Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Commissie Bestuur, Middelen en Economie

dinsdag 9 juli 2024

19:30 - 22:30
Locatie

Presentatiezaal

Voorzitter
A. Wilcke / Griffier J.A. Eshuis
Toelichting

Let op: Tijden zijn indicatief

Uitzending

Agendapunten

  1. 1
    Opening - 19:30
  2. 3
    Gelegenheid tot inspreken over niet-geagendeerde onderwerpen
  3. 4
    Mededelingen
  4. 5

    Besluitenlijsten en conclusieformulieren raadsbijeenkomsten

    Titel
    Besluitenlijst Commissie Bestuur Middelen en Economie 4 juni 2024
  5. 6
    Beeldvormende commissie
  6. 6.a

    Uitgenodigd: Voor dit agendapunt zijn alle portefeuillehouders uitgenodigd
    Overige aanwezigen:
    Tijdsduur: 45 minuten
    Voorgestelde wijze van bespreking: Toelichting door de indiener, reactie van aanwezige fracties, vragen/gesprek met college en overige aanwezigen, reactie van de indiener, conclusie door de voorzitter
    Toelichting: Er is een Tussentijdse evaluatie van het raadsakkoord opgesteld. Deze is aangeboden door het college samen met de Kadernota. Tijdens de bespreking van de Kadernota op 4 juni 2024 is gebleken dat diverse fracties hier een aparte bespreking in de raadscommissie over aangewezen vinden. Daartoe is dit agendaverzoek ingediend.

    Technische vragen

    Onderwerp
    TV 24.218 CDA Tussentijdse evaluatie Raadsakkoord 2022-2026
    TV 24.128 GL Evaluatie raadsakkoord
    TV 24.218 JL Evaluatie raadsakkoord 2022-2026
    TV 24.218 PvdA Evaluatie Raadsakkoord 22-26
  7. 6.b

    Uitgenodigd: Voor dit agendapunt zijn portefeuillehouders Baltus en Grimbergen uitgenodigd
    Overige aanwezigen: Vertegenwoordig handhaving en politie, schoolbesturen en Welzijn Lelystad
    Tijdsduur: 30 minuten
    Voorgestelde wijze van bespreking: Toelichting door de indiener, reactie van aanwezige fracties, vragen/gesprek met college en overige aanwezigen, reactie van de indiener, conclusie door de voorzitter
    Toelichting: Tijdens de raadsvergadering van 28 mei 2024 zijn door de VVD en Jong Lelystad mondelinge vragen gesteld over berichten van toename van vandalisme (waaronder rondom scholen), overlast van hangjongeren en straatterreur. Diverse fracties willen in overleg met college, handhaving, politie, scholen en jongerenwerk over deze problematiek. Ook wordt gezocht naar een inventarisatie van mogelijke maatregelen en kosten daarvan.



    Opmerking agendacommissie:
    De agendacommissie realiseert zich dat de beschikbare tijd krap is. Gelet op de actualiteit is ervoor gekozen om het onderwerp toch te agenderen. De agendacommissie geeft de commissie in overweging hierover in september een vervolgbespreking te agenderen.

  8. 6.c

    Uitgenodigd: Voor dit agendapunt zijn wethouder Kruis en burgemeester Baltus uitgenodigd
    Overige aanwezigen: Vertegenwoordiging handhaving en politie
    Tijdsduur: 30 minuten
    Voorgestelde wijze van bespreking: Toelichting door de indiener, reactie van aanwezige fracties, vragen/gesprek met college en overige aanwezigen, reactie van de indiener, conclusie door de voorzitter
    Toelichting: Tijdens de raadsvergadering van 21 februari 2023 zijn mondelinge vragen gesteld door de PVV over meerdere verdrinkingen van katten in het Gelderse Diep. Deze situatie leidde tot onrust in de omgeving en meerdere berichten op lokale en regionale media. De gemeente heeft maatregelen genomen via toezicht en aanpassingen aan de waterkant om dieren te helpen zelfstandig uit het water te kunnen komen. Op 3 april 2024 heeft de fractie van de PVV nieuwe schriftelijke vragen aan het college gesteld naar aanleiding van nieuwe berichten in de media over dode dieren in het Gelderse Diep. In de beantwoording is het college uitgebreid ingegaan op de acties van gemeente en politie, in het bijzonder het toezicht door handhaving en politie. In het antwoord wordt ook ingegaan op de onmogelijkheid van cameratoezicht. De beantwoording is voor de fractie van de PVV aanleiding voor een bespreking met college, politie en andere raadsfracties. Centraal staat de vraag naar mogelijke aanvullende maatregelen en een verzoek aan het college om een concreet actieplan op te stellen en met de raad te delen.

  9. 7
    Oordeelvormende commissie
  10. 7.a

    Bijgevoegde raadsvoorstellen zijn door de agendacommissie aangemerkt als kennelijke hamerstukken voor de raad. Indien een fractie deze wil bespreken kan dit bij agendapunt 2 "Vaststellen agenda" worden aangegeven. Vooraf informeren van commissievoorzitter en/of commissiegriffier wordt daarbij op prijs gesteld

  11. 7.a.1

    Uitgenodigd: Voor dit agendapunt is wethouder Grimbergen uitgenodigd
    Overige aanwezigen:
    Tijdsduur: 0 minuten
    Technische vragen: Technische vragen gesteld voor vrijdag 5 juli 2024 12:00 worden door het college voor de commissievergadering beantwoord (of er wordt gemotiveerd aangegeven waarom dit niet mogelijk is). Technische vragen gesteld na de gestelde deadline kunnen mogelijk niet meer voor de vergadering van een antwoord worden voorzien.
    Voorgestelde wijze van bespreking: N.v.t. Hamerstuk. Indien geen van de aanwezigen bij de opening van de vergadering aangeeft hierover het woord te willen voeren, zal de voorzitter concluderen dat het voorstel als A-stuk door kan naar de besluitvorming in de raadsvergadering van 16 juli 2024.
    Toelichting: De raad wordt gevraagd het Normenkader voor het jaar 2024 vast te stellen. Dit Normenkader wordt voor de interne controle en door de accountant gebruikt als toetsingskader voor de financiële rechtmatigheidscontrole. Het bevat het overzicht van geldende wet- en regelgeving.

    Voorgesteld besluit

    Het Normenkader  2024 vast te stellen.

  12. 7.b

    Uitgenodigd: Voor dit agendapunt is wethouder Kruis uitgenodigd
    Overige aanwezigen: Vertegenwoordiging Rekenkamer en Voorzitter commissie van de Rekening
    Tijdsduur: 30 minuten
    Technische vragen: Technische vragen gesteld voor vrijdag 5 juli 2024 12:00 uur worden door het college voor de commissievergadering beantwoord (of er wordt gemotiveerd aangegeven waarom dit niet mogelijk is). Technische vragen gesteld na de gestelde deadline kunnen mogelijk niet meer voor de vergadering van een antwoord worden voorzien.
    Voorgestelde wijze van bespreking: Korte toelichting (maximaal 5 minuten) door de voorzitter van de Commissie van de Rekening en de Rekenkamer Lelystad, eerste termijn voor politieke vragen en eventuele voorlopige standpunten van fracties, reactie van de commissie van de rekening, reactie van het college, tweede termijn voor standpuntbepaling door fracties, conclusie door de voorzitter t.a.v. besluitvorming door de raad op 16 juli 2024.
    Toelichting: De Rekenkamer heeft onderzoek laten doen naar de geheimhoudingspraktijk in Lelystad over de periode 2018-2022. De resultaten, conclusies en aanbevelingen zijn opgenomen in een onderzoeksrapport. De Commissie van de Rekening (CvdR) heeft het rapport besproken met de Rekenkamer. De CvdR onderschrijft de conclusies, maar constateert ook dat, mede door nieuwe wetgeving, ten aanzien van de zorgvuldigheid in het besluitvormingsproces al de nodige stappen zijn gezet. De CvdR heeft een voorstel opgesteld met een aantal aanbevelingen voor raad en college. Indien de aanbevelingen worden overgenomen door de raad zullen griffie, agendacommissie en college deze verder uitwerken en implementeren.

    Voorgesteld besluit

    1. De conclusies van het Rekenkamerrapport ‘Openheid over Geheimhouding’ te onderschrijven.
    2. Te investeren in kennis en afspraken over geheimhouding bij de raad door het opnemen van een module over geheimhouding in het inwerkprogramma van de raad.
    3. Te investeren in de kennis van de ambtelijke staf over geheimhouding door zorg te dragen voor periodieke (bij)scholing.
    4. Het college in overleg met de agendacommissie (en de griffie) te vragen het geheimhoudingsproces periodiek te bespreken en waar nodig te optimaliseren.
    5. Het college, in overleg met de agendacommissie, een register op te laten stellen met alle stukken waarop geheimhouding is opgelegd, waarin in ieder geval de volgende informatie is opgenomen:
    · Onderwerp waarover geheimhouding is opgelegd.
    · Datum oplegging geheimhouding.
    · Reden waarom er geheimhouding is opgelegd.
    · Heroverwegingsdatum van opheffen geheimhouding.
    · Opheffingsdatum.
    6. Jaarlijks een voorstel van het geactualiseerde register van geheime stukken aan de raad aan te bieden ter besluitvorming.

  13. 7.c

    Uitgenodigd: Voor dit agendapunt is wethouder Kruis uitgenodigd
    Overige aanwezigen:
    Tijdsduur: 30 minuten
    Technische vragen: Technische vragen gesteld voor vrijdag 5 juli 2024 12:00 uur worden door het college voor de commissievergadering beantwoord (of er wordt gemotiveerd aangegeven waarom dit niet mogelijk is). Technische vragen gesteld na de gestelde deadline kunnen mogelijk niet meer voor de vergadering van een antwoord worden voorzien.
    Voorgestelde wijze van bespreking: Korte toelichting (maximaal 5 minuten) door het college, eerste termijn voor politieke vragen en eventuele voorlopige standpunten van fracties, reactie van het college, tweede termijn voor standpuntbepaling door fracties, conclusie door de voorzitter t.a.v. besluitvorming door de raad op 16 juli 2024.
    Toelichting: In het raadsakkoord is het verbeteren van de gemeentelijke dienstverlening als onderwerp voor deze raadsperiode opgenomen. Op 13 februari 2024 is over de herijking van de visie op dienstverlening aan de hand van een agendaverzoek gesproken in de raadscommissie. Het agendaverzoek sloot aan op de bespreking over de herinrichting van de begane grond van het stadhuis op 5 december 2023. Daarbij is aangegeven dat die herinrichting ook aan moet sluiten op de visie op dienstverlening. Overigens is voor deze herinrichting bij de Kadernota 2025 geen voorstel voor budget aan de raad gedaan.  Naar aanleiding van de eerdere besprekingen en andere opgehaalde input is een nieuwe visie op dienstverlening opgesteld.

    Voorgesteld besluit

    1. De herijking van de gemeentelijke dienstverlening conform de Visie op dienstverlening 2024-2030 in te richten naar de behoefte van de inwoners, ondernemers/bedrijven en maatschappelijke organisaties (hierna: inwoners).
    2. De vijf onderstaande dienstverleningsprincipes vast te stellen.
    a. Altijd dichtbij
    b. Persoonlijk en gastvrij
    c. Deskundig en betrouwbaar
    d. Digitaal gemak
    e. Effectief en toekomstgericht

    Technische vragen

    Onderwerp
    TV 24.211 PVV Dienstverlening
  14. 8
    Sluiting - 22:30