.15
Voor de uitvoering van de sociale werkvoorziening participeert de gemeente Lelystad in de GR IJsselmeergroep. Ter voorbereiding van de bestuursvergadering neemt het college een standpunt in m.b.t. de aangeboden stukken en de ter vergadering voorliggende besluiten.
De raad wordt uitgenodigd haar zienswijze met betrekking tot de begroting van de GR IJsselmeergroep kenbaar te maken.Bijlagen
-
1.16
De gemeenteraad wordt gevraagd de grondexploitatie Punter (voormalige ALDI locatie) 2019 vast te stellen om de financiële uitvoerbaarheid mogelijk te maken.
Door de komst van woningbouw op een voormalige ALDI locatie, wordt het gebied bouwrijp en woonrijp gemaakt.Bijlagen
-
1.17
Het college van burgemeester en wethouders dient, conform artikel 3 van de Archiefverordening Gemeente Lelystad 2017, de gemeenteraad jaarlijks te informeren over de uitoefening van de aan hen opgedragen zorg voor de archiefbescheiden van Gemeente Lelystad (zogenaamde horizontale verantwoording). Daarnaast dient het college jaarlijks verantwoording af te leggen aan Provincie Flevoland over de uitvoering van de Archiefwet 1995 (verticale verantwoording). Dit conform de Wet Revitalisering Generiek Toezicht en de afspraken gemaakt in de Bestuursovereenkomst Interbestuurlijk Toezicht.
Met dit besluit wordt voldaan aan zowel de horizontale als verticale verantwoording over 2018.Bijlagen