Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Raadssessies (Presentatiezaal)

5. Diversen

dinsdag 8 oktober 2019

19:55 - 20:45
Locatie

Presentatiezaal

Voorzitter
Schopman – diverse portefeuillehouders – Mosterman
Toelichting

Sessie 5 - Diversen (O)

Agenda documenten

Uitzending

Agendapunten

  1. 1.1

    Arriva verricht sinds september 2011 het busvervoer in Lelystad. Arriva ontvangt hiervoor jaarlijks een subsidie van de gemeente, die ongeveer de helft van de kosten dekt. De overige kosten worden gedekt uit de reizigersopbrengsten. De subsidie wordt jaarlijks vastgesteld op basis van het vervoer dat Arriva het jaar ervoor gereden heeft.
    In de landelijke OV-klantenbarometer geven de reizigers in Lelystad Arriva een 7,9 (in 2017 7,8), wat landelijk een goede score is. Op basis van diverse positief scorende onderwerpen in de OV-klantenbarometer verstrekt de gemeente Arriva over 2018 een bonus.

  2. 1.2

    De Gemeentewet art. 213 schrijft voor dat de raad bij verordening regels vastlegt voor de controle op het financieel beheer en de inrichting van de financiële organisatie. Het normenkader voor de financiële rechtmatigheid maakt onderdeel uit van de controleverordening van de gemeente Lelystad.


    Verantwoordelijkheden:


    Het college is verantwoordelijk voor het opmaken en getrouw weergeven van de jaarrekening in overeenstemming met het BBV. Het college is ook verantwoordelijk voor het rechtmatig tot stand komen van de in de jaarrekening verantwoorde baten en lasten alsmede de balansmutaties, in overeenstemming met de begroting en met de in de relevante wet- en regelgeving opgenomen bepalingen, waaronder gemeentelijke verordeningen, zoals opgenomen in het normenkader.


    De raad is als controlerend orgaan op grond van de Gemeentewet verantwoordelijk voor het uitoefenen van toezicht op het proces van financiële verslaggeving van de gemeente en doet dat via de opdracht aan de controlerende accountant.


    Met het normenkader 2019 wordt een geactualiseerd inzicht gegeven in de geldende Wet en regelgeving in het kader van de (financiële) rechtmatigheidscontrole.

  3. 1.3

    De fractie van de PVV heeft aan het college vragen gesteld over de handhaving van de Wet gedeeltelijk verbod gezichtsbedekkende kleding die 1 augustus jl in werking is getreden.
    Het college heeft deze vragen beantwoord en de PVV fractie daarover geïnformeerd.

  4. 1.4

    Begin 2019 is de Kadernota Sociaal Domein 2019-2022 in de gemeenteraad besproken en zijn de kaders voor het sociaal domein vastgesteld. Op basis van deze Kadernota worden er nu programmaplannen voor de Wmo, Participatiewet en Jeugdhulp opgesteld. In deze programmaplannen worden relevante ontwikkelingen, speerpunten en een meerjarenperspectief geschetst. Ook wordt in deze programmaplannen aangegeven wat we gaan doen in 2019 en welke uitgaven daaraan zijn verbonden. Het Programmaplan Jeugd 2019/2020 is nu in concept gereed en zal voor advies aan de Cliëntenraad Sociaal Domein worden voorgelegd. Er zal, mede op basis van het advies, een definitieve versie worden opgesteld. Het definitieve Programmaplan Jeugd 2019/2020 zal vervolgens voor vaststelling aan het college worden voorgelegd en daarna ter informatie aan de raad worden aangeboden.
    Parallel aan het traject van het Programmaplan Jeugd lopen er twee trajecten rond jeugdhulp: Uitwerking bezuinigingsvoorstellen jeugd en het Aanvalsplan jeugd en onderwijs. De resultaten van deze trajecten zijn, gezien de verschillende tijdsplanningen, niet in dit programmaplan opgenomen. Nadat besluitvorming over deze trajecten heeft plaatsgevonden, kan het Programmaplan Jeugd hier eventueel op geactualiseerd worden. Met deze informatienota willen wij de raad alvast informeren over de planning en voortgang van de trajecten rond jeugdhulp.

  5. 1.5

    Op donderdag 29 augustus 2019 is het advies van de commissie Knottnerus over het experiment gesloten cannabisketen en welke gemeente hieraan mogen deelnemen openbaar gemaakt.
    Lelystad had zich aangemeld als om hieraan deel te nemen. De gemeente is hiervoor niet genomineerd. Wel is de gemeente voorgesteld om deel te nemen als controle gemeente tijdens het experiment. Het college heeft de raad hierover geïnformeerd

  6. 1.6

    Per 31 december 2019 expireren de lopende overeenkomsten inzake Dagbesteding en Ondersteuning Thuis en er zullen derhalve nieuwe overeenkomsten afgesloten moeten worden. Uitgangspunt is dat voor dagbesteding per aandachtsgroep een overeenkomst met één hoofdaannemer wordt afgesloten. De verschillende aandachtsgroepen zijn:

    1. Dagbesteding voor ouderen;
    2. Dagbesteding voor mensen met ggz-problematiek;
    3. Dagbesteding voor mensen met een verstandelijke beperking;
    4. Dagbesteding voor mensen met lichamelijke en niet-aangeboren hersenletsel.
      Voor ondersteuning thuis wordt er een overeenkomst gesloten met twee hoofdaannemers: een hoofdaannemer voor de noordelijke en een hoofdaannemer voor de zuidelijke stadsdelen.
      Na een Europees aanbestedingstraject, waarbij diverse partijen hebben ingeschreven, zijn de hoofdaannemers geselecteerd die in de komende vijf jaren hun diensten in Lelystad aan gaan bieden. Dit zijn dezelfde partijen die deze diensten nu ook al leveren. Dit betekent dat de ondersteuning aan de cliënten door de bestaande partijen (ongewijzigd) kan worden gecontinueerd.
  7. 1.7

    Het college informeert de gemeenteraad met de informatienota over een duiding van de resultaten van een tweetal onderzoeken naar de huidige stand van zaken en toekomst van de detailhandelssector binnen de gemeente Lelystad in relatie tot trends en ontwikkelingen binnen de detailhandelssector in het algemeen.

  8. 1.8

    In de raadsvergadering van 30 oktober 2018 is de raad geïnformeerd over de voortgang van de projecten Jongeren maken de Stad! en uitgaansmogelijkheden voor jongeren. Het college heeft toegezegd om de raad in een latere fase schriftelijk te informeren over de ontwikkelingen binnen het vrijetijdsdomein jeugd. Voorgesteld wordt om door middel van de informatienota en verslagen de raad te informeren over de voortgang van de laatste ontwikkelingen binnen het vrijetijdsdomein jeugd.

  9. 1.9

    Vanuit de motiemarkt is de motie ‘Jongeren betrekken bij beleidsvorming’ door de raad aangenomen. Door middel van onderzoek naar de meest passende vorm van jongerenconsultatie is in de afgelopen periode uitvoering gegeven aan deze motie. Dit heeft geresulteerd in een onderzoeksrapport. Hierin wordt de stand van zaken en het toekomstperspectief van de motie besproken. Met de informatienota wordt de gemeenteraad geïnformeerd over de uitkomsten van het onderzoek.

  10. 1.10

    De gemeenteraad wordt gevraagd de herziening grondexploitatie Larserplein 2019 fase 1 vast te stellen om de financiële uitvoerbaarheid mogelijk te maken.
    Door de komst van een hotel moet de huidige carpoolplaats worden verplaatst en een fietspad, toegangsweg en inritten worden aangelegd en de resterende gronden worden verkocht.

    Voorgesteld besluit

    1. De herziening grondexploitatie Larserplein 2019 fase 1 vast te stellen;
    2. Het college te machtigen tot het doen van de nodige uitgaven en investeringen binnen de vastgestelde grondexploitatie.
  11. 1.11

    De gemeenteraad wordt gevraagd de grondexploitatie Kustrif Zandbank 2019 vast te stellen om de financiële uitvoerbaarheid mogelijk te maken.
    Door de komst van sociale woningbouw op een voormalige schoollocatie, wordt het gebied bouwrijp en woonrijp gemaakt.

    Voorgesteld besluit

    1. De grondexploitatie Kustrif Zandbank 2019 vast te stellen;
    2. De betreffende gronden zonder boekwaarde over te dragen van de strategische grondvoorraad naar de grondexploitatie Kustrif Zandbank 2019;
    3. Het college te machtigen tot het doen van de nodige uitgaven en investeringen binnen de vastgestelde grondexploitatie.
  12. 1.12

    De regiegroep MRA heeft besloten de bestuurlijke samenwerking binnen de MRA vervroegd te laten evalueren. Het evaluatierapport is medio juli opgeleverd en bevat een aantal suggesties en aanbevelingen waarop de gemeente Lelystad in de regiegroep vergadering van 18 oktober kan reageren. Het college wordt gevraagd of het zich kan vinden in de bijgevoegde zienswijze, inhoudende dat Amsterdam “in the lead” stellen wat ons betreft geen probleem is, zo lang er maar sprake blijft van een gelijkwaardige verhouding. Binnen de MRA helpen we elkaar. Wij Amsterdam en Amsterdam de omliggende gemeenten.

    Voorgesteld besluit

    1. De bijgevoegde zienswijze op “Meer Richting en Resultaat”, het evaluatierapport bestuurlijke samenwerking metropool regio Amsterdam, in te brengen in de regiegroepvergadering van
      18 oktober 2019.