Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Commissie Bestuur, Middelen en Economie

dinsdag 2 september 2025

19:30 - 22:30
Locatie

Presentatiezaal

Voorzitter
H. Smit / Griffier: T.W.M. Loosman
Toelichting

Let op: Tijden zijn indicatief

Uitzending

Agendapunten

  1. 1
    Opening - 19:30
  2. 3
    Gelegenheid tot inspreken over niet-geagendeerde onderwerpen
  3. 4
    Mededelingen
  4. 5

    Besluitenlijsten en conclusieformulieren raadsbijeenkomsten

    Titel
    Besluitenlijst Commissie Bestuur Middelen en Economie Besluitenlijst 17 juni 2025
  5. 6

    Voor dit agendapunt zijn geen onderwrepen

  6. 7
    Oordeelvormende commissie
  7. 7.a

    Bijgevoegd raadsvoorstel is door de agendacommissie aangemerkt als hamerstuk voor de raad. Indien een fractie bespreking wenst, kan dit bij agendapunt 2 "Vaststelling agenda" worden aangegeven. Vooraf informeren van de commissievoorzitter en/of commissiegriffier wordt daarbij op prijs gesteld.

  8. 7.a.1

    Uitgenodigd: Voor dit agendapunt is wethouder Grimbergen uitgenodigd
    Overige aanwezigen:
    Tijdsduur: 0 minuten
    Technische vragen: Technische vragen gesteld voor vrijdag 29 augustus 2025 12:00 uur worden door het college voor de commissievergadering beantwoord (of er wordt gemotiveerd aangegeven waarom dit niet mogelijk is). Technische vragen gesteld na de gestelde deadline kunnen mogelijk niet meer voor de vergadering van een antwoord worden voorzien.
    Voorgestelde wijze van bespreking: N.v.t. Hamerstuk. Indien geen van de aanwezigen bij de opening van de vergadering aangeeft hierover het woord te willen voeren, zal de voorzitter concluderen dat het voorstel als A-stuk door kan naar de besluitvorming in de raadsvergadering van 16 september 2025.
    Toelichting: De Omgevingsdienst Flevoland en Gooi en Vechtstreek (OFGV) heeft over het jaar 2024 een positief financieel resultaat behaald. Het Algemeen Bestuur van de OFGV stelt voor dit positieve resultaat aan te wenden voor de dekking van incidentele kosten van de aanbesteding en implementatie van de systemen voor Vergunningverlening Toezicht en Handhaving (VTH). De gemeenteraad wordt op grond van de gemeenschappelijke regeling in de gelegenheid gesteld hierop een zienswijze indienen. Het college stelt de raad voor om geen zienswijze in te dienen op de resultaatbestemming.

    Voorgesteld besluit

    1. Geen zienswijzen op de resultaatbestemming 2024 in te dienen bij het bestuur van de Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek.
    2. Kennis te nemen van
    - de vastgestelde 1e begrotingswijziging 2025 en de begroting 2026;
    - de vastgestelde jaarstukken 2024.

  9. 7.b

    Uitgenodigd: Voor dit agendapunt is wethouder Grimbergen uitgenodigd.
    Overige aanwezigen:
    Tijdsduur: 30 minuten
    Technische vragen: Technische vragen gesteld voor vrijdag 29 augustus 2025 12:00 uur worden door het college voor de commissievergadering beantwoord (of er wordt gemotiveerd aangegeven waarom dit niet mogelijk is). Technische vragen gesteld na de deadline kunnen mogelijk niet meer voor de vergadering van een antwoord worden voorzien.
    Voorgestelde wijze van bespreking: Korte toelichting (maximaal 5 minuten) door het college, eerste termijn voor politieke vragen en eventuele voorlopige standpunten van fracties, reactie van het college, tweede termijn voor standpuntbepaling door fracties, conclusie door de voorzitter t.a.v. besluitvorming door de raad op 16 september 2025.
    Toelichting: Bij het realiseren van woningbouw dient ook ondergrondse infrastructuur (kabels en leidingen) te worden aangelegd. Daarvoor is afstemming nodig met de netbeheerders die deze infrastructuur in eigendom en beheer nemen. In de praktijk kost dit vaak de nodige tijd wat tot vertraging in de realisatie kan leiden. De gemeente ziet kansen om met een aannemer de aanleg, van in dit geval het elektriciteitsnet, in eerste instantie zelf ter hand te nemen en deze dan na realisatie over te dragen aan de netbeheerder (Liander). Bij wijze van proef stelt het college 3 projecten voor om hiermee een pilot uit te voeren. Het betreft 1 woningbouwproject en 2 projecten voor huisvesting van arbeidsmigranten. Dit vergt een voorinvestering vanuit de gemeente, die weer wordt afgeboekt na verkoop en eigendomsoverdracht aan de netbeheerder. Dit is echter niet zonder risico. Indien de gemaakte kosten hoger zijn dan de verkregen verkoopprijs is namelijk sprake van een restant boekwaarde (“verlies”) die moet worden afgeboekt en gedekt uit een gemeentelijke reserve.

    Voorgesteld besluit

    1. Voor de aanleg van de ondergrondse netten een investeringskrediet beschikbaar te stellen van €1.300.000, - (excl. BTW)
    2. Het investeringskrediet voor de aanleg van het netwerk beschikbaar te stellen zonder structurele lasten voor rente en afschrijving op te nemen in de begroting, gelet op de beoogde verkoop en eigendomsoverdracht na afronding van de investering.
    3. Het investeringskrediet van €1.300.000,- te dekken door de verwachte verkoopopbrengst van €858.000,- en het verwachte boekverlies ad. €442.000, - beschikbaar te stellen vanuit de -binnen de reserveontwikkeling stad- beklemde middelen voor de groeiopgave van de stad.

    Technische vragen

    Onderwerp
    TV 25.304 CU Financiën ondergrondse infrastructuur
    TV 25.304 ML Regie ondergrondse infrastructuur
    TV 25.304 PvdA Vragen over pilot regie ondergrondse infrastructuur

    Toezeggingen

    Titel
    Aan de orde brengen van netcongestieproblematiek op aandeelhoudersvergadering
    Implicatie opbrengsten onroerendzaakbelasting en algemene heffingen
  10. 8
    Sluiting - 20:15