Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Commissie Bestuur, Middelen en Economie

dinsdag 10 juni 2025

19:30 - 22:30
Locatie

Presentatiezaal

Voorzitter
M. Boogaard/ Griffier: J.A. Eshuis
Toelichting

Let op: Tijden zijn indicatief

Agendapunten

  1. 1

    Dit is een EXTRA commissievergadering vanwege de grote hoeveelheid agendapunten dat is aangeleverd voor deze commissie

  2. 2
    Beelvormende commissie
  3. 2.a

    Uitgenodigd: Voor dit agendapunt zijn wethouder Grimbergen en burgemeester Baltus uitgenodigd
    Overige aanwezigen:
    Tijdsduur: 30 minuten
    Voorgestelde wijze van bespreking: Toelichting door de indieners, vragen/reactie van aanwezige fracties, gesprek met college en overige aanwezigen, reactie van de indieners, conclusie door de voorzitter
    Toelichting: Het college heeft op 6 mei 2025 schriftelijke vragen beantwoord van Forum voor Democratie en de PVV over de procedures die gelden c.q. gevolgd worden in geval er een verzoek vanuit het Rijk/COA zou zijn om een (nood)opvang voor asielzoekers in Lelystad te realiseren. Het antwoord van het college sluit aan bij de algemeen geldende regels rond de verdeling van bevoegdheden tussen overheidsorganen en de verhouding tussen raad en het college. De antwoorden zijn voor beide fracties aanleiding om hierover een gesprek met de raad en het college te voeren. Vraagpunten zijn onder andere:
    - De criteria en de procedure voor het opleggen en opheffen van geheimhouding;
    - De voorbereiding en verantwoording van collegebesluiten en het betrekken van de raad hierbij;
    - De juridisch planologische procedures;
    - Participatieprocessen met inwoners en andere belanghebbenden of organisaties.
    De beide fracties willen met name ook een antwoord op de vraag of de raad het wenselijk vindt over dit onderwerp beleid op te stellen of via een motie aanwijzingen aan het college te geven.

  4. 2.b

    Uitgenodigd: Voor dit agendapunt zijn wethouders Kruis en Van Dijk uitgenodigd
    Overige aanwezigen:
    Tijdsduur: 45 minuten
    Voorgestelde wijze van bespreking: Toelichting door het college, Presentatie max 15 minuten, gelegenheid voor het stellen van vragen, beantwoording van vragen door college, onderling gesprek fracties en met college, conclusie door de voorzitter.
    Toelichting: Op 23 november 2021 is door de raad de beleidsvisie Participatie vastgesteld. In de Herijking van de Woonvisie (raadsbesluit d.d. 15-10-2024) is hier ook op aangehaakt. Verder dient de gemeenteraad voor 1 januari 2027 een nieuwe Participatieverordening vast te stellen. Mede naar aanleiding daarvan zijn in september 2024 door de fractie van Forum voor Democratie schriftelijke vragen gesteld over participatie in relatie tot de Omgevingswet. De antwoorden daarop zijn als achterliggend stuk bij dit agendaverzoek gevoegd. Op 5 november 2025 heeft het college de stand van zaken rond Participatie in een informatienota (nr. 24.379) aan de raad geschetst. Het college wil de raad graag informeren over de denkrichtingen van mogelijke verbetervoorstellen en over de stand van zaken van de nieuwe Participatieverordening.

  5. 2.c

    Uitgenodigd: Voor dit agendapunt is wethouder Grimbergen uitgenodigd
    Overige aanwezigen:
    Tijdsduur: 45 minuten
    Voorgestelde wijze van bespreking: Toelichting door de indieners, vragen/reactie van aanwezige fracties, gesprek met college en overige aanwezigen, reactie van de indieners, conclusie door de voorzitter
    Toelichting: Tijdens de raadsvergadering van 15 oktober 2024 heeft de raad ingestemd met de Horecavisie. Hierin was een voorstel van het college opgenomen om met de horecaondernemers te onderzoeken of het mogelijk zou zijn de horeca aan het Horecapleintje te verplaatsen naar het Theaterkwartier. De aankondiging van dit voornemen leidde tot discussie. Ondernemers gaven via hun advocaat in een brief aan de raad aan terug te willen naar de situatie zoals deze gold voor de wijziging van het bestemmingsplan in 2013. Een motie van de PVV van die strekking haalde geen meerderheid in de raad. Wel deed het college de toezegging om de raad in het eerste kwartaal van 2025 te informeren over de uitkomsten van de gesprekken. Het college heeft vervolgens in januari 2025 overleg gevoerd met de eigenaren van de panden en de raad. Hiervan is een gespreksverslag opgesteld dat met Informatienota 25.203 d.d. 15 mei 2025 aan de raad is gestuurd. Hierin is de wens herhaald om te komen tot een wijziging van het Omgevingsplan naar de situatie van voor 2013. Het college geeft in de informatienota aan dat men eerst de technische transitie van het Omgevingsplan wil afronden en pas daarna (vermoedelijk na 2028) over inhoudelijke wijzigingen na wil denken, maar dat dat uiteindelijk een raadsbevoegdheid is. Naar aanleiding van de informatienota wil de fractie van de PVV met de raad in gesprek om te onderzoeken of herstel van de horecabestemming zoals deze gold voor 2013 bespreekbaar is.

  6. 2.d

    Uitgenodigd: Voor dit agendapunt is het college uitgenodigd.
    Overige aanwezigen:
    Tijdsduur: 60 minuten
    Technische vragen: Vrijdag 16 mei, 17:00 uur is de deadline voor het indienen van technische vragen over de tussentijdse evaluatie van het raadsakkoord, wanneer vragen voor de deadline aangeboden worden, vindt beantwoording plaats op dinsdag 27 mei 2025. De technische vragen moeten gesteld worden in iBabs. Wij verzoeken per fractie alle technische vragen in één aanvraag in iBabs in te dienen. U wordt verzocht het paginanummer en het onderwerp van de vraag, voor de vraag te vermelden. (Voorbeeld vraag: 1. Pagina X, onderwerp Y, vraag over onderwerp Y, etc.)
    Voorgestelde wijze van bespreken: Er wordt een toelichting op de evaluatie gegeven door het college. Eerste termijn voor het stellen van vragen en eventuele voorlopige standpunten van fracties, reactie van het college, tweede termijn voor standpuntbepaling door fracties, conclusie door de voorzitter.
    Toelichting: In deze bestuursperiode werkt de gemeente Lelystad met een raadsakkoord in plaats van een coalitieakkoord. Het akkoord bevat 141 afspraken, gebaseerd op negen hoofdopgaven, inclusief afspraken over de rolverdeling tussen raad en college. Op verzoek van de raad rapporteert het college jaarlijks over de voortgang van deze afspraken. De eerste tussentijdse evaluatie werd aangeboden samen met de Kadernota 2025–2028 en gaf inzicht in de stand van zaken per afspraak. De raad heeft deze evaluatie besproken en feedback gegeven, onder andere over het verfijnen van de statusweergave. Deze feedback is verwerkt in de tweede evaluatie, die nu als bijlage bij de Kadernota 2026–2029 is toegevoegd en hier separaat wordt besproken.

    Technische vragen

    Onderwerp
    TV 25.169 JL Evaluatie raadsakkoord
  7. 3
    Sluiting - 22:30