- Locatie
Raadzaal
- Voorzitter
- Burgemeester A.E.H. Baltus
- Toelichting
-
Raadsvergadering
Uitzending
Agendapunten
-
1
Stemuitslag
voorFractie #JONGLELYSTAD (2)tegenFractie #JONGLELYSTAD (2) -
2
Tijdens deze vergadering wordt de spreektijdenregeling gehanteerd.
Bijlagen
-
3
Bijlagen
-
4Vaststellen besluitenlijst van de raadsvergadering van 15 oktober en 12 november en lijst ingekomen stukken
-
4.a
Bijlagen
Besluitenlijsten en conclusieformulieren raadsbijeenkomsten
Titel Besluitenlijst raadsvergadering 15 oktober 2024 -
4.b
Bijlagen
Besluitenlijsten en conclusieformulieren raadsbijeenkomsten
Titel Besluitenlijst raadsvergadering 12 november 2024 -
4.c
Bijlagen
-
5Raadsactualiteit
-
5.a
Moties
Titel MV FvD Noorderwagenplein/Lelycenter MV ML Controles fatbikes MV PVV Antisemitisme -
5.a.1
Stemuitslag
voorFractie #JONGLELYSTAD (3), Fractie CDA (1), Fractie ChristenUnie (3), Fractie D66 (2), Fractie Forum voor Democratie (2), Fractie GroenLinks (3), Fractie InwonersPartij (3), Fractie Leefbaar Lelystad (4), Fractie Mooi Lelystad (2), Fractie NL Lelystad (1), Fractie PvdA (2), Fractie PVV (3), Fractie SP (2), Fractie VVD (4) -
5.a.2
Stemuitslag
voorFractie CDA (1), Fractie ChristenUnie (3), Fractie Forum voor Democratie (2), Fractie InwonersPartij (3), Fractie Leefbaar Lelystad (4), Fractie Mooi Lelystad (2), Fractie NL Lelystad (1), Fractie PVV (3), Fractie SP (2), Fractie VVD (4)tegenFractie #JONGLELYSTAD (3), Fractie D66 (2), Fractie GroenLinks (3), Fractie PvdA (2) -
5.a.3
Stemuitslag
voorFractie CDA (1), Fractie ChristenUnie (3), Fractie Forum voor Democratie (2), Fractie GroenLinks (3), Fractie InwonersPartij (3), Fractie Leefbaar Lelystad (4), Fractie Mooi Lelystad (2), Fractie NL Lelystad (1), Fractie PVV (3), Fractie SP (2), Fractie VVD (4)tegenFractie #JONGLELYSTAD (3), Fractie D66 (2), Fractie PvdA (2) -
5.b
Mondelinge vragen
Onderwerp MoV FvD Noorderwagenplein MoV GL Nieuwbouw 4Fusion -
6Vaststellen A-stukken (Hamerstukken)
-
6.a
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Geen wensen en bedenkingen kenbaar te maken bij het collegebesluit om de ‘Prestatieafspraken 2025-2027’ met Centrada-HVOB-Gemeente Lelystad aan te gaan.
2. Kennis te nemen van de bodbrief van Woonzorg Nederland en Harmonisch Wonen.Besluit
1. Geen wensen en bedenkingen kenbaar te maken bij het collegebesluit om de ‘Prestatieafspraken 2025-2027’ met Centrada-HVOB-Gemeente Lelystad aan te gaan.
2. Kennis te nemen van de bodbrief van Woonzorg Nederland en Harmonisch Wonen. -
6.b
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. De bijgevoegde MRA Agenda 2025-2028 en de bijbehorende Meerjarenbegroting te bekrachtigen;
2. Geen wensen en bedenkingen aan het college mee te geven, ten aanzien van de MRA Agenda 2025-2028 en de bijbehorende documenten.Besluit
1. De bijgevoegde MRA Agenda 2025-2028 en de bijbehorende Meerjarenbegroting te bekrachtigen;
2. Geen wensen en bedenkingen aan het college mee te geven, ten aanzien van de MRA Agenda 2025-2028 en de bijbehorende documenten.Moties
Titel M 24.343 NLL Netcongestie -
6.c
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Kennis te nemen van het voorgenomen besluit van het college om via een statutenwijziging bestuurlijk deel te nemen in de Stichting Welzijn Lelystad.
2. Met in achtneming van art. 160 lid 2 van de Gemeentewet over deze deelneming in de Stichting Welzijn Lelystad geen wensen en bedenkingen ter kennis van het college te brengen.Besluit
1. Kennis te nemen van het voorgenomen besluit van het college om via een statutenwijziging bestuurlijk deel te nemen in de Stichting Welzijn Lelystad.
2. Met in achtneming van art. 160 lid 2 van de Gemeentewet over deze deelneming in de Stichting Welzijn Lelystad geen wensen en bedenkingen ter kennis van het college te brengen. -
6.d
De agendacommissie heeft dit als A-stuk geagendeerd, zonder tussenkomst van een raadscommissie.
De besluitvorming programmabegroting (raadsvergadering 12 november 2024) is in deze nota verwerkt.Bijlagen
Voorgesteld besluit
Vast te stellen de onder nummer 1 tot en met nummer 12 genoemde belastingverordeningen en tarievenregeling – onder voorbehoud van de besluitvorming van de programmabegroting 2025-2028 in de raad - vast te stellen:
1. de Verordening op de heffing en de invordering van onroerende-zaakbelastingen 2025;
2. de Verordening op de heffing en de invordering van belastingen op roerende woon- en bedrijfsruimten 2025;
3. de Verordening op de heffing en de invordering van afvalstoffenheffing 2025;
4. de Verordening op de heffing en de invordering van rioolheffing 2025;
5. de Verordening op de heffing en de invordering van hondenbelasting 2025;
6. de Verordening op de heffing en de invordering van marktgelden 2025;
7. de Regeling tot vaststelling van de tarieven voor de huur van gemeentegrond door de ambulante handel 2025;
8. de Verordening op de heffing en de invordering van leges 2025;
9. de Verordening op de heffing en de invordering van lijkbezorgingsrechten 2025;
10. de Verordening op de heffing en de invordering van de liggelden Bataviahaven 2025;
11. de Verordening op de heffing en de invordering van de parkeerbelastingen 2025;
12. de Verordening op de heffing en de invordering van de toeristenbelasting 2025.
Alsmede: De portefeuillehouder financiën te machtigen om wijzigingen in het voorstel aan te brengen conform de vastgestelde programmabegroting.
Besluit
Vast te stellen de onder nummer 1 tot en met nummer 12 genoemde belastingverordeningen en tarievenregeling – onder voorbehoud van de besluitvorming van de programmabegroting 2025-2028 in de raad - vast te stellen:
1. de Verordening op de heffing en de invordering van onroerende-zaakbelastingen 2025;
2. de Verordening op de heffing en de invordering van belastingen op roerende woon- en bedrijfsruimten 2025;
3. de Verordening op de heffing en de invordering van afvalstoffenheffing 2025;
4. de Verordening op de heffing en de invordering van rioolheffing 2025;
5. de Verordening op de heffing en de invordering van hondenbelasting 2025;
6. de Verordening op de heffing en de invordering van marktgelden 2025;
7. de Regeling tot vaststelling van de tarieven voor de huur van gemeentegrond door de ambulante handel 2025;
8. de Verordening op de heffing en de invordering van leges 2025;
9. de Verordening op de heffing en de invordering van lijkbezorgingsrechten 2025;
10. de Verordening op de heffing en de invordering van de liggelden Bataviahaven 2025;
11. de Verordening op de heffing en de invordering van de parkeerbelastingen 2025;
12. de Verordening op de heffing en de invordering van de toeristenbelasting 2025.
Alsmede: De portefeuillehouder financiën te machtigen om wijzigingen in het voorstel aan te brengen conform de vastgestelde programmabegroting.
-
7Vaststellen B-stukken (Bespreekstukken)
-
7.a
Stemuitslag
voorFractie #JONGLELYSTAD (3), Fractie CDA (1), Fractie ChristenUnie (3), Fractie D66 (2), Fractie Forum voor Democratie (2), Fractie GroenLinks (3), Fractie InwonersPartij (3), Fractie Leefbaar Lelystad (4), Fractie Mooi Lelystad (2), Fractie NL Lelystad (1), Fractie PvdA (2), Fractie PVV (3), Fractie SP (2), Fractie VVD (4)Bijlagen
Voorgesteld besluit
Kennis te nemen van de bestuursrapportage 2024 van de Veiligheidsregio Flevoland en geen zienswijze in te dienen op de 1e begrotingswijziging 2024.
Besluit
Bestuursrapportage en begrotingswijziging 2024 Veiligheidsregio Flevoland
Geamendeerd besluit:
Kennis te nemen van de bestuursrapportage 2024 van de Veiligheidsregio Flevoland en een zienswijze in te dienen op de 1e begrotingswijziging 2024 met de volgende tekst:
Geachte leden van het algemeen bestuur,
Op 5 september heeft u ons de Bestuurs-rapportage 2024 VRF en bijkomstige 1e begrotingswijziging 2024 ter consultatie aangeboden. De gemeenteraad van Lelystad heeft deze stukken besproken in haar commissievergadering van 5 november 2024 en op 19 november 2024 besloten het indienen van bijgevoegde zienswijze op de 1e begrotingswijziging 2024 in te dienen.
De 1e begrotingswijziging komt erg laat in het jaar, dat is extra verrassend omdat de grote oorzaak voor een forse bijstelling voor onze gemeente van maar liefst €508.565 voornamelijk veroorzaakt wordt door een al langer bestaand probleem te weten de uitspraak v/h Europese Hof van Justitie over de zaak Belgische brandweervrijwilliger die ook impact heeft op de rechtspositie van brandweervrijwilligers in Nederland.
Zes jaar na de gerechtelijke uitspraak is er nog geen duurzame oplossing in zicht voor de inzet van onze vrijwilligers. Dit omdat de financiële oplossing vanuit de rijksoverheid voor de implementatie van verplichtend karakter achterwege blijft. Dit is onaanvaardbaar en raakt de beginselen van behoorlijk bestuur.
Het algemeen bestuur heeft besloten om, vooruitlopend op nog onzekere rijksoverheidsfinanciering, het uittreden van vrijwilligers te ondervangen met instroom van beroepsbrandweer, zodat de kwaliteit van brandweerzorg gewaarborgd blijft.
Als financiële dekking is de algemene reserve van de Veiligheidsregio Flevoland benut. Enkel in 2024 gaat het al om een bedrag van € 2,1 miljoen wat aan de reserve wordt onttrokken (Bestuurs-rapportage, p. 31). In de jaarrekening 2023 was hiervoor reeds een verhoging van de reserve nodig. Door het besluit van het Algemeen Bestuur om de reserve op deze manier te benutten, zakken we nu echter weer onder de ondergrens van het weerstandsvermogen.
Met de 1e begrotingswijziging 2024 wordt bij de raden aangekondigd dat een storting in de reserve dient plaats te vinden van € 3,5 miljoen, zodat de brandweerzorg in 2025 gewaarborgd blijft. Omdat we als deelnemende gemeenten in de VRF een verdeelsleutel hebben afgesproken, die onze raad nog steeds onderschrijft betekent het dat de grootste lasten bij de gemeente Almere en Lelystad komen te liggen, gezamenlijk een kleine 2 miljoen euro.
Wij zijn ons ervan doordrongen dat dit onderwerp de formatietafel heeft bereikt en dat het Veiligheidsberaad aandacht heeft gevraagd voor de hoge kosten die de implementatie van verplichtend karakter met zich meebrengt. Echter wij zijn van mening dat enkel aandacht vragen onvoldoende is. Gemeenten stevenen af op het ravijnjaar 2026. Als gevolg hiervan zijn zij genoodzaakt grote bezuinigingen door te voeren. De Raad van Lelystad vraagt aandacht voor een structurele financiële oplossing vanuit de rijksoverheid. De uitspraak van het Europese Hof mag niet ten koste gaan van maatschappelijke betrokkenheid door vrijwilligers en kwalitatief goede brandweerzorg in Lelystad.
Geen financiering van de rijksoverheid, betekent keuzes maken en/of taken teruggeven
Als duidelijkheid van de rijksoverheid uitblijft, willen we weten welke keuzes het Algemeen Bestuur gaat maken om de kosten beheersbaar te houden. Een on-hold op extra uitgaven voor verplichtend karakter klinkt logisch als eerste stap. Zonder rijksoverheidsfinanciering bereiden we de uitvoer van Europese wetgeving op dit punt niet verder voor. Mogelijk stelt het algemeen bestuur een wijziging voor in 1 v/d andere recent aan de rapporteurs VRF gepresenteerde plannen:
· Doorontwikkeling samenwerking met Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek
· Programma versterking crisisbeheersing
· Programma versterking informatievoorziening
De eerste lijkt ons buitengewoon onverstandig en schaalvergroting is een logisch antwoord op niet alleen besparen van kosten maar ook op het verhogen van de bredere slagkracht in de regio. De 2e en 3e zijn echter ook niet geheel onbelangrijk zeker niet met het oog op het weerbaarder maken van de samenleving als geheel want dat is een must. Met het oog op de 10% bezuiniging van het gemeentefonds ten behoeve van crisis en rampenbestrijding, maakt de raad van Lelystad zich zorgen over de financierbaarheid van bovenstaande programma’s.
Betekenis voor het voorstel van de begrotingswijziging 2024
_De raad van Lelystad is kritisch over voorgestelde oplossing door het algemeen bestuur. Wij vragen u voor 2025 en verder een structurele oplossing te zoeken ten aanzien van de korting op rijksbijdragen uit het regeerakkoord en het uitblijven van een structurele oplossing voor verplichtend karakter. We verzoeken u om de begroting van 2025 met een tijdige 1e begrotingswijziging alsnog anders in te richten zodat kwaliteit van brandweerzorg gewaarborgd blijft zonder extra kosten, namelijk door een keuze te maken met een on-hold op het verplichtend karakter of te snijden in andere programma’s en de raad daarover te informeren._Daarnaast verwachten wij proactief en daarmee veel eerder in het jaar geïnformeerd te worden als er nadelige financiële ontwikkelingen zijn.
Onze oproep aan het Landelijk Veiligheidsberaad
Breng onze zorgen, die niet alleen in de gemeente Lelystad, maar breder in onze regio leven opnieuw voor het voetlicht en vraag aan de minister om een passende oplossing voor deze problematiek. De voorgestelde korte termijnoplossing van het AB mag geen structurele oplossing worden. Onze verplichte Gemeenschappelijke regeling is onderhevig aan wetgeving. Hier dient de overheid zich aan te houden. Er is een duurzame financiële oplossing vanuit de rijksoverheid nodig om het takenpakket binnen de VRF naar eer en geweten uit te kunnen voeren en een goede brandweerzorg voor onze burgers te garanderen.
Hoogachtend, namens de gemeenteraad Lelystad,
Burgemeester Griffier
A.E.H. Baltus L.A. Wieringa
Amendementen
Titel A 24.324 CU Wel indienen zienswijze VRF -
7.b
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. De door de raad vastgestelde kaders voor de realisatie van de Tiny Houses in Klein Nooten Warande te heroverwegen en een keuze te maken uit de onderstaande mogelijkheden:
a. Gemeente houdt vast aan de woonvorm Tiny Houses en de huidige kaders voor deze kavels**;**
b. Gemeente gaat over op uitgifte aan een ontwikkelaar voor Tiny Houses met dezelfde voorwaarden;
c. Gemeente gaat over op uitgifte voor Tiny Houses (als particuliere kavels), met andere voorwaarden; met kleinere kavels (maximaal 200 m2, zie voorbeeld bijlage 3).
d. Gemeente gaat over op uitgifte voor Tiny Houses (als particuliere kavels) met andere voorwaarden: grotere woningen niet 50 m2 bvo maar 70 m2.
e. Gemeente gaat over op uitgifte van reguliere woningbouw op de vrijgekomen kavels
f. Gemeente gaat over op uitgifte van reguliere woningbouw met beperkte nokhoogte op de vrijgekomen kavelsBesluit
1. De door de raad vastgestelde kaders voor de realisatie van de Tiny Houses in Klein Nooten Warande te heroverwegen en over te gaan op uitgifte van reguliere woningbouw met beperkte nokhoogte op de vrijgekomen kavels.
2. Bij de verdere bouwontwikkeling in Lelystad op een of meerdere locaties ruimte reserveren voor kavels van maximaal ongeveer 200 m2 voor Tiny Houses waarvan de woningen niet groter zijn dan niet 50 m2 bvo. Hierover zo mogelijk in Q2 2025 een voorstel aan de raad voor te leggen.Amendementen
Titel A 24.325 CDA Tiny Houses optie f A 24.325 D66 Tiny Houses A 24.325 ML Tiny Houses kavels Klein Nooten Warande -
8Sluiting