Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Raadssessies (Raadzaal)

BOB-sessies

dinsdag 28 april 2020

19:00 - 20:50
Locatie

Digitaal

Toelichting

Sessie 1 - Verordening Leerlingenvervoer Lelystad 2020
Sessie 2 - Kadernota onderwijs achterstandenbeleid
Sessie 3 - Van kamerverhuur naar wonen op maat – EU werkers

Agenda documenten

Uitzending

Agendapunten

  1. 1

    Schopman - den Os - van den Bergh

    Besluitenlijsten en conclusieformulieren raadsbijeenkomsten

    Titel
    Conlusieformulier 28 april 2020
  2. 2

  3. 2.a

    Er zijn in Nederland veel kinderen die al op jonge leeftijd een ontwikkelachterstand hebben vanwege omgevingsfactoren zoals opleiding van ouders, of moedertaal van ouders, etc. Om deze achterstanden tegen te gaan en er voor te zorgen dat kinderen een gelijke kans hebben om zich te ontwikkelen stelt het rijk financiële middelen beschikbaar ter bestrijding van onderwijsachterstanden. Het college stelt de raad voor kaders vast te stellen voor de lopende beleidsperiode 2020 – 2023.
    Samen met kinderopvang en onderwijs is nagegaan welke resultaatafspraken kunnen worden gemaakt voor de voorliggende beleidsperiode. Daarbij is een belangrijk aandachtspunt dat het onderwijsachterstandenbeleid geen op zichzelf staand beleid is, maar onderdeel uitmaakt van het totale onderwijsaanbod van zowel gemeente, als kinderopvang en scholen. Dat maakt het ook lastig, zo niet onmogelijk, om hier directe doelen en opbrengsten aan te koppelen. De gekozen insteek sluit aan bij de landelijke doelstelling van te behalen basisniveaus op het gebied van taal, lezen en rekenen (Meijerink 2009). Dit is een algemeen aanvaard basisniveau waarmee kansrijk een vervolgopleiding kan worden gevolgd. Indachtig de doelstellingen van onderwijsachterstandenbeleid worden daar de thema’s van zelfvertrouwen, meedoen en ouderbetrokkenheid aan gekoppeld.

  4. 3