- Locatie
Raadzaal
- Toelichting
-
Raad 29-01-2013
- Agenda documenten
Uitzending
Agendapunten
-
1Verklaring der letters: (B) = beeldvormende vergadering (O) = oordeelvormende vergadering
-
218.45 - 19.00 uur Ontvangst met koffie (Burgerzaal)
-
3
Bijlagen
-
4
Bijlagen
-
5
Bijlagen
-
6
Bijlagen
-
7
Bijlagen
-
8
Bijlagen
-
920.45 - 21.00 uur Pauze
-
1021.00 - 23.00 uur Besluitvormende raadsvergadering
-
11Opening
-
12Gelegenheid tot het stellen van mondelinge vragen (art. 37 RvO).
-
13Vaststelling agenda.
-
14
Bijlagen
-
15
Bijlagen
-
16
Bijlagen
Besluit
Toe te laten als lid van de raad van de gemeente Lelystad;
Mevrouw Niezen-Vos, O.J. (Olga) (v). -
17Vaststellen A-stukken
-
18
Bijlagen
Besluit
Over te gaan tot de benoeming van Deloitte Accountants B.V. als accountant van de gemeente Lelystad die is belast met de controle van de jaarrekening zo als bedoeld in artikel 197 van de gemeentewet voor een periode van drie jaar ingaande met de controle van de jaarrekening over het jaar 2013.
-
19
Bijlagen
Besluit
Kennis te nemen van het Speelruimtebeleidsplan 2013 en de volgende daarin opgenomen
kernpunten van het beleid vast te stellen:
a) diversiteit en kwaliteit centraal;
b) spreiding speelvoorzieningen volgt gebruikers;
c) beheerplan is leidend.
2. Het jaarplan GO Spelen 2013 en het Meerjaren plan Grootonderhoud Spelen 2014 – 2017 (MJP GO Spelen 2014 – 2017) vast te stellen; -
20
Bijlagen
Besluit
- kennis te nemen van de analyse en de visie op de aandachtspunten Wonen, Werken, Recreëren en Voorzieningen, zoals vastgelegd in het advies van de raadsinitiatiefgroep structuurvisie en woningbouw;
- de volgende kaders vast te stellen voor het bestuurlijk handelen ten aanzien van het aandachtspunt “Wonen”:
a. Ingezet wordt op het in evenwicht brengen van de sociale structuur en het vergroten van de koopkracht van de Lelystadse bevolking. De groei van de stad dient daar aan bij te dragen.
b. Ingezet wordt op bouwen in het midden en hogere woonsegment teneinde een betere balans tussen de segmenten te bereiken.
c. De financiële stabiliteit van de gemeente moet gegarandeerd blijven.
d. Het financiële risico wordt beperkt door:
i. de stedelijke programmering te richten op de reeds verworven gronden en daarbinnen prioriteit te geven aan geheel of gedeeltelijk bouwrijp gemaakte gronden;
ii. te zorgen dat het bouwrijp maken in een zo laat mogelijk stadium gebeurt;
iii. te zorgen dat niet meer bouwrijpe grond in voorraad is dan volgens de vigerende prognose in 3 jaar kan worden afgezet;
iv. organisch te ontwikkelen, zodanig dat elke toevoeging in principe ook het eindstadium kan zijn.
e. Ten aanzien van de sociale kernvoorraad (huur):
i. de sociale kernvoorraad (huurprijs tot € 665,--) wordt beperkt tot globaal het huidige aandeel (28%) en de nadruk wordt gelegd op renovatie en vernieuwing van de voorraad in plaats van uitbreiding;
ii. de mogelijkheden worden onderzocht om aan de verkoop van deze woningen een (verplicht) onderhoudscontract te koppelen voor groot onderhoud om bij (eventuele) verkoop van deze woningen verpaupering tegen te gaan;
iii. deze uitgangspunten worden verankerd in het nieuwe Lokaal Akkoord met Centrada (vanaf 2014).
f. Ten aanzien van sociale koop:
i. de grens voor een sociale koopwoning in de nieuwbouw wordt per direct geïndexeerd van € 171.000,00 naar € 150.000,00 vrij op naam voor een eengezinswoning;
ii. tot en met 2016 wordt gestopt met het faciliteren en subsidiëren van sociale koopwoningen;
iii. ten aanzien van al gemaakte afspraken, zoals in het Lokaal Akkoord 2010–2013, wordt een voorbehoud gemaakt; daartoe wordt een concreet voorstel tegemoet gezien bij de vaststelling van het (meerjaren)woningbouwprogramma;
iv. uitzonderingen zijn mogelijk middels een apart raadsbesluit voor bijvoorbeeld het ombouwen van leegstaande kantoorlocaties.
g. Uitgangspunt bij de bouwprogrammering is dat kwaliteit belangrijker is dan kwantiteit. Kwaliteit moet in dit verband onder meer worden getoetst aan de volgende aspecten: architectonisch en bouwtechnisch niveau, bijpassende prijsstelling, locatie en omgevingsfactoren.
h. De woningbouw wordt vanuit financieel oogpunt (rentelasten) hoofdzakelijk gericht op afbouw van Hanzepark (bestaande stad) en verder op Warande, met dien verstande dat:
i. de groei van Warande vooralsnog wordt beperkt tot het 1e deelgebied (deelplan 1, 2 en 3);
ii. bij Warande wordt geconcentreerd op het realiseren van het midden en hogere segment totdat de balans tussen de segmenten is hersteld, waarbij bestaande afspraken ten aanzien van de sociale huur- en koopwoningen worden gerespecteerd.
i. De mogelijkheden in de bestaande stad worden benut en daarbij wordt prioriteit gegeven aan (1) onafgemaakte plekken en (2) het bouwen rond bestaande voorzieningen.
j. Starters worden gefaciliteerd/verleid tot het kopen van een bestaande woning.
k. Van het college wordt een startnotitie tegemoet gezien over de stadsvernieuwing, waarbij onder meer aandacht wordt gegeven aan de kwaliteitsverbetering van het woningbestand in de oudere wijken. (De woningcorporatie moet worden gestimuleerd te renoveren in plaats van elders nieuw te bouwen, ofwel op dezelfde locatie te slopen en nieuw te bouwen).
l. Jaarlijks na de begrotingsbehandeling (in november) wordt besloten over het (meerjaren) woningbouwprogramma. Dit programma wordt vervolgens verankerd in het MPG bij de kadernota.
m. Vergroting van het aanbod markthuur in het middensegment wordt gestimuleerd; - de volgende kaders vast te stellen voor het bestuurlijk handelen ten aanzien van het aandachtspunt “Werken”.
a. het vigerend beleid wordt gehandhaafd, te weten: terughoudendheid in kantorenontwikkeling.
b. Leegstaande kantoorgebouwen worden zoveel mogelijk benut voor andere gebruiksmogelijkheden.
c. Van het college wordt een visie tegemoet gezien op de herstructurering van bestaande bedrijventerreinen.
d. Met betrekking tot de invulling van het winkelareaal wordt optimaal regie gevoerd, met maximaal overleg en facilitering van middenstandsgroeperingen. (Zie bijlage 1: besluit B12-20593 d.d. 10 juli 2012); - de volgende kaders vast te stellen voor het bestuurlijk handelen ten aanzien van het aandachtspunt “Recreëren”.
a. Aan de recreatieve ontwikkeling van de kust wordt prioriteit gegeven.
b. Van het college wordt een studie tegemoet gezien naar de kansen en bedreigingen voor de verdere ontwikkeling van de Lelystadse kust; - de volgende kaders vast te stellen voor het bestuurlijk handelen ten aanzien van het aandachtspunt “Voorzieningen”:
a. De realisatie van voorzieningen moet volgend zijn aan hun (financieel) draagvlak.
b. Gestreefd wordt naar effectieve opwaardering van het stadshart (winkels plus eventueel woningen); - van het college op basis van deze geformuleerde kaders een startnota met een raadsvoorstel tegemoet te zien over de wijze waarop de structuurvisie kan worden geactualiseerd met een doorkijk van 10 jaar (lichte actualisatie).
-
21
Bijlagen
Besluit
- kennis te nemen van de vervolgnota werkbedrijf Lelystad;
- de volgende in de nota opgenomen kaderstellende uitgangspunten vast te stellen:
2.1. een strikte scheiding aan te brengen tussen regie en uitvoering, op het gebied van arbeidstoeleiding, waarbij de regie ligt bij de gemeente en de uitvoering bij een externe organisatie;
2.2. voor de externe uitvoering een werkbedrijf op te richten om zo efficiënt en effectief mogelijk de financiële risico’s van de WWB te managen, waarbij de winsten volledig ten goede komen aan de gemeente zelf;
2.3. het werkbedrijf op te richten conform scenario 5, dat wil zeggen als een zelfstandige organisatie binnen de GR IJsselmeergroep, waarbij het werkbedrijf diensten en producten inkoopt bij de exploitatiemaatschappij die is ondergebracht bij Concern voor Werk NV.
2.4. voor de rechtspersoon van het werkbedrijf te kiezen voor een BV, waarbij de gemeente 100% aandeelhouder is, teneinde de autonome regiefunctie het meest effectief te verankeren.
-
22
Besluit
- het ter inzage gelegde ontwerpbestemmingsplan Lelystad Midden-West (gedeeltelijk) als volgt te wijzigen:
a. in artikel 4.1, sub a, onder 1, van de regels wordt aan de opsomming van niet toegestane bedrijfsgebouwen “benzineservicestations zonder LPG” toegevoegd;
b. in artikel 4.4 van de regels wordt de afwijkings-mogelijkheid om “benzineservicestations zonder LPG” mogelijk te maken opgenomen;
c. in de verbeelding worden geluidscontouren opgenomen;
d. het perceel van Vitens (Grietenij 17-05) naast de bestemming “kantoor “ een specifieke gebruiksaanduiding krijgt waarmee de bestemming in overeenstemming wordt gebracht met het huidige gebruik van het terrein; - met inachtneming van het gestelde onder 1 het ontwerpbestemmingsplan Lelystad Midden-West (gedeeltelijk) gewijzigd vast te stellen, bestaande uit de geometrisch bepaalde planobjecten als vervat in het GML-bestand NL.IMRO.0995.BP00036-VG01 met de bijbehorende regels en bijlagen, waarbij gebruik is gemaakt van een ondergrond welke is ontleend aan de Grootschalige Basiskaart Nederland d.d. 13-08-2012;
- geen exploitatieplan vast te stellen.
- het ter inzage gelegde ontwerpbestemmingsplan Lelystad Midden-West (gedeeltelijk) als volgt te wijzigen:
-
23
Bijlagen
Besluiten
- Een voorbereidingskrediet – groot € 690.000 - ten behoeve van de planvoorbereiding Flevokust beschikbaar te stellen, te dekken uit het bouwcomplex Flevokust 7.1.8 Noord.
- De door het college opgelegde geheimhouding op de bijlage raming ontwikkelingskosten Flevokust, op grond van artikel 25 lid 2 van de Gemeentewet, te bekrachtigen.
De gehele besluittekst te laten vervallen en te vervangen door:
- Geen wensen of bedenkingen te uiten op het voornemen van het college tot deelname aan de CV en BV Flevokust.
- Een voorstel voor een definitief besluit over de deelname van de Gemeente Lelystad aan de havenontwikkeling van Flevokust in het voorjaar van 2013 tegemoet te zien.
- Het college toestemming te geven om in aanloop naar de definitieve besluitvorming de voorbereiding voor project Flevokust langs de volgende lijnen voort te zetten:
a. Gemeente Lelystad en Haven Amsterdam starten nu het proces om tot oprichting van een CV/BV te komen.
b. Inhoudelijk wordt gekoerst op een ontwikkeling van 115 ha bruto, deels buitendijks en deels binnendijks gelegen.
c. Bij het rijk wordt een verzoek neergelegd om op basis van de Crisis- en Herstelwet de toepassing van secundaire bouwstoffen – onder voorwaarden – mogelijk te maken.
d. Met private partijen worden mogelijkheden voor deelname onderzocht.
e. De provincie wordt gevraagd financieel een bijdrage te leveren.
a. Met betrekking tot het haalbaarheidsonderzoek en het ondernemingsplan een second opinion te laten opstellen, waarin in ieder geval de volgende aspecten worden beoordeeld:
i. Het risico dat de gemeente juridisch aansprakelijk wordt gesteld voor eventueel resterende verplichtingen in geval van liquidatie van de CV/BV
ii. Het risico dat het Lelystad als groene en blauwe stad te lijden zal hebben onder de nieuwe bedrijvigheid, b.v wat betreft de milieuaspecten
iii. De inschatting van de realiteitswaarde van het businessplan
iv. De kwaliteit en betrouwbaarheid van het gepleegde beperkte marktonderzoek.
v. De onderbouwing van het te verwachten werkgelegenheidseffect
b. De kosten van de second opinion te dekken binnen de planvoorbereidingskosten voor het project Flevokust.
c. De Commissie van de Rekening te verzoeken namens de raad de totstandkoming van de second opinion procedureel te organiseren en begeleiden.
5. De door het college opgelegde geheimhouding op de bijlagen Haalbaarheidsonderzoek, Ondernemingsplan, delen 1 en 2, Samenwerkingsovereenkomst en Oprichtingsaktes CV en BV op grond van artikel 25 lid 2 Gemeentewet te bekrachtigen.
6. De door het college opgelegde geheimhouding op de bijlage Communicatieplan Flevokust niet te bekrachtigen.
7. De opdracht voor de second opinion zodanig te verlenen dat zeker gesteld is dat de uitkomsten hiervan beschikbaar zijn voordat definitieve besluitvorming over deelname aan de havenontwikkeling Flevokust plaatsvindt en de bevindingen van de second opinion dus bij definitieve besluitvorming meegewogen kunnen worden. -
24Vreemd aan de orde van de dag
-
25Onderhandelingsakkoord VNG/IPO/ Unie van Waterschappen en Kabinet inzake gemeentefinancien