Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Commissie Bestuur, Middelen en Economie

dinsdag 2 december 2025

19:30 - 21:00
Locatie

Presentatiezaal

Voorzitter
A. Wilcke / Griffier: J.A. Eshuis
Toelichting

Let op: Tijden zijn indicatief

Uitzending

Agendapunten

  1. 1
    Opening - 19:30
  2. 3
    Gelegenheid tot inspreken over niet-geagendeerde onderwerpen
  3. 4
    Mededelingen
  4. 6

    Voor dit agendapunt zijn geen onderwerpen.

  5. 7
    Oordeelvormende commissie
  6. 7.a

    In verband met de beschikbaarheid van wethouder Grimbergen zijn deze beide raadsvoorstellen tezamen geagendeerd

  7. 7.a.1

    Uitgenodigd: Voor dit agendapunt is wethouder Grimbergen uitgenodigd.
    Overige aanwezigen:
    Tijdsduur: 15 minuten
    Technische vragen: Technische vragen gesteld voor vrijdag 28 november 2025 12:00 uur worden door het college voor de commissievergadering beantwoord (of er wordt gemotiveerd aangegeven waarom dit niet mogelijk is). Technische vragen gesteld na de deadline kunnen mogelijk niet meer voor de vergadering van een antwoord worden voorzien.
    Voorgestelde wijze van bespreking: Korte toelichting (maximaal 5 minuten) door het college, eerste termijn voor politieke vragen en eventuele voorlopige standpunten van fracties, reactie van het college, tweede termijn voor standpuntbepaling door fracties, conclusie door de voorzitter t.a.v. besluitvorming door de raad op 16 december 2025.
    Toelichting: Jaarlijks legt het college na vaststelling van de Programmabegroting de raad de zogenaamde Tarievennota ter vaststelling voor. Hiermee wordt de hoogte van de belastingen en andere tarieven voor het komend jaar vastgelegd, zodat de betreffende bedragen ook opgelegd/geïnd kunnen worden. Het betreft dus de formele vaststelling van de hoogte van belastingen en tarieven conform de uitgangspunten en besluiten van de raad bij de vaststelling van de Programmabegroting 2026.

    Voorgesteld besluit

    De onder nummer 1 tot en met nummer 12 genoemde belastingverordeningen en tarievenregeling– onder voorbehoud van de besluitvorming van de programmabegroting 2026-2029 in de raad - vast te stellen:

    1. de Verordening op de heffing en de invordering vanonroerende-zaakbelastingen 2026;
    2. de Verordening op de heffing en de invordering van belastingen op roerende woon- en bedrijfsruimten 2026;
    3. de Verordening op de heffing en de invordering van afvalstoffenheffing 2026;
    4. de Verordening op de heffing en de invordering van rioolheffing 2026;
    5. de Verordening op de heffing en de invordering van hondenbelasting 2026;
    6. de Verordening op de heffing en de invordering van marktgelden 2026;
    7. de Regeling tot vaststelling van de tarieven voor de huur van gemeentegrond door de ambulante handel 2026;
    8. de Verordening op de heffing en de invordering van leges 2026;
    9. de Verordening op de heffing en de invordering van lijkbezorgingsrechten 2026;
    10. de Verordening op de heffing en de invordering van de liggelden Bataviahaven 2026;
    11. de Verordening op de heffing en de invordering van de parkeerbelastingen 2026;
    12. de Verordening op de heffing en de invordering van de toeristenbelasting 2026.
    13. De portefeuillehouder financiën te machtigen om wijzigingen in het voorstel aan te brengen conform de vastgestelde programmabegroting.
  8. 7.a.2

    Uitgenodigd: Voor dit agendapunt is wethouder Grimbergen uitgenodigd.
    Overige aanwezigen:
    Tijdsduur: 15 minuten
    Technische vragen: Technische vragen gesteld voor vrijdag 28 november 2025 12:00 uur worden door het college voor de commissievergadering beantwoord (of er wordt gemotiveerd aangegeven waarom dit niet mogelijk is). Technische vragen gesteld na de deadline kunnen mogelijk niet meer voor de vergadering van een antwoord worden voorzien.
    Voorgestelde wijze van bespreking: Korte toelichting (maximaal 5 minuten) door het college, eerste termijn voor politieke vragen en eventuele voorlopige standpunten van fracties, reactie van het college, tweede termijn voor standpuntbepaling door fracties, conclusie door de voorzitter t.a.v. besluitvorming door de raad op 16 december 2025.
    Toelichting: De decembernotitie is in principe een financieel administratief document. Door het vaststellen van de decembernotitie wordt de begroting 2025 geactualiseerd en wordt er voldaan aan de eisen van begrotingsrechtmatigheid**.** In deze decembernotitie zijn de voorgelegde wijzigingen opgedeeld in de volgende categorieën:
    1. Budgettair neutrale volumewijzigingen (beslispunt 1 t/m 33)
    2. Budgettair neutrale volumewijzigingen (beslispunt 34 t/m 43)
    3. Wijziging begroting tussen jaarschijven (beslispunt 44 t/m 105)
    Bij de vorige decembernotitie (raadsbesluit van 17 december 2024) was in besluitpunt 39b een procesafspraak opgenomen, waarin de raad werd gevraagd om in 2025 – ter voorbereiding op het einde van deze bestuursperiode – een nieuwe expliciete afweging te maken over het al dan niet doorschuiven van budget naar 2026 en verder. Daarom bevat de decembernotitie 2025 meer beslispunten, omdat onderdelen die voorheen gebundeld werden doorgeschoven voor besteding in een opvolgend begrotingsjaar dit keer per afzonderlijk doorschuifbudget via een apart besluitpunt aan de raad worden voorgelegd.

    Voorgesteld besluit

    De decembernotitie 2025 vast te stellen, met inachtneming van de volgende besluitpunten 1 tot en met 105:

    1. Op basis van bovenstaand voorstel ‘GF - Vervroegde Tweede Kamer verkiezingen’ de begroting 2025 budgetneutraal te wijzigen.
    2. Op basis van bovenstaand voorstel ‘GF – Antidiscriminatie voorziening’ de begroting 2025 budgetneutraal te wijzigen en deze middelen voor besteding door te schuiven naar 2026.
    3. Op basis van bovenstaand voorstel ‘GF – IBO Problematische schulden’ de begroting 2025 budgetneutraal te wijzigen en de middelen voor besteding door te schuiven naar 2026.
    4. Op basis van bovenstaand voorstel ‘GF - Alleenverdienersproblematiek’ de begroting 2025 budgetneutraal te wijzigen.
    5. Op basis van bovenstaand voorstel ‘GF – Implementatie Participatiewet in balans’ de begroting 2025 budgetneutraal te wijzigen en de middelen deels voor besteding door te schuiven naar 2026.
    6. Op basis van bovenstaand voorstel ‘GF – Impulsbudget sociale infrastructuur’ de begroting 2025 budgetneutraal te wijzigen en de middelen voor besteding door te schuiven naar 2026.
    7. Op basis van bovenstaand voorstel ‘GF – Integratie uitkering Participatie’ de begroting 2025 budgetneutraal te wijzigen en de middelen deels voor besteding door te schuiven naar 2026.
    8. Op basis van bovenstaand voorstel ‘GF – Compensatie tekort jeugdzorg 2023 en 2024’ de begroting 2025 budgetneutraal te wijzigen en deze middelen toe te voegen aan de Egalisatiereserve jeugdzorg.
    9. Op basis van bovenstaand voorstel ‘GF – Compensatie tekort jeugdzorg 2025’ de begroting 2025 budgetneutraal te wijzigen.
    10. Op basis van bovenstaand voorstel ‘GF – Versterking omgevingsveiligheidsdiensten’ de begroting 2025 budgetneutraal te wijzigen.
    11. Op basis van bovenstaand voorstel ‘GF – Invoering en uitvoeringskosten Omgevingswet’ de begroting 2025 budgetneutraal te wijzigen en de middelen deels voor besteding door te schuiven naar 2026, 2027 en 2028.
    12. Op basis van bovenstaand voorstel ‘SPUK H4 Stimulering Sport 2025’ de begroting 2025 budgetneutraal te wijzigen.
    13. Op basis van bovenstaand voorstel ‘SPUK C92 – Informatiep. Digitale Overheid 2025’ de begroting 2025 budgetneutraal te wijzigen.
    14. Op basis van bovenstaand voorstel ‘SPUK D23 Lokale bibliotheek voorz.’ de begroting 2025 budgetneutraal te wijzigen.
    15. Op basis van bovenstaand voorstel ‘SPUK G10 Wet Inburgering 2021 jaar 2025’ de begroting 2025 budgetneutraal te wijzigen.
    16. Op basis van bovenstaand voorstel ‘SPUK H39 Domein overstijgend samenw. 2025’ de begroting 2025 budgetneutraal te wijzigen.
    17. Op basis van bovenstaand voorstel ‘SPUK M16 – Bekostigingsreg. Opvang onth. Oekraïne’ de begroting 2025 budgetneutraal te wijzigen.
    18. Op basis van bovenstaand voorstel ‘SPUK E21 Circulaire ambachtcentra’ de begroting 2026 budgetneutraal te wijzigen.
    19. Op basis van bovenstaand voorstel ‘SPUK J55 Aanpak Energie Armoede’ de begroting 2025 en 2026 budgetneutraal te wijzigen.
    20. Op basis van bovenstaand voorstel ‘SPUK J94 Lokale Aanpak Isolatie (LAI)’ de begroting 2025 en 2026 budgetneutraal te wijzigen.
    21. Op basis van bovenstaand voorstel ‘SPUK K28 dec. Overhed. Klimaat- en energ. Beleid’ de begroting 2025, 2026 en 2027 budgetneutraal te wijzigen.
    22. Op basis van bovenstaand voorstel ‘SPUK E44B – Tijd. Impulsregeling - Plaats 1’ de begroting 2025 budgetneutraal te wijzigen.
    23. Op basis van bovenstaand voorstel ‘SPUK J209 RHA studentenwoningen Centrada’ de begroting 2025 budgetneutraal te wijzigen.
    24. Op basis van bovenstaand voorstel ‘SPUK J47 VHF Herstr. Lelystad Oost’ de begroting 2025 en meerjarenraming tot en met 2031 budgetneutraal te wijzigen.
    25. Op basis van bovenstaand voorstel ‘SPUK J100 Kansrijke Wijk’ de begroting 2025 budgetneutraal te wijzigen.
    26. Op basis van bovenstaand voorstel ‘UPV Wegwerpplastic / SUP zwerfafvalvergoeding’ de begroting 2025 budgetneutraal te wijzigen.
    27. Op basis van bovenstaand voorstel ‘RMC-VSC 2025’ de begroting 2025 budgetneutraal te wijzigen.
    28. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Subsidie Wet Educatie en Beroepsonderwijs 2025’ de begroting 2025 budgetneutraal te wijzigen.
    29. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Verbetering uitwisseling matchinggegevens (VUM)’ de begroting 2025 budgetneutraal te wijzigen.
    30. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Bijdrage Jantje Beton IBN Gezonde buurten’ de begroting 2025 budgetneutraal te wijzigen.
    31. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Faciliterend Grondbeleid Regelstation ZPD’ de begroting 2025 budgetneutraal te wijzigen.
    32. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Prov. Bijdrage L7B IBP-VP Poort v Lelystad’ de begroting 2025 en 2026 budgetneutraal te wijzigen.
    33. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Prov. Subsidie Poort van Lelystad’ de begroting 2025, 2026, 2027 en 2028 budgetneutraal te wijzigen.
    34. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Actualisatie kapitaallasten’ de begroting 2025 en meerjarenraming met ingang van 2026 budgetneutraal bij te stellen.
    35. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Budget jaarlijkse subsidie radio Lelystad’ de begroting 2025 en meerjarenraming met ingang van 2026 budgetneutraal bij te stellen.
    36. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Formatie wijzigingen 2025’ de begroting 2025 en meerjarenraming met ingang van 2026 budgetneutraal bij te stellen.
    37. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Herrubriceren PGB budgetten Wmo’ de begroting 2025 en meerjarenraming met ingang van 2026 budgetneutraal bij te stellen.
    38. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Herverdelen reiskostenbudget’ de begroting 2025 en meerjarenraming met ingang van 2026 budgetneutraal bij te stellen.
    39. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Hoofdopgave Stedelijke Vernieuwing’ de begroting 2025 en meerjarenraming met ingang van 2026 budgetneutraal bij te stellen.
    40. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Diverse klein verschuivingen’ de begroting 2025 en meerjarenraming met ingang van 2026 budgetneutraal bij te stellen.
    41. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Verhuur ruimte MFA’s’ de meerjarenraming met ingang van 2026 budgetneutraal bij te stellen.
    42. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Versnellingsmiddelen Wonen’ de begroting 2025 budgetneutraal bij te stellen.
    43. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Vroegsignalering schulden’ de meerjarenraming met ingang van 2026 budgetneutraal bij te stellen.
    44. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Herinrichting openbare ruimte Woldpad’ het niet bestede budget ter grootte van €200.000 voor besteding door te schuiven naar 2026.
    45. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Implementatiekosten ondersteuning werkplekconcept’ het niet bestede budget ter grootte van €240.000 voor besteding door te schuiven naar 2026.
    46. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Invoering wet open overheid (Woo)’ het niet bestede budget ter grootte van €143.000 voor besteding door te schuiven naar 2026.
    47. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Lelystad digitaal 2025’ het niet bestede budget ter grootte van €1.300.000 voor besteding door te schuiven naar 2026.
    48. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Kinderideeënmarkt’ het niet bestede budget ter grootte van €11.255 voor besteding door te schuiven naar 2026.
    49. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Voorlichting Dierenwelzijn’ het niet bestede budget ter grootte van €8.000 voor besteding door te schuiven naar 2026.
    50. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Tijdelijk extra budget handhaving illegale kamerhuur’ het niet bestede budget ter grootte van €22.350 voor besteding door te schuiven naar 2026.
    51. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Tegengaan cybercriminaliteit’ het niet bestede budget ter grootte van €67.500 voor besteding door te schuiven naar 2026.
    52. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Sloop hoge route Koopmanshof’ het niet bestede budget ter grootte van €60.000 voor besteding door te schuiven naar 2026.
    53. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Doorstroming hoofdwegenstructuur’ het niet bestede budget ter grootte van €11.000 voor besteding door te schuiven naar 2026.
    54. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Fietsoversteek Geldersedreef bij Nienoord’ het niet bestede budget ter grootte van €150.000 voor besteding door te schuiven naar 2026.
    55. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Fietspadennet’ het niet bestede budget ter grootte van €350.000 voor besteding door te schuiven naar 2026.
    56. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Fietsverbinding tussen Centrumbrug - Maerlant’ het niet bestede budget ter grootte van €165.000 voor besteding door te schuiven naar 2026.
    57. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Integraal plan verkeersoplossing Stationsgebied’ het niet bestede budget ter grootte van €166.000 voor besteding door te schuiven naar 2026.
    58. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Torenvalkweg’ het niet bestede budget ter grootte van €100.000 voor besteding door te schuiven naar 2026.
    59. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Actieplan Hart van de stad’ het niet bestede budget ter grootte van €185.000 voor besteding door te schuiven naar 2026 en de budgetten in de meerjarenraming 2027 en 2028 budgetneutraal te actualiseren.
    60. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Regio Deal Nieuw Land – Project Elektrisch vliegen’ het niet bestede budget ter grootte van €5.000 voor besteding door te schuiven naar 2026.
    61. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Startnota en integrale horecanota’ het niet bestede budget ter grootte van €10.000 voor besteding door te schuiven naar 2026.
    62. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Toekomstbestendige bedrijventerreinen (opgave 1)’ het niet bestede budget ter grootte van €100.000 voor besteding door te schuiven naar 2026.
    63. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Uitvoeringsprogramma vrijetijdseconomie 2022-2026’ het niet bestede budget ter grootte van €200.000 voor besteding door te schuiven naar 2026.
    64. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Lelystad evenementenstad’ het niet bestede budget ter grootte van €700.000 voor besteding door te schuiven naar 2026.
    65. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Keuzevrijheid en breder aanbod’ het niet bestede budget ter grootte van €338.000 voor besteding door te schuiven naar 2026.
    66. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Lobby WO/HBO-opleidingen’ het niet bestede budget ter grootte van €114.000 voor besteding door te schuiven naar 2026.
    67. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Pilot conciërges op basisscholen’ het niet bestede budget ter grootte van €61.000 voor besteding door te schuiven naar 2026.
    68. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Realisatieplan lerarentekort’ het niet bestede budget ter grootte van €513.000 voor besteding door te schuiven naar 2026.
    69. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Terugbrengen voortijdig schoolverlaten’ het niet bestede budget ter grootte van €177.000 voor besteding door te schuiven naar 2026.
    70. Op basis van bovenstaand voorstel ‘School(moes)tuin’ het niet bestede budget ter grootte van €4.000 voor besteding door te schuiven naar 2026.
    71. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Investeringsbudget museale functie’ het niet bestede budget ter grootte van €200.000 voor besteding door te schuiven naar 2026.
    72. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Lelyarchief’ het niet bestede budget ter grootte van €26.000 voor besteding door te schuiven naar 2026.
    73. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Delftse stoep Stadhuisplein’ het niet bestede budget ter grootte van €50.000 voor besteding door te schuiven naar 2026.
    74. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Hondenstrand’ het niet bestede budget ter grootte van €35.000 voor besteding door te schuiven naar 2026.
    75. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Buurtcamping; Ideeënmarkt 2024’ het niet bestede budget ter grootte van €15.000 voor besteding door te schuiven naar 2026.
    76. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Bestrijden eenzaamheid’ het niet bestede budget ter grootte van €380.000 voor besteding door te schuiven naar 2026.
    77. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Inburgering’ het niet bestede budget ter grootte van €371.000 voor besteding door te schuiven naar 2026.
    78. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Maatschappelijke Agenda’ het niet bestede budget ter grootte van €1.500.000 voor besteding door te schuiven naar 2026.
    79. Op basis van bovenstaand voorstel ‘LHBTI Regenboogsteden’ het niet bestede budget ter grootte van €40.000 voor besteding door te schuiven naar 2026.
    80. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Uitvoering SPUK ‘Kansrijke Wijk’ het niet bestede budget ter grootte van €200.000 voor besteding door te schuiven naar 2026.
    81. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Versterken van de basis Jeugd’ het niet bestede budget ter grootte van €700.000 voor besteding door te schuiven naar 2026.
    82. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Huttenbouwweek’ het niet bestede budget ter grootte van €5.000 voor besteding door te schuiven naar 2026.
    83. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Versterking ondersteuning wijkteams’ het niet bestede budget ter grootte van €374.000 voor besteding door te schuiven naar 2026.
    84. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Bekendheid Minimaregeling’ het niet bestede budget ter grootte van €25.000 voor besteding door te schuiven naar 2026.
    85. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Preventief armoedebeleid’ het niet bestede budget ter grootte van €480.000 voor besteding door te schuiven naar 2026.
    86. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Doorontwikkeling SW bedrijf’ het niet bestede budget ter grootte van €228.000 voor besteding door te schuiven naar 2026.
    87. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Lokaal transformatiefonds Beschermd Wonen’ het niet bestede budget ter grootte van €10.000 voor besteding door te schuiven naar 2026.
    88. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Dekking AED’s Lelystad’ het niet bestede budget ter grootte van €76.000 voor besteding door te schuiven naar 2026.
    89. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Kaders reductie afvalbakken’ het niet bestede budget ter grootte van €40.000 voor besteding door te schuiven naar 2026.
    90. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Energiearmoede aanpak daken’ het niet bestede budget ter grootte van €234.000 voor besteding door te schuiven naar 2026.
    91. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Integraal plan bekendmaken Hoofdstad Nieuwe Natuur en trekkers’ het niet bestede budget ter grootte van €341.000 voor besteding door te schuiven naar 2026.
    92. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Inzetten op circulaire economie’ het niet bestede budget ter grootte van €137.000 voor besteding door te schuiven naar 2026.
    93. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Strategie wateroverlast en hittestress’ het niet bestede budget ter grootte van €92.000 voor besteding door te schuiven naar 2026.
    94. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Uitvoering ontwikkelstrategie Lelycentre’ het niet bestede budget ter grootte van €250.000 voor besteding door te schuiven naar 2026.
    95. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Faciliterend Grondbeleid Karveel 39 15-17’ het niet bestede budget ter grootte van €60.000 voor besteding door te schuiven naar 2026.
    96. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Faciliterend Grondbeleid Maerlant’ het niet bestede budget ter grootte van €1.510.000 voor besteding door te schuiven naar 2026.
    97. Op basis van bovenstaand voorstel ‘LAB 2’ het niet bestede budget ter grootte van €24.000 voor besteding door te schuiven naar 2026.
    98. Op basis van bovenstaand voorstel ‘LNL’ het niet bestede budget ter grootte van €541.000 voor besteding door te schuiven naar 2026.
    99. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Nationaal Park Nieuw Land – Poort van Lelystad’ het niet bestede budget ter grootte van €841.000 voor besteding door te schuiven naar 2026.
    100. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Participatie’ het niet bestede budget ter grootte van €21.000 voor besteding door te schuiven naar 2026.
    101. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Kader planontwikkeling Ziekenhuis (Zorgcampus)’ een budget ter grootte van €175.000 voor besteding over te hevelen van 2026 naar 2025.
    102. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Beklemming voor cofinanciering regeling Volkshuisvestingsfonds’ het niet bestede budget ter grootte van €1.423.000 voor besteding door te schuiven naar 2026.
    103. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Vermarkten woningbouw’ het niet bestede budget ter grootte van €200.000 voor besteding door te schuiven naar 2026.
    104. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Wet goed verhuurderschap en Wet betaalbare huur’ het niet bestede budget ter grootte van €220.000 voor besteding door te schuiven naar 2026.
    105. Op basis van bovenstaand voorstel ‘Actualisatie invoering Omgevingswet / Wet Kwaliteitsborging’ het niet bestede budget ter grootte van €47.000 voor besteding door te schuiven naar 2026.

    Technische vragen

    Onderwerp
    TV 25.472 D66 Subtotalen enzo
  9. 7.b

    Uitgenodigd: Voor dit agendapunt is wethouder Grimbergen uitgenodigd.
    Overige aanwezigen:
    Tijdsduur: 15 minuten
    Technische vragen: Technische vragen gesteld voor vrijdag 21 november 2025 12:00 uur worden door het college voor de commissievergadering beantwoord (of er wordt gemotiveerd aangegeven waarom dit niet mogelijk is). Technische vragen gesteld na de deadline kunnen mogelijk niet meer voor de vergadering van een antwoord worden voorzien.
    Voorgestelde wijze van bespreking: Korte toelichting (maximaal 5 minuten) door het college, eerste termijn voor politieke vragen en eventuele voorlopige standpunten van fracties, reactie van het college, tweede termijn voor standpuntbepaling door fracties, conclusie door de voorzitter t.a.v. besluitvorming door de raad op 16 december 2025.
    Toelichting: De Omgevingsdienst Flevoland en Gooi en Vechtstreek (OFGV) stelt de gemeenteraad in de gelegenheid een zienswijze in te dienen op de ontwerpbegroting 2027. Belangrijk hierbij is om per 1 april 2026 te voldoen aan de landelijke robuustheidscriteria voor omgevingsdiensten. Het college stelt de raad voor een zienswijze in te dienen met betrekking tot de verdeelsleutel van de kosten voor de taak energiebesparing, omdat hierbij geen rekening is gehouden met de door de gemeente Lelystad van 2022 tot 2025 gegeven meerwerkopdracht. Gelet daarop wordt verwacht dat voor Lelystad voor deze taak een lagere of andere inzet nodig is ten opzichte van deelnemers waarvoor nog geen aandacht is besteed aan de uitvoering van deze taak. Dit zou tot uitdrukking moeten komen in de verdeelsleutel c.q. bijdrage van de gemeente Lelystad voor deze taak. Voor het overige geeft het college aan in te kunnen stemmen met de conceptbegroting.

    Voorgesteld besluit

    1. Bij het bestuur van de Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek de volgende zienswijzen in te dienen op de ontwerpbegroting 2027 met betrekking tot de verdeelsleutel van de nieuwe structurele taak toezicht op energiebesparing:


    “Lelystad kan instemmen met de kostenverrekening voor de taken Omgevingsveiligheid en beleidsadvies voor omgevingstafels en omgevingsplannen. Er kan niet worden ingestemd met de kostenverrekening voor energietoezicht om de volgende redenen. Door de OFGV wordt niet aangegeven hoe het energietoezicht wordt uitgevoerd. Voor de gemeente Lelystad is door middel van een meerwerkopdracht opdracht verstrekt voor energietoezicht vanaf 2022 tot en met 2025. Dit jaar wordt de inventarisatie afgerond en zijn alle bedrijven in beeld qua EML en kantoorlabel C plicht. Waar nodig zijn dan de juridische trajecten in gang gezet. De werkzaamheden vanaf 2027 worden met het voorstel nu als een gelijke staffel onder alle deelnemers verrekend. Gelet op de meerwerkopdracht is de verwachting dat voor Lelystad een lagere/andere inzet nodig is ten opzichte van de deelnemers waarvoor nog geen aandacht is besteed aan de uitvoering van deze basistaak . De verdeelsleutel zou enig recht moeten doen aan de al gedane inspanning en het verschil in de aard van het voor 2027 en 2028 te verwachten werk. Het is dan ook logisch en fair dat, tot de herijking van de financieringssystematiek in 2028, hiermee rekening wordt gehouden bij het bepalen van de bijdrage voor de gemeente Lelystad voor energietoezicht.”

    Technische vragen

    Onderwerp
    TV 25.433 CDA Zienswijze ontwerp begroting 2027 Omgevingsdienst Gooi en Vechtstreek (OFGV)
  10. 7.c

    Uitgenodigd: Voor dit agendapunt is wethouder Grimbergen uitgenodigd.
    Overige aanwezigen: Dhr. A.J. Poelarends (bestuurder St. Jansdal), mevr. A.E. van der Haar (manager bouw en huisvesting St. Jansdal) en mevr. M. Booltink (architect)
    Tijdsduur: 45 minuten
    Technische vragen: Technische vragen gesteld voor vrijdag 28 november 2025 12:00 uur worden door het college voor de commissievergadering beantwoord (of er wordt gemotiveerd aangegeven waarom dit niet mogelijk is). Technische vragen gesteld na de deadline kunnen mogelijk niet meer voor de vergadering van een antwoord worden voorzien.
    Voorgestelde wijze van bespreking: Korte toelichting door het college op koopovereenkomst en toelichting vanuit St. Jansdal op nieuwbouwplannen (ongeveer 10 minuten), eerste termijn voor politieke vragen en eventuele voorlopige standpunten van fracties, reactie van het college, tweede termijn voor standpuntbepaling door fracties, conclusie door de voorzitter t.a.v. besluitvorming door de raad op 16 december 2025.
    Toelichting: Op 16 juli 2024 heeft de raad ingestemd met de Nota van Uitgangspunten Zorgcampus. In de toelichting op het raadsvoorstel is opgenomen dat als uitgangspunt voor de gebiedsontwikkeling de gemeente een faciliterende rol neemt en het St. Jansdal initiatiefnemer en verantwoordelijke partij voor de gebiedsontwikkeling is. Ook is destijds aangeven dat de financiële en juridische uitvoerbaarheid, gelet op de toen geldende fase van de planontwikkeling, nog niet was gegarandeerd en afspraken tussen gemeente en St. Jansdal nog verder uitgewerkt moesten worden. In Informatienota 25.321 van 8 juli 2025 heeft het college de raad erover geïnformeerd dat er – onder voorbehoud van bestuurlijke besluitvorming – gesprekken zijn gevoerd over een hernieuwde rolverdeling tussen beide partijen, waarbij St. Jansdal zich richt op de ontwikkeling en realisatie van een nieuw ziekenhuis, terwijl de gemeente de vrijkomende gronden verwerft en de regie neemt over de integrale ontwikkeling van de zorgcampus. De opbrengst uit de grondverkoop is daarbij essentieel voor de financiering van het nieuw ziekenhuis. Een nieuwe intentieovereenkomst is daartoe opgesteld en ondertekend op 8 oktober 2025. Opvolgende stap is een Koopovereenkomst voor de gronden en opstallen van het huidige ziekenhuis (zie Informatienota 25.406 d.d. 7 oktober 2025). Daarmee neemt de gemeente voor eigen rekening en risico de beoogde realisatie van de zorgcampus op zich. De koopovereenkomst wordt, zo meldt de informatienota, voor besluitvorming voorgelegd aan de raad. Dit betreft de procedure als genoemd in art. 169 lid 4 van de Gemeentewet, waarbij het college geen besluit neemt dan nadat de raad in de gelegenheid is gesteld zijn wensen en bedenkingen ter kennis van het college te brengen. Ter beoordeling van het aangaan van deze overeenkomst kan worden teruggevallen op de door raad op 18 juli 2023 vastgestelde Nota Grondbeleid (paragraaf 5.1 over Verwervingen/proactieve en strategische aankopen). Naast het vaststellen van de nota en beschikbaar stellen van kredietruimte voor aankopen door het college heeft de raad destijds ook besloten om het college uitvoeringskaders voor het verwerven van proactieve en strategische grondaankopen vast te laten stellen.
    Deze zogenaamde verwervingstrategie is door het college vastgesteld op 22 oktober 2024 (Informatienota 24.378, ontvangen 7 november 2024). De verwervingstrategie bevat 8 argumenten voor proactieve aankopen en strategische aankopen. Hierbij geldt dat voor proactieve aankopen minstens voldaan dient te zijn aan argumenten 1 en 2, te weten:
    a. cruciale locatie
    b. een te starten functie of activiteit die noodzakelijk wordt gevonden om maatschappelijke impact te realiseren.
    Beide argumenten dienen vervolgens nog aangevuld te worden met minstens 1 van de 8 overige argumenten. Ook de paragraaf Risicomanagement en tijdelijk beheer is van belang om te betrekken bij de besluitvorming over de verwerving. Vraaganalyse, onderbouwing van de aankoopprijs en analyse van het tijdelijk beheer dienen onderdeel te zijn van de besluitvorming tot aankoop. De verwervingstrategie is als achtergronddocument aan de vergaderstukken toegevoegd.
    In de intentieovereenkomst is opgenomen dat partijen gedurende de intentiefase de eigen kosten verbonden aan de onderhandelingen over de totstandkoming van de koopovereenkomst dragen. In de informatienota van 7 oktober 2025 staat dat “bij de Kadernota 2026-2029 voor 2026 incidenteel €200.000 vanuit de reserveontwikkeling stad beschikbaar is gesteld voor Kader planontwikkeling ziekenhuis (verkenning en het verder vormgeven van het ontwikkelproces). Dit proces is, in samenwerking met St. Jansdal, eerder gestart dan voorzien waardoor deze kosten grotendeels in 2025 vallen. Bij de Decembernota 2025 wordt de raad voorgesteld hiervan €175.000 op te nemen in de begroting 2025 ter dekking van aan de intentiefase (intentie- en koopovereenkomst) verbonden kosten”. Zie hiervoor bijstelling 101 in de Decembernotitie 2025. Het restant is beschikbaar in 2026.
    Tot slot kan nog worden opgemerkt dat bij de besluitvorming over de Programmabegroting 2026 op 13 november 2025 een motie is aangenomen die het college oproept bij zorgverzekeraars en St. Jansdal sterk aan te dringen op toezeggingen voor de lange termijn voor een passend en zo mogelijk groeiend aanbod van ziekenhuiszorg in Lelystad. Het college heeft aangegeven dat overleg met St. Jansdal over het (toekomstig) zorgprofiel is opgenomen in de koopovereenkomst, maar gemeentelijke eisen of wensen juridisch niet af te kunnen dwingen (zie ook de Koopovereenkomst onder Definities “Procesafspraken” en art. 31 over het Zorgprofiel). Het St Jansdal is uitgenodigd om de nieuwbouwplannen toe te lichten.

    Voorgesteld besluit

    1. Geen wensen en bedenking ter kennis van het college te brengen inzake de grondverwerving, inclusief opstallen van perceel Ziekenhuisweg 100 te Lelystad voor een bedrag van €18.618.331,--, exclusief overdrachtsbelasting, kosten koper en index, kadastraal bekend Lelystad, sectie O, nummers 7371, 7374 (ged.), 7376 (ged.), 7387, 7390 en 7391 ter grootte van ca. 29.279 m²;
    2. Geen wensen en bedenking ter kennis van het college te brengen inzake de verkoop van de grond van perceel Ziekenhuisweg 100 te Lelystad voor een bedrag van €118.331,--, exclusief overdrachtsbelasting, kosten koper en index, kadastraal bekend Lelystad, sectie O, nummers 7373 (ged.), 7375 (ged.) en 7389 (ged.) ter grootte van ca. 982 m²;
    3. Voor de aankoop van de gronden inclusief opstallen onder besluitpunt 1 onder ‘materiële vaste activa, gronden en terreinen’ een investeringskrediet beschikbaar te stellen van €18.618.331,--, exclusief overdrachtsbelasting, BTW, kosten koper en index;
    4. Bij de Programmabegroting 2027-2030 een voorstel tegemoet te zien voor de dekking van de structurele rentelasten €46.546,--, zijnde 0,25% van het investeringskrediet, vanaf 2030 en dit voorstel dan als onontkoombaar te beschouwen;
    5. De gronden in de toekomst in te brengen in een voor de ontwikkeling van het gebied vast te stellen grondexploitatie, dan wel ten laste van een toekomstig verkoop(tender)resultaat te brengen, afhankelijk van de gekozen ontwikkelstrategie en financiële haalbaarheid.

    Technische vragen

    Onderwerp
    TV 25.479 D66 KOV Ziekenhuis St. Jansdal Lelystad
    TV 25.479 SP Intentieovereenkomst St Jansdal ziekenhuis
  11. 8
    Sluiting - 21:00