- Locatie
Presentatiezaal
- Voorzitter
- Botter – diverse portefeuillehouders – Mosterman
- Toelichting
-
Sessie 5 - Diversen + Toelichting MRA (O)
- Agenda documenten
Uitzending
Agendapunten
-
0
Bijlagen
-
1
Bijlagen
-
1.1
Het rijk bereidt een nieuwe visie voor over luchtvaart, de Luchtvaartnota. De luchtvaart groeit, nationaal en internationaal. Om deze groei op een veilige manier te laten gebeuren, in balans met duurzaamheid, leefbaarheid en economie, wordt door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) aan een nieuwe visie op de luchtvaart gewerkt. Die visie komt in de Luchtvaartnota 2020 – 2050. In de luchtvaartnota schetst IenW een nieuwe toekomst voor de luchtvaart in Nederland. De minister heeft besloten dat ter voorbereiding op de visie een planMER zal worden opgesteld, volgens een vaste systematiek zoals die ook voor MIRT-trajecten geldt, voor een transparant, zorgvuldig en navolgbaar proces. De planMER beschrijft de gevolgen van nieuw luchtvaartbeleid voor de leefomgeving. In de planMER geeft de minister daarom aan welke ambitie, strategie en maatregelen ze heeft getoetst bij elke denkrichting.
De Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD) beschrijft de onderwerpen (reikwijdte) die de planMER onderzoekt en met welke diepgang (detailniveau).
De NRD ligt tussen 20 maart en 16 april 4 weken ter inzage.
Gemeente Lelystad is aangesloten bij de Bestuurlijke Regie Schiphol (4 provincies en 44 gemeenten). Op basis van de gezamenlijke kennis van en in afstemming tussen de 48 partijen in de Bestuurlijke Regie Schiphol wordt een zienswijze op de NRD ingediend.
Het college informeert de gemeenteraad over de voortgang van het totstandkomings- en participatieproces voor de Luchtvaartnota.
Bijlagen
-
1.2
Bijlagen
-
1.3
Bij de behandeling van de Programmabegroting 2019, heeft de gemeenteraad middels het aannemen van motie 42 het college opgeroepen in gesprek te gaan met de raad over een sportvisie voor de lange termijn. Met het verkennend gesprek dat op 29 januari 2019 met de gemeenteraad is gevoerd, is aan deze motie uitvoeringgegeven.
In dit gesprek lag de focus van het sport- en beweegbeleid op de lange termijn. De Kadernota Sport en Bewegen die momenteel wordt voorbereid en welke aan de raad voor besluitvorming zal worden voorgelegd, richt zich op het sport- en beweegbeleid op de kortere termijn.Bijlagen
-
1.4
Op basis van een toezegging aan de raad om deze te betrekken bij de ontwikkeling van het stationsgebied is op 12 februari j.l. een workshop gehouden met de raad. De raad wordt nu met een informatienota geïnformeerd over de opbrengsten van deze workshop. Hiermee wordt een belangrijke basis gelegd voor het Startdocument dat nu als volgende stap wordt opgesteld en voorgelegd
Bijlagen
-
1.5
Op grond van artikel 36 Reglement van de Orde van de Gemeenteraad zijn door de fractie van Lokaal Lelystad vragen gesteld over de definitieve indeling van het luchtruim. Het college beantwoordt de vragen van Lokaal Lelystad met deze brief.
Bijlagen
-
1.6
Naar aanleiding van het inspreken en indienen van een petitie Stadshart heeft een gesprek plaatsgevonden met de wethouder Stadshart en de inspreker. Tijdens dit gesprek is inhoudelijk stilgestaan bij de ontwikkelingen in het Stadhart en de werkzaamheden die gemeente en ondernemers doen om de positie van het Stadshart te versterken.
Bijlagen
-
1.7
Het college heeft de raadsvragen van de fractie Denk over Beveiliging gebedshuizen en islamitische instellingen beantwoord.
Bijlagen
-
1.8
Het college en de gemeenteraad van Lelystad hebben de wens uitgesproken om in het Stadshart van Lelystad onder andere een bioscoop te laten realiseren om het Stadshart aantrekkelijker te maken voor bezoekers en ondernemers. Met het sluiten van een overeenkomst met Focus Retail Development B.V. uit Eindhoven, gespecialiseerd in dit soort ontwikkeling in binnen- en buitenland, ziet de gemeente deze wens uitkomen. Naast het Agora theater zal naar verwachting in 2020 een aanvang worden gemaakt met de realisatie van een bioscoop met horeca en leisure en woningbouw.
Bijlagen
Technische vragen
Onderwerp Vragen bioscoop t.b.v. Informatiebrief koop- en ontwikkelingsovereenkomst theaterkwartier -
1.9
De gemeenteraad heeft aan het college van burgemeester en wethouders gevraagd een beleid te maken voor het toestaan van campers in de openbare ruimte. Wij hebben onderzocht wat daarbij nodig is en hebben daarvoor beleidsregels geformuleerd. Hierbij hebben wij als uitgangspunten gehanteerd dat:
• Onderzocht moet worden in welke mate het aantal plekken bij het parkeerterrein aan het Houtribstrand kan uitbreiden. Vraag en aanbod spelen hierbij een rol, alsmede de parkeerdruk op het parkeerterrein;
• Het niet tot de taken van de gemeente behoort om kampeerplaatsen te exploiteren en er voor de bestaande voorziening een exploitant wordt gezocht;
• Ondernemers kunnen worden gefaciliteerd in het uitbreiden van camperplekken in de openbare ruimte;
• Er randvoorwaarden worden vastgesteld waaraan camperplekken in de openbare ruimte moeten voldoen;
• Overlast moet worden voorkomen;
• De eigenaar van de grond (privaatrechtelijk) toestemming moet geven voor het exploiteren van een camperplek;
• De noodzaak tot handhavend optreden bij illegale ingebruikname van openbare ruimte moet worden voorkomen. Dit kan bijvoorbeeld door de fysieke inrichting aan te passen.Bijlagen
-
1.10
Het college van B&W informeert de raad over de projecten in het kader van de pilot Buurtbegroting Lelystad-Haven.
Bijlagen
-
1.11
Lelystad werkt samen met de stad aan een nieuwe Omgevingsvisie.
De omgevingsvisie is een strategische visie voor de lange termijn voor de hele leefomgeving van de stad. In deze omgevingsvisie wil de gemeente Lelystad fysieke en sociale thema’s integreren, zodat er goede samenhang is in gebruik en beleving van fysieke thema’s zoals ruimte, water, milieu, natuur, landschap en sociale thema’s zoals sociale kracht van de samenleving, gezondheid, onderwijs, sport, cultuur en recreatie.
Om tot een nieuwe en gedragen Omgevingsvisie te komen zijn al verschillende stappen gezet samen met de inwoners en partners uit Lelystad. Op dit moment (mei 2019) wordt het Ruimtelijk Raamwerk vastgesteld. De tweede stap in de richting van de Omgevingsvisie. Zowel de uitkomsten van de eerste stap (Verhaal van Lelystad januari 2018) als bij deze tweede stap zijn uitkomsten van brede, inspirerende discussies over de toekomst van de stad waar veel mensen enthousiast hun bijdrage aan hebben geleverd.
De komende periode zal gewerkt worden aan een koersdocument waarbij inbreng van inwoners ook weer van groot belang is om tot een nieuwe visie en de daarbij behorende regels te komen. Hierover zal de gemeente in het najaar van 2019 weer met de stad in gesprek gaan.
De omgevingsvisie is één van de instrumenten van de Omgevingswet die op 1 januari 2021 wordt ingevoerd. De Omgevingswet bundelt tientallen wetten en honderden regels in één nieuwe wet. Het doel is om de ontwikkeling en het beheer van de stad makkelijker te maken. De Omgevingswet biedt daarmee de kans om een nieuw perspectief op de toekomst van de stad te ontwikkelen.
Bijlagen
-
1.12
Het College heeft tijdens de bob-sessie van de tarievennota 2019 op 4 december jongstleden een toezegging gedaan om onderzoek te doen naar het verschil in lasten van éénpersoonshuishouden en meerpersoonshuishouden bij de afvalstoffenheffing.
Bijlagen
-
1.13
In het laatste kwartaal van 2018 hebben ruim 1000 Lelystedelingen gereageerd op vragen over het imago en de identiteit van Lelystad. Deze stellingen zijn ook voorgelegd aan 1450 volwassenen elders in Nederland. Een belangrijke conclusie uit dit onderzoek is dat het imago van Lelystad onder de eigen inwoners met 0,5 is gestegen. Bij niet-Lelystedelingen zien we een stijging van 0,4. Om de twee / drie jaren onderzoeken we via imago-onderzoeken – in het kader van het beeld van Lelystad - hoe de Lelystedelingen en de omwonenden denken over Lelystad. Hiermee krijgen we meer inzicht in de effecten van de activiteiten die met name door City Marketing Lelystad (CML) worden ontwikkeld op de terreinen van wonen, werken en vrije tijd.
Bijlagen
-
1.14
Bijlagen
-
1.15
De raad wordt via een informatienota geïnformeerd over de laatste stand van zaken omtrent de ruimte onder het plafond van het BTW- compensatiefonds (BCF). Naar aanleiding van een tussentijds bericht van de financieel toezichthouder gemeentefinanciën wordt duidelijk dat de ruimte onder het plafond naar verwachting lager uitvalt in de aankomende jaren. Dit pakt nadelig uit voor het gemeentelijk financieel perspectief 2020 – 2023.
Bijlagen
-
1.16
Bijlagen
-
1.17
Centrada stelt elk jaar een rapportage op over de ontwikkeling van de verdeling van de woonruimte. Het college stuurt deze rapportage ter informatie toe aan de gemeenteraad. Opvallende zaken in de rapportage zijn dat het aantal inschrijvingen bij Centrada is toegenomen, maar dat de gemiddelde actieve zoektijd gelijk is gebleven. Verder valt op dat er steeds minder huurwoningen beschikbaar komen omdat er minder verhuizingen zijn.
Bijlagen
-
1.18
De raad wordt via een informatienota geïnformeerd over de uitvoering van het kader inhuur externe expertise in het kalenderjaar 2018. Bevindingen daarin zijn dat er sprake is van een daling van ‘langdurige inhuur’ ten opzichte van 2017. Het absolute aantal inhuurcontracten is ongeveer gelijk gebleven. Echter wel met een lagere omvang per contract en een lager financieel beslag.
Bijlagen
-
1.19
Bijlagen
-
1.20
De veiligheidsregio Flevoland dient elk jaar de ontwerpprogrammabegroting voor te leggen aan de gemeenteraden. De gemeenteraad wordt daarmee in staat te gesteld om haar bevindingen te geven op de financiële stukken van de Veiligheidsregio Flevoland voor de komende periode.
Bijlagen
-
1.21
Het college heeft kennis genomen van de jaarstukken van de GGD Flevoland. Dit zijn de ontwerp begroting 2020 en meerjarenbegroting 2021-2023 en de voorlopige jaarrekening 2018. De gemeente betaalt een jaarlijkse bijdrage aan de GGD Flevoland op basis van een gemeenschappelijke regeling. Het college stelt de raad voor om een zienswijze te geven op de ontwerpbegroting van GGD Flevoland. Daarin wordt aandacht gevraagd voor een goede monitoring van de kosten van het vaccinatieprogramma en het transparant verwerken van de definitieve uitkomsten van de cao-onderhandelingen. En verder dat er instemming is met een hogere bijdrage voor het op aanvaardbaar niveau kunnen uitvoeren van de wettelijke taken. Het besluit van de raad tot een zienswijze zal aan de GGD Flevoland worden meegedeeld.
Bijlagen
-
1.22
Al vele jaren ontvangt de gemeente extra geld voor het beheer en onderhoud. Dat geld heeft er niet toe geleid dat Lelystad nu een herkend aantrekkelijk profiel heeft, sterk gegroeid is of dat achterstanden op het sociaal vlak zijn afgenomen. Daarom heeft de Gemeente Lelystad met de provincie Flevoland en het ministerie van BZK het initiatief genomen om te onderzoeken wat er nodig is om Lelystad te ontwikkelen tot een aantrekkelijke en duurzame stad, die financieel gezond en zelfstandig is. Een stad waarin alle inwoners mee doen, het onderwijs goed is en waarin je prettig woont. Een stad die gaat voor haar kansen.
In de Strategische Agenda Lelystad Next Level wordt in grote lijnen geschetst wat er moet gebeuren om de stad naar een next level te brengen en hoe Lelystad zich kan onderscheiden.Bijlagen