Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Raadsvergadering archief

dinsdag 7 maart 2017

18:45
Locatie

Raadzaal

Toelichting

Raadsbijeenkomst 07-03-2017

Uitzending

Agendapunten

  1. 1
    Verklaring der letters: (B) = beeldvormende vergadering (O) = oordeelvormende vergadering
  2. 2
    18.45 - 19.00 uur Ontvangst met koffie (Burgerzaal)
  3. 3

  4. 6
    20.45 - 21.00 uur Pauze
  5. 7
    21.00 - 23.00 uur Besluitvormende raadsvergadering
  6. 8
    Gelegenheid tot inspreken over niet-geagendeerde onderwerpen
  7. 9
    Opening
  8. 10

  9. 11
    Mededelingen
  10. 12

  11. 13

    Bijlagen

  12. 14
    Vaststellen A-stukken
  13. 15

    Besluit

    1. de Bouwverordening Gemeente Lelystad (tekst zoals geldend na de 14e serie wijzigingen, vastgesteld in de raad d.d. 1 april 2012) als volgt te wijzigen met terugwerkende kracht tot en met 1 januari 2016:

    B. Hoofdstuk 2 De aanvraag omgevingsvergunning voor het bouwen


     Artikel 2.5.5 Ligging van de voorgevelrooilijn
    De zinsneden ‘de bestaande bebouwing’ worden vervangen door: ‘het bestaande hoofdgebouw’.


     Artikel 2.5.7 Toegelaten overschrijding van de voorgevelrooilijn
    De tekst ‘artikel 3, onderdeel 7, van bijlage II bij het besluit omgevingsrecht’ in onderdeel a en b van dit artikel wordt vervangen door: ‘artikel 3, onderdeel 8, van bijlage II bij het Besluit omgevingsrecht’.


    C. Hoofdstuk 9 Welstand


     Artikel 9.1 De advisering door de welstandscommissie
    Artikel 9.1 wordt in zijn geheel vervangen door:


    Artikel 9.1 De advisering door de welstandscommissie

    1. De welstandscommissie adviseert over de welstandsaspecten van aanvragen voor een omgevingsvergunning voor het bouwen als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a jo. artikel 2.10 van de Wabo.
    2. De advisering over redelijke eisen van welstand is opgedragen aan de welstandscommissie met uitzondering van de ambtelijke welstandstoets.
    3. Het advies wordt gebaseerd op de in de welstandsnota genoemde welstandscriteria.

     Artikel 9.4 Jaarlijkse verantwoording
    De tekst van artikel 9.4 wordt vervangen door: ‘(vervallen)’.


     Artikel 9.5 Termijn van advisering
    De tekst van het tweede lid van artikel 9.5 wordt vervangen door: ‘(vervallen)’.


    D. Bijlage 9 Reglement van orde van de welstandscommissie


     Artikel 2 Taakomschrijving welstandscommissie
    De zinsnede ‘aanvragen om bouwvergunning’ in het eerste lid wordt vervangen door: ‘aanvragen voor een omgevingsvergunning'.


    De tekst achter het derde aandachtstreepje van lid 1 komt te vervallen.


     Artikel 4 Benoeming en zittingsduur
    Artikel 4 wordt in zijn geheel vervangen door:


    Artikel 4 Benoeming en zittingsduur
    Voor de benoeming en zittingsduur van de commissieleden wordt verwezen naar artikel 12b van de Woningwet.


     Artikel 6 Werkwijze en taakverdeling
    Artikel 6 wordt in zijn geheel vervangen door:


    Artikel 6 Werkwijze en taakverdeling

    1. De adviestaken van de welstandscommissie zijn verdeeld in twee categorieën. Er is sprake van adviestaken door de welstandscommissie als geheel en adviestaken door de secretaris. De secretaris is onder voorwaarden bevoegd plannen goed te keuren of af te keuren, en aan burgemeester en wethouders voor een bepaald gebied of object gemandateerd adviezen uit te brengen. Hij is gebonden aan dezelfde toetsingscriteria als de commissie als geheel.
    2. De vergadering van de welstandscommissie wordt bijgewoond door alle leden van de welstandscommissie, waaronder de voorzitter en de secretaris. Ter ondersteuning van de welstandscommissie zijn vertegenwoordigers van de afdeling Dienstverlening en een stedenbouwkundige aanwezig. De vergadercyclus van de commissie bedraagt twee weken.
    3. De ambtelijke toetsing aan de redelijke eisen van welstand kan door de welstandscommissie worden ondersteund. In die gevallen waarin geen welstandsadvies van de commissie nodig wordt gevonden, maar twijfel ontstaat bij de ambtelijke toetser, kan de betreffende ambtenaar besluiten het dossier alsnog voor te leggen aan de welstandscommissie voor advies.
    4. In gevallen van bezwaar zal voor nader advies de aanvraag alsnog worden voorgelegd aan de welstandscommissie.

     Artikel 7 De welstandscommissie
    De tekst ‘afdeling Ruimtelijke Dienstverlening’ wordt vervangen door: ‘afdeling Dienstverlening’.


    De tekst ‘uiterlijk 2 werkdagen’ in het vierde lid wordt vervangen door: ‘uiterlijk één week’.


     Artikel 10 Openbaarheid en mondelinge toelichting
    De zinsnede ‘bouw- en reguliere plannen’ in het eerste lid wordt vervangen door: ‘aanvragen voor omgevingsvergunningen’.


    De tweede volzin van het tweede lid komt te vervallen.


     Artikel 11 Supervisor
    Het eerste en het tweede lid van dit artikel wordt vervangen door:

    1. De gemeente of ontwikkelende partij kan voor bepaalde gebieden een supervisor aandragen. De gemeenteraad benoemt de supervisor.
    2. Plannen die door de supervisor zijn be¬oordeeld behoeven daarnaast niet nog eens langs de welstandscommissie voor een gewogen oordeel. De ambtenaar vergunningen toetst het plan pro forma en neemt het advies van de supervisor over.

     Artikel 12 Advisering
    De tekst ‘afdeling Ruimtelijke Dienstverlening’ in het eerste lid wordt vervangen door: ‘afdeling Dienstverlening’.


     Artikel 17 Jaarlijkse verantwoording
    In het eerste lid van dit artikel wordt een aandachtstreepje toegevoegd:


    ‘In welke categorieën van gevallen burgemeester en wethouders de aanvraag voor een omgevingsvergunning activiteit bouwen niet aan de welstandscommissie hebben voorgelegd en op welke wijze zij in die gevallen zelf toepassing hebben gegeven aan de welstandscriteria’.


    Er wordt een derde lid toegevoegd aan dit artikel:
    3. De ambtelijk coördinator welstandsbeleid verstrekt de gegevens ten behoeve van de ambtelijke welstandsadviezen en de welstandssecretaris neemt deze op in het jaarverslag.


     Er wordt een nieuwe bijlage toegevoegd aan het Reglement voor de welstandscommissie: Bijlage A ‘matrix rolverdeling welstandsbeoordeling’.


    1. Er wordt een nieuwe bijlage toegevoegd aan het Reglement voor de welstandscommissie: Bijlage B ‘Protocol ambtelijke toetsing’.
    2. Dat op een aanvraag om omgevingsvergunning, die is ingediend vóór inwerkingtreding van de onder 1. genoemde wijzigingen en waarop op dit tijdstip nog niet is beschikt, de bepalingen van de Bouwverordening van toepassing zijn, zoals die luidden voor deze wijziging, tenzij de aanvrager aangeeft dat de gewijzigde bepalingen worden toegepast.

  14. 16

    Besluit

    1. De grondexploitatie MFA eiland Warande 2016 vast te stellen;
    2. Het geprognotiseerde te kort van € 54.054 ten laste te brengen van de Egalisatiereserve Grondbedrijf;
    3. De boekwaarde van de betreffende gronden per saldo -/- € 603.740 over te dragen van de strategische grondvoorraad naar de grondexploitatie MFA eiland Warande 2016;
    4. Na deze omzetting vanuit de strategische voorraad de boekwaarde van Warande restgebieden binnen de materiele vaste activa met € 617.315 afwaarderen zodat de boekwaarde weer
      € 25,00 per m2 wordt. De dekking komt ten laste van de Egalisatiereserve Grondbedrijf;
    5. Het college te machtigen tot het doen van de benodigde uitgaven en investeringen tot het bedrag van de in de grondexploitatie begrote bedragen;
  15. 18

  16. 19

    Besluit

    De door het college ingevolge artikel 25, lid 2 van de Gemeentewet opgelegde geheimhouding op de herziening grondexploitatie Hanzepark 2016 op grond van artikel 25 lid 3 van de Gemeentewet te bekrachtigen.

  17. 20

    Besluit

    De bijgaande Lange Termijn Agenda te gebruiken en jaarlijks te evalueren.

  18. 21

  19. 22

  20. 24