Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Commissie Maatschappij

dinsdag 5 september 2023

19:30 - 22:30
Locatie

Raadzaal

Voorzitter
M.C. Boogaard / J.A. Eshuis
Toelichting

Let op: Tijden zijn indicatief

Uitzending

Agendapunten

  1. 1
    Opening - 19:30
  2. 3
    Gelegenheid tot inspreken over niet-geagendeerde onderwerpen
  3. 4
    Mededelingen
  4. 5

    Besluitenlijsten en conclusieformulieren raadsbijeenkomsten

    Titel
    Besluitenlijst Commissie Maatschappij 4 juli 2023
  5. 6
    Beeldvormende commissie
  6. 6.a

    Uitgenodigd: Voor dit agendapunt is wethouder Grimbergen uitgenodigd
    Overige aanwezigen: Diverse schoolbesturen/maatschappelijke organisaties zullen ambtelijk geïnformeerd worden over de agendering van dit onderwerp. 
    Tijdsduur: 60 minuten
    Voorgestelde wijze van bespreking: Toelichting door de indiener, vragen/gesprek met college en overige aanwezigen, reactie van de indiener, conclusie door de voorzitter
    Toelichting: Naar aanleiding van de eerste onderwijsmonitor die door het college is toegezonden met Informatienota 128 d.d. 9 mei 2023 heeft GroenLinks een agendaverzoek ingediend. Doel is om naar aanleiding van de onderwijsmonitor in bredere zin met het college en als raadsfracties onderling in gesprek te gaan over het onderwijsbeleid. Hierbij kan ook worden verwezen naar pg. 11-12 in het Raadsakkoord: De gemeente heeft op het gebied van onderwijs beperkte, maar betekenisvolle bevoegdheden en mogelijkheden om bij te dragen aan kwalitatief goed onderwijs. Die verantwoordelijkheid betreft als eerste de kwaliteit van de onderwijshuisvesting. Als tweede het versterken van de onderwijskwaliteit door ondersteuning van scholen. Tot slot wil de raad dat het onderwijsaanbod wordt verbreed en daarmee de keuzevrijheid wordt vergroot.” Verder kan ook nog verwezen worden naar de Lokaal Educatieve Agenda (LEA) en het Onderwijsachterstandenbeleid (OAB). Er zal een nadere presentatie worden gegeven over de (wettelijke) taken van de gemeente t.a.v. onderwijs in de meest brede zin. Over welke zaken heeft de gemeente/de raad beslissingsbevoegdheid en over welke zaken juist niet? Waar ligt de verantwoordelijkheid bij de onderwijspartners zelf? Wat kan de gemeente vervolgens doen om de onderwijspartners in hun taken te ondersteunen, in het algemeen belang van Lelystad? Als vervolg op deze bijeenkomst zou er een initiatief vanuit de raad kunnen worden genomen om met het onderwijsveld en andere betrokken maatschappelijke partners in gesprek te gaan.

    Technische vragen

    Onderwerp
    TV 138 FvD AV GL Onderwijsmonitor
  7. 7
    Oordeelvormende commissie
  8. 7.a

    Bijgevoegde raadsvoorstellen zijn door de agendacommissie aangemerkt als kennelijke hamerstukken voor de raad. Indien een fractie deze wil bespreken kan dit bij agendapunt 2 "Vaststellen agenda" worden aangegeven. Vooraf informeren van commissievoorzitter en/of commissiegriffier wordt daarbij op prijs gesteld.

  9. 7.a.i

    Uitgenodigd: Voor dit agendapunt is wethouder Messelink-Dijkstra uitgenodigd
    Overige aanwezigen:
    Tijdsduur: 0 minuten
    Technische vragen: Technische vragen gesteld voor vrijdag 1 september 12:00 worden door het college voor de commissievergadering beantwoord (of er wordt gemotiveerd aangegeven waarom dit niet mogelijk is). Technische vragen gesteld na de gestelde deadline kunnen mogelijk niet meer voor de vergadering van een antwoord worden voorzien.
    Voorgestelde wijze van bespreking: N.v.t. Hamerstuk. Indien geen van de aanwezigen bij de opening van de vergadering aangeeft hierover het woord te willen voeren, zal de voorzitter concluderen dat het voorstel als A-stuk door kan naar de besluitvorming in de raadsvergadering van 26 september 2023.
    Toelichting: Met ingang van 1 juli 2022 is de Wet gemeenschappelijke regelingen (WGR) gewijzigd. De doelstelling van de wetswijziging is het versterken van de democratische legitimatie van gemeenschappelijke regelingen, in het bijzonder het beter in positie brengen van de raden. Eén van de gevolgen van de gewijzigde Wgr houdt in dat de raden om hun zienswijze moeten worden gevraagd ten aanzien van de wijzigingen in een GR (artikel 1, derde lid, van de Wgr). De wijzigingen betreffen: a) een actieve informatieplicht aan de raden; b) de termijnen en de verplichte inhoudelijke reactie op de zienswijze op de begroting etc. c) het al dan niet inrichten van een participatietraject. Het college stelt de raad voor om geen zienswijze aan het college naar voren te brengen. Het college zal na besluitvorming de GR IJsselmeergroep overeenkomstig berichten.

    Voorgesteld besluit

    1. Kennis te nemen van de voorgestelde wijzigingen en de geconsolideerde tekst ten aanzien van de Gemeenschappelijke Regeling Werkvoorzieningsschap IJsselmeergroep 2020 (bijlage 2 en 3);
    2. Geen zienswijze over de wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling Werkvoorzieningsschap IJsselmeergroep 2020 aan het college naar voren te brengen.

  10. 7.b

    Uitgenodigd: Voor dit agendapunt is wethouder Grimbergen uitgenodigd
    Overige aanwezigen:
    Tijdsduur: 45 minuten
    Technische vragen: Technische vragen gesteld voor vrijdag 1 september 12:00 worden door het college voor de commissievergadering beantwoord (of er wordt gemotiveerd aangegeven waarom dit niet mogelijk is). Technische vragen gesteld na de gestelde deadline kunnen mogelijk niet meer voor de vergadering van een antwoord worden voorzien.
    Voorgestelde wijze van bespreking: Toelichting door de indiener, vragen/gesprek met college en overige aanwezigen, reactie van de indiener, conclusie door de voorzitter
    Toelichting: Het onderwijsachterstandenbeleid heeft als doel om kinderen te ondersteunen die op basis van omgevingskenmerken een vergroot risico lopen op een onderwijsachterstand. Gemeenten, voorschoolse voorzieningen en basisscholen ontvangen hiervoor middelen van de rijksoverheid. In de beleidsnota bij het raadsvoorstel wordt het beleid, de organisatie, de financiering en besteding beschikbare gelden beschreven. Het voor Lelystad geformuleerde hoofddoel luidt: Leerlingen starten of stromen uit met gelijke kansen in het onderwijs. Aan het eind van het basisonderwijs wordt, in Lelystad, een onderwijsniveau behaald zoals dat in Nederland gemiddeld is voor een gelijke populatie aan leerlingen. Door deze gelijke (onderwijs)kansen en uitstroom wordt de integratie in de maatschappij verhoogd en segregatie voorkomen.
    Bijlage 1 bevat een schematisch overzicht van doelen en resultaatafspraken per onderdeel van het onderwijsachterstandenbeleid. De subdoelen zijn ook opgenomen in het voorgestelde raadsbesluit.

    Voorgesteld besluit

    1. Kennis te nemen van het plan ‘Gelijke kansen in Lelystad’ van het onderwijsachterstandenbeleid 2024-2026 en het volgende maatschappelijk hoofddoel en subdoelen vast te stellen:


    Leerlingen starten of stromen uit met gelijke kansen in het onderwijs. Aan het eind van het basisonderwijs wordt, in Lelystad, een onderwijsniveau behaald zoals dat in Nederland gemiddeld is voor een gelijke populatie aan leerlingen. Door deze gelijke (onderwijs)kansen en uitstroom wordt de integratie in de maatschappij verhoogd en segregatie voorkomen.


    Subdoelen
    Deelonderwerp: Indicering & toeleiding
    a. Er is zicht op het bereik en non-bereik van (geïndiceerde) kinderen, gespecificeerd op basis van leeftijd, reden waarop geïndiceerd is en herkomst in de stad.


    Deelonderwerp: Baby’s en peuters
    b. Ouders, van een baby of peuter die mogelijk achterstanden kan opbouwen, worden begeleid naar voorschoolse educatie en in contact gebracht met vroege taal/leesstimuleringsprojecten.


    Deelonderwerp: Kinderopvang en Voorschoolse Educatie (VE)
    c. 100% van de geïndiceerde kinderen wordt bereikt en volgt voorschoolse educatie.
    d. Er is voldoende, gevarieerd en gespreid, aanbod van voorschoolse educatie binnen de gemeente Lelystad.
    e. Kinderen krijgen 16 uur per week en in totaal 960 uur voorschools aanbod.
    f. Voorschoolse voorzieningen bieden een kwalitatief en onderbouwd VE-aanbod wat is gericht op het stimuleren van de (onderwijs)ontwikkeling. Daarnaast werken ze aan het bevorderen van de integratie, voorkomen van segregatie en het verhogen van de ouderbetrokkenheid.


    Deelonderwerp: Primair onderwijs
    g. De leerling met VVE-indicatie laat een groei zien in ontwikkeling naar groep 3. Eind groep 3 heeft 75% van de leerlingen geen significant verschil in ontwikkeling ten opzichte van leeftijdsgenoten.
    h. In groep 8 stroomt 100% van de leerlingen, met een VVE-indicatie, uit met minimaal het basisniveau van rekenen en taal (referentieniveau 1F).
    i. Er worden effectieve, evidence en practise based, methodieken en interventies ingezet om de cognitieve en sociale onderwijsachterstanden te voorkomen en/of te verkleinen.
    j. De basisscholen werken aan het bevorderen van de integratie, voorkomen van segregatie en het verhogen van de ouderbetrokkenheid.


    Deelonderwerp: Overkoepelende thema’s
    k. Er is een doorgaande lijn in het aanbod voor baby’s, peuters, kleuters en basisschoolleerlingen, op het gebied van sociaal-emotionele achterstanden, bevorderen van integratie, voorkomen van segregatie, ouderbetrokkenheid en overdracht tussen professionele partners.
    l. De kwantitatieve en kwalitatieve data geven input in het onderwijsachterstandenbeleid waardoor het complexe proces beter te sturen is, dit is te zien door meer inzicht in cijfers en ontwikkeling.


    2. De volgende uitgangspunten te hanteren om de middelen beschikbaar te stellen voor:
    a. het aanbod voor kinderen met een VVE-indicatie. Om toe te leiden naar de voorschool, achterstanden tegen te gaan op de voorschool en in het primair onderwijs, integratie te bevorderen, segregatie te voorkomen en ouderbetrokkenheid te verhogen.
    b. de kernpartners, namelijk Icare JGZ, kinderopvang met voorschoolse educatie, primair onderwijs en de Flevomeer Bibliotheek.
    c. Voorschoolse Educatie (VE)-plekken en deze voorrang te geven in subsidieverstrekking tot de wettelijke taak van de gemeente is vervuld.
    d. een schoolbrede aanpak op de 13 achterstandsscholen van het primair onderwijs.
    e. alle, geïndiceerde, kinderen met een onderwijsachterstand op alle scholen.
    f. alle groepen van het basisonderwijs (groep 1 tot en met 8).


    3. De middelen, van €5.338.524 per jaar en daarbovenop €2.611.022 voor de gehele periode 2024-2026, die het rijk gedurende de projectperiode geoormerkt beschikbaar stelt voor OAB, te bestemmen voor de uitvoering van dit beleid.

    Technische vragen

    Onderwerp
    TV 208 PvdA vragen project Limburg
    TV 208 PVV Onderwijsachterstandenbeleid

    Toezeggingen

    Titel
    Onderwijsmonitor
  11. 8
    Sluiting - 21:30