Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Commissie Ruimte Ontwikkeling en Bereikbaarheid

dinsdag 5 december 2023

19:30 - 22:30
Locatie

Presentatiezaal

Voorzitter
A. Wilcke / Griffier: J.A. Eshuis
Toelichting

Let op: Tijden zijn indicatief

Uitzending

Agendapunten

  1. 1
    Opening - 19:30
  2. 3
    Gelegenheid tot inspreken over niet-geagendeerde onderwerpen
  3. 4
    Mededelingen
  4. 5

    Besluitenlijsten en conclusieformulieren raadsbijeenkomsten

    Titel
    Besluitenlijst Ruimte Ontwikkeling en Bereikbaarheid 7 november 2023
  5. 6
    Beeldvormende commissie
  6. 7
    Oordeelvormende commissie
  7. 7.a

    Bijgevoegde raadsvoorstellen zijn door de agendacommissie aangemerkt als kennelijke hamerstukken voor de raad. Indien een fractie deze wil bespreken kan dit bij agendapunt 2 "Vaststellen agenda" worden aangegeven. Vooraf informeren van commissievoorzitter en/of commissiegriffier wordt daarbij op prijs gesteld

  8. 7.a.1

    Uitgenodigd: Voor dit agendapunt is wethouder Kruis uitgenodigd
    Overige aanwezigen:
    Tijdsduur: 0 minuten
    Technische vragen: Technische vragen gesteld voor vrijdag 1 december 2023 12:00 worden door het college voor de commissievergadering beantwoord (of er wordt gemotiveerd aangegeven waarom dit niet mogelijk is). Technische vragen gesteld na de gestelde deadline kunnen mogelijk niet meer voor de vergadering van een antwoord worden voorzien.
    Voorgestelde wijze van bespreking: N.v.t. Hamerstuk. Indien geen van de aanwezigen bij de opening van de vergadering aangeeft hierover het woord te willen voeren, zal de voorzitter concluderen dat het voorstel als A-stuk door kan naar de besluitvorming in de raadsvergadering van 19 december 2023.
    Toelichting: In verband met de inwerkingtreding van de Omgevingswet per 1-1-2024 vervallen de rechtsgronden voor de Erfgoedcommissie en de Welstandscommissie. Ter vervanging daarvan komt er de gemeentelijke adviescommissie Omgevingswet, waarvoor de raad op 18 februari 2022 al de verordening heeft vastgesteld. De verordening kan pas na inwerkingtreding van de Omgevingswet bekend worden gemaakt en treedt dan formeel in werking. Dit raadvoorstel voorziet in de bemensing van de betreffende adviescommissie.

    Voorgesteld besluit

    1. Met ingang van de datum van bekendmaking van de Verordening op de gemeentelijke adviescommissie Lelystad, onderstaande personen vanaf 1 januari 2024 voor de duur van 4 jaar tot 1 januari 2028 te benoemen als lid van de gemeentelijke adviescommissie Lelystad in de functie van:


    - de heer R. Veenink, secretaris;
    - mevrouw S. Hauman, plaatsvervangend secretaris;
    - mevrouw P.K.M. van Roosmalen, voorzitter, adviseur Erfgoed (cultuurhistorie);
    - mevrouw L. van den Bulk, plaatsvervangend adviseur Erfgoed ((cultuurhistorie);
    - de heer L. Vos, plaatsvervangend voorzitter;
    - de heer B. Jellema van der Meij, adviseur Welstand (architect);
    - de heer E. Egert, adviseur Welstand (architect);
    - de heer W. van Riet Paap, adviseur Welstand (architect);
    - de heer D. Koster, adviseur Stedenbouw (stedenbouwkundige);
    - mevrouw M. Ketting, plaatsvervangend adviseur Stedenbouw (stedenbouwkundige);
    - de heer M. Haitink, adviseur Erfgoed (restauratiedeskundige);
    - de heer J. Teunis, plaatsvervangend adviseur Erfgoed (restauratiedeskundige);
    - mevrouw A. van Daatselaar, adviseur Erfgoed (landschap);
    - mevrouw J. Ruhl, plaatsvervangend adviseur Erfgoed (landschap);
    - de heer R. Rashidi, lokaal lid (architect).

    Technische vragen

    Onderwerp
    TV 322 VVD Voorstel benoeming leden gemeentelijke adviescommissie Lelystad
  9. 7.a.2

    Uitgenodigd: Voor dit agendapunt is wethouder Van Dijk uitgenodigd
    Overige aanwezigen:
    Tijdsduur: 0 minuten
    Technische vragen: Technische vragen gesteld voor vrijdag 1 december 2023 12:00 uur worden door het college voor de commissievergadering beantwoord (of er wordt gemotiveerd aangegeven waarom dit niet mogelijk is). Technische vragen gesteld na de gestelde deadline kunnen mogelijk niet meer voor de vergadering van een antwoord worden voorzien.
    Voorgestelde wijze van bespreking: N.v.t. Hamerstuk. Indien geen van de aanwezigen bij de opening van de vergadering aangeeft hierover het woord te willen voeren, zal de voorzitter concluderen dat het voorstel als A-stuk door kan naar de besluitvorming in de raadsvergadering van 19 december 2023.
    Toelichting: Het college stelt de raad voor een nieuwe verordening nadeelcompensatie vast te stellen. Per 1 januari 2024 wijzigt de Algemene wet bestuursrecht en treedt de Omgevingswet in werking, waardoor de huidige verordening rondom planschade niet meer voldoet. Met deze nieuwe verordening wordt een uniform regelregime voor de behandeling van verschillende vormen van nadeelcompensatie vastgelegd. Deze nieuwe verordening is uitgebreider en vervangt de Procedureverordening voor advisering tegemoetkoming in planschade uit 2008. De oude regeling is te vinden op Overheid.nl : https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR59000

    Voorgesteld besluit

    De Verordening nadeelcompensatie Lelystad 2023 vast te stellen.

    Technische vragen

    Onderwerp
    TV 284 GL Verordening nadeelcompensatie
    TV 284 VVD Verordening nadeelcompensatie Lelystad 2023
  10. 7.a.3

    Uitgenodigd: Voor dit agendapunt is wethouder Grimbergen uitgenodigd
    Overige aanwezigen:
    Tijdsduur: 0 minuten
    Technische vragen: Technische vragen gesteld voor 1 december 2023 12:00 worden door het college voor de commissievergadering beantwoord (of er wordt gemotiveerd aangegeven waarom dit niet mogelijk is). Technische vragen gesteld na de gestelde deadline kunnen mogelijk niet meer voor de vergadering van een antwoord worden voorzien.
    Voorgestelde wijze van bespreking: N.v.t. Hamerstuk. Indien geen van de aanwezigen bij de opening van de vergadering aangeeft hierover het woord te willen voeren, zal de voorzitter concluderen dat het voorstel als A-stuk door kan naar de besluitvorming in de raadsvergadering van 19 december 2023.
    Toelichting: Per 1 januari 2024 treedt de Omgevingswet (Ow) in werking. Daarom is het nodig de huidige Verordening kwaliteit vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) te vervangen door een nieuwe Verordening Uitvoering en Handhaving omgevingsrecht (U&H). De verordening regelt de kwaliteit van de uitvoering en handhaving van het omgevingsrecht in opdracht van burgemeester en wethouders. Een deel hiervan wordt uitgevoerd binnen de eigen gemeentelijke organisatie en een deel wordt uitgevoerd door de Omgevingsdienst. Het college beoordeelt of door de uitvoerende diensten wordt voldaan aan de gestelde kwaliteitscriteria en legt hierover verantwoording af aan de gemeenteraad. De raad kan invloed uitoefenen door de – veelal op voorspraak van het college – geformuleerde doelen en indicatoren vast stellen, waarover de raad wil dat verantwoording wordt afgelegd.

    Voorgesteld besluit

    1. De Verordening uitvoering en handhaving omgevingsrecht gemeente Lelystad 2024 met toelichting (Verordening U&H), per 1 januari 2024 vast te stellen voor de uitvoering van de taken op grond van de Omgevingswet.


    2. De Verordening kwaliteit vergunningverlening, toezicht en handhaving omgevingsrecht gemeente Lelystad, vastgesteld op datum 21 juli 2016, met ingang van 1 januari 2024 in te trekken.

    Technische vragen

    Onderwerp
    TV 285 VVD Invloed Raad op hoofdlijnen beleid omgevingsrecht
  11. 7.b

    Uitgenodigd: Voor dit agendapunt is wethouder Van Dijk uitgenodigd
    Overige aanwezigen:
    Tijdsduur: 30 minuten
    Technische vragen: Technische vragen gesteld voor vrijdag 1 december 12:00 uur worden door het college voor de commissievergadering beantwoord (of er wordt gemotiveerd aangegeven waarom dit niet mogelijk is). Technische vragen gesteld na de gestelde deadline kunnen mogelijk niet meer voor de vergadering van een antwoord worden voorzien.
    Voorgestelde wijze van bespreking: Korte toelichting (maximaal 5 minuten) door het college, eerste termijn voor politieke vragen en eventuele voorlopige standpunten van fracties, reactie van het college, tweede termijn voor standpuntbepaling door fracties conclusie door de voorzitter t.a.v. besluitvorming door de raad op 19 december 2023
    Toelichting: De moskee El-Imaan is al langere tijd op zoek naar een andere locatie. De huidige locatie is vanwege de groei van de geloofsgemeenschap te klein. De omgeving ervaart hierdoor overlast en parkeerdruk. Als nieuwe plek is door de gemeente een locatie nabij Kofschip 15 aangedragen. Door grondruil tussen de gemeente en de moskee komt de huidige locatie vrij voor woningbouw en is deze geschikt voor ontwikkeling door middel van Collectief Particulier Opdrachtgeverschap. Met de voorbereiding voor en uitwerking van deze transactie zijn gemeentelijke kosten gemoeid. Het college vraagt de raad de hiervoor benodigde financiële middelen in de vorm van een voorbereidingskrediet beschikbaar te stellen. Via een nog op te stellen gezamenlijke grondexploitatie voor beide locaties zullen deze kosten dan worden verrekend met de totale kosten en opbrengsten van deze ruimtelijke ontwikkeling.

    Voorgesteld besluit

    1. Een voorbereidingskrediet van € 100.000,- beschikbaar te stellen voor de verdere uitwerking van de grondruil en de ontwikkeling van de locaties aan het Kofschip en de IJssellaan.
    2. Het voorbereidingskrediet als kosten voor onderzoek en ontwikkeling te activeren onder de immateriële vaste activa.
    3. De voorbereidingskosten te zijner tijd ten laste te brengen van een nieuw vast te stellen grondexploitatie.
    4. Voor zover de voorbereidingskosten in de toekomst niet aan de ontwikkeling kunnen worden toegerekend, deze ten laste te brengen van het rekening-resultaat van dat boekjaar.

    Technische vragen

    Onderwerp
    TV 311 FvD Grondruil moskee El-Imaan
    TV 311 ML - Voorbereidingskrediet
  12. 8
    Sluiting - 20:30