Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Raadsvergadering

dinsdag 23 april 2024

19:30 - 22:30
Locatie

Raadzaal

Voorzitter
Burgemeester A.E.H. Baltus
Toelichting

Raadsvergadering 23 april 2024

Uitzending

Agendapunten

  1. 1

    Toezeggingen

    Titel
    Inning parkeerheffingen
    00:13:39 - 00:14:17 - A.E.H. Baltus
    00:14:17 - 00:14:19 - A.E.H. Baltus
    00:14:19 - 00:14:24 - S.M. de Reus
    00:14:24 - 00:14:43 - A.E.H. Baltus
    00:14:43 - 00:17:01 - D.A. Grimbergen
    00:17:01 - 00:17:08 - A.E.H. Baltus
    00:17:08 - 00:17:15 - S.H. de Wilde
    00:17:16 - 00:17:17 - A.E.H. Baltus
    00:17:19 - 00:17:40 - D.A. Grimbergen
    00:17:42 - 00:17:54 - A.E.H. Baltus
    00:17:54 - 00:18:33 - F.J.C. Volmer
    00:18:34 - 00:18:35 - A.E.H. Baltus
    00:18:35 - 00:18:43 - D.A. Grimbergen
    00:18:45 - 00:20:06 - A.E.H. Baltus
  2. 2

    Bij deze vergadering wordt de spreektijdenregeling gehanteerd.

    00:18:52 - 00:20:06 - A.E.H. Baltus
  3. 3

    00:19:51 - 00:20:06 - A.E.H. Baltus
    00:25:56 - 00:26:20 - A.E.H. Baltus
    00:26:20 - 00:29:36 - A.E.H. Baltus
  4. 4

    00:27:10 - 00:29:36 - A.E.H. Baltus
    00:32:55 - 00:33:08 - A.E.H. Baltus
    00:39:44 - 00:39:57 - A.E.H. Baltus
    00:40:10 - 00:40:59 - J. Bergsma
    00:40:59 - 00:41:41 - A.E.H. Baltus
    00:41:58 - 00:43:32 - A.E.H. Baltus
    00:46:44 - 00:47:08 - A.E.H. Baltus
  5. 4.a

    Dit raadsvoorstel is als kennelijk hamerstuk zonder tussenkomst van een raadscommissie door de agendacommissie rechtstreeks geagendeerd voor besluitvorming.


    Hierover wordt schriftelijk gestemd.

    Voorgesteld besluit

    1. De heer J.W.A. van Enst met ingang van 1 mei 2024 voor een termijn van zes jaar te benoemen als lid van de rekenkamer Lelystad.
    2. Mevrouw C. Hartholt met ingang van 1 mei 2024 voor een periode van zes jaar te herbenoemen als plaatsvervangend lid van de rekenkamer Lelystad.

  6. 4.b
    Beëdiging de heer R.J.E. Douma en mevrouw C. Hartholt
  7. 5

    00:46:48 - 00:47:08 - A.E.H. Baltus
  8. 5.a

    00:46:58 - 00:47:08 - A.E.H. Baltus
    00:47:08 - 00:47:47 - K.A. Dreesman
    00:47:47 - 00:49:46 - A.E.H. Baltus
  9. 5.b

    00:48:42 - 00:49:46 - A.E.H. Baltus
  10. 6

    00:48:54 - 00:49:46 - A.E.H. Baltus
  11. 6.a
    Moties vreemd
  12. 6.b

    Toezeggingen

    Titel
    Financiële problemen JTL
    00:49:06 - 00:49:46 - A.E.H. Baltus
    00:49:46 - 00:50:31 - J.W. Hijmissen
    00:50:32 - 00:50:36 - A.E.H. Baltus
    00:50:36 - 00:51:07 - M. van Hove
    00:51:07 - 00:51:11 - A.E.H. Baltus
    00:51:11 - 00:52:34 - S. Kruis
    00:52:36 - 00:52:39 - A.E.H. Baltus
    00:52:39 - 00:52:44 - J.W. Hijmissen
    00:52:44 - 00:52:45 - S. Kruis
    00:52:45 - 00:52:49 - A.E.H. Baltus
    00:52:49 - 00:52:57 - M. van Hove
    00:52:59 - 00:53:05 - A.E.H. Baltus
    00:53:05 - 00:53:19 - S. Kruis
    00:53:19 - 00:53:21 - A.E.H. Baltus
    00:53:21 - 00:53:52 - S. van Slot
    00:53:52 - 00:54:00 - A.E.H. Baltus
    00:54:00 - 00:54:04 - S. Kruis
    00:54:04 - 00:54:17 - A.E.H. Baltus
    00:54:17 - 00:55:08 - K.A. Dreesman
    00:55:08 - 00:55:15 - A.E.H. Baltus
    00:55:15 - 00:55:29 - P. van Dijk
    00:55:31 - 00:55:36 - K.A. Dreesman
    00:55:36 - 00:55:37 - A.E.H. Baltus
    00:55:38 - 00:55:46 - P. van Dijk
    00:55:48 - 00:55:57 - A.E.H. Baltus
    00:56:00 - 00:56:33 - S.H. de Wilde
    00:56:35 - 00:57:22 - A.E.H. Baltus
    00:57:22 - 00:57:24 - H. Schraa
    00:57:24 - 00:57:25 - A.E.H. Baltus
    00:57:25 - 00:58:02 - H. Schraa
    00:58:04 - 00:59:01 - A.E.H. Baltus
  13. 7

    00:58:37 - 00:59:01 - A.E.H. Baltus
    00:59:01 - 00:59:05 - M. Tilstra
    00:59:05 - 00:59:12 - A.E.H. Baltus
    00:59:12 - 00:59:14 - S.M. de Reus
    00:59:14 - 00:59:17 - A.E.H. Baltus
    00:59:17 - 00:59:20 - S.M. de Reus
    00:59:20 - 01:00:32 - A.E.H. Baltus
  14. 7.a

  15. 7.b

    Voorgesteld besluit

    De Nota risicomanagement en weerstandsvermogen 2024 met de onderstaande uitgangspunten vast te stellen:


    1. Risicomanagement heeft als doel om risico’s inzichtelijk te krijgen en verantwoorde keuzes te kunnen maken in het al dan niet accepteren van risico’s.
    2. We accepteren dat we bij het realiseren van onze ambities en doelstellingen risico’s lopen onder de voorwaarde dat er een goed functionerend systeem van risicomanagement is.
    3. Het risicomanagement is gericht op financiële en niet-financiële risico’s. Daarbij worden risico’s bezien in relatie tot het behalen van de beleidsdoelstellingen en de financiële en juridische kaders.
    4. Het college communiceert in het kader van de actieve informatieplicht tijdig, open en transparant over risico’s.
    5. Het college informeert de Raad over de actuele financiële en niet-financiële risico’s in de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing.
    6. De norm voor het weerstandsvermogen bedraagt 1,5 met een bandbreedte van min of plus 0,3.
    7. De weerstandscapaciteit bestaat uit de algemene reserve en de dempingsreserve.

    Besluit

    De Nota risicomanagement en weerstandsvermogen 2024 met de onderstaande uitgangspunten vast te stellen:


    1. Risicomanagement heeft als doel om risico’s inzichtelijk te krijgen en verantwoorde keuzes te kunnen maken in het al dan niet accepteren van risico’s.
    2. We accepteren dat we bij het realiseren van onze ambities en doelstellingen risico’s lopen onder de voorwaarde dat er een goed functionerend systeem van risicomanagement is.
    3. Het risicomanagement is gericht op financiële en niet-financiële risico’s. Daarbij worden risico’s bezien in relatie tot het behalen van de beleidsdoelstellingen en de financiële en juridische kaders.
    4. Het college communiceert in het kader van de actieve informatieplicht tijdig, open en transparant over risico’s.
    5. Het college informeert de Raad over de actuele financiële en niet-financiële risico’s in de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing.
    6. De norm voor het weerstandsvermogen bedraagt 1,5 met een bandbreedte van min of plus 0,3.
    7. De weerstandscapaciteit bestaat uit de algemene reserve en de dempingsreserve.

    00:59:48 - 01:00:32 - A.E.H. Baltus
  16. 7.c

    Voorgesteld besluit

    De raad voor te stellen de nota reserves en voorzieningen vast te stellen, met inachtneming van de volgende beslispunten:


    1. De reserve Egalisatie reserve Grondexploitaties over te hevelen naar de Algemene Reserve.
    2. De reserve Arbeidsplaatsen Flevokust op te heffen.
    3. De doelstelling van de reserve Transitiefonds voor Sociaal Domein om te zetten naar opvangen incidenteel knelpunten samenhangend met de doordecentralisatie Beschermd Wonen (Wmo).
    4. De egalisatiereserve Re-integratie op te heffen.
    5. De voorziening stadhuis en de voorziening gemeentelijke gebouwen samen te voegen.

    Besluit

    De raad voor te stellen de nota reserves en voorzieningen vast te stellen, met inachtneming van de volgende beslispunten:


    1. De reserve Egalisatie reserve Grondexploitaties over te hevelen naar de Algemene Reserve.
    2. De reserve Arbeidsplaatsen Flevokust op te heffen.
    3. De doelstelling van de reserve Transitiefonds voor Sociaal Domein om te zetten naar opvangen incidenteel knelpunten samenhangend met de doordecentralisatie Beschermd Wonen (Wmo).
    4. De egalisatiereserve Re-integratie op te heffen.
    5. De voorziening stadhuis en de voorziening gemeentelijke gebouwen samen te voegen.

    00:59:53 - 01:00:32 - A.E.H. Baltus
  17. 7.d

    Voorgesteld besluit

    De Nota verstrekte leningen en garantstellingen 2024 met de onderstaande uitgangspunten vast te stellen:


    1. Een garantstelling of lening mag slechts leiden tot een beperkt risico voor de Gemeente Lelystad;
    2. Zonder de garantstelling of lening kan de betreffende activiteit of het project geen doorgang vinden;
    3. De te borgen activiteit staat ten dienste van de Lelystadse samenleving.
    4. Als er mogelijkheid is tot het verstrekken van een garantstelling onder een waarborgfonds dan heeft dat de voorkeur.
    5. Het verstrekken van garantstellingen of leningen aan partijen die geen aan de gemeente gelieerde verbonden partij of subsidierelatie zijn gebeurd alleen bij hoge uitzondering.
    6. Als een nieuwe te verstrekken garantstelling of lening groter is dan € 100.000,- wordt de raad door het College in de gelegenheid gesteld wensen of bedenkingen te uiten op de eerstvolgende besluitvormende vergadering, voordat het college een definitief besluit neemt.
    7. Bij de aanvraag voor een garant-, borgstelling of lening overlegt de aanvrager in ieder geval de volgende gegevens:
    · een beschrijving van de activiteiten waarvoor de aanvraag gedaan wordt;
    · de doelstellingen en resultaten die daarmee worden nagestreefd, en hoe de activiteiten daaraan bijdragen;
    · het tijdsbestek waarbinnen de activiteiten worden uitgevoerd;
    · de jaarrekeningen van de afgelopen drie boekjaren;
    · een investeringsplan en/of begroting.
    8. Een aanvraag voor een garant-, borgstelling of lening wordt in ieder geval geweigerd:
    · als de Europese Commissie overeenkomstig artikel 108, derde lid, van het Verdrag heeft vastgesteld dat de garant-, borgstelling of lening onverenigbaar is met de interne markt;
    · als de activiteiten niet of niet in overwegende mate gericht zijn op de gemeente of haar inwoners;
    · als de activiteiten niet bijdragen aan de realisatie van gemeentelijk beleid;
    · als verstrekking in strijd zou zijn met een wettelijk voorschrift, het algemeen belang of de openbare orde;
    · als de activiteiten van religieuze, levensbeschouwelijke of politieke aard zijn.
    9. De begunstigde van een garant-, borgstelling of verstrekte lening is verplicht om de volgende omstandigheden zo spoedig mogelijk te melden aan het college:
    · wijziging van de statuten;
    · het aangaan van aanvullende garant-, borgstellingen of leningen;
    · het ontbinden van de rechtspersoon;
    · financiële problemen dan wel een ophanden zijnde faillissement;
    · het doen van aangifte tot faillissement of het aanvragen van surséance van betaling;
    · het voornemen om activa waar zekerheden op rusten te verkopen of te vervreemden, hier is vooraf toestemming van de gemeente voor nodig.
    10. Jaarlijks bij het opmaken van de jaarrekening worden de gemeentelijke leningen en garantstellingen beoordeeld op het risico dat ze met zich meebrengen.
    11. Als tijdens de looptijd van een garantstelling of lening blijkt dat sprake is van een verslechterende financiële situatie van de betreffende partij, wordt gekeken of mitigerende maatregelen mogelijk zijn.
    12. Bij het aangaan van een garantstelling of lening wordt het risico zoveel mogelijk beperkt door het stellen van aanvullende voorwaarden.

    Besluit

    De Nota verstrekte leningen en garantstellingen 2024 met de onderstaande uitgangspunten vast te stellen:


    1. Een garantstelling of lening mag slechts leiden tot een beperkt risico voor de Gemeente Lelystad;
    2. Zonder de garantstelling of lening kan de betreffende activiteit of het project geen doorgang vinden;
    3. De te borgen activiteit staat ten dienste van de Lelystadse samenleving.
    4. Als er mogelijkheid is tot het verstrekken van een garantstelling onder een waarborgfonds dan heeft dat de voorkeur.
    5. Het verstrekken van garantstellingen of leningen aan partijen die geen aan de gemeente gelieerde verbonden partij of subsidierelatie zijn gebeurd alleen bij hoge uitzondering.
    6. Als een nieuwe te verstrekken garantstelling of lening groter is dan € 100.000,- wordt de raad door het College in de gelegenheid gesteld wensen of bedenkingen te uiten op de eerstvolgende besluitvormende vergadering, voordat het college een definitief besluit neemt.
    7. Bij de aanvraag voor een garant-, borgstelling of lening overlegt de aanvrager in ieder geval de volgende gegevens:
    · een beschrijving van de activiteiten waarvoor de aanvraag gedaan wordt;
    · de doelstellingen en resultaten die daarmee worden nagestreefd, en hoe de activiteiten daaraan bijdragen;
    · het tijdsbestek waarbinnen de activiteiten worden uitgevoerd;
    · de jaarrekeningen van de afgelopen drie boekjaren;
    · een investeringsplan en/of begroting.
    8. Een aanvraag voor een garant-, borgstelling of lening wordt in ieder geval geweigerd:
    · als de Europese Commissie overeenkomstig artikel 108, derde lid, van het Verdrag heeft vastgesteld dat de garant-, borgstelling of lening onverenigbaar is met de interne markt;
    · als de activiteiten niet of niet in overwegende mate gericht zijn op de gemeente of haar inwoners;
    · als de activiteiten niet bijdragen aan de realisatie van gemeentelijk beleid;
    · als verstrekking in strijd zou zijn met een wettelijk voorschrift, het algemeen belang of de openbare orde;
    · als de activiteiten van religieuze, levensbeschouwelijke of politieke aard zijn.
    9. De begunstigde van een garant-, borgstelling of verstrekte lening is verplicht om de volgende omstandigheden zo spoedig mogelijk te melden aan het college:
    · wijziging van de statuten;
    · het aangaan van aanvullende garant-, borgstellingen of leningen;
    · het ontbinden van de rechtspersoon;
    · financiële problemen dan wel een ophanden zijnde faillissement;
    · het doen van aangifte tot faillissement of het aanvragen van surséance van betaling;
    · het voornemen om activa waar zekerheden op rusten te verkopen of te vervreemden, hier is vooraf toestemming van de gemeente voor nodig.
    10. Jaarlijks bij het opmaken van de jaarrekening worden de gemeentelijke leningen en garantstellingen beoordeeld op het risico dat ze met zich meebrengen.
    11. Als tijdens de looptijd van een garantstelling of lening blijkt dat sprake is van een verslechterende financiële situatie van de betreffende partij, wordt gekeken of mitigerende maatregelen mogelijk zijn.
    12. Bij het aangaan van een garantstelling of lening wordt het risico zoveel mogelijk beperkt door het stellen van aanvullende voorwaarden.

    01:00:02 - 01:00:32 - A.E.H. Baltus
  18. 7.e

    Voorgesteld besluit

    De Nota verbonden partijen 2024 met de onderstaande uitgangspunten vast te stellen:


    1. De oprichting van een verbonden partij moet aantoonbaar meerwaarde hebben voor het bereiken van de gemeentelijke taken of doelstellingen. Als een taak of doel ook bereikt kan worden met een lichtere vorm van samenwerking, bijvoorbeeld een subsidie, dan heeft dat de voorkeur.
    2. In het voorgesteld besluit wordt gemotiveerd toegelicht waarom een verbonden partij moet worden opgericht en onder welke voorwaarden.
    3. a Publiekrechtelijke samenwerkingsvormen hebben de voorkeur boven privaatrechtelijke samenwerkingsvormen. Dit geldt niet in het geval van marktwerking.
    b. Bij publiekrechtelijke samenwerkingsvormen hebben de lichtere varianten de voorkeur boven
    zwaardere varianten.
    c. Bij privaatrechtelijke samenwerkingsvormen wordt de juridische vorm gekozen die het beste
    aansluit bij de gemeenschappelijke doelstelling.
    d. Private Samenwerkingen kunnen worden overwogen indien er sprake is van projecten met een tijdelijk karakter en waarbij één of meerdere van de volgende voorwaarden te behalen zijn ten opzichte van alternatieve uitvoeringswijzen:
    · Meerwaarde vanuit efficiencywinst,
    · Het maximaliseren van zeggenschap,
    · Betere beheersing en/of het delen van risico’s.
    4. Uitgangspunt is dat de gemeente Lelystad streeft naar de hoogst haalbare invloed welke te rechtvaardigen is vanuit financieel belang.
    5. a. De gemeente Lelystad vaardigt geen raadslid af in het bestuur van een verbonden partij.
    Zo wordt de controlerende taak van de raad geborgd.
    b. Ambtenaren worden in principe niet afgevaardigd om te voorkomen dat een ambtenaar in conflict komt met enerzijds de rol van vertegenwoordiger en de bijbehorende verantwoordelijkheden richting de verbonden partij en anderzijds zijn ondergeschikte rol ten opzichte van het college.
    c. De gemeente Lelystad vaardigt een bestuurder af voor het Algemeen Bestuur van publiekrechtelijke verbonden partijen.
    d. De gemeente Lelystad vaardigt geen bestuurder af voor het bestuur, Raad van Commissarissen of Raad van Toezicht van een privaatrechtelijke verbonden partij.
    e. De gemeente Lelystad is terughoudend in het afvaardigen van meer dan één collegelid in het bestuur van een publiekrechtelijke verbonden partij. Het collegelid vertegenwoordigt het gehele college en daarmee zijn meerdere collegeleden in het bestuur niet nodig.
    f. Bij afvaardiging van bestuurders in verbonden partijen ziet het college van de gemeente Lelystad toe op functiescheiding en het voorkomen van de ‘dubbele petten’-problematiek. Hiermee wordt voorkomen dat een bestuurder in een situatie terechtkomt dat de belangen van de verbonden partijen conflicteren met de belangen van de gemeente.
    g. Wethouders die bestuurder zijn bij een verbonden partij:
    - informeren het college actief over ontwikkelingen bij de verbonden partij, zoals bestuurswijzigingen, aanpassing van statuten, risico’s, bestuurlijke conflicten, dreigende financiële tegenvallers, problemen in de bedrijfsvoering en politieke risico’s.
    - zorgen voorafgaand aan een vergadering van het bestuur of de algemene vergadering van
    - aandeelhouders dat het college vooraf een standpunt inneemt middels een collegebesluit.
    h. Maken tijdig aanvullende afspraken in het college als conflicterende belangen zich dreigen
    voor te doen zoals onder (f) beschreven wordt.
    6. In de oprichtingsakte of regeling worden ook afspraken opgenomen over;
    a. Het maximum eigen vermogen dat de verbonden partij mag aanhouden;
    b. Onder welke voorwaarden een deelnemer kan uittreden;
    c. Wat de procedures en voorwaarden zijn bij ontbinding van de verbonden partij.
    7. a. Verbonden partijen maken integraal onderdeel uit van de taakvelden en de verantwoording over
    verbonden partijen en de beleidsverantwoording is daarom terug te vinden in de
    programmaverantwoording en programmabegroting onder de betreffende taakvelden.
    b. Daarnaast wordt twee keer per jaar wordt in de paragraaf verbonden partijen bij de begroting en bij de jaarrekening gerapporteerd over de verbonden partijen. In de paragraaf verbonden partijen wordt de door de BBV verplichte informatie opgenomen.
    c. Als een besluit ten aanzien van een verbonden partij een substantiële wijziging in de financiële bijdrage, stemverhouding of aandelenbezit ten gevolge heeft, dan wordt de Raad in de gelegenheid gesteld om wensen en bedenkingen te uiten voordat het college een definitief besluit neemt.
    8. a. Bij de voorbereiding van het opstellen van de paragraaf verbonden partijen worden tevens de
    risico’s geanalyseerd en waar ingeschat wordt dat de gemeente op korte termijn financiële
    risico’s loopt, dan wordt hiervoor een risico opgenomen in de paragraaf Weerstandsvermogen
    en risicobeheersing bij jaarrekening of begroting,
    b. Van een verbonden partij waarbij het risico als hoog wordt ingeschat worden de agenda en de
    stukken van de aandeelhoudersvergaderingen voorafgaand aan de vergadering ter informatie aan de raad gestuurd.
    9. Om de vier jaar worden alle verbonden partijen integraal geëvalueerd op basis van onderstaande vragen:
    a. Is de gemeentelijke participatie in de verbonden partij nog steeds van meerwaarde voor het behalen van de gemeentelijke (beleids)doelstellingen?
    b. Is gemeentelijke participatie in de verbonden partij nog steeds van meerwaarde op het resultaat mede in relatie tot de (financiële) risico’s?
    c. Is de huidige samenwerkingsvorm nog steeds de meest geschikte vorm?
    d. Bij Publiek Private Samenwerkingen: zijn de doelstellingen van de verschillende partijen nog wel in lijn met elkaar?
    Beoordeel daarnaast ook integraal:
    e. Welke andere samenwerkingsverbanden/verbonden partijen zijn er binnen het taakveld?
    Is samenvoegen van samenwerkingsverbanden/verbonden partijen een optie?
    f. Beoordeel de verbonden partij op basis van vraag a t/m e. Welke maatregelen zijn nodig om tot betere (beleids)resultaten dan wel vermindering van de risico’s te komen?
    10. Een besluit om uit te treden uit een verbonden partij of de verbonden partij op te heffen
    wordt niet eerder genomen dan dat in beeld gebracht is:
    - Wat de (financiële) gevolgen zijn van uittreding;
    - Welke alternatieven er zijn, met voor- en nadelen, voor het uitoefenen van de betreffende taak.

    Besluit

    De Nota verbonden partijen 2024 met de onderstaande uitgangspunten vast te stellen:


    1. De oprichting van een verbonden partij moet aantoonbaar meerwaarde hebben voor het bereiken van de gemeentelijke taken of doelstellingen. Als een taak of doel ook bereikt kan worden met een lichtere vorm van samenwerking, bijvoorbeeld een subsidie, dan heeft dat de voorkeur.
    2. In het voorgesteld besluit wordt gemotiveerd toegelicht waarom een verbonden partij moet worden opgericht en onder welke voorwaarden.
    3. a Publiekrechtelijke samenwerkingsvormen hebben de voorkeur boven privaatrechtelijke samenwerkingsvormen. Dit geldt niet in het geval van marktwerking.
    b. Bij publiekrechtelijke samenwerkingsvormen hebben de lichtere varianten de voorkeur boven
    zwaardere varianten.
    c. Bij privaatrechtelijke samenwerkingsvormen wordt de juridische vorm gekozen die het beste
    aansluit bij de gemeenschappelijke doelstelling.
    d. Private Samenwerkingen kunnen worden overwogen indien er sprake is van projecten met een tijdelijk karakter en waarbij één of meerdere van de volgende voorwaarden te behalen zijn ten opzichte van alternatieve uitvoeringswijzen:
    · Meerwaarde vanuit efficiencywinst,
    · Het maximaliseren van zeggenschap,
    · Betere beheersing en/of het delen van risico’s.
    4. Uitgangspunt is dat de gemeente Lelystad streeft naar de hoogst haalbare invloed welke te rechtvaardigen is vanuit financieel belang.
    5. a. De gemeente Lelystad vaardigt geen raadslid af in het bestuur van een verbonden partij.
    Zo wordt de controlerende taak van de raad geborgd.
    b. Ambtenaren worden in principe niet afgevaardigd om te voorkomen dat een ambtenaar in conflict komt met enerzijds de rol van vertegenwoordiger en de bijbehorende verantwoordelijkheden richting de verbonden partij en anderzijds zijn ondergeschikte rol ten opzichte van het college.
    c. De gemeente Lelystad vaardigt een bestuurder af voor het Algemeen Bestuur van publiekrechtelijke verbonden partijen.
    d. De gemeente Lelystad vaardigt geen bestuurder af voor het bestuur, Raad van Commissarissen of Raad van Toezicht van een privaatrechtelijke verbonden partij.
    e. De gemeente Lelystad is terughoudend in het afvaardigen van meer dan één collegelid in het bestuur van een publiekrechtelijke verbonden partij. Het collegelid vertegenwoordigt het gehele college en daarmee zijn meerdere collegeleden in het bestuur niet nodig.
    f. Bij afvaardiging van bestuurders in verbonden partijen ziet het college van de gemeente Lelystad toe op functiescheiding en het voorkomen van de ‘dubbele petten’-problematiek. Hiermee wordt voorkomen dat een bestuurder in een situatie terechtkomt dat de belangen van de verbonden partijen conflicteren met de belangen van de gemeente.
    g. Wethouders die bestuurder zijn bij een verbonden partij:
    - informeren het college actief over ontwikkelingen bij de verbonden partij, zoals bestuurswijzigingen, aanpassing van statuten, risico’s, bestuurlijke conflicten, dreigende financiële tegenvallers, problemen in de bedrijfsvoering en politieke risico’s.
    - zorgen voorafgaand aan een vergadering van het bestuur of de algemene vergadering van
    - aandeelhouders dat het college vooraf een standpunt inneemt middels een collegebesluit.
    h. Maken tijdig aanvullende afspraken in het college als conflicterende belangen zich dreigen
    voor te doen zoals onder (f) beschreven wordt.
    6. In de oprichtingsakte of regeling worden ook afspraken opgenomen over;
    a. Het maximum eigen vermogen dat de verbonden partij mag aanhouden;
    b. Onder welke voorwaarden een deelnemer kan uittreden;
    c. Wat de procedures en voorwaarden zijn bij ontbinding van de verbonden partij.
    7. a. Verbonden partijen maken integraal onderdeel uit van de taakvelden en de verantwoording over
    verbonden partijen en de beleidsverantwoording is daarom terug te vinden in de
    programmaverantwoording en programmabegroting onder de betreffende taakvelden.
    b. Daarnaast wordt twee keer per jaar wordt in de paragraaf verbonden partijen bij de begroting en bij de jaarrekening gerapporteerd over de verbonden partijen. In de paragraaf verbonden partijen wordt de door de BBV verplichte informatie opgenomen.
    c. Als een besluit ten aanzien van een verbonden partij een substantiële wijziging in de financiële bijdrage, stemverhouding of aandelenbezit ten gevolge heeft, dan wordt de Raad in de gelegenheid gesteld om wensen en bedenkingen te uiten voordat het college een definitief besluit neemt.
    8. a. Bij de voorbereiding van het opstellen van de paragraaf verbonden partijen worden tevens de
    risico’s geanalyseerd en waar ingeschat wordt dat de gemeente op korte termijn financiële
    risico’s loopt, dan wordt hiervoor een risico opgenomen in de paragraaf Weerstandsvermogen
    en risicobeheersing bij jaarrekening of begroting,
    b. Van een verbonden partij waarbij het risico als hoog wordt ingeschat worden de agenda en de
    stukken van de aandeelhoudersvergaderingen voorafgaand aan de vergadering ter informatie aan de raad gestuurd.
    9. Om de vier jaar worden alle verbonden partijen integraal geëvalueerd op basis van onderstaande vragen:
    a. Is de gemeentelijke participatie in de verbonden partij nog steeds van meerwaarde voor het behalen van de gemeentelijke (beleids)doelstellingen?
    b. Is gemeentelijke participatie in de verbonden partij nog steeds van meerwaarde op het resultaat mede in relatie tot de (financiële) risico’s?
    c. Is de huidige samenwerkingsvorm nog steeds de meest geschikte vorm?
    d. Bij Publiek Private Samenwerkingen: zijn de doelstellingen van de verschillende partijen nog wel in lijn met elkaar?
    Beoordeel daarnaast ook integraal:
    e. Welke andere samenwerkingsverbanden/verbonden partijen zijn er binnen het taakveld?
    Is samenvoegen van samenwerkingsverbanden/verbonden partijen een optie?
    f. Beoordeel de verbonden partij op basis van vraag a t/m e. Welke maatregelen zijn nodig om tot betere (beleids)resultaten dan wel vermindering van de risico’s te komen?
    10. Een besluit om uit te treden uit een verbonden partij of de verbonden partij op te heffen
    wordt niet eerder genomen dan dat in beeld gebracht is:
    - Wat de (financiële) gevolgen zijn van uittreding;
    - Welke alternatieven er zijn, met voor- en nadelen, voor het uitoefenen van de betreffende taak.

    01:00:06 - 01:00:32 - A.E.H. Baltus
  19. 7.f

    Voorgesteld besluit

    De geactualiseerde Nota Waarderen, Activeren en Afschrijven 2024 vast te stellen.

    Besluit

    De geactualiseerde Nota Waarderen, Activeren en Afschrijven 2024 vast te stellen.

    01:00:12 - 01:00:32 - A.E.H. Baltus
  20. 7.g

    Voorgesteld besluit

    1. De grondexploitatie Warande 1ste deelgebied 2023 vast te stellen.
    2. Het positieve resultaat op de grondexploitatie €11.107.784 via de resultaatbestemming toe te voegen aan het rekeningresultaat en volgens de door de raad vastgestelde watervalsystematiek te bestemmen.

    Besluit

    1. De grondexploitatie Warande 1ste deelgebied 2023 vast te stellen.
    2. Het positieve resultaat op de grondexploitatie €11.107.784 via de resultaatbestemming toe te voegen aan het rekeningresultaat en volgens de door de raad vastgestelde watervalsystematiek te bestemmen.

    01:00:21 - 01:00:32 - A.E.H. Baltus
  21. 7.h

    Voorgesteld besluit

    1. In te stemmen met het definitief ontwerpvan de nieuwe fietsenstallingen bij station Lelystad Centrum zoals weergegeven op de bij dit besluit behorende tekeningen;
    2. Het reeds gereserveerde investeringskrediet ter grootte van €14 miljoen te verlagen naar €12 miljoen en dit bedrag vrij te geven, ten behoeve van de realisatie van de nieuwe fietsenstallingen bij station Lelystad Centrum;
    3. Het verschil in kapitaallasten ter grootte van €55.000 door het lagere investeringskrediet om te zetten in budget voor het structurele beheer en onderhoud per jaar.

    Besluit

    1. In te stemmen met het definitief ontwerpvan de nieuwe fietsenstallingen bij station Lelystad Centrum zoals weergegeven op de bij dit besluit behorende tekeningen;
    2. Het reeds gereserveerde investeringskrediet ter grootte van €14 miljoen te verlagen naar €12 miljoen en dit bedrag vrij te geven, ten behoeve van de realisatie van de nieuwe fietsenstallingen bij station Lelystad Centrum;
    3. Het verschil in kapitaallasten ter grootte van €55.000 door het lagere investeringskrediet om te zetten in budget voor het structurele beheer en onderhoud per jaar.
    01:00:29 - 01:00:32 - A.E.H. Baltus
    01:00:32 - 01:01:07 - M. Tilstra
    01:01:07 - 01:01:11 - A.E.H. Baltus
    01:01:11 - 01:01:38 - S.M. de Reus
    01:01:38 - 01:02:26 - A.E.H. Baltus
  22. 7.i

    Voorgesteld besluit

    1. Het voorbereidingsbesluit zoals opgenomen in de procedure in de plansoftware genaamd 'Voorbeschermingsregels bodem gemeente Lelystad' vast te stellen.

    Besluit

    1. Het voorbereidingsbesluit zoals opgenomen in de procedure in de plansoftware genaamd 'Voorbeschermingsregels bodem gemeente Lelystad' vast te stellen.

    01:01:48 - 01:02:26 - A.E.H. Baltus
  23. 7.j

    Dit raadsvoorstel is als kennelijk hamerstuk zonder tussenkomst van een raadscommissie door de agendacommissie rechtstreeks geagendeerd voor besluitvorming.

    Voorgesteld besluit

    1. De definitieve fractievergoeding 2023 (zie kolom “ periode 2023, uitgaven”) en restant fractievergoeding 2023 (zie kolom “2023, rest”) voor de periode 1 januari tot en met 31 december 2023 vast te stellen overeenkomstig onderstaande tabel (zie voorstel).

    Besluit

    1. De definitieve fractievergoeding 2023 (zie kolom “ periode 2023, uitgaven”) en restant fractievergoeding 2023 (zie kolom “2023, rest”) voor de periode 1 januari tot en met 31 december 2023 vast te stellen overeenkomstig onderstaande tabel (zie voorstel).

    01:01:51 - 01:02:26 - A.E.H. Baltus
  24. 8

    01:01:58 - 01:02:26 - A.E.H. Baltus
    01:02:40 - 01:03:58 - P.J. Frankema
    01:03:58 - 01:04:02 - A.E.H. Baltus
    01:04:02 - 01:04:22 - G.J. Boertjens
    01:04:22 - 01:04:36 - P.J. Frankema
    01:04:39 - 01:04:43 - A.E.H. Baltus
    01:04:43 - 01:04:58 - R.A.F. Velstra
  25. 8.a

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    Fractie #JONGLELYSTAD (4), Fractie CDA (1), Fractie ChristenUnie (3), Fractie D66 (2), Fractie Forum voor Democratie (2), Fractie GroenLinks (3), Fractie InwonersPartij (3), Fractie Leefbaar Lelystad (4), Fractie Mooi Lelystad (2), Fractie PvdA (3), Fractie PVV (3), Fractie SP (2), Fractie VVD (4)

    Voorgesteld besluit

    1. Te kiezen voor scenario 4 uit het locatie onderzoek voor de vervangende nieuwbouw van basisschool De Windroos; 
    2. Een aanvullend krediet ad € 3.956.760, - beschikbaar te stellen voor het realiseren van de vervangende nieuwbouw voor basisschool De Windroos conform scenario 4 uit het locatie onderzoek; 
    3. De kapitaallasten die gepaard gaan met dit aanvullend krediet, ad. gemiddeld € 10.769, - per jaar vanaf 2027, als onontkoombaar mee te nemen in de Kadernota 2025-2028 als onderdeel van de actualisering van het IHP. 
    4. In verband met de sloop van het huidige gebouw van basisschool De Windroos en het naastgelegen voormalige schoolgebouw aan Karveel 39-01 als onderdeel van het voorgestelde scenario 4, de restant boekwaarde van beide gebouwen af te boeken en de dekking hiervoor ad. € 298.687 voor 2025 en € 437.414 voor 2027 als onontkoombaar mee te nemen in de Kadernota 2025-2028 als onderdeel van de actualisering van het IHP.

    Besluit

    1. Te kiezen voor scenario 4 uit het locatieonderzoek voor de vervangende nieuwbouw van basisschool De Windroos, waarbij in de ontwerpfase wordt onderzocht of er met de positie van de bouwblokken kan worden geschoven, zoveel mogelijk rekening houdend met de bezwaren van de omwonenden. 
    2. Een aanvullend krediet ad € 3.956.760, - beschikbaar te stellen voor het realiseren van de vervangende nieuwbouw voor basisschool De Windroos conform scenario 4 uit het locatie onderzoek; 
    3. De kapitaallasten die gepaard gaan met dit aanvullend krediet, ad. gemiddeld € 10.769, - per jaar vanaf 2027, als onontkoombaar mee te nemen in de Kadernota 2025-2028 als onderdeel van de actualisering van het IHP. 
    4. In verband met de sloop van het huidige gebouw van basisschool De Windroos en het naastgelegen voormalige schoolgebouw aan Karveel 39-01 als onderdeel van het voorgestelde scenario 4, de restant boekwaarde van beide gebouwen af te boeken en de dekking hiervoor ad. € 298.687 voor 2025 en € 437.414 voor 2027 als onontkoombaar mee te nemen in de Kadernota 2025-2028 als onderdeel van de actualisering van het IHP.

    Amendementen

    Titel
    A 24.085 CU locatiestudie De Windroos

    Moties

    Titel
    M 24.085 D66 Participatie IHP Windroos AANGEPAST

    Toezeggingen

    Titel
    Omwonenden meenemen in de ontwerpfase
    01:04:57 - 01:04:58 - R.A.F. Velstra
    01:05:02 - 01:05:34 - P.J. Frankema
    01:05:34 - 01:05:54 - A.E.H. Baltus
    01:06:08 - 01:06:13 - S.H. de Wilde
    01:06:13 - 01:06:24 - A.E.H. Baltus
    01:06:24 - 01:06:26 - A.E.H. Baltus
    01:06:26 - 01:06:28 - A.E.H. Baltus
    01:06:28 - 01:07:22 - S.H. de Wilde
    01:07:24 - 01:07:27 - A.E.H. Baltus
    01:07:27 - 01:07:44 - S.H. de Wilde
    01:07:45 - 01:07:50 - A.E.H. Baltus
    01:07:50 - 01:08:11 - M. van Hove
    01:08:11 - 01:08:35 - A.E.H. Baltus
    01:08:38 - 01:08:51 - M. van Hove
    01:08:51 - 01:08:54 - A.E.H. Baltus
    01:08:56 - 01:09:31 - J.W. Hijmissen
    01:09:33 - 01:10:02 - A.E.H. Baltus
    01:10:02 - 01:10:03 - J.W. Hijmissen
    01:10:03 - 01:10:04 - A.E.H. Baltus
    01:10:04 - 01:10:12 - A.E.H. Baltus
    01:10:16 - 01:10:18 - G.J. Boertjens
    01:10:18 - 01:10:33 - A.E.H. Baltus
    01:10:33 - 01:11:50 - G.J. Boertjens
    01:11:52 - 01:12:01 - A.E.H. Baltus
    01:12:01 - 01:13:21 - D.A. Grimbergen
    01:13:23 - 01:13:54 - A.E.H. Baltus
    01:14:05 - 01:14:41 - A.E.H. Baltus
    01:15:15 - 01:15:28 - A.E.H. Baltus
    01:15:43 - 01:16:15 - A.E.H. Baltus
  26. 8.b

    Stemuitslag

    voor 94%
    tegen 6%
    voor
    Fractie #JONGLELYSTAD (4), Fractie CDA (1), Fractie ChristenUnie (3), Fractie D66 (2), Fractie Forum voor Democratie (2), Fractie GroenLinks (3), Fractie InwonersPartij (3), Fractie Leefbaar Lelystad (4), Fractie Mooi Lelystad (2), Fractie PvdA (3), Fractie PVV (3), Fractie VVD (4)
    tegen
    Fractie SP (2)

    Voorgesteld besluit

    1. Kennis te nemen van het plan van aanpak en de volgende geselecteerde maatregelen vast te stellen en ten laste te leggen van het beschikbare budget:
    a. Maatregel A: Integrale aanpak Wayfinding (vindbaarheid) fietsnetwerk
    b. Maatregel E: Verlichting verbeteren / nachtnet fiets: sociale veiligheid in het donker
    c. Maatregel F: Fietslessen
    d. Maatregel G: Lelystad profileren als (recreatieve) fietsstad
    e. Maatregel H: Groenonderhoud langs fietspaden

    Besluit

    1. Kennis te nemen van het plan van aanpak en de volgende geselecteerde maatregelen vast te stellen en ten laste te leggen van het beschikbare budget:
    a. Maatregel A: Integrale aanpak Wayfinding (vindbaarheid) fietsnetwerk
    b. Maatregel E: Verlichting verbeteren / nachtnet fiets: sociale veiligheid in het donker
    c. Maatregel F: Fietslessen
    d. Maatregel G: Lelystad profileren als (recreatieve) fietsstad
    e. Maatregel H: Groenonderhoud langs fietspaden

    Amendementen

    Titel
    A 24.091 FvD 1.3 Maatregel F: Fietslessen
    A 24.091 LL Plan van Aanpak Beste Fietsstad van Nederland

    Moties

    Titel
    M 24.091 LL Plan van Aanpak Beste Fietsstad van Nederland
    01:15:51 - 01:16:15 - A.E.H. Baltus
    01:16:46 - 01:16:49 - A.E.H. Baltus
    01:16:49 - 01:18:27 - S. van Slot
    01:18:28 - 01:18:44 - A.E.H. Baltus
    01:18:49 - 01:19:42 - J. Schoone
    01:19:43 - 01:19:50 - A.E.H. Baltus
    01:19:50 - 01:20:23 - M. Manheim
    01:20:23 - 01:20:24 - A.E.H. Baltus
    01:20:24 - 01:20:40 - J. Schoone
    01:20:41 - 01:21:16 - A.E.H. Baltus
    01:21:16 - 01:21:44 - H. Smit
    01:21:45 - 01:21:49 - A.E.H. Baltus
    01:21:49 - 01:21:52 - M. Tilstra
    01:21:52 - 01:21:53 - A.E.H. Baltus
    01:21:53 - 01:22:26 - M. Tilstra
    01:22:26 - 01:22:29 - A.E.H. Baltus
    01:22:29 - 01:23:00 - M. Manheim
    01:23:00 - 01:23:02 - A.E.H. Baltus
    01:23:03 - 01:23:41 - S.M. de Reus
    01:23:42 - 01:23:54 - A.E.H. Baltus
    01:24:07 - 01:24:19 - A.E.H. Baltus
    01:24:21 - 01:24:22 - A.E.H. Baltus
    01:24:43 - 01:24:55 - A.E.H. Baltus
    01:25:10 - 01:25:43 - A.E.H. Baltus
  27. 8.c

    Stemuitslag

    voor 75%
    tegen 25%
    voor
    Fractie #JONGLELYSTAD (4), Fractie CDA (1), Fractie ChristenUnie (3), Fractie D66 (2), Fractie Forum voor Democratie (2), Fractie GroenLinks (3), Fractie InwonersPartij (3), Fractie PvdA (3), Fractie SP (2), Fractie VVD (4)
    tegen
    Fractie Leefbaar Lelystad (4), Fractie Mooi Lelystad (2), Fractie PVV (3)

    Voorgesteld besluit

    1. Kennis te nemen van het woonwagen- en standplaatsenbeleid Gemeente Lelystad 2024 en de volgende uitgangspunten vast te stellen:
    1.1. Nieuw te ontwikkelen woonwagenlocaties zijn gelegen in verbinding met de bestaande stad, in de nabijheid van voorzieningen en sluiten aan op de bestaande (ondergrondse) infrastructuur.
    1.2. Woonwagenlocaties zijn kleinschalig en kennen een voorkeursgrootte van 8 tot 20 woonwagens.
    1.3. Het aantal woonwagenstandplaatsen wordt bepaald door de lokale behoefte, het behoefteonderzoek en de inschrijf- en wachtlijst geven hier inzicht in. Het wordt voor woonwagenbewoners mogelijk om binnen een redelijke termijn kans te maken op een standplaats vergelijkbaar met de inschrijfduur voor een sociale huurwoning. Beiden zijn wel afhankelijk van wat de stad aankan op het gebied van leefbaarheid en veiligheid.


    1.4. Het uitgangspunt is dat er wordt gewerkt met een erfpachtconstructie dus dat de grond in eigendom blijft van de gemeente.


    1.5. Woonwagens worden alleen aan de beoogde doelgroep toegewezen die daarbij ook een economische of maatschappelijke binding hebben met Lelystad.


    1.6. Er wordt zoveel mogelijk en tegen redelijke kosten rekening gehouden met de wensen van woonwagenbewoners als het gaat om het beschermen en faciliteren van de woonwagencultuur.


    1.7. Huurwoonwagens worden door de woningcorporatie Centrada verhuurd. Zij zijn er voor huishoudens met een laag tot middeninkomen die willen huren, in de sociale huur of middenhuur.


    1.8. Bij de toewijzing van standplaatsen en/of woonwagens wordt de rangorde bepaald door middel van toewijzingsregels.


    1.9. Woonwagenbewoners worden ook betrokken bij de uitvoering van het woonwagenbeleid zodat voor hun belangen in het hele proces wordt opgekomen.

    Besluit

    1. Kennis te nemen van het woonwagen- en standplaatsenbeleid Gemeente Lelystad 2024 en de volgende uitgangspunten vast te stellen:
    1.1. Nieuw te ontwikkelen woonwagenlocaties zijn gelegen in verbinding met de bestaande stad, in de nabijheid van voorzieningen en sluiten aan op de bestaande (ondergrondse) infrastructuur.
    1.2. Woonwagenlocaties zijn kleinschalig en kennen een voorkeursgrootte van 8 tot 20 woonwagens.
    1.3. Het aantal woonwagenstandplaatsen wordt bepaald door de lokale behoefte, het behoefteonderzoek en de inschrijf- en wachtlijst geven hier inzicht in. Het wordt voor woonwagenbewoners mogelijk om binnen een redelijke termijn kans te maken op een standplaats vergelijkbaar met de inschrijfduur voor een sociale huurwoning. Beiden zijn wel afhankelijk van wat de stad aankan op het gebied van leefbaarheid en veiligheid.


    1.4. Het uitgangspunt is dat er wordt gewerkt met een erfpachtconstructie dus dat de grond in eigendom blijft van de gemeente.


    1.5. Woonwagens worden alleen aan de beoogde doelgroep toegewezen die daarbij ook een economische of maatschappelijke binding hebben met Lelystad.


    1.6. Er wordt zoveel mogelijk en tegen redelijke kosten rekening gehouden met de wensen van woonwagenbewoners als het gaat om het beschermen en faciliteren van de woonwagencultuur.


    1.7. Huurwoonwagens worden door de woningcorporatie Centrada verhuurd. Zij zijn er voor huishoudens met een laag tot middeninkomen die willen huren, in de sociale huur of middenhuur.


    1.8. Bij de toewijzing van standplaatsen en/of woonwagens wordt de rangorde bepaald door middel van toewijzingsregels.


    1.9. Woonwagenbewoners worden ook betrokken bij de uitvoering van het woonwagenbeleid zodat voor hun belangen in het hele proces wordt opgekomen.

    Amendementen

    Titel
    A 24.095 LL Woonwagen en standplaatsen beleid
    A 24.095 ML Woonwagen en standplaatsen beleid
    01:25:21 - 01:25:43 - A.E.H. Baltus
    01:25:43 - 01:27:12 - J. Schoone
    01:27:13 - 01:27:21 - A.E.H. Baltus
    01:27:21 - 01:27:32 - M.C. Boogaard
    01:27:34 - 01:28:08 - J. Schoone
    01:28:09 - 01:28:20 - A.E.H. Baltus
    01:28:37 - 01:28:46 - A.E.H. Baltus
    01:30:26 - 01:30:41 - A.E.H. Baltus
    01:30:41 - 01:31:07 - H. Smit
    01:31:07 - 01:31:13 - A.E.H. Baltus
    01:31:13 - 01:31:42 - M. Tilstra
    01:31:42 - 01:31:46 - A.E.H. Baltus
    01:31:47 - 01:32:09 - J.W. Hijmissen
    01:32:11 - 01:32:35 - A.E.H. Baltus
    01:32:35 - 01:32:57 - A. Wilcke
    01:32:57 - 01:33:14 - A.E.H. Baltus
    01:33:30 - 01:34:19 - A.E.H. Baltus
    01:34:19 - 01:34:38 - R.A.F. Velstra
    01:34:39 - 01:34:45 - A.E.H. Baltus
    01:34:45 - 01:35:00 - J. Schoone
    01:35:00 - 01:35:04 - A.E.H. Baltus
    01:35:04 - 01:35:06 - A. van Stormbroek
    01:35:07 - 01:35:14 - A.E.H. Baltus
    01:35:26 - 01:35:48 - A.E.H. Baltus
  28. 8.d

    Stemuitslag

    voor 72%
    tegen 28%
    voor
    Fractie #JONGLELYSTAD (4), Fractie ChristenUnie (3), Fractie D66 (2), Fractie Forum voor Democratie (2), Fractie GroenLinks (3), Fractie PvdA (3), Fractie PVV (3), Fractie SP (2), Fractie VVD (4)
    tegen
    Fractie CDA (1), Fractie InwonersPartij (3), Fractie Leefbaar Lelystad (4), Fractie Mooi Lelystad (2)

    Voorgesteld besluit

    1. Aan te haken bij het pilot initiatief van twee jaar van de gemeente Almere voor het laten rijden van een nachttrein op vrijdag- en zaterdagnacht in 2025 en 2026 van en naar Amsterdam, onder voorbehoud van definitieve positieve besluitvorming van de gemeenteraad van Almere over de pilot.
    2. De geschatte meerkosten voor het laten doorrijden van de nachttrein van en naar Lelystad van 100.000 per jaar voor 2 jaar te dekken uit de beklemming in de ROS voor Lelystad Next Level.

    Besluit

    1. Aan te haken bij het pilot initiatief van twee jaar van de gemeente Almere voor het laten rijden van een nachttrein op vrijdag- en zaterdagnacht in 2025 en 2026 van en naar Amsterdam, onder voorbehoud van definitieve positieve besluitvorming van de gemeenteraad van Almere over de pilot.
    2. De geschatte meerkosten voor het laten doorrijden van de nachttrein van en naar Lelystad van 100.000 per jaar voor 2 jaar te dekken uit de beklemming in de ROS voor Lelystad Next Level.

    Amendementen

    Titel
    A 24.096 CDA nachttrein
    01:35:38 - 01:35:48 - A.E.H. Baltus
    01:35:54 - 01:37:25 - J.W. Hijmissen
    01:37:26 - 01:37:33 - A.E.H. Baltus
    01:37:33 - 01:38:12 - M. Tilstra
    01:38:12 - 01:38:13 - A.E.H. Baltus
    01:38:13 - 01:38:47 - J.W. Hijmissen
    01:38:47 - 01:38:48 - A.E.H. Baltus
    01:38:48 - 01:39:11 - M. Tilstra
    01:39:12 - 01:39:14 - A.E.H. Baltus
    01:39:14 - 01:39:15 - J.W. Hijmissen
    01:39:15 - 01:39:17 - A.E.H. Baltus
    01:39:17 - 01:39:30 - H. Smit
    01:39:31 - 01:39:33 - J.W. Hijmissen
    01:39:33 - 01:39:37 - A.E.H. Baltus
    01:39:37 - 01:39:58 - J.W. Hijmissen
    01:39:59 - 01:40:13 - A.E.H. Baltus
    01:40:14 - 01:41:33 - H. Smit
    01:41:34 - 01:41:41 - A.E.H. Baltus
    01:41:41 - 01:42:02 - J.J.P. van der Hoek
    01:42:02 - 01:42:03 - A.E.H. Baltus
    01:42:03 - 01:42:10 - H. Smit
    01:42:12 - 01:42:16 - A.E.H. Baltus
    01:42:16 - 01:42:45 - R.A.F. Velstra
    01:42:46 - 01:42:47 - A.E.H. Baltus
    01:42:47 - 01:42:49 - R.A.F. Velstra
    01:42:49 - 01:43:22 - A.E.H. Baltus
    01:43:38 - 01:43:48 - A.E.H. Baltus
    01:43:48 - 01:43:50 - A. Wilcke
    01:43:50 - 01:43:52 - A.E.H. Baltus
    01:43:52 - 01:43:56 - A. Wilcke
    01:43:59 - 01:44:01 - A.E.H. Baltus
    01:44:01 - 01:44:05 - R.A.F. Velstra
    01:44:05 - 01:44:07 - A.E.H. Baltus
    01:44:07 - 01:44:11 - K.A. Dreesman
    01:44:11 - 01:44:15 - A.E.H. Baltus
    01:44:26 - 01:44:55 - A.E.H. Baltus
  29. 8.e

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    Fractie #JONGLELYSTAD (4), Fractie CDA (1), Fractie ChristenUnie (3), Fractie D66 (2), Fractie Forum voor Democratie (2), Fractie GroenLinks (3), Fractie InwonersPartij (3), Fractie Leefbaar Lelystad (4), Fractie Mooi Lelystad (2), Fractie PvdA (3), Fractie PVV (3), Fractie SP (2), Fractie VVD (4)

    Voorgesteld besluit

    1. De Verordening maatschappelijke ondersteuning Lelystad 2024 vast te stellen met daarin als belangrijkste wijzigingen:
    - De criteria voor maatwerkvoorzieningen, waaronder voor beschermd wonen en maatschappelijke opvang zijn verduidelijkt en uitgebreid;
    - Er zijn criteria voor gebruikelijke zorg en niet gebruikelijke zorg opgenomen;
    - Weigeringsgrond in verband met oplossing in eigen kracht is opgenomen;
    - De bijdrage in de kosten voor het collectief vervoer is aangepast;
    - Inning en wijze van vaststelling van de bijdrage in de kosten van maatschappelijke ondersteuning is opgenomen;
    - De verordening is herijkt.

    Besluit

    1. De Verordening maatschappelijke ondersteuning Lelystad 2024 vast te stellen met daarin als belangrijkste wijzigingen:
    - De criteria voor maatwerkvoorzieningen, waaronder voor beschermd wonen en maatschappelijke opvang zijn verduidelijkt en uitgebreid;
    - Er zijn criteria voor gebruikelijke zorg en niet gebruikelijke zorg opgenomen;
    - Weigeringsgrond in verband met oplossing in eigen kracht is opgenomen;
    - De bijdrage in de kosten voor het collectief vervoer is aangepast;
    - Inning en wijze van vaststelling van de bijdrage in de kosten van maatschappelijke ondersteuning is opgenomen;
    - De verordening is herijkt.

    Moties

    Titel
    M 24.103 CU heldere communicatie WMO
    01:44:37 - 01:44:55 - A.E.H. Baltus
    01:45:08 - 01:46:57 - H. Schraa
    01:46:59 - 01:47:04 - A.E.H. Baltus
    01:47:04 - 01:47:09 - J. Schoone
    01:47:09 - 01:47:10 - A.E.H. Baltus
    01:47:10 - 01:47:37 - H. Schraa
    01:47:37 - 01:47:38 - A.E.H. Baltus
    01:47:38 - 01:47:44 - J. Schoone
    01:47:47 - 01:47:49 - J. Schoone
    01:47:49 - 01:47:53 - A.E.H. Baltus
    01:47:53 - 01:47:56 - H. Schraa
    01:47:56 - 01:48:06 - A.E.H. Baltus
    01:48:06 - 01:48:18 - J. Schoone
    01:48:20 - 01:48:26 - A.E.H. Baltus
    01:48:26 - 01:49:00 - G.J. Boertjens
    01:49:00 - 01:49:04 - A.E.H. Baltus
    01:49:04 - 01:49:33 - H. Schraa
    01:49:34 - 01:49:53 - G.J. Boertjens
    01:49:53 - 01:49:57 - A.E.H. Baltus
    01:49:57 - 01:50:18 - Meral Aktan
    01:50:18 - 01:50:19 - A.E.H. Baltus
    01:50:21 - 01:50:59 - H. Schraa
    01:51:00 - 01:51:13 - A.E.H. Baltus
    01:51:16 - 01:51:39 - M. van Hove
    01:51:39 - 01:52:04 - A.E.H. Baltus
    01:52:26 - 01:52:41 - A.E.H. Baltus
    01:52:50 - 01:53:16 - A.E.H. Baltus
  30. 8.f

    Stemuitslag

    voor 83%
    tegen 17%
    voor
    Fractie #JONGLELYSTAD (4), Fractie CDA (1), Fractie ChristenUnie (3), Fractie D66 (2), Fractie GroenLinks (3), Fractie InwonersPartij (3), Fractie Mooi Lelystad (2), Fractie PvdA (3), Fractie PVV (3), Fractie SP (2), Fractie VVD (4)
    tegen
    Fractie Forum voor Democratie (2), Fractie Leefbaar Lelystad (4)

    Voorgesteld besluit

    1. Kennis te nemen van de bevindingen, inclusief het gemotiveerde advies van de commissie Benoeming en klankbord wethouders om geen invulling te geven aan de vacature van een wethouder, die is ontstaan na het vertrek van wethouder Broekema op 27 februari 2024.
    2. Met in achtneming van art. 39 van de Gemeentewet het aantal wethouders in Lelystad te verminderen van 5 fulltime wethouders naar 4 fulltime wethouders.
    3. Om de verbinding vanuit de raad met het college te versterken en daarvoor de commissie te verzoeken om de komende 4 kwartalen overleg met het gehele college te hebben, waarbij gereflecteerd kan worden op het functioneren van het college en de samenwerking tussen raad en college.
    4. Van het college een vaste portefeuilleverdeling tegemoet te zien, waarbij zij dit advies van de commissie in acht nemen en wat (nog) volgt uit latere gesprekken over samenwerking raad en college.

    Besluit

    1. Kennis te nemen van de bevindingen, inclusief het gemotiveerde advies van de commissie Benoeming en klankbord wethouders om geen invulling te geven aan de vacature van een wethouder, die is ontstaan na het vertrek van wethouder Broekema op 27 februari 2024. 
    2. Met in achtneming van art. 39 van de Gemeentewet het aantal wethouders in Lelystad te verminderen van 5 fulltime wethouders naar 4 fulltime wethouders. 
    3. Om de verbinding vanuit de raad met het college te versterken en daarvoor de commissie te verzoeken om de komende vier kwartalen overleg met het gehele college te hebben, waarbij gereflecteerd kan worden op het functioneren van het college en de samenwerking tussen raad en college.
    4. Uiterlijk 3 september van het college een vaste portefeuilleverdeling tegemoet te zien, waarbij zij dit advies en wat nog volgt uit latere gesprekken met de commissie in acht nemen.

    Amendementen

    Titel
    A 24.147 D66 Proces wethouder deadline

    Moties

    Titel
    M 24.147 GL Aandacht voor sociaal domein
    01:52:59 - 01:53:16 - A.E.H. Baltus
    01:53:22 - 01:53:35 - A.E.H. Baltus
    01:53:40 - 01:55:58 - A. van Stormbroek
    01:55:58 - 01:56:40 - A.E.H. Baltus
    01:56:56 - 01:59:31 - S.H. de Wilde
    01:59:32 - 01:59:40 - A.E.H. Baltus
    01:59:40 - 01:59:44 - M. Manheim
    01:59:45 - 01:59:47 - A.E.H. Baltus
    01:59:47 - 02:00:23 - S.H. de Wilde
    02:00:23 - 02:00:36 - A.E.H. Baltus
    02:00:36 - 02:00:44 - R.A.F. Velstra
    02:00:44 - 02:00:52 - A.E.H. Baltus
    02:00:52 - 02:01:27 - S.H. de Wilde
    02:01:28 - 02:02:26 - A.E.H. Baltus
    02:02:26 - 02:02:33 - R.A.F. Velstra
    02:02:33 - 02:02:36 - A.E.H. Baltus
    02:02:36 - 02:02:37 - A.E.H. Baltus
    02:02:42 - 02:02:47 - A.E.H. Baltus
    02:02:47 - 02:03:50 - S.H. de Wilde
    02:03:50 - 02:04:11 - A.E.H. Baltus
    02:04:11 - 02:04:39 - M.C. Boogaard
    02:04:39 - 02:05:02 - A.E.H. Baltus
    02:05:33 - 02:06:04 - A.E.H. Baltus
    02:06:12 - 02:09:02 - S.M. de Reus
    02:09:02 - 02:09:08 - A.E.H. Baltus
    02:09:08 - 02:09:20 - M.C. Boogaard
    02:09:20 - 02:09:21 - A.E.H. Baltus
    02:09:21 - 02:09:54 - S.M. de Reus
    02:09:54 - 02:09:55 - A.E.H. Baltus
    02:09:55 - 02:10:00 - M.C. Boogaard
    02:10:03 - 02:10:04 - A.E.H. Baltus
    02:10:04 - 02:10:11 - S.M. de Reus
    02:10:12 - 02:10:21 - A.E.H. Baltus
    02:10:21 - 02:10:49 - Murat Aktan
    02:10:49 - 02:10:52 - A.E.H. Baltus
    02:10:52 - 02:11:13 - S.M. de Reus
    02:11:14 - 02:11:37 - A.E.H. Baltus
    02:11:43 - 02:13:45 - H. Schraa
    02:13:45 - 02:13:54 - A.E.H. Baltus
    02:13:58 - 02:16:00 - R. Ros
    02:16:00 - 02:16:06 - A.E.H. Baltus
    02:16:19 - 02:18:12 - M.C. Boogaard
    02:18:14 - 02:18:36 - A.E.H. Baltus
    02:18:36 - 02:20:14 - A. van Stormbroek
    02:20:15 - 02:21:04 - A.E.H. Baltus
    02:21:04 - 02:21:24 - R.A.F. Velstra
    02:21:24 - 02:21:27 - A.E.H. Baltus
    02:21:27 - 02:22:09 - K.A. Dreesman
    02:22:09 - 02:22:13 - A.E.H. Baltus
    02:22:13 - 02:22:48 - S.H. de Wilde
    02:22:48 - 02:22:51 - A.E.H. Baltus
    02:22:51 - 02:23:04 - M.C. Boogaard
    02:23:04 - 02:23:19 - A.E.H. Baltus
    02:23:34 - 02:23:48 - A.E.H. Baltus
    02:24:01 - 02:24:36 - A.E.H. Baltus
    02:24:36 - 02:24:55 - S. van Slot
    02:24:55 - 02:25:04 - A.E.H. Baltus
  31. 9

    02:24:57 - 02:25:04 - A.E.H. Baltus